Skip to content
27. februāris, 2021
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

70. Kam ir tiesības noteikt cilvēka mūža ilgumu?

  • Sākums
  • Ieskats vēsturē
  • e-raksti

Ieskats vēsturē

Dzīvības Vārds

Šeit redzamā 1867. gadā tapusī gravīra, kuras autors ir Aihens un kura pašlaik atrodas galerijā Hamburgā, Vācijā, atspoguļo spraigo un bieži nebeidzamo diskusiju par idejām un mācībām pasaulē un Baznīcā. Centrā aizmugurē redzams Mārtiņš Luters, kas tur rokās Bībeli, norādot, ka visu diskusiju noslēgumā galvenā loma tomēr ir Dieva Vārdam.

Ieskats vēsturē

Baznīcā tikai dažas tēmas ir apspriestas un diskutētas spraigāk par Kristus vārdu nozīmi Svētajā Vakarēdienā. Turpmāk sniegsim ieskatu vēsturiskajā fonā, lai parādītu to, ka apmēram 1000 gadu garumā lielākā daļa kristiešu bija vienisprātis par Kristus patieso klātbūtni Svētajā Vakarēdienā. Taču Luters uzstāja, ka visās garīgajās diskusijās Dieva Vārds vienmēr ir jātur augstāk par visām domām un saprātu. Šāda nostāja ir jo īpaši patiesa, kad aplūkojam Jēzus vārdu nozīmi, ko Viņš sacīja, iedibinot Svēto Vakarēdienu.”

KO AGRĪNĀ BAZNĪCA MĀCĪJA UN PRAKTIZĒJA SAISTĪBĀ AR SVĒTO VAKARĒDIENU?

Senā Baznīca bija tik pārliecināta par Kristus patieso klātbūtni (t. i., ka tie, kas piedalās Svētajā Vakarēdienā, patiešām saņem Kristus miesu un asinis), ka Hipolīts (ap 215. g.) savā Apustuļu tradīcijā brīdināja:

“Lai ikviens rūpējas par to, ka neviens neticīgais nebauda Vakarēdienu, pat ne pele vai kāds cits dzīvnieks, un ka nekas no tā nekrīt un nepazūd. Jo tā ir Kristus miesa, kas jābauda ticīgajiem, nevis jānicina.”

Moceklis Justīns kristietībai pievērsās laikā, kad kristieši tika šausmīgi vajāti (ap 130. g.) un Baznīca tika nepatiesi apvainota asiņu dzeršanā dievkalpojumu laikā. Justīns un Baznīca varēja izdevīgi teikt, ka maize un vīns tikai simbolizē Kristus miesu un asinis. Taču šie patiesie ticīgie atteicās noliegt Kristu. Justīns uzmanīgi izskaidroja, ka maize un vīns vairs nav parasta maize un vīns, bet “iemiesotā Jēzus miesa un asinis”. Lai apstiprinātu savu viedokli, viņš citēja Jēzus vārdus, ko Viņš teica Svētā Vakarēdiena iedibināšanā (Mk.14:22–24).

AGRĪNIE KRISTIEŠI TICĒJA KRISTUS VĀRDU SKAIDRAJAI NOZĪMEI

Mēs nedrīkstam nepievērst uzmanību arī Jeruzalemes Kirila vārdiem. Viņš mācīja jaunpievērstos pirms kristībām un pirmā Svētā Vakarēdiena saņemšanas ar šādiem nepārprotamiem vārdiem:

“Tā kā Sakramenta maize un vīns pirms Svētās Trīsvienības piesaukšanas bija tikai parasta maize un vīns, pēc šīs piesaukšanas maize kļūst* par Kristus miesu un vīns — par Kristus asinīm..”

Vēlāk, sludinot tekstu 1. Kor. 11:23–25, Kirils komentēja Kunga vārdus:

“Tā ir Mana miesa.. Tās ir Manas asinis.” Kirils teica: “Ja Viņš pats paziņoja un teica par maizi, ka “Tā ir Mana miesa”, kurš gan joprojām uzdrīkstas to apšaubīt? Un, tā kā Viņš apstiprināja un teica, ka “Tās ir Manas asinis”, kurš gan vilcināsies teikt, ka tās patiešām ir Viņa asinis?”

