Skip to content
25. marts, 2023
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

160. Kas ir augstākā no Dieva radītajām redzamajām būtnēm?

  • Sākums
  • Vai ir evaņģēliski iet pie bikts?
  • e-refleksijas

Vai ir evaņģēliski iet pie bikts?

Bo Gīrcs
Noklausies šo e-publikāciju

Mūsu apliecības raksti skaidri un atkārtotās kopsakarībās nosaka, ka “privātā grēku piedošana jeb absolūcija draudzēs ir paturama” un ka būtu nepareizi, ja baznīca atteiktos no privātās absolūcijas. Ja jau atrodas tādi, kas noraida privāto absolūciju, tad ir skaidrs, ka viņi nesaprot, ko nozīmē grēku piedošana un atslēgu vara.

Vai ir evaņģēliski iet pie bikts?

Luters pats cītigi sūdzēja grēkus biktstēvam. Viņš absolūciju uzlūkoja par tikpat nepieciešamu, cik piemīlīgu mierinājuma līdzekli visa grēka posta un pārbaudījumos. Viņš nakts vidū varēja aicināt dvēseļu kopēju, lai grēku piedošanas apsolījumu. Kādā sprediķi viņš ir sacījis:

Bikts ir cēla Es negribētu bikti atdot par visiem pasaules labumiem, kaut arī visas lapas un smilšu graudi būtu no zelta, jo Dieva vārda mierinājums ir vairāk vērts nekā jebkurš dārgums.

Reformācijas tēvi atmeta Romas piespiedu bikti. Grēksūdzei jānotiek brīvprātīgi. Viņi atmeta arī dvēseles mieram liktenīgo mācību, ka pie bikts jāuzskaita visi grēki un ka nevar saņemt piedošanu par rupjākiem grēkiem, ja tie nav izsūdzēti mācītājam. Bet viņi nekad nedomāja, ka cilvēki, ja tos vairs nepiespiedis, vairs nepieņems Dieva palīdzību, to noniecinās un pārtrauks iet pie grēksūdzes. Bet, kad pierādījās, ka daudzi šo brīvību izmanto nepareizi un pilnīgi pārtrauc iet pie bikts, Luters pie tādiem vērsās asiem vārdiem, tos brīdinot. Viņš sacīja:

Ja jau tu esi kristietis, tad tev nav vajadzīgi nedz mani spaidi, nedz pāvesta pavēle, bet gan tu piespiedīsi pats sevi. Bet, ja tu to gribi noniecināt un lepni staigāt bez grēksūdzes, tad tu neesi kristietis un tev nav arī jābauda sakraments. Jo tad tu noniecini to, ko kristietis nedrīkst noniecināt, un panāc to, ka nevari saņemt grēku piedošanu. Un tā ir droša zīme, ka tu ari Evaņģēliju noniecini.

Šie vārdi daudziem no mums vēl šodien ir aktuāli. Pilnīgi pamatoti Dānijas baznīcas primāts bīskaps Fuglsangs-Damgards pirms vairākiem gadiem ir sacījis šādi:

Mūsu evaņģēliski luteriskā baznīca ir noziegusies ar savu nevērību pret bikti. Ja Luters varētu uzrunāt mūsu pa- audzi, tad viņš mūs apsūdzētu, ka mēs kaitējam Dieva godam, parādot vienaldzību pret Viņa dāvanām.

Nevar būt nekādu šaubu par to, ka labs kristietis ne vien drīkst sūdzēt grēkus pie bikts, – viņam tas jādara.

Pašā Lutera zemē tikai apgaismība un racionālisms ir iztīrījuši baznīcas no biktskrēsliem. Jādomā, ka tas laiks jau sen pagājis, kad XVIII gadsimta bālasinīgā apšaubīšanas kaite un tā apgaismotā nespēja saprast atpestīšanu Jēzu Kristu tika vērtēta augstāk nekā reformatoru dziļā iejušanās baznīcas dzīvē un Evaņģēlija vēsti.

Arī vārdu “bikts”, kam daudzu ausis šodien ir aizdomīga Romas baznīcas pieskaņa, mēs bez svārstīšanās varam sākt lietot no jauna. Tas apzīmē labu un pareizu lietu, un tas lietots gan apliecību rakstos, gan reformatoru publikācijās.

Tas, ka absolūcija (atbrīvošana) patiešām ir sakraments, izlasāms mūsu evaņģēliskajos apliecības rakstos. “Augsburgas ticības apliecības” nodaļā “Par sakramentu skaitu un to lietošanu” dots sakramenta jēdziena definējums: par sakramentiem mēs saucam “rituālus, kuri ir Dieva pavēlēti un kuriem ir pievienots žēlastības apsolījums”. Tālāk sacīts:

Tātad patiesie sakramenti ir – Svētā Kristība, Tā Kunga Mielasts un absolūcija, kas ir grēku nožēlas sakraments.

