Skip to content
6. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

199. Kādiem vārdiem Ticības apliecība attēlo mūsu Pestītāja paaugstināšanas stāvokļa atsevišķus brīžus?

  • Sākums
  • Logos
  • e-raksti

Logos

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

Jāņa evaņģēlija grieķu oriģinālā “Vārds” ir Logos. Tas bija noteikts, labi attīstīts termins sengrieķu filozofu vidū, kas bija ietekmējis arī dažus jūdu autorus, bet Jānis būs izvēlējies šo vārdu nevis tādēļ, ka bija pagānu filozofu iespaidots, bet tādēļ, ka vārdam Logos ir divas nozīmes – Vārds un Saprāts.

logos


Vārda un Gudrības izpratne, kā kaut kā atšķirīga no Dieva un tomēr nesaraujami saistīta ar viņu bija jūdiem labi pazīstama.

Piemēram, Jeruzalemes Tārgums tulko un paskaidro 1. Mozus grāmatas vārdus šādi:

“..viņi dzirdēja Kunga Dieva Vārda balsi, kas pastaigājās pa dārzu… un Ādams un viņa sieva paslēpās no Kunga Dieva aiz dārza kokiem.”

Tulkojot 1. Mozus grāmatas 19:24 šis pats tulks un skaidrotājs raksta:

“Un Tas paša Dieva Kunga Vārds (MeMRaH) bija nolaidies pār Sodomas un Gomoras ļaudīm.. uguns no tā Kunga klātienes no debesīm.”

Tas liecina, ka jēdziens “Dieva Vārds” pieder Israēlam, vienalga kādā valodā tas ir rakstīts.

Arī Jeruzalemes Kirils norāda uz šo pantu, kas mūsu tulkojumā skan šādi: “Kungs lika līt pār Sodomu sēram un ugunij – no Kunga, no debesīm.” (1.Moz.19:24) Kirils vaicā:

“Kurš Kungs tad no kura Kunga sūtīja uguni un aprija sodomiešu pilsētas?”

Atbilde ir skaidra – Dievs, kurš dara visas lietas caur savu Dēlu, kurš ir viņa vara un labā roka liek ugunij līt pār sodomiešiem. Tā kā Kungs sūta uguni no Kunga, tad starp Tēvu un Dēlu ir atšķirība, tās ir divas personas, bet par abiem tiek sacīt – Kungs. Vārds Kungs ebrejiem bija vispārīgs Dieva vārda aizstājējs, tā kā šeit ir divas personas, kas abas tiek sauktas par vienu Kungu.

Jūdu vidū pastāvēja stingrs monoteisms jeb viendievība, kas patiesu dievišķību ļāva attiecināt tikai un vienīgi uz Dievu. Līnija starp Dievu un visu pārējo realitāti bija stingri un skaidri novilkta. Galvenie patiesā Dieva Jahves kritēriji bija, ka viņš ir vienīgais Radītājs un Visuvaldītājs. Šo iemeslu dēļ viņš vienīgais ir pielūdzams.

Kas attiecas uz Dieva Vārdu un Gudrību tad tās piedalās Dieva radīšanas darbā. Dieva gudrība ir viņa Padomdevēja, un tā ir daļa no viņa paša. Dieva Vārds un Gudrība nav radītas būtnes, tās nav arī kaut kas līdzīgs pusdieviem, bet abi pieder Dieva identitātei, tam, kas pats Dievs ir. Tas nozīmē, ka jūdu rakstos unikālajā viena Dieva identitātē vērojamas reālas atšķirības. Jaunā Derība izmantojot šo jūdu izpratni vienīgā patiesā Dieva identitātē organiski iekļāva Jēzu kā Dieva Vārdu un Gudrību.

Šādi tika demonstrēts jūdu monoteisma eshatoloģisko ilgu piepildījums, ka viens Dievs tiks atzīts visā pasaulē, pār kuru tas pilnībā valdīs. Jēzus netika pievienots vienam Dievam kā vēl viens Kungs vai Dievs, bet organiski iekļauts viena vienīgā Dieva identitātē.

Labs piemērs tam kā Jēzus līdzi dalījās viena Dieva suverēnajā valdīšanā bija tas, kā kristieši izskaidroja 110. psalmu: “Kungs sacīja manam Kungam: sēdies pie manas labās rokas, līdz es tavus ienaidniekus nolieku tev par kājsolu.” (Mt.22:44-45)

Šis psalms kopumā Jaunajā Derībā ir citēts 21. reizi, vairāk nekā jebkurš cits Vecās Derības teksts. Vēstulē ebrejiem (1: 4) lasām, ka Jēzus ir ‘tapis tik daudz augstāks par eņģeļiem, cik augstāku vārdu par tiem viņš ir iemantojis.” Viņa augstais vārds var būt vienīgi paša Dieva vārds.

“Vārds bija pie Dieva.” Tas ir papildinājums, lai pasargātu no maldiem, ka Dieva Vārds ir tikai Dieva Tēva izpausme, bet nav atšķirīga persona. Pēc tam, lai pasargātu no maldiem, kas vēlējās nošķirt Dieva vārdu no Dieva pilnīgi, un tiem, kas apgalvoja, ka Dēls nav Dievs pēc savas dabas, Jānis tūdaļ piebilst: “Vārds bija Dievs”. Burtiski šis teikums oriģinālā skan: “Dievs bija Vārds.”

Luters savā tulkojumā saglabā oriģinālo vārdu kārtību. Tomēr grieķu oriģinālā vārdam Dievs šeit nav noteiktā artikula. Tas nozīmē, ka Tēvs nav Vārds, bet Vārdam tāpat kā pārējām Trīsvienības personām visā pilnībā piemīt dievišķība. Tādēļ latviešu tulkojumā, tāpat kā daudzos citos, vārdu kārtība ir mainīta: “Vārds bija Dievs”.

Tēmas: 110. psalms Dieva gudrība Dieva identitāte Dieva vārds Dievs Jēzus Jāņa evaņģēlija komentārs Jāņa evaņģēlija prologs monoteisms Par Jāņa evaņģēliju

Continue Reading

« Romas baznīcas mācība nav vairs apustuliska
Maldīgās mācības par žēlastības līdzekļiem »
                       

Ieskaties

Šķīstīti ar asinīm
Jēzus vienmēr ir ar jums
Par Evaņģēlija un Svētā Vakarēdiena iekšējo saistību
Patiess Dievs [2.daļa]

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Ko Dievs mums vēl darījis zināmu par savu esamību?
  • Tā Kunga rokās
  • Slavēšana draudzē beidzas traģiski
  • Nu līgsmo, Kristus brūt’ [7]
  • Buršanās ar derības šķirstu
  • Kā atrast pareizo ceļu
  • Palikt Tā Kunga namā

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus bērniņš drupās

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025