Patiesības absolūtā prioritāte misioloģijā
Ja tā ir patiesība, tad tā ir patiesība arī attiecībā uz misioloģiju. Ja tā bija patiesība sešpadsmitā gadsimta Saksonijā, tā ir un paliek patiesība arī deviņpadsmitā gadsimta Amerikā vai divdesmitā gadsimta Kenijā.
Ja šodien tā vairs nav patiesība, tā nav bijusi patiesība jau no paša sākuma. Runas par to, ka Nikajas ticības apliecība vai Konkordijas formula neapšaubāmi bija patiesība savā laikā, bet tas vairs tā nav mūsdienās, ir vai nu prasta stulbuma pazīme, vai klaji meli. Protams, baznīca neapšauba jaunu ticības apliecību nepieciešamību nākotnē, lai spētu atbildēt uz jaunākajiem izaicinājumiem. Bet lai šīs ticības apliecības būtu ortodoksas, tām ir jābūt tiešam Vienprātības grāmatas turpinājumam, nevis novirzei no tās. Laikā, kad pastāv vispretrunīgākie viedokļi par to, ko tad īsti Bībele māca, nepietiek tikai ar apgalvojumu – “mēs ticam tam, ko saka Bībele.” Ir skaidri jāformulē un jāpamato sava nostāja. Kristus norādījumi baznīcai (Mt. 28:19–20) nenozīmē pulcināt cilvēkus ap neizskaidrotu “atvērtu Bībeli”, bet gan mācīt viņiem Bībeles pareizu izpratni, lai pareizi tiktu sludināts Evaņģēlijs!
Pavisam citādu skatījumu uz ticības apliecībām Baznīcas izaugsmes kustībai atstāja mantojumā tās dibinātājs. Makgavrana uzskati bija veidojušies restauracionisma ietekmē, un viņš nepārprotami bija uzņēmis sevī šai kustībai raksturīgo biblicistisko jebkādu ticības apliecību noraidījumu. Tās mērķis bija apvienot tā sauktos “bībeliskos kristiešus”, kuri ir atmetuši “cilvēku radītās apliecības”.
Neapšaubāmi tieši misijas laukā kristiešu konfesionālā nošķirtība ir ļoti sāpīgs jautājums. Nekristiešus un cilvēkus, kas nesen pievērsušies kristietībai mulsina un šausmina, ka no altāriem un kancelēm tiek sludinātas pretējas lietas. Konfesionālā sašķeltība ir nopietna traģēdija, tomēr tās ietekmi uz misiju nevajadzētu pārspīlēt. Galu galā pilnīga altāra vienība nepastāvēja jau apustuļa Pāvila laikā (Rom.16:17, ievērojot eiharistisko kontekstu, uz ko norāda Rom.16:16), tomēr tas nekavēja strauju baznīcas augšanu misijas darba rezultātā! Ir naivi iedomāties, ka milzu pulki potenciālo kristiešu ir gatavi traukties uz baznīcu, tiklīdz kā tiks novākts “mūsu sašķeltības piedauzības akmens”! Un vēl naivāk ir iedomāties, ka mēs konfesionālo sašķeltību varētu apslēpt zem vienotības maskas. Tas nav iespējams, jo nonivelējot konfesionālās atšķirības mēs nonivelējam Evaņģēliju. Atšķirības mācībā par Evaņģēliju ir jāapskata un, ja iespējams, jāatrisina ar Dieva vārda palīdzību. “Ekumēniskā sadraudzība”, kura nespēj vai nevēlas nošķirt patiesu mācību no aplamas, pieviļ cilvēkus un nevis veido patiesu baznīcas vienību, bet drīzāk kaitē tai.
Par baznīcas prioritāti ir jākļūst dzīvu darošajai patiesībai (mācībai, sk. 1.Tim.4:16!), jo baznīca ir “dzīvā Dieva draudze, patiesības balsts un pamats” (1.Tim.3:15). Baznīcas izaugsmes kustība apgalvo kaut ko pavisam citu:
Tā [baznīca] ir praktiska institūcija, kas izmantojama, lai sasniegtu galveno mērķi – pēc iespējas vairāk cilvēku savāktu savā klēpī.