Rietumos Milānas Ambrozijs (ap 387. g.) saviem katehūmeniem mācīja, ka

“pirms Sakramenta vārdiem maize ir maize; kad notiek iesvētīšana, maize kļūst* par Kristus miesu. Tāpēc ļaujiet mums to pierādīt. Kā gan maize var būt Kristus miesa? Ar iesvētīšanu. Bet kādos vārdos un kādā valodā notiek iesvētīšana? Kunga Jēzus… Kristus vārdi iesvēta šo Sakramentu.”

Salīdzinājumā ar šībrīža strīdiem par Bībeles mācību par Kristus patieso klātbūtni, nevienprātības un nesaskaņu neesamība agrīnajā Baznīcā šajā jautājumā ir ievērojama. Baznīca bija tik vienota, ka nevienam ekumēniskajam koncilam nenācās nodarboties ar doktrīnu par Kristus patieso klātbūtni Svētajā Vakarēdienā. 787. gadā Otrais Nīkajas koncils izdeva rīkojumu, ka maize un vīns nav tikai veidoli, tēli vai simboli, kas attēlo Kristu, bet Kristus patiesā miesa un asinis.

SĀTANA IZKROPĻOJUMI SĀKAS

Teoloģiski teksti, katehismi, ticības apliecības un jo īpaši liturģijas teksti liecina, ka vairāk kā tūkstoš gadu Baznīcai pietika ar vienkāršu ticību, ka veids, kādā Kunga miesa un asinis ir klāt Svētajā Vakarēdienā, ir neizdibināms noslēpums. Taču agrīno viduslaiku sākumā viss sāka mainīties. Devītajā gadsimtā mēģinājums izmantot saprātu Kristus klātbūtnes izskaidrošanā izraisīja teologu Rabanusa Maurusa un Ratramnusa strīdu. Ratramnuss teoretizēja, ka pēc iesvētīšanas maize un vīns ir tikai miesas un asins “attēls”.

Ratramnuss arī mācīja, ka Kristus miesas un asins realitāte nenonāk rokās vai mutē, bet gan prātā. Viņa galvenais iebildums pret Kristus patieso klātbūtni bija uzskats, ka saskaņā ar saprātu tas nav iespējams. Ap 1049. gadu, sekojot Ratramnusa tradīcijai, Tūras Berengārijs uzbruka Kristus patiesās klātbūtnes doktrīnai. Viņš mācīja, ka maize un vīns nozīmē (significant) Kristus miesu un asinis, ka tā ir līdzība (similitudo), zīme (signum), tēls (figura) un apliecinājums (pignus).

REFORMĀCIJAS LAIKMETS: NEPĀRPROTAMĀ MĀCĪBA ATJAUNOTA

Berengārijs bija Viklifa, Cvinglija, Kalvina un citu priekšgājējs, kas noliedza Kristus patieso klātbūtni. Viņi nolika saprātu augstāk par Dieva Vārdu. Marburgas sarunās Cvinglijs sacīja, ka, tā kā Jēzus fiziski ir uzkāpis debesīs, Viņu Svētajā Vakarēdienā nav ko meklēt, “jo viens un tas pats ķermenis vienā un tajā pašā laikā nevar būt vairākās vietās”.

Galu galā jautājums par to, vai ticēt Kristus patiesajai klātbūtnei, vienmēr tiek atbildēts, balstoties uz cilvēka uzskatu par Dieva Vārdu. Vai jūs pilnībā ticat Dieva Vārdam, vai arī jums jāpapildina sava ticība ar racionāliem pierādījumiem, kas padara Kunga Jēzus Kristus brīnumainos vārdus ticamākus?

NEAPŠAUBIET KRISTUS VĀRDUS. TĀ VIETĀ PRIECĀJIETIES UN SVINIET

Kā pastāvīgs izaicinājums tiem, kas nešaubīgi tic Dieva Vārdam, ir pretoties kārdinājumam atbildēt uz jautājumiem, uz ko Svēti Raksti nav atbildējuši. Bībele nepaskaidro, kā maize un vīns kļūst par miesu un asinīm, tikai to, ka to saka Jēzus Savā dzīvajā Vārdā. Tāpat mēs arī nestāvam pie altāra ar hronometru rokās un nemēģinām notvert to mirkli, kad iesvētītie produkti pārvēršas par miesu un asinīm.

