Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

257. Ko mums ir atļauts pielūgt?

  • Sākums
  • Kristus pie krusta … manis dēļ
  • e-raksti

Kristus pie krusta … manis dēļ

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Kāds bija Lutera ieguldījums krusta teoloģijā? Vispirms mums varētu šķist, ka tas slēpjas ticības spēkā, ar kādu daudzsološais reformators attiecināja uz sevīm visu Kristus izpirkšanas darba mierinājumu. Tomēr mēs nedrīkstam aizmirst, ka ticība Kristus nopelnam – un šādas ticības sniegtais mierinājums – pastāvēja arī viduslaikos.


Akvīnas Toms mira, vēl nebūdams 50 gadus vecs, atrodoties ceļā uz Lionas koncilu. Kad viņš pēdējo reizi saņēma Svēto Vakarēdienu, viņš sacīja: “Es saņemu tevi, manas dvēseles izpirkšanas maksa. Aiz mīlestības pret tevi es esmu mācījies un novārdzinājis sevi. Tevi es esmu sludinājis un mācījis..” Tā lielākais viduslaiku domātājs atstāja nepabeigtu darbu, kuram viņš bija veltījis visu savu dzīvi. Tiek aizmirstas visas viņa filozofisko un teoloģisko zināšanu bagātības. Viņa sistēma, kurā ir iekļautas debesis un zeme, pasaule un pārpasaule, nu ir sarukusi līdz “vienai vienīgai vajadzīgai lietai.” Tagad, līdzīgi Pāvilam, viņš zin vienīgi “Jēzu Kristu un to pašu krustā sistu” (1.Kor.2:2), kura asinis un miesu, maksu par viņa dvēseles atpestīšanu, viņš saņem pēdējo reizi uz šīs zemes. Šis Kristus ir visas teoloģijas saturs. Aizmirsta ir godības teoloģija ar tās puspagāniskajiem Dieva esamības pierādījumiem Summa theologiae sākumā. Aizmirsta ir ticība dabiskā cilvēka spējām. Aizmirsts ir teoloģijas triumfs, kuru Toms svinēja pār averoismu, kuras bija kļuvis par mākslas subjektu.

Ja mēs vēlamies pareizi izprast reformāciju, mēs nedrīkstam uzdrošināties aizmirst šo patiesi kristīgo, evaņģēlisko viduslaiku pusi. Sākotnējie evaņģēliskie elementi, kuri ir saglabājušies misē, proti, “Tu vienīgais esi svēts” Gloria daļā, “neizsverot mūsu nopelnus, bet piedodot mūsu pārkāpumus” mises kanonā, Kyrie un Agnus Dei, iestādīšanas vārdi un Kristības formula, “Lielais godības ķēniņ, kas mums dod brīvu pestīšanu” mirušo piemiņas misē, pastāvīgās norādes uz zagli pie krusta – tas viss, kā to atzina Luters, uzturēja viduslaiku baznīcas dzīvi un joprojām uztur mūsdienu katolicismu. Mēs nekad nedrīkstam aizmirst, ka princips “vienīgi no žēlastības” (sola gratia) ir iespējams arī Romas katolicismā, lai arī tā ir tikai viena no iespējām un vienīgi tādā veidā, ka tā nekad nekļūst par “vienīgi ticībā” (sola fide). Lai arī kāda nebūtu Romas baznīca, tā vēlas būt – un ir – krusta baznīca, krustā sistā baznīca. Viņa upurnieciskā nāve tās dzīvē un domāšanā spēlē daudz lielāku lomu, nekā daudzu protestantisku baznīcu dzīvē un domāšanā. Vienīgi Dievs vien zina, vai mūsdienās nav daudz vairāk tādu katoļu, kuri mirst ar ticību Kristus pestīšanas nopelnam, nekā protestantu.

Tomēr Luters, acīmredzot, bija vairāk nekā Romas katoļu kristietis, kurš līdzīgi daudziem saviem ticības biedriem un, iespējams, neparasti spēcīgi ticēja krustā sistajam kā savai vienīgajai pestīšanai. Viņa krusta teoloģija atšķiras no viduslaiku pārliecināto kristiešu teoloģijas. Kur slēpjas šī atšķirība? Šī atšķirība kļūst redzama, kad Luters nodala krusta teoloģiju no godības teoloģijas. Laikā, kad Luters, pateicoties dziļajiem pārdzīvojumiem, ar kuriem viņš sastapās savos žēlsirdīga Dieva meklējumos, pamazām sāka izprast, ko Kristus krusts nozīmē mums, cilvēkiem, viņš dziļāk nekā jebkurš cits pirms viņa sāka apzināties krusta atklāsmes dziļāko nozīmi. Viņš saskatīja Kristus krustā kaut ko tādu, ko, cik mums zināms, kopš apustuļu laikiem neviens nebija pamanījis. Viņš saskatīja ne tikai Dieva dusmu dziļumu un Viņa mīlestības varenumu, bet, paturot prātā tās abas, arī iedziļinājās tajā dziļajā noslēpumā, kurš saistās ar to, kā Dievs nāk pie mums, cilvēkiem, kā Viņš attiecas pret mums un, galu galā, pašas atklāsmes noslēpumu.

« Lasīt sākumu | Iepriekšējā daļa »

Lasi turpinājumu »

Continue Reading

« Velns var palikt arī jūsu prātā
Kāda bija ļaužu attieksme pret Jēzu no Nācaretes? »
                       

Ieskaties

Apustuļu ticība
Pateicoties Kristībai, jūs paliekat Kristū
Kādu apsolījumu Dievs jums dod jūsu ciešanās
Svētais Gars pārliecina par grēku

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • To pie krusta iemīlešu [166]
  • Krusta vārds – vienpusība un stulbums?
  • Godības teoloģija un krusta teoloģija
  • Krusta unikālā nozīme
  • Apzīmēt sevi ar svētā krusta zīmi
  • Edgars Ķiploks: Liec galvu krusta priekšā
  • Krusta mešana

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Gliemežvāka kancele

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025