Skip to content
27. maijs, 2022
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

166. Kā Dievs dod mums pārtiku un citu šai dzīvei nepieciešamo?

  • Sākums
  • Lutera antropoloģijas sākumpunkts
  • e-raksti

Lutera antropoloģijas sākumpunkts

Aleksandrs Bite

Lutera antropoloģijas sākumpunktu nevar saprast atrautībā no pārējās Lutera teoloģijas. Viņa kristocentriskais skatījums, izpratne par attaisnošanu ticībā, mācība par Dieva svēto bauslību kā arī citas Lutera teoloģijas daļas mums ļauj saprast arī viņa antropoloģijas sākumpunktu. Lutera antropoloģijas sākumpunkts nav cilvēkā pašā, viņš neskata cilvēku kā fenomenu, kas varētu tikt saprasts vienīgi dabas, vēstures, sabiedrības, cilvēka paša garīgo norišu vai kādā citā cilvēkam raksturīgā kontekstā.


Tāda ir arī Lutera kritika par sava laika centieniem cilvēku šādā veidā raksturot, viņš raksta:

“Filozofija vai cilvēciska gudrība apraksta cilvēku kā dzīvnieku, kam ir saprāts, sajūtas un ķermenis.”

Luters uzsver, ka tas ir tādēļ, ka filozofijas un cilvēciskās gudrības spriešanas sākums ir mirstīgais, ‘kritušais’ cilvēks pats, kas tiek skatīts šīs ierobežotās dzīves sakarībās. Luters uzsver, ka cilvēks ir īpaši izcelts ārpus un pāri visai pārējai radībai.

Norādīdams uz Svētajiem Rakstiem, viņš atgādina, ka īpaša un akcentēta ir gan cilvēka radīšana, gan Dieva dotais uzdevums cilvēkam. Dievs ir cilvēku iecēlis par zemes, putnu, zivju un dzīvnieku kungu ar noteiktu pavēli – pārvaldīt (1.Moz.1:28). Šeit mēs sastopamies ar īpašu Lutera teoloģijas pieeju,- cilvēku izceļ nevis kādas specifiskas viņa dabiskās īpašības (saprāts, spēks, iemaņas u.c.), bet gan vienīgi ārpus cilvēka paša esošā suverēnā Dieva griba un spriedums par cilvēku. Tieši tāpat Luters skata arī daudzus citus jēdzienus.

Svētums un grēks, taisnība un netaisnība, labs un ļauns, dievbijīgs un bezdievīgs nav kādas kvalitātes pašas par sevi, bet pastāv un ir atkarīgas vienīgi no Dieva sprieduma par lietām un parādībām. Savās lekcijās (1515.g.) par ap. Pāvila vēstuli romiešiem viņš raksta, ka labs, patiess un svēts ir tas, ko Dievs par tādu sauc, un nevis otrādi. Un, ko Dievs par tādu sauc, tas tāds arī ir.

Pirms grēkā krišanas cilvēks ir visas radības valdnieks,- zeme, ūdeņi, gaiss un viss, kas tur mīt, ir cilvēka pārvaldīšanā un varā. Luters uzsver, ka cilvēks šo savu varu īsteno būdams kails un, tā sakot, bez jebkādiem ‘darba rīkiem’ vai ‘ražošanas līdzekļiem’. Luters atzīst, ka arī pēc grēkā krišanas cilvēks, būdams Dieva radība, saglabā augstu stāvokli nu jau kritušajā radībā. Arī ‘kritušajam’ cilvēkam augstākais tituls ir ‘cilvēks’.

Luters uzsver, ka pat firstam augstākais tituls ir ‘cilvēks’, jo Dievs jau nav radījis firstus, bet gan cilvēkus. Tomēr grēka dēļ cilvēkam piešķirtā valdnieka vara ir kļuvusi par varas karikatūru vai tukšu attēlu (specie dominii), par kailu valdīšanas titulu bez seguma (nudum titulum dominii). Cilvēks ir kļuvis agresīvs un naidīgs radībai, radība kļuvusi agresīva un naidīga cilvēkam: zvēri tam uzbrūk, no augstuma tas krīt un nositas, ūdenī slīkst, zeme tam top par kapu un aprij viņa miesu.

Un cilvēks savu varu spēj realizēt tikai daļēji, pie tam vienīgi ar dažādu rīku un viltību palīdzību. Zīmīgi, ka šādā veidā Luters it kā no pagātnes oponē nākotnei, kas Marksa personā ir pasludinājusi, ka tieši darba rīki, ko cilvēks izmanto, ir vienīgā pazīme, kas to fundamentāli atšķir no dzīvnieka.

[Pārpublicēts no www.lmf.lv]

« Lasīt sākumu | Turpinājums »

Tags: Mācība par cilvēku Lutera teoloģijā

Continue Reading

« Debesbraukšana
Pestīšanas mistērija »
                       

Ieskaties

Kas bija vispirms - vista vai ola?
Izvēlēties labo daļu
Vai jūsos dzīvo Kristus?
Bauslība un Evaņģēlijs kā pretstati

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Dzīvības sargāšana Dzīvības sargāšana
    • e-raksti

    Dzīvības sargāšana

  • Dievs sagaida mīlestības darbus pret tuvākajiem Dievs sagaida mīlestības darbus pret tuvākajiem
    • e-apceres

    Dievs sagaida mīlestības darbus pret tuvākajiem

  • Ar pateicību par mazumu Ar pateicību par mazumu
    • e-refleksijas

    Ar pateicību par mazumu

  • Dieva rūpes par Baznīcu Dieva rūpes par Baznīcu
    • e-refleksijas

    Dieva rūpes par Baznīcu

  • Sirsnīga lūgšana Sirsnīga lūgšana
    • e-apceres

    Sirsnīga lūgšana

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Ieskats maldu mācībās
  • Minimums, kas jāzina kristietim
  • Interneta vietne par reformāciju un Mārtiņu Luteru
  • Izrādās Luters savas 95 tēzes neesot pienaglojis
  • Luters kļūst par monsinjoru
  • Pilnīga svētība Dieva vārdā
  • Evaņģēlisks un ekumēnisks saturs

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Viss iet uz galu, mūsu uzdevums ir rādīt vienīgo iespējamo ceļu uz nākamību (mūžīgo dzīvošanu), nevis radīt ideālu pasauli šeit…”
  • gviclo: “Šīs norises liecina par tendenci, kad pašsaprotamais kļūst nesaprotams jeb, kā citi to sauc - uzbrukums pamatvērtībām. Jēdzieni laulība, ģimene,…”
  • jean: “Jā, tāpat kā ikviens cilvēks, kas grēko un noliedz, ka grēko. Girgenzons savā skaidrojumā par 5. bausli to izsaka šādi:…”
  • Janis Karklins: “Piebilde iekavās: "Dievs neapstiprina tirānu netaisnību, nedz arī pieprasa, lai cilvēki uzskatītu netaisnību par taisnību. Tāpēc, lai gan Dievs noraida…”
  • jean: “Par ko šūmēšanās? Aborts ar atvieglojumiem (ko tas vispār nozīmē?!?) slikti, bet aborts bez atvieglojumiem (kā šķiet tas jau daudzus…”

RSS e – POLEMIKA

  • Par Jūdas vēstuli
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • 1.Sam.17:37
    Ej tad, lai Tas Kungs tev palīdz.

ilustrētā baznīca

Pārģērbties par baznīcu
Pārģērbties par baznīcu

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters Par kristīgās ticības apliecinājumu par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2022


Posting....