Tādēļ tā vietā, lai apšaubītu vai noliegtu Kristus patieso klātbūtni Svētajā Vakarēdienā, ticēsim un svinēsim šo notikumu ar lielu prieku. Tāpat kā Luters gravīrā vienmēr turēsim Dieva Vārdu pāri visām mūsu domām un saprātam. Ir pietiekami zināt no paša Jēzus vārdiem, ka Viņa miesa un asinis tiek dotas mums maizē un vīnā par mūsu grēku piedošanu. Un kur ir piedošana, tur ir arī dzīvība un glābšana. PRIECĀJIETIES!


* – Mēs nedrīkstam sajaukt plaši lietoto vārdu “kļūst”, ko izmantoja agrīnā Baznīca, ar vēlāko racionalizācijas teoriju (latīniski transsubstantiatio), saskaņā ar kuru maize un vīns tiek “pārvērsti” miesā un asinīs. Sv. Pāvils skaidri saka (1.Kor.11:26), ka tad, kad mēs Svētajā Vakarēdienā saņemam Kristus miesu un asinis, caur sakramentālo savienību mēs saņemam arī maizi un vīnu. Šo notikumu nevar izskaidrot, tam var tikai ticēt.

Tags: Ambrozija citāti diskusija par Vakarēdienu Hipolīta citāti Jeruzalemes Kirila citāti par Kristus patieso klātbūtni Svētajā Vakarēdienā par Kristus vārdu nozīmi Svētajā Vakarēdienā Svētais Vakarēdiens ticība Dieva vārdam

Continue Reading

« Par īsto izšķiršanu starp Bauslību un Evaņģēliju
Mācības par attaisnošanu ticībā pasargāšanai no maldiem »

Ieskaties

Vai tu esi zaglis?
Kas bija Mārtiņš Hemnics?
Vienprātības grāmatas priekšvārds
Svētie “Piligrimi” … jeb staigāšana no draudzes uz draudzi

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “ar kļūdu biju domājis vārdu "sātans", ne jau Rakstu vietu. "Bet Dieva vārds mums atklāj vairāk nekā tikai mūsu nožēlojamo…”
  • jean: “Jā, tas apceres teksts ir burtisks citāts no Ef. 6:12 -- "Jo ne pret miesu un asinīm mums jācīnās, bet…”
  • scwildflower9: “Ja drīkst jautāt - kurš teologs slēpjas aiz šī segvārda "gviclo"? :)”
  • Janis Karklins: “Vai nav kļūda, ne pēc gramatikas, bet pēc būtības, sātans pagodināts ar lielo burtu.. Vēl teikts, ka jācīnās pret varām…”
  • Roberto: “Uzkrītoši, ka oficiālajā SDA paziņojumā (bilde ziņas beigās) Ģirta Roznera vārds ir dzeltenā krāsā - kristīgajā mākslā tradicionāli ar to…”

Līdzīgās e-publikācijas

  • Saprāts vai ticība
  • Ko nozīmē tas, ka Svētais Vakarēdiens ir Sakraments?
  • Ko tad īsti mēs saņemam Svētajā Vakarēdienā?
  • Kas ir Svētais Vakarēdiens?
  • Kas Sakramentā ir galvenais
  • Kā Kristus turpina dzīvot jūsos?
  • Svēto Vakarēdienu iedibināja mūsu Kungs Jēzus Kristus
  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Nauda un bagātība Nauda un bagātība
    • e-refleksijas

    Nauda un bagātība

  • Kas ir saderināšanās? Kas ir saderināšanās?
    • e-mācība

    Kas ir saderināšanās?

  • Konfirmācijas vēsturisks apskats Konfirmācijas vēsturisks apskats
    • e-raksti

    Konfirmācijas vēsturisks apskats

  • Leģitīms paklausības veids Leģitīms paklausības veids
    • e-refleksijas

    Leģitīms paklausības veids

  • Par tumsas noslēpumaino spēku Par tumsas noslēpumaino spēku
    • e-apceres

    Par tumsas noslēpumaino spēku

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

RSS e – POLEMIKA

  • Latvietis ir katrs Latvijas pilsonis (vai cit-valodīgi runājošie ir lojāli latvieši?)
  • Luteriskie Bībeles kometāri tiešsaistē
  • Šķelšanās LELB. Vai Rubeņa aiziešana sagraus Vanaga baznīcu?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Fil.4:7
    Tas Dieva miers, kas augstāks nekā visa saprašana, tas pasargās jūsu sirdis un jūsu domas iekš Kristus Jēzus.

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Evaņģēlijs grēks grēku piedošana interesanti fakti Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters Par kristīgās ticības apliecinājumu par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticība un dzīve Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2021