Skip to content
18. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

180. Kāpēc mūsu Pestītājam vajadzēja būt patiesam Dievam?

  • Sākums
  • Patiesības absolūtā prioritāte misioloģijā
  • e-raksti

Patiesības absolūtā prioritāte misioloģijā

Kurts E. Markvarts
Noklausies šo e-publikāciju

Ja tā ir patiesība, tad tā ir patiesība arī attiecībā uz misioloģiju. Ja tā bija patiesība sešpadsmitā gadsimta Saksonijā, tā ir un paliek patiesība arī deviņpadsmitā gadsimta Amerikā vai divdesmitā gadsimta Kenijā.

Patiesības absolūtā prioritāte misioloģijā

Ja šodien tā vairs nav patiesība, tā nav bijusi patiesība jau no paša sākuma. Runas par to, ka Nikajas ticības apliecība vai Konkordijas formula neapšaubāmi bija patiesība savā laikā, bet tas vairs tā nav mūsdienās, ir vai nu prasta stulbuma pazīme, vai klaji meli. Protams, baznīca neapšauba jaunu ticības apliecību nepieciešamību nākotnē, lai spētu atbildēt uz jaunākajiem izaicinājumiem. Bet lai šīs ticības apliecības būtu ortodoksas, tām ir jābūt tiešam Vienprātības grāmatas turpinājumam, nevis novirzei no tās. Laikā, kad pastāv vispretrunīgākie viedokļi par to, ko tad īsti Bībele māca, nepietiek tikai ar apgalvojumu – “mēs ticam tam, ko saka Bībele.” Ir skaidri jāformulē un jāpamato sava nostāja. Kristus norādījumi baznīcai (Mt. 28:19–20) nenozīmē pulcināt cilvēkus ap neizskaidrotu “atvērtu Bībeli”, bet gan mācīt viņiem Bībeles pareizu izpratni, lai pareizi tiktu sludināts Evaņģēlijs!

Pavisam citādu skatījumu uz ticības apliecībām Baznīcas izaugsmes kustībai atstāja mantojumā tās dibinātājs. Makgavrana uzskati bija veidojušies restauracionisma ietekmē, un viņš nepārprotami bija uzņēmis sevī šai kustībai raksturīgo biblicistisko jebkādu ticības apliecību noraidījumu. Tās mērķis bija apvienot tā sauktos “bībeliskos kristiešus”, kuri ir atmetuši “cilvēku radītās apliecības”.

Neapšaubāmi tieši misijas laukā kristiešu konfesionālā nošķirtība ir ļoti sāpīgs jautājums. Nekristiešus un cilvēkus, kas nesen pievērsušies kristietībai mulsina un šausmina, ka no altāriem un kancelēm tiek sludinātas pretējas lietas. Konfesionālā sašķeltība ir nopietna traģēdija, tomēr tās ietekmi uz misiju nevajadzētu pārspīlēt. Galu galā pilnīga altāra vienība nepastāvēja jau apustuļa Pāvila laikā (Rom.16:17, ievērojot eiharistisko kontekstu, uz ko norāda Rom.16:16), tomēr tas nekavēja strauju baznīcas augšanu misijas darba rezultātā! Ir naivi iedomāties, ka milzu pulki potenciālo kristiešu ir gatavi traukties uz baznīcu, tiklīdz kā tiks novākts “mūsu sašķeltības piedauzības akmens”! Un vēl naivāk ir iedomāties, ka mēs konfesionālo sašķeltību varētu apslēpt zem vienotības maskas. Tas nav iespējams, jo nonivelējot konfesionālās atšķirības mēs nonivelējam Evaņģēliju. Atšķirības mācībā par Evaņģēliju ir jāapskata un, ja iespējams, jāatrisina ar Dieva vārda palīdzību. “Ekumēniskā sadraudzība”, kura nespēj vai nevēlas nošķirt patiesu mācību no aplamas, pieviļ cilvēkus un nevis veido patiesu baznīcas vienību, bet drīzāk kaitē tai.

