Skip to content
6. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

240. Vai katrs ticīgais var būt pilnīgi drošs par savu grēku piedošanu?

  • Sākums
  • Halcedonas formula: Mācība par divam dabām
  • e-raksti

Halcedonas formula: Mācība par divam dabām

Reinhards Slenczka
Noklausies šo e-publikāciju

Halcedonas formulai (451.gads) kā έρμενεία τού συμμβολου – 325 un 381 g. simbolu skaidrojumam – ir precizējošā un robežojošā funkcija Jēzus Kristus, Kunga un Dieva vienpiedzimūšā Dēla apliecināšanā.

Halcedonas formula: Mācība par divam dabām

Apvienojot dievišķo un cilvēcisko dabu visās tās sastāvdaļās, taču bez grēka, – tās [dabas] nesadalot [divās personās], saglabājot katras īpašības vienā personā jeb hipostāzē, tās nesajoucot, nepārvēršot, neizmainot, – Jēzū Kristū tiek saglabāta pilnīga būtību kopība ar Dievu un ar mums, cilvēkiem.

Ar to, no vienas puses, lielais vairums kristoloģisko izteikumu Svētajos Rakstos tiek attiecināti uz vienu kopēju subjektu, no otras – tiek apliecināta reālā un pilnīgā Dieva un cilvēku sadraudzība Jēzū Kristū, tā caur Viņu tiek arī saņemta.

Bet tas nenotiek kādā vēsturiski nosacītā jēdzienu veidošanā vai interpretācijā, bet gan Jēzus Kristus apliecinājuma – no vecās uz jauno derību – kontinuitātē un identitātē baznīcas mācībā un dievkalpojumā.

Visi šie norobežojumi tiek veikti iepretim uzskatiem, ka:

  • dievišķīgums un cilvēciskums Jēzū Kristū paliek šķirti, un ka savienoti tie tiek tikai pielūgšanā (tā uzskatīja Nestors un viņa sekotāji),
  • dievišķīgums un cilvēciskums tiek sajaukti, topot par cilvēku, ar ko to abu savdabība izzūd vai tiek izmainīta (Eitihs),
  • dievišķais kā garīgi reliģisks cilvēka princips (ar νοῦς un πνεύμα) tiek iezīmēts vispārīgas dihotomiskas antropoloģijas shēmā (Apolinārijs no Lāodīkejas).

Communicatio idiomatum – αντίδοσίς ἰδιοματών – dievišķās un cilvēciskās dabas maiņa un klātesamība vienā Dieva-cilvēka personā.

Pēc bibliskās liecības visi izteikumi par Jēzus Kristus personu un darbu ir attiecināmi uz vienu un to pašu subjektu. Tas ir Logoss (Jņ.1:1-4), kurš pats ir Dievs, caur kuru viss ir radīts, kurš reizē ir bērns silītē un Tas, kurš ir cietis, sists krustā, aprakts, augšāmcēlies un paaugstināts pie Dieva labās rokas, Dieva Dēls, kura redzamo atkalatnākšanu godībā mēs gaidām.

Pie tam jāņem vērā, ka šie uz šo vienu personu attiecinātie izteikumi nav saprotami tikai verbāli, kā apzīmējumi, bet gan ir reāli pamatoti pašā personā. FC VIII „Par Kristus personu“. Jo ar šo reālo Dieva un cilvēka kopību Jēzū Kristū saistīta arī mūsu, cilvēku kopība/sadraudzība ar Dievu caur Jēzu Kristu Viņa vārdā un Viņa sakramentos.

Dievišķās un cilvēciskās dabas īpašību saistību Jēzus Kristus personā var sistemātiski apkopot no trīs aspektiem:

Pirmais, genus primum / idiomaticum, nosaka: dievišķā un cilvēciskā daba Jēzū Kristū ir tā savienotas, ka katra no šo abu dabu īpašībām vienmēr ir attiecināmas uz visu personu [Kol.2:9; Ap.d.3:15; 20:28; 1.Kor.2:8; Gal.2:20; Ebr.13:8; 1.Jņ.1:1; Rom.9:5; 2.Kor.13:4; 1.Pēt.3:18].

Otrais, genus secundum / apotelesmaticum, attiecas uz Jēzus Kristus darbošanos un nosaka, ka abas dabas personas vienotībā sniedz pestīšanu.Kristus ir mūsu Vidutājs, Pestītājs, Ķēniņš, Augstais Priesteris, draudzes Galva etc. ne tikai ar savu dievišķo, bet ar abām savām dabām [2.Kor.5:19; 1.Jņ.3:8; 1.Moz.3:15; Lk.9:56; 1.Tim.2:5].

Trešais, genus tertium / majestaticum, nosaka: cilvēciskā daba: Jēzū Kristū paliek arī augstībā un godībā nešķirami savienota ar dievišķo dabu. T.i., Jēzus Kristus, arī paaugstināts pie Dieva labās rokas, paliek tas pats tagadējā laikā savā draudzē un Vakarēdiena elementos līdz savai redzamajai atkalatnākšanai laika beigās, tas pats, kas Viņš ir bijis savas eksistences laikā zemes virsū [Ef.1:21; Mt.11:27; 28:18-20; Jņ.3:34; 5:27; 6:51; 1.Kor.15:45; 2.Kor.5:10; Fil.2:5-11; Ebr.1:6; Ef.4:10].

