Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

225. Ko nozīmē, ka Draudze ir kristīga?

  • Sākums
  • Jēzus agrīnā bērnība
  • e-raksti

Jēzus agrīnā bērnība

Risto Santala
Noklausies šo e-publikāciju

Jēzus dzīves sākumposma notikumi risinājās tā, kā tas normālos apstākļos notika ar katru jūdu zēnu. Citur mēs tomēr redzējām, ka Mesijas “izcelšanās meklējama sensenos laikos”.

Jēzus agrīnā bērnība


Vīriešu kārtas bērni tika apgraizīti astoņu dienu vecumā, un tajā laikā viņi ieguva vārdu kā “derības bērni” un tika piesaistīti pie Israēla tautai dotās bauslības ievērošanas. Saskaņā ar 3. Mozus 12, Marijai bija jāsaņem mēnesi ilgs “dzemdību atvaļinājums”. Sievietei vajadzēja palikt mājās 33 dienas, “lai viņa paliek asins tīrīšanās stāvoklī”, pēc tam bija jāiet uz Templi, lai veiktu upurēšanu par “šķīstīšanās dienām”. Rabīni sīki izklāsta ļoti daudzus papildus priekšrakstus par precīzu laiku, kad būtu jāizdara upurēšana. Par sieviešu kārtas bērnu Mozus bauslība noteica, ka “dzemdību atvaļinājumam” ir jābūt 66 dienām, kamēr pēc vīriešu kārtas bērna piedzimšanas šķīstīšanās laikam tika pievienotas 8 dienas, gaidot uz apgraizīšanu, kas nozīmēja, ka Marija būtu gājusi uz Templi bērna dzīves 40. dienā. Kristīgā baznīca to piemin februāra pirmajā svētdienā – “Sveču dienā”.

Uz šo šķīstīšanās upuri tiek attiecināts apzīmējums “zēna izpirkšana”. Tādējādi pats Izpircējs tika izpirkts un stādīts Dieva priekšā. Mozus bauslība godinātājam, ja viņš nevar atļauties jēru, dod iespēju izvēlēties starp “divām ūbelēm jeb diviem jauniem baložiem, vienu dedzināmam upurim, bet otru – grēku upurim”. Jēzus vecāki upurēja baložus, un tādējādi Jēzus Sevi identificēja ar nabagiem jau dzīves sākumā. Tikai Lūka mums atspoguļo šīs dārgās Marijas atmiņas.

Jēzus sagaidīšana Templī bija kā pārsteidzošas uzņemšanas svinības. Lūka to pastāsta, atspoguļojot tā laika Mesijas gaidīšanu: “Un redzi, kāds cilvēks bija Jeruzālemē, vārdā Sīmeans; šis cilvēks bija taisns un dievbijīgs, gaidīdams uz ISRAĒLA IEPRIECINĀŠANU, un Svētais Gars bija viņā. Viņam Svētais Gars bija pasludinājis, ka tas nāvi neredzēšot, iekāms nebūšot redzējis Tā Kunga Svaidīto. Tas, Svētā Gara skubināts, nāca Templī.” [Lk.2:25-27]

Sīmeans turpināja slavēt Dievu, sacīdams: “Manas acis ir redzējušas Tavu pestīšanu, ko Tu esi sataisījis visiem ļaudīm, GAISMU apgaismot pagānus un par slavu Saviem Israēla ļaudīm.” [Lk.2:30-32]

Marijai viņš sacīja: “Viņš ir likts par krišanu un augšāmcelšanos daudz ļaudīm Israēlā un par zīmi, kam runā pretī” [Lk.2:34-35].

Tad Lūka mūs iepazīstina ar sagaidīšanas svinību sieviešu kārtas pārstāvi, 84 gadus veco Annu, kura stāstīja par bērnu “visiem, kas JERUZĀLEMĒ GAIDĪJA UZ PESTĪŠANU”.

Lūkas stāstījums labi saskan ar tā laika mesiāniskās gaidīšanas ainu, ko mēs redzējām Nāves jūras pergamentos. Dievbijīgie Anna un Sīmeans “gaidīja” uz Israēla IEPRIECU un Jeruzālemes PESTĪŠANU. Liberālie zinātnieki ir paraduši sacīt, ka Lūkas evaņģēlijs neietver “neko no pestīšanas idejas” vai ka nekur Apustuļu darbos “Jēzus nāve netiek interpretēta kā upura nāve. Nāve ir tikai tumši vārti, caur kuriem jāiziet Mesijam, lai ieietu Savā godībā”. Cik es zinu, nekur rabīnu literatūrā šādus “tumšus vārtus” saistībā ar mesiānisko ideju mēs neatrodam. Tiesa, tas pats kritiķis saka, ka Lūka piemin “par jums” vārdos, ko izmanto Svētā Vakarēdiena iestādīšanā, un Pāvils Apustuļu darbos runā par draudzi, ko Jēzus “izpirka ar Savām asinīm”. Bet pēc viņa domām

“Lūkas raksti vismaz parāda, ka pirmā gadsimta sākumā (!) bija iespējams būt kristietim un pat rakstīt evaņģēliju, nekādi neuzsverot to domu, ka Jēzus nāve bija upura nāve par cilvēces grēkiem”.

Tomēr Lūka raksta par Jeruzālemes “pestīšanu” un par diviem mācekļiem uz Emmaus ceļa paziņo, ka viņi cerēja, “ka Viņš ir Tas, kas Israēlu atpestīs” un līdz ar to sludinās “atgriešanos un grēku piedošanu” (Lk.24:21 un 47). Apustuļu darbi apgalvo, ka grēki ir piedoti “Viņa Vārdā”, “caur Viņu” un “Jēzus Kristus Vārdā” (Ap.d.5:31, 10:43, 13:38 un 16:18). Sludināšanai par grēku piedošanu priekšnosacījums ir Jēzus salīdzināšanas nāve. Liberālā teoloģija bieži vien ir vainīga tieksmē uz fragmentāciju, kur dabiskie kontakta punkti tiek atrauti viens no otra. Ideja par izpirkšanu ir redzama jau pirmās Sveču dienas notikumos.

Tēmas: derības bērni dzemdību atvaļinājums grēku upuris Jēzus bērnība Lūkas evaņģēlijs Mesija Jaunajā Derībā Sveču diena

Continue Reading

« Lūkas Ziemassvētku stāsta vēsturiskums
Zēns Jēzus »
                       

Ieskaties

Prasme atšķirt bauslību no Evaņģēlija
Svētā Kristība: Zīmes
Iepriecinājums grūtībās
Trīsdesmit devītais vakara priekšlasījums

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Buršanās ar derības šķirstu
  • Vai visi jūdi tiks kristīti?
  • Kas ir Tā Kunga svētība?
  • Dievs lieto niecīgos cilvēkus
  • Kādus trīs likumus Dievs deva Sinaja kalnā?
  • Vai šoreiz viss ir citādi?
  • Tā Kunga lādētājs

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Trīs debesskrāpji ar krustiem

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025