Par baznīcas prioritāti ir jākļūst dzīvu darošajai patiesībai (mācībai, sk. 1.Tim.4:16!), jo baznīca ir “dzīvā Dieva draudze, patiesības balsts un pamats” (1.Tim.3:15). Baznīcas izaugsmes kustība apgalvo kaut ko pavisam citu:

Tā [baznīca] ir praktiska institūcija, kas izmantojama, lai sasniegtu galveno mērķi – pēc iespējas vairāk cilvēku savāktu savā klēpī.

Šeit acīmredzami notiek kultūras pakļaušana pragmatismam, un šķiet, ka Vāgners tam ar prieku piekrīt.*

Tomēr nebūtu pareizi atbildību par pragmatismu uzvelt Baznīcas izaugsmes kustībai. BIK tikai virzījās pa jau iebrauktu ceļu. Tēlaini izsakoties, pragmatisma nāvējošā roka jau krietnu laiku ir žņaugusi Amerikas baznīcas, un “Baznīcas izaugsme” ir tikai viens no šīs lielās traģēdijas aspektiem. Es esmu pateicīgs savam kolēģim Ričardam Milleram par to, ka viņš pievērsa manu uzmanību Deivida Velsa dzēlīgajam darbam (un tā saistībai ar mūsu Sinodi). Velss parāda, kā Amerikas baznīcu dzīve, ko reiz veidoja spēcīgas teoloģijas, pakāpeniski sairst, kļūstot par bezveidīgu sajūtu, personīgas pieredzes un prakticisma muklāju. Pienācīgu šīs grāmatas novērtējumu nevar ietilpināt dažos vārdos. Pieminēšu tikai pāris trāpīgus izteicienus. Velss citē Sidneja Mīda norādi uz piētisma atstāto iespaidu baznīcā, kad “dzīšanos pēc patiesības ir nomainījusi dzīšanās pēc dvēselēm”. Savukārt Henrijs Stīls Komedžers ir teicis, ka “deviņpadsmitajā gadsimtā, un vēl arī divdesmitajā, reliģija piedzīvoja uzplaukumu laikā, kad teoloģija lēni tuvojās bankrotam”. Tā rezultātā “prakticisms ir ieņēmis teoloģijas vietu, un teoloģijai vairs neatliek gandrīz nekas cits, kā vien prakse”.

Šāda attieksme iespiežas it visur un samaitā visu, ar ko tā saskaras. Tā ir “pārveidojusi kristīgās kalpošanas būtību, semināru darbu un baznīcas vadības darbu denominācijas iekšienē, un vienmēr šīs izmaiņas ir likušas skanēt teoloģijas kapu zvanam”. Teoloģijas semināru studenti, protams, “nevar neredzēt, ka lielākās baznīcas un lielākās algas tiek tiem, kas nav teologi, vai pat ir antiteologi”. Denominācijas “birokrātija raugās, lai teoloģija oficiālā kārtā tiktu piezemēta un padarīta nekaitīga”.