Cik pašsaprotami tas ir bijis – pieskaitīt absolūciju sakramentiem, tas, starp citu, redzams pēc “Augsburgas apliecības” iedalījuma artikulos. Tur pēc artikula par Kristību un Kunga Vakarēdienu seko artikuli “Par grēksūdzi jeb bikti” un “Par grēku nožēlu”, pēc tam seko apkopojošs artikuls “Par sakramentu lietošanu”. Tikpat skaidra ir jēga tam, ka sākotnējā “Mazajā katehisma” ir sešas pamatdaļas un ka starp tagadējo 4. un 5. daļu, tātad starp sakramentiem, likta maza nodaļa “Kā vienkāršiem cilvēkiem jāmāca sūdzēt grēkus”. Tie ir norādījumi par bikti un atbrīvošanu (absolūciju), kas sākas ar lielisku ievadu:

Bikts ietver divas lietas: pirmkārt, ka izsūdzam grēkus un, otrkārt, ka no biktstēva saņemam absolūciju jeb grēku piedošanu kā no paša Dieva, turklāt nešaubāmies, bet stipri ticam, ka tādējādi mūsu grēki ir piedoti Dieva priekša.

Bikts pēc šiem kārtības nosacījumiem beidzas ar vārdiem:

Lai tev notiek pēc tavas ticības. Pēc mūsu Kunga Jēzus Kristus pavēles es tev piedodu tavus grēkus Tēva, Dēla un Svētā Gara vārdā, āmen. Ej ar mieru.

Tags: absolūcija atslēgu vara Augsburgas ticības apliecība bikts Fuglsangs-Damgarda citāti grēku nožēlas sakraments grēku piedošana Lutera citāti Mazais katehisms mierinājuma līdzeklis privātā absolūcija

Continue Reading

« Pārvarēt ar aizlūgšanu
Svētais Gars mājo svētajos »
                       

Ieskaties

Dieva bērnu mūžības diena virs zemes
Mums nav citu labāku darbu kā tie, kurus pavēlējis Dievs
Tēvs
Dāvanas, amati un spēki draudzē

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Izšķiršana un izšķiršanās Izšķiršana un izšķiršanās
    • e-raksti

    Izšķiršana un izšķiršanās

  • Krāšņa mājvieta citā pasaulē Krāšņa mājvieta citā pasaulē
    • e-apceres

    Krāšņa mājvieta citā pasaulē

  • ka-tu-vari-saprast-miesas-augsamcelsanos Kā tu vari saprast miesas augšāmcelšanos?
    • e-mācība

    Kā tu vari saprast miesas augšāmcelšanos?

  • Atklāsmes grāmatas misioloģija Atklāsmes grāmatas misioloģija
    • e-raksti

    Atklāsmes grāmatas misioloģija

  • izcelosana-pasbildes Izceļošana pašbildēs
    • e-bildes

    Izceļošana pašbildēs

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Grēksūdze vai bikts, grēku nožēlošana vai atgriešanās
  • Vai luteriskajā baznīcā ir vajadzīga grēksūdze?
  • Kas ir kopīgā bikts?
  • Atšķirība starp katoļu un luterāņu mācību par Grēksūdzi
  • Izsūdzēt grēkus Dievam jeb savam tuvākajam
  • Dvēseļkopšanas klusēšana un bikts noslēpums
  • Konfidenciāli (Iekšējai Lietošanai)

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Jūs esat dzirdējuši, ka ir sacīts: tev būs savu tuvāku mīlēt un savu ienaidnieku ienīst. Bet Es jums saku: mīliet…”
  • Roberto: “Vai tiem, kas ļaunu saka labu esam un labu esam ļaunu, kas tumsību dara par gaismu un gaismu par tumsību,…”
  • Karels: “P.S. Nu jā, sava slinkuma, es biju domājis.”
  • Karels: “:D Hm, man personiski ir zināmi gadījumi, kad ļaudis aizgājuši bojā aiz savas pārcentības. Kad kāds būtu priekšlaicīgi nomiris dēļ…”
  • Jari23: “Nobeigums ir labākais”

RSS e – POLEMIKA

  • Dievs Svētī Latviju, Mūs Dārgo Tēviju ... kāpēc mums ir tāda himna?
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Teātris, dejas un citas izklaides ..

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Mt.5:9
    Svētīgi tie, kas mieru tur, jo tie taps saukti Dieva bērni.

ilustrētā baznīca

Pāvests skatās nolaišanos uz mēness
Pāvests skatās nolaišanos uz mēness

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2023


Posting....