Skip to content
14. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

277. Kas ir dienišķā maize?

  • Sākums
  • Trinitārā Kristības formula un tās nepieciešamība
  • e-raksti

Trinitārā Kristības formula un tās nepieciešamība

Deivids Skērs
Noklausies šo e-publikāciju

Nevar strīdēties par to, vai Kristībā ir jālieto ūdens, jo vārdi “kristīt” (βαπτίζω) un “Kristība” (βάπτισμα) nozīmē “lietot ūdeni”. Strīds ir par to, vai ikvienā gadījumā jālieto Mateja evaņģēlija trīsdaļīgā formula.

Trinitārā Kristības formula un tās nepieciešamība

Kristībā tie, kas ar Gara darbības palīdzību apliecina, ka Jēzus Kristus ir Kungs (1.Kor.12:3) Dievam Tēvam par godu (Fil.2:11), iemanto trinitāro kopību. Ja kāda kopiena neidentificē sevi ar šo apliecību, tā nevar būt sākotnējās apustuliskās kopienas pēctece, un tādējādi tā nav trinitāra Jaunās Derības nozīmē.

Tādējādi, piemēram, tādas grupas kā mormoņi, unitārieši un svēdenborgieši var lietot trīsdaļīgo Kristības formulu ar ūdeni iniciācijai viņu kopienās, bet viņu rituālus nekādā ziņā nevar pielīdzināt tai Kristībai, kas ir Kristus pavēlēta un praktizēta sākotnējās apustuliskajās kopienās. Gnostiķu grupu, kas daudzos gadījumos lietoja savas formulas, veiktā Kristība agrīnajā Baznīcā netika atzīta. Pīpera un Valtera attieksme šajā jautājumā ir pavisam noteikta.*

No otras puses, var gadīties, ka precīza “Tēva–Dēla–Svētā Gara” formula nav tikusi lietota vispāratzītā trinitārā kopienā, kur šie vārdi ir netīšām izlaisti vai sajaukti. Šādā gadījumā nerastos jautājums, vai šeit ir bijusi īsta un pareiza Kristība. Problemātiskas ir tās grupas, kuru doktrīna nav attīstīta vai kur sākotnējā kristiešu apliecība tiek pilnīgi un atklāti noliegta. Pirmo piemērs būtu tās draudzes, kurās uzmanības centrā ir emocionāla dievbijība un kuras nepievērš īpašu uzmanību, kam tās tic.

Apgaismības racionālisma ietekmē daudzi astoņpadsmitā un deviņpadsmitā gadsimta garīdznieki Eiropā atklāti noliedza Trīsvienību, bet kristījot turpināja lietot tradicionālo liturģiju ar trinitāro formulu. Dažas draudzes Jaunanglijā laiku pa laikam ir paziņojušas par pievienošanos kongregacionālistiem, baptistiem un unitāriešiem (dažreiz pat visiem vienlaicīgi). Ja vien nav īpašas informācijas, mācītājiem, kas grib uzņemt draudzē šādu vēsturiski jauktu konfesiju locekļus, ir jāpieņem, ka īsta Kristība tur nav notikusi.

Kristības ūdens, “kas Dieva pavēlē ietverts un ar Dieva vārdu savienots”, ietver krustā sistā un augšāmceltā Kristus, kurš ir Sava Tēva Dēls un kurš darbojas baznīcā caur Svēto Garu, pilnīgu atklāsmi. Tikai šīs formulas noskaitīšana vien jebkuros apstākļos nevar nodrošināt to, ka ir notikusi Kristība. No otras puses, pārteikšanās, lietojot šo formulu, nemazina citādi derīgā sakramenta vērtību.

Stāsta, ka viduslaikos priesteri, kas ne pārāk labi pārvaldīja latīņu valodu, lietojot Kristības formulu, varētu būt pārteikušies nezināšanas dēļ. In nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti varēja pārtapt par In nomine Patriae et Filiae et spiritui Sancti, kas burtiski nozīmē “tēvzemes un meitas, un Svētā Gara vārdā”. Šādi priesteri lasīja misi un citas liturģiskās formulas, nezinot to precīzu nozīmi. Viņiem gan trūka labas izglītības, bet viņi nebija vienaldzīgi pret dievkalpojumā notiekošo. Bet šīs lietas ir jānošķir. Kādā ārkārtējā situācijā tas, kurš kristī, var neprecīzi izrunāt trinitāro formulu.

Ļoti maz ir tādu mācītāju, kas, iestādot vai izdalot Svēto Vakarēdienu, nav netīšām sajaukuši vārdu kārtību. Rūpes par burtisku precizitāti kā izšķirošu faktoru tam, vai Kristība ir notikusi, rodas no nespējas saskatīt, ka jebkurš sakraments ir dzīvs ticīgo kopienā. Sakramenti nav formulas, ko cilvēki padara par derīgiem, pareizi apvienojot sakramentu elementus ar rituālu.

Stāsta, ka Sv. Augustīns redzējis dažus bērnus, kas kristījuši viens otru ar jūras ūdeni un paziņojuši, ka tā ir īsta Kristība. Pat ja te tika lietoti īstie vārdi, tā nebija Kristība. Uzskats, ka sakramentāla darbība notiek tikai tur, kur tiek lietota pareiza formula, robežojas ar ticību maģijai! Tieši pretēji, ja oficiālā vai neoficiālā gadījumā mācītājs vai lajs kristījot pārsakās, ir notikusi īsta Kristība.


* – Pīpers citē Valtera Pastoraltheologie:

Šī iemesla [Trīsvienības noliegšanas] dēļ visu antitrinitāro kopību sludinātāju praktizētā kristība var tikt atzīta par derīgu tikpat lielā mērā kā izsmiekls vai ņirgāšanās un tie, kas ir saņēmuši šādu viltus kristību, joprojām ir jākristī.

Tēmas: īsta kristība Kristība Kristības formula Mazais katehisms sakramentāla darbība Svētā Gara darbība Trīsvienības noliegšana Valtera citāti

Continue Reading

« Kristus priesteriskais amats
Vai interkomūnija ir iespējama? »
                       

Ieskaties

Kristība un ticība
Ticības izpratne luteriskajā un reformēto konfesijās
Diskusijas noskaidro patiesību
Draudi maldu sludinātājiem

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Ticība caur šaubām Ticība caur šaubām
    • e-apceres

    Ticība caur šaubām

  • Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību
    • e-apceres

    Jēzus atkal atgriežas ar jaunu žēlastību

  • Interesants video no bijušā mācītāja Interesants video no bijušā mācītāja
    • e-video

    Interesants video no bijušā mācītāja

  • Vēlmes, ko nevar apmierināt Vēlmes, ko nevar apmierināt
    • e-raksti

    Vēlmes, ko nevar apmierināt

  • Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību
    • e-refleksijas

    Mēs varam sagaidīt grūtības un ļaundarību

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kristība trīsvienīgā Dieva vārdā
  • Formulas Bībelē
  • Mana dogma: “MAN NAV DOGMU”
  • Šķietamais Kristības pavēles trūkums Marka un Lūkas evaņģēlijos
  • Prasība pēc svētā skūpsta
  • Aleksandrijas Kirils par ticīgo vienotība
  • Kristība kā dievišķa pavēle

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “Tādēļ kristieša dzīvei jābūt tādai, lai Dieva brīnišķīgais vārds netiktu zaimots. Kristiešiem jābūt modriem, lai tie ar savu dzīvi neizraisītu…”
  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Ja Mārtiņš Luters būtu pravoslavs

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025