* – “Amerikāņiem “panākumus un neveiksmes nosaka statistika”, un viņiem ir grūti saprast citu cilvēku negatīvo attieksmi pret šādu domu gājienu. ..Es neatrodu pietiekamu iemeslu, kāpēc lai Baznīcas izaugsmes kustība neiekļautu savā metodoloģijā daudzu amerikānisko (konkrēti anglo-amerikāņu) kultūras vērtību atspoguļojumu”. Ja jau kāds liek tik lielu uzsvaru uz skaitļiem, varētu gaidīt, ka viņš pret tiem izturēsies ar zināmu rūpību. Vāgnera grāmatā iekļautais piemērs no Misūri Sinodes (1979, 256. lpp.) drīzāk gan liecina par to, ka viņa apgalvojumiem ir visai maz kopīga ar patiesību. Vāgners raksta, ka Sv. Pāvila luterāņu draudze Detroitā (Trentona), Mičiganas štatā, “tagad [1979. g.] pieaug par 270 procentiem desmitgadē”, un panākumu “būtiskā atslēga” ir “garīgās dāvanas”. Sinodes 1979. gada Statistikas gadagrāmatā atrodamas ziņas, ka 1979. gadā šajā draudzē ir 1587 kristītu draudzes locekļu, un 1175 dievgaldnieku. 270 procentu pieaugums nozīmētu 5872 kristīto un 4347 dievgaldnieku pēc desmit gadiem. Savukārt 1989. gada Statistikas gadagrāmatā atrodamas ziņas attiecīgi par 1886 un 1430 draudzes locekļiem. Tas nozīmē, ka desmit gados dievgaldnieku skaits ir pieaudzis par 22% un kristīto draudzes locekļu skaits par 19%. Protams, tas bija tikai pareģojums par nākotni. Tad varbūt iepriekšējā desmitgadē ir bijuši labāki rādītāji? 1969. gadā šie skaitļi attiecīgi bija 1582 un 1060. Tādējādi desmit gados līdz 1979. gadam kristīto draudzes locekļu skaits bija audzis par mazāk kā trešdaļu procenta, un dievgaldnieku skaits – mazliet mazāk kā par 11%. Tādā gadījumā šiem 270% vajadzētu būt aprēķinātiem no draudzes pieauguma īpaši veiksmīgos gados pirms 1979. gada. Kā redzams no Statistikas gadagrāmatas, visstraujāk draudzes locekļu skaits ir audzis no 1977. uz 1978. gadu, kad kristīto skaits no 1464 ir palielinājies līdz 1551 un dievgaldnieku skaits no 1089 līdz 1161. Tādējādi togad kristīto draudzes locekļu skaits ir audzis gandrīz par 6% un dievgaldnieku – par 6,6%. Pareizinot šos skaitļus ar 10, mēs iegūtu attiecīgi 60% un 66% desmit gados. Un tomēr tas ne tuvu nav 270, vai ne tā?

Tēmas: Baznīcas izaugsme Baznīcas izaugsmes kustība Bībeles patiesības ekumēniskā sadraudzība konfesionālās atšķirības kristīgā kalpošana misijas lauks misioloģija pietisma ietekme prakticisms sāpīgs jautājums

Continue Reading

« Vēlmes, ko nevar apmierināt
                       

Ieskaties

Nāves vara ir satriekta
Nemitīgi piedošanu saņemoši Kristū
Kristīga svētdienas svinēšana
Dvēseles stāvoklis starp nāvi un augšāmcelšanos

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Patiesības absolūtā prioritāte misioloģijā Patiesības absolūtā prioritāte misioloģijā
    • e-raksti

    Patiesības absolūtā prioritāte misioloģijā

  • Ziemassvētku šausmas Ziemassvētku šausmas
    • e-refleksijas

    Ziemassvētku šausmas

  • Kas cilvēku dara par kristieti? Kas cilvēku dara par kristieti?
    • e-refleksijas

    Kas cilvēku dara par kristieti?

  • Grēka brūce tiek dziedināta Grēka brūce tiek dziedināta
    • e-apceres

    Grēka brūce tiek dziedināta

  • Ticība caur šaubām Ticība caur šaubām
    • e-apceres

    Ticība caur šaubām

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Amerikas baznīcas zaudē cilvēkus
  • Draud mācītāju trūkums
  • Noskaidrots, kas liek augt draudzēm
  • Luterāņu skaits pasaulē aug
  • Pasīvā kristietība Norvēģijā
  • Zaudē baznīcēnus
  • Anglikāņi vēlās būt luterāņi

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Man tāds jautājums par Zienessvētku vēsti. Iedomājos, vai tas nav kādiem luterāņiem raksturīgi vai citur manīts Ka pārskrien pāri tam…”
  • Janis Karklins: “Tādēļ kristieša dzīvei jābūt tādai, lai Dieva brīnišķīgais vārds netiktu zaimots. Kristiešiem jābūt modriem, lai tie ar savu dzīvi neizraisītu…”
  • Roberto: “paklausoties citus (nesenos) jaunekļa video, tad tur līdz luterismam, kā no Zemes līdz Saturnam”
  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Mūķene uz slēpēm

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025