Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

247.Kā tu vari saprast miesas augšāmcelšanos?

  • Sākums
  • Kristība
  • e-raksti

Kristība

Deivids Skērs
Noklausies šo e-publikāciju

Gandrīz visas baznīcas praktizē kādu Kristības veidu, bet atšķirības šo baznīcu starpā kļūst redzamas tieši šajā sakramentā, kurā ir pamatota baznīcas vienība. Kristība tiek veikta dažādu iemeslu dēļ, un no tās tiek gaidīti dažādi rezultāti.

Kristība

Reformātu baznīcām, kuru saknes meklējamas Cvinglija, Kalvina un Armīnija mācībās, Kristība ir Bauslība. Tie, kas praktizē zīdaiņu Kristību, saredz to kā priekšnoteikumu, lai kristītais tiktu iekļauts kristiešu kopībā. Citi aizstāv tikai to kandidātu kristīšanu, kuri ir sasnieguši apzinātu vecumu. Viņi iestājas par Kristību pagremdējot. Lai gan šīm divām grupām ir atšķirīgi viedokļi par Kristības veidu un to, kurš var tikt kristīts, tās ir vienisprātis, ka pestīšana nav atrodama ūdenī vai kopā ar ūdeni. Romas katoļi uzskata Kristību par nepieciešamu pestīšanai un ir saglabājuši senās Kristības liturģijas un praksi. Gan doktrīnā, gan praksē luterāņiem un katoļiem ir kopīgs mantojums, kāda nav reformātiem. Lai gan Romas katoļi saredz Kristības kā kristīgās dzīves pamata nepieciešamību un nozīmīgumu, katoļi to uzskata tikai par pirmo no citiem nepieciešamajiem baznīcas rituāliem – tādiem kā konfirmācija, grēku nožēla un pēdējā svaidīšana, kas papildina Kristību. Viņiem Eiharistija ir ticības kopsavilkums.

Luterāņi šo godu piešķir Kristībai. Salīdzinājumā ar citām baznīcām, kas praktizē Kristību, luterāņiem ir visaptveroša izpratne par to, kas šis sakraments ir un ko tas dara. Romas katoļi saredz Kristību pagātnes laika kategorijās: tā piedod iedzimto grēku un tos grēkus, kas jau pastrādāti. Turpretī reformāti domā par Kristību nākotnes kategorijās: tā paredz ticību, kuras bērnam vēl nav Kristības rituāla laikā, bet viņi cer, ka tā radīsies saprātīgā vecumā. Luterāņiem Kristība aptver pagātnes un nākotnes grēkus un pastāvīgi rada ticību, kura tai ir nepieciešama. Katrā dzīves posmā no zīdaiņa vecuma līdz nāvei Kristība ir pastāvīga dievišķa realitāte ticīgajiem.

Luterāņi pašreiz diskutē par Svētā Vakarēdiena svinēšanas biežumu un vietu svētdienas dievkalpojumā. Pretstatā katoļiem luterāņiem konfirmācijai nav sakramentālu saistību, bet luterāņi turpina debatēt par tās lomu baznīcas dzīvē un konfirmandu vecumu. Privātā grēksūdze un absolūcija ir pamatota Augsburgas ticības apliecībā un Augsburgas apoloģijā, bet pastāvīgie mēģinājumi atjaunot šo praksi nav vainagojušies ar plašiem panākumiem. Lielākajā vairumā luterāņu baznīcu sieviešu ordinācija ir izraisījusi daudzus jautājumus, it īpaši jautājumu par pašu kalpošanas amatu. Ironiskā kārtā Kristība ir tikusi izmantota, lai pamatotu par mācītājām kalpojošu sieviešu ordināciju. Šāda argumentācija izraisa jautājumus par to, kā ordinācija atšķiras no Kristības.

Luterāņiem Kristībai vajadzētu cauraust visu kristieša dzīvi un būt par mūsu sakramentālās teoloģijas un prakses pamatu, bet vairumā gadījumu tas tā nav bijis. Lielākā daļa luterāņu teologu, kuri ir nopietni apsprieduši šo jautājumu, ir pārņēmuši reformātu un pat baptistu argumentus, no kuriem vulgārākais ir apgalvojums, ka bērni nevar ticēt. Pašreizējās luterāņu Kristības liturģijas seko reformātu praksei, liekot uzsvaru uz krustvecāku dotajiem solījumiem, un tādējādi novēršas no Kristības kā atdzimšanas sakramenta izpratnes. Luterāņi, kas kristīti bērnībā, pieaugušo vecumā “izšķiras par Kristu” un tā parāda, ka viņi īsti netic vai vismaz nesaprot, ka Kristība sniedz grēku piedošanu un mūžīgo dzīvību. Diemžēl jaunie ierosinājumi par pieaugušo Kristības rituāliem var radīt iespaidu, ka tie, kas kristīti kā pieaugušie, ir ieguvuši un pieredzējuši kaut ko vairāk nekā tie, kuri kristīti kā bērni.