Problēmas šajā vietā parādās vienmēr tad, ja mēs savus priekšstatus par laiku un te-pu attiecinām uz Dievu, uz to, kas saistīts ar Viņa būtību – ja mēs izdarām secinājumus, pamatojoties savā pieredzē, nevis Dieva atklāsmē, ko satur Viņa vārds. Ja cilvēciskā daba ar tās īpašībām paliek saistīta pie telpas un laika, tad arī dievišķajā ubikvitātē (Ubiquität visuresamība) tāpat notiek dievišķā logosa un cilvēciskās miesas atšķiršana (Logos extra carnem), kā tas ir, runājot par reālo klātbūtni Vakarēdienā.

Mārtiņš Luters:

„Cilvēciskuma un dievišķības apvienojums Kristū veido vienu vienīgu patiesu personu, nevis divas. Kas tiek piedēvēts vienai [dabai], tiek pamatoti uztverts arī kā apzīmējums otrai. Noliegt Kristus dabas nozīmētu apstrīdēt Viņa personu. Dievs ir cietis, cilvēks radīja debesis un zemi. Cilvēks ir miris, Dievs, kurš eksistē kopš mūžības, ir miris, bērns, kurš zīž Marijas krūti, ir visu lietu Radītājs. Tas kristietim jāiegaumē, lai viņš nekad neatrautu Kristus dievišķību no Viņa tapšanas par cilvēku, no Viņa iemiesošanās. Jo citādi būtu jārunā par diviem Kristiem.“ [WA 39, II, 280, 16-22; FC VIII]

Halcedonas formula

Σύμβολο της Χαλκηδόνας

Tagad, sekojot svētajiem tēviem, mēs mācām vienprātīgi apliecināt vienu un to pašu Dēlu, mūsu Kungu Jēzu Kristu, kas ir pilnīgs savā dievišķībā, patiess Dievs un pilnīgs savā cilvēcībā un patiess cilvēks, ar saprātīgu dvēseli un miesu, vienāds ar Tēvu būtībā savā dievišķumā un vienāds ar mums būtībā savā cilvēcībā, līdzīgs mums visās lietās, taču bez grēka; pirms laika sākuma no Tēva dzimis savā dievišķumā, pēdējās dienās mūsu pestīšanas dēl, saskaņā ar savu cilvēciskumu, dzimis no Jaunavas Marijas, Dieva Mātes; vienu un to pašu Kristu, Dēlu, Kungu, Vienpiedzimušo kas atklājies divās dabās, kas nav sajauktas, samainītas, ir nedalāmas, nešķiramas; nekādā ziņā šo dabu atšķirību neapdraud to vienība, to īpatnības saglabājas no šīm dabām, kas apvienojas vienā personā un vienā hipostāzē, bet nav sadalītas vai sašķeltas divās personās, bet vienu un to pašu Vienpiedzimušo Dēlu, Dievu, Logosu, Kungu Jēzu Kristu, kā kopš senatnes pravieši par Viņu un Jēzus Kristus mums pats ir mācījis, un kā to mums sniegusi mūsu tēvu apliecība. ’Επoμενοι τοινυν τοις αγιοις πατρασιν ενα και τον αυτον ομολογειν υιον τον κυριον ημων `Ιησουν Χριστον συμφωνως απαντες εκδιδασκομεν, τελειον τον αυτον εν θεοτητι και τελειον τον αυτον εν ανθρωποτητι, θεον αληθως και ανθρωπον αληθως τον αυτον, εκ ψυχης λογικης και σωματος, ομοουσιον τω πατρι κατα την θεοτητα, και ομοουσιον τον αυτον ημιν κατα την ανθρωποτητα, κατα παντα ομοιον ημιν χωρις αμαρτιας προ αιωνων μεν εκ του πατρος γεννηθεντα κατα την θεοτητα, επ’ εσχατων δε των ημερων τον αυτον δι’ ημας και δια την ημετεραν σωτηριαν εκ Μαριας της παρθενου της θεοτοκου κατα την ανθρωποτητα, ενα και τον αυτον Χριστον, υιον, κυριον, μονογενη, [εκ δυο φυσεων or εν δυο φυσεσιν], ασυγχυτως, ατρεπτως, αδιαιρετως, αχωριστως, γνωριζομενον; ουδαμου της των φυσεων διαφορας ανηρημενης δια την ενωσιν, σωζομενης δε μαλλον της ιδιοτητος εκατερας φυσεως και εις εν προσωπον και μιαν υποστασιν συντρεχουσης, ουχ εις δυο προσωπα μεριζομενον η διαιρουμενον, αλλ’ ενα και τον αυτον υιον και μονογενη, θεον λογον, κυριον `Ιησουν Χριστον; καθαπερ ανωθεν οι προφηται περι αυτου και αυτος ημας ο κυριος `Ιησους Χριστος εξεπαιδευσε και το των πατερων ημιν παραδεδωκε συμβολον.
Tēmas: cilvēciskā daba dievišķā daba Halcedonas ticības apliecība Jēzus Kristus Jēzus Kristus darbošanās Lutera citāti Mācība par divam dabām ticības apliecinājums

Continue Reading

« Kāds ir labais prāts?
Ciešanās neesiet noskumuši »
                       

Ieskaties

Rakstu skaidrojumu atbilstība Rakstiem
Mesija, kas valdīs tautas
Lai nāk Tava valstība
Vajāto atbildība pasaules priekšā

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Paaugstināšanās stāvoklis
  • Imants Kalniņš: Dūdieviņš
  • Kristus patiesais dievišķums
  • Kristus ir vienīgais veidotājs
  • Par dievišķo predestināciju
  • Dievkalpojums ir Dieva darbs nevis mūsējais
  • Kaut arī Kristus ir patiess cilvēks, Viņš atšķiras no citiem

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Gliemežvāka kancele

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025