Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

260. Par ko mums ir jāaizlūdz?

  • Sākums
  • Romas universālisms
  • e-raksti

Romas universālisms

Toms G. A. Hardts
Noklausies šo e-publikāciju

Šis Origena citāts kļūst bezgalīgs turpmākajā izklāstā, kas nepārtraukti atgriežās pie Bībeles vārdu daudznozīmības. Šāda garīgā skaidrošana tomēr nedrīkst kļūt par cilvēka uzdevumu: “Nevis vientuļais ceļš, bet… dvēseles dzīves piemērošanās baznīcas dzīves ritmam; pie visu lietu sākuma stāv katoļu baznīca.”

Kādā vēlākā darbā de Lubā stingri iebilda Nikolajam no Liras [270-1349], kurš mācīja par Rakstu viennozīmīgo un burtisko nozīmi. [Tas bija tas pats princips, uz kuru balstījās arī luteriskā reformācija.] De Lubā uzskata, ka mistiskās nozīmes noliegšana ir novēršanās no ticības pazemības, kura seko baznīcas atzītajam skaidrojumam un dievbijīgi paceļās lielajā kopībā un vienībā, kas ir vēstures, radības un pestīšanas mērķis.

Bet baznīca un vēsturiskā kristietība nav pestīšanas starpnieks. Ceturtajā nodaļā de Lubā skaidri apliecina, ka “dievišķā žēlastība vienmēr bijusi rosīga cilvēku vidū. Arī pagāniem ir savi “apslēptie svētie” un savi pravieši.”. Baznīcas uzdevums ir apvienot visus šos apslēptos svētos, mudināt visus cilvēkus līdzdarboties savā atbrīvošanā, “nevis, lai saņemtu ārēju piedošanu – kas tika izdarīts principiāli un ir katra cilvēka nākotnes priekšnoteikums, jo atpestīšana ir mīlestības un žēlastības noslēpums – bet, lai pārveidotu mūs iekšēji. Tāpēc cilvēcei aktīvi jālīdzdarbojas savā pestīšanas procesā. Tāpēc arī Kristus savam upurim ir pievienojis Savas personas reālo atklāsmi un Savas baznīcas dibināšanu.”

De Lubā paskaidro, kādēļ žēlastības līdzekļu aprakstā grēku piedošanai nav nekādas nozīmes. Tā ir tikai neizteiktais priekšnosacījums, uz kuru Kristus upuris darbojas pat bez mūsu ticības. Viņš runā vienīgi par auglīgu līdzdarbošanos cilvēces vienošanā caur kopīgo atvēršanos [Dievam] baznīcā.

Cilvēces vēsturē kristietība ir virsotne. Līdzīgi kā bioloģiskā attīstība prasījusi daudz dzīvības formas [evolucionistu uzskats], lai radītu cilvēka ķermeni, tāpat bija jārodas atbilstošam daudzumam reliģijas paveidu, pirms kristietība varēja iegūt savu veidolu.

Tad de Lubā sarunā iesaista Renānu, kurš sacījis, ka visi cilvēki ir kalpojuši vienīgi tam, lai radītu pārcilvēku. Tātad kristietība tiek saprasta evolucioniski, kur cilvēces augšupeja nozīmē kristietību, kas ir cilvēces piepildījums tās augošajā pilnībā.

De Lubā savā darbā balstās uz daudziem baznīctēvu citātiem, kuru var iedalīt trīs grupās. Pirmā ir Origēns un viņa domubiedri. Otra – Augustīns [354-430] un Irenejs [130-200]. Trešā grupa ir pārējie citāti, kurus de Lubā [šķiet] sagroza.

Analizējot otro grupu, jāatzīst, ka tie nevis apstiprina, bet gan noraida de Lubā uzskatus. Piemēram, de Lubā citē lielu fragmentu no Augustīna De Civitate [lib.18,c.47], par to, ka ārpus Israēla bija sastopama patiesā Dieva atziņa, tomēr apraujas pirms vārdiem, kur Augustīns šo atklāsmi ierobežo ar atsevišķiem gadījumiem. Iespējams Ījabs bija ticīgs pagāns. Bet tam ar de Lubā universālismu nav nekā kopīga.

Tālāk de Lubā apgalvo, ka Irenejs darbā Adversus Haereses IV,27, raksta par Kristu, kurš nokāpdams mirušo valstībā, sastapis “pagānu svēto tēlus.” Bet Ireneja darbā nekā tāda nav. Irenejs rakta par “taisnajiem, patriarhiem un praviešiem” un skaidro, kādēļ viņu darbi ir iekļauti Rakstos. Viņš neko nesaka par pagānu varoņiem.

Iespējams de Lubā tā rīkojas neticīgo kristietības kritiķu iespaidā, kas iedvesmojuši arī franču radikālismu. Viņš grib attaisnot savu jaunības pretinieku ar viņu pašu premisām. “Pirms Kristus par to rūpējās liela Dieva gādība… Tā sprieda Celzs un pēc viņa Porfīrijs. Vēlāk Simahs, jā, tai skaitā arī daudzi mūsdienās vairāk vai mazāk šo ideju sekotāji… “platoniskais cēlais pārākums,” un, kā Julians Atkritējs ir izteicies…”

« Iepriekšējā daļa » | Sākums | Turpinājums »

Tēmas: Romas jaunā reliģija

Continue Reading

« Svētības “Kristū”
Luters un ticības apliecības »
                       

Ieskaties

Kristības lietošana
Dieva vārda atjaunoti
Vai tādas ir debesis?
Kas cienīgi bauda Vakarēdienu?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kas ir sakraments?
  • Dvēseļkopšana un psiholoģija
  • Lutera katehismi nemācītiem pagāniem
  • Pāvests netradicionāli izteicies par Luteru
  • Kristietība bez dzīvā Jēzus
  • Ticības apliecības izpratne
  • Kristietības centrs

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Austrumu gudrie ietur distanci

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025