Tādi Amerikas luteriskās baznīcas celmlauži kā Henrijs Melhiors Mūlenbergs un K. F. V. Valters apzinājās, ka šīs zemes teoloģiskais klimats, ko iespaidojuši reformāti, nav labdabīga vide luterāņu ticības panākumiem un izdzīvošanai. Viņu paredzējums piepildās pat pārāk bieži. Apskatot daudzos pēdējā laika Bībeles tulkojumus angļu valodā, kāds pētnieks secina, ka amerikāņu reliģiskās dzīves saknes meklējamas sešpadsmitā un septiņpadsmitā gadsimta sektās, ieskaitot anabaptistus.* Šī ietekme, no kuras nav bijuši pasargāti arī luterāņi, arī ir vainojama pie Kristības zemā vērtējuma amerikāņu vidū.

Vienīgais risinājums, lai atjaunotu Kristībai tās nozīmīgo vietu, kāda tai bija Jaunajā Derībā un agrīnajā baznīcā, ir saprast Kristību kā pilnībā kristoloģisku notikumu jeb rituālu, kurā Kristus ir tas, kas kristī, un kurā kristītais kristietis tiek savienots ar Kristus nāvi un augšāmcelšanos. Jāņa kristībā Dievs Jēzu nodeva nāvei un augšāmcelšanai, un tagad mūsu Kristībā Jēzus mūs dara par šīs pašas nāves un augšāmcelšanās līdzdalībniekiem. Jēzus vienlaicīgi ir gan Kristības subjekts, gan objekts – kristītais un kristītājs. Tas, kurš pavēl Savai baznīcai kristīt, pats ir kristīts nāvē un šajā nāvē kristī visus kristiešus. Tas, kas tiek apliecināts Apustuļu ticības apliecībā, patiesībā notiek tieši Kristībā. Kristība ir kristīgās ticības un pestīšanas vēstures kopsavilkums. Tie paši ūdeņi, no kuriem tika radīta pasaule, kuros peldēja Noas šķirsts, kuri pašķīrās Sarkanajā jūrā un kuri Jordānā no Jāņa Kristītāja rokām tecēja pār Jēzu, vadot Viņu uz krustu, – tie paši ūdeņi ir atrodami katrā kristāmtraukā un aptver visu kristīgo pasauli. Kad mēs apliecinām unum baptisma in remissionem peccatorum, “vienu Kristību grēku piedošanai”, mēs tikai pārliecinoši apliecinām mūsu ticību Jēzum Kristum un kopā ar visu Viņa baznīcu tiekam savienoti ar Kristu.


* – Tā secinot, Letiss ir ietekmējies arī no citiem pētniekiem. Amerika ir kalpojusi par mājām unitāriešiem, pentakostāļiem un mormoņiem. Šādu situāciju Letiss sauc par “kultu kokteili”. Nepaplašinot šo sarakstu, mēs droši varētu apgalvot, ka nevienai no šīm sektām nav patiesi sakramentālas Kristības izpratnes. Izņemot unitāriešus, kuriem Kristība ir vārda došanas rituāls un kuri pieaugušos kristī reti, šīs sektas parasti zīdaiņus nekristī. Lai gan Letiss pareizi uzskata Kalvinu par sektu pretinieku, viņš nav pamanījis, ka tieši Ženēvas reformatora mantojums ir noteicis Amerikas reliģijas nesakramentālo Kristības izpratni.

Tēmas: grēku piedošana kopīgs mantojums Kristība Kristības sakraments kristiešu kopība luterāņi reformāti Romas katoļi Sakraments ticības kopsavilkums

Continue Reading

« Debesu godības skatīšana
Atbilde uz jautājumu par grēcinieka taisnošanu »
                       

Ieskaties

Pēdējā tiesa
Jautājumi par metodi kā dogmu konflikts
Kāda ir Evaņģeliska sludināšana
Kā Dievs definē piedošanu?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Atspēkojot pārmetumus, ko saņem luterāņi
  • Romas pāvestība pielien luterāņiem
  • Francijā apvienosies baznīcas
  • Pāvests netradicionāli izteicies par Luteru
  • Posts Lutera Faniem
  • Nosoda labklājības Evaņģēliju
  • Luters atkal Romā: Mārtiņa Lutera laukums

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus pašiņš

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025