Šeit acīmredzami notiek kultūras pakļaušana pragmatismam, un šķiet, ka Vāgners tam ar prieku piekrīt.*
Tomēr nebūtu pareizi atbildību par pragmatismu uzvelt Baznīcas izaugsmes kustībai. BIK tikai virzījās pa jau iebrauktu ceļu. Tēlaini izsakoties, pragmatisma nāvējošā roka jau krietnu laiku ir žņaugusi Amerikas baznīcas, un “Baznīcas izaugsme” ir tikai viens no šīs lielās traģēdijas aspektiem. Es esmu pateicīgs savam kolēģim Ričardam Milleram par to, ka viņš pievērsa manu uzmanību Deivida Velsa dzēlīgajam darbam (un tā saistībai ar mūsu Sinodi). Velss parāda, kā Amerikas baznīcu dzīve, ko reiz veidoja spēcīgas teoloģijas, pakāpeniski sairst, kļūstot par bezveidīgu sajūtu, personīgas pieredzes un prakticisma muklāju. Pienācīgu šīs grāmatas novērtējumu nevar ietilpināt dažos vārdos. Pieminēšu tikai pāris trāpīgus izteicienus. Velss citē Sidneja Mīda norādi uz piētisma atstāto iespaidu baznīcā, kad “dzīšanos pēc patiesības ir nomainījusi dzīšanās pēc dvēselēm”. Savukārt Henrijs Stīls Komedžers ir teicis, ka “deviņpadsmitajā gadsimtā, un vēl arī divdesmitajā, reliģija piedzīvoja uzplaukumu laikā, kad teoloģija lēni tuvojās bankrotam”. Tā rezultātā “prakticisms ir ieņēmis teoloģijas vietu, un teoloģijai vairs neatliek gandrīz nekas cits, kā vien prakse”.
Šāda attieksme iespiežas it visur un samaitā visu, ar ko tā saskaras. Tā ir “pārveidojusi kristīgās kalpošanas būtību, semināru darbu un baznīcas vadības darbu denominācijas iekšienē, un vienmēr šīs izmaiņas ir likušas skanēt teoloģijas kapu zvanam”. Teoloģijas semināru studenti, protams, “nevar neredzēt, ka lielākās baznīcas un lielākās algas tiek tiem, kas nav teologi, vai pat ir antiteologi”. Denominācijas “birokrātija raugās, lai teoloģija oficiālā kārtā tiktu piezemēta un padarīta nekaitīga”.
* – “Amerikāņiem “panākumus un neveiksmes nosaka statistika”, un viņiem ir grūti saprast citu cilvēku negatīvo attieksmi pret šādu domu gājienu. ..Es neatrodu pietiekamu iemeslu, kāpēc lai Baznīcas izaugsmes kustība neiekļautu savā metodoloģijā daudzu amerikānisko (konkrēti anglo-amerikāņu) kultūras vērtību atspoguļojumu”. Ja jau kāds liek tik lielu uzsvaru uz skaitļiem, varētu gaidīt, ka viņš pret tiem izturēsies ar zināmu rūpību. Vāgnera grāmatā iekļautais piemērs no Misūri Sinodes (1979, 256. lpp.) drīzāk gan liecina par to, ka viņa apgalvojumiem ir visai maz kopīga ar patiesību. Vāgners raksta, ka Sv. Pāvila luterāņu draudze Detroitā (Trentona), Mičiganas štatā, “tagad [1979. g.] pieaug par 270 procentiem desmitgadē”, un panākumu “būtiskā atslēga” ir “garīgās dāvanas”. Sinodes 1979. gada Statistikas gadagrāmatā atrodamas ziņas, ka 1979. gadā šajā draudzē ir 1587 kristītu draudzes locekļu, un 1175 dievgaldnieku. 270 procentu pieaugums nozīmētu 5872 kristīto un 4347 dievgaldnieku pēc desmit gadiem. Savukārt 1989. gada Statistikas gadagrāmatā atrodamas ziņas attiecīgi par 1886 un 1430 draudzes locekļiem. Tas nozīmē, ka desmit gados dievgaldnieku skaits ir pieaudzis par 22% un kristīto draudzes locekļu skaits par 19%. Protams, tas bija tikai pareģojums par nākotni. Tad varbūt iepriekšējā desmitgadē ir bijuši labāki rādītāji? 1969. gadā šie skaitļi attiecīgi bija 1582 un 1060. Tādējādi desmit gados līdz 1979. gadam kristīto draudzes locekļu skaits bija audzis par mazāk kā trešdaļu procenta, un dievgaldnieku skaits – mazliet mazāk kā par 11%. Tādā gadījumā šiem 270% vajadzētu būt aprēķinātiem no draudzes pieauguma īpaši veiksmīgos gados pirms 1979. gada. Kā redzams no Statistikas gadagrāmatas, visstraujāk draudzes locekļu skaits ir audzis no 1977. uz 1978. gadu, kad kristīto skaits no 1464 ir palielinājies līdz 1551 un dievgaldnieku skaits no 1089 līdz 1161. Tādējādi togad kristīto draudzes locekļu skaits ir audzis gandrīz par 6% un dievgaldnieku – par 6,6%. Pareizinot šos skaitļus ar 10, mēs iegūtu attiecīgi 60% un 66% desmit gados. Un tomēr tas ne tuvu nav 270, vai ne tā?

Ieskaties