Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

108. Kas ir nepatiesa liecība?

  • Sākums
  • Grēksūdze un Absolūcija
  • e-raksti

Grēksūdze un Absolūcija

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

Par Lutera reformatora darbību mēdz sacīt, ka tā ir balstīta pareizā grēka un piedošanas izpratnē. Aizstāvēdams Luteru pret Parīzes Universitātes teologu apsūdzībām, viņa draugs un palīgs Filips Melanhtons apliecināja, ka Lutera lielākais ieguldījums kristīgajā teoloģijā ir grēknožēlas sakramenta pareiza interpretācija. Ir interesanti uzzināt, ka tagad pēc vairāk nekā četriem gadu simteņiem Parīzes Romas katoļu Universitātes vēsturnieks Daniels Olivjē ir piekritis Melanhtonam, atzīdams, ka grēks ir elements, kuram ir izšķirīgā loma Lutera teoloģiskajā metodē.

greksudze.jpg

Romas katoļu teologi, uzskatīja, ka pats cilvēks ir labs, par sliktām atzīdami tikai viņa grēcīgās darbības. Šā iemesla dēļ viņi pieprasīja obligātu grēksūdzi un visu grēku uzskaitījumu. Tie grēki, kas netika izsūdzēti, netika piedoti. Luters, atkal no jauna atklādams Evaņģēliju, atkal no jauna atklāja arī cilvēka grēcīgumu. Mēs grēkojam tāpēc, ka mēs esam grēcinieki. Nevis tikai atsevišķi neticīga cilvēka darbi, bet visi viņa darbi ir slikti. Tie ir grēcīgi, jo tiem trūkst ticības, kas vienīgā darbiem var piešķirt svētumu. Pats koks ir slikts, tādēļ tas nevar nest labus, Dievam pieņemamus augļus. Tādēļ arī grēksūdzē kristietim, ne tik daudz jāmēģina atcerēties visus savus grēkus, kas nemaz nav iespējams, bet vienkārši jāatzīst, ka pēc savas dabas viņš ir pilnīgi grēka samaitāts. Citiem vārdiem piedošanu meklē nevis labs cilvēks, kas izdarījis kaut ko sliktu, bet grēcinieks viss grēcīgais cilvēks, lūdz Dieva piedošanu. Piedoti tiek nevis atsevišķi grēki, bet pats grēcinieks tiek apžēlots. No šādas grēka un žēlsastības izpratnes radās evaņģēliskā pārliecība, ka grēksūdze ir brīva Dieva dāvana sirds miera iegūšanai. Tieši ar šādu nolūku to iestādījis pats Kristus.Tāpat kā Vakarēdiena baudīšana, dievkalpojumu apmeklēšana un cits lietas nav obligātas un nevienu nepadara par kristieti, tāpat arī grēksūdze nevienu nepadara par kristieti, bet ikviens kristietis sūdz grēkus, bauda Vakarēdienu un, protams, piedalās dievkalpojumos. Uzskatīdami nožēlu par galveno grēksūdzes daļu, Romas katoļi uzsvēra cilvēcisko grēksūdzes daļu, neko nemācīdami par dievišķo daļu jeb ticību. Šādā veidā grēksūdze kļuva formāla, cilvēki sūdzēja grēkus tādēļ, ka bija spiesti to darīt. Tas radīja arī liekulību jeb maldīgu pārliecību, ka ar savu nožēlu cilvēks var nopelnīt piedošanu. Savukārt tos, kas to uztvēra nopietni, šāda grēksūdzes izpratne noveda izmisumā, jo cilvēks nekad nevarēja būt drošs, ka viņš pietiekami nožēlo savus grēkus.

Luters turpretī mācīja, ka galvenā grēksūdzes daļa ir nevis mūsu darbi grēku sūdzēšana un mierinājuma meklēšana, bet Dieva darbs Absolūcija “kas caur vārdu, kuru (Kristus) licis cilvēka mutē, atbrīvo mani no maniem grēkiem” (M. Luters. Lielais Katehisms). Tātad galvenā ir nevis grēku nožēla un sūdzēšana, bet gan ticība grēku piedošanai Kristus sniegtajā Absolūcijas vārdā.

Tas, ka grēksūdze nav obligāta prasība nenozīmē, ka grēksūdze luteriskajā baznīcā būtu atmesta. Jau Luters asi vērsās pret tiem, kas, izmantojot evanģēlisko brīvību, vispār izvairījās no grēksūdzes. Šādus cilvēkus pēc viņa domām pat nevar uzskatīt par kristiešiem un ļaut tiem baudīt Altāra Sakramentu. “Kad pamudinu uz grēksūdzi”, saka Luters,” nedaru neko citu kā mudinu būt kristietim. Kad būsi kristietis, nāksi arī uz grēksūdzi” (M. Luters. Lielais Katehisms).

Svarīgi ir atcerēties, ka gan Katehismos, gan citur Ticības apliecībās lasām tikai par privāto grēksūdzi un Absolūciju. Grēksūdze gan var būt vispārīgā veidā, kā tā atrodama Mazajā Katehismā, bet tā ir privāta grēksūdze. Tas nozīmē, ka tad, kad mēs neapzināmies kādus konkrētus grēkus, mēs varam lietot vispārīgo grēksūdzi, kurā savu grēcīgumu atzīstam vispārīgā veidā. Arī pēc šādas vispārīgas grēksūdzes mēs saņemam privātu Absolūciju. Patiesībā Absolūcija tās sakramentālā nozīmē arvien ir privāta. Publiska, vispārēja absolūcija kā jau minēts, ieviesusies piētisma un nostiprinājusies racionālisma laikā.

Continue Reading

« Uzmanību – Sholastika !
Baznīca īstā nozīmē »
                       

Ieskaties

Ticības saknes
Jēzus kā terapeits
Rakstu pamats tikai vīriešu ordinācijai
Kristība - Dieva vai cilvēka darbs?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Svētā Absolūcija: Grēksūdze un Absolūcija
  • Vai luteriskajā baznīcā ir vajadzīga grēksūdze?
  • Svētā Absolūcija: Evaņģēliska grēksūdze un Absolūcija
  • Grēksūdzes loma baznīcas dzīvē un darbā
  • Svētā Absolūcija
  • Dievs sniedz vajadzīgu palīdzību
  • Grēksūdze internetā

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Mūķene uz slēpēm

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025