Skip to content
6. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

196. Par kādu cenu Kristus tevi izpirka?

  • Sākums
  • Dievišķais Svētā Vakarēdiena iestādījums
  • e-raksti

Dievišķais Svētā Vakarēdiena iestādījums

Dr. Dž. Teodors Millers
Noklausies šo e-publikāciju

Svētais Vakarēdiens ir ne mazāk dievišķs iestādījums un pavēle, kā Kristība [Mt.22:19] un Evaņģēlija sludināšana [Mk.16:15-16]. Svētajam Vakarēdienam, kuru mūsu Kungs iedibināja tajā naktī, kad tas tapa nodots, ir jāpaliek lietošanā līdz pat laiku beigām [“To darait, mani pieminēdami” (Lk.22:19); “To dariet, citkārt jūs to dzerat, mani pieminēdami” (1.Kor.11:25)]. Tieši tā Svēto Vakarēdienu arī saprata un attiecīgi svinēja svētie apustuļi un senā kristīgā Baznīca.

Dievišķais Svētā Vakarēdiena iestādījums


Svētā Vakarēdiena dievišķais iestādījums ir pastāvīgi jāuzver, jo arī mūsdienās atsevišķi jūsmotāji (kvekeri, Pestīšanas Armija) noraida Svēto Vakarēdienu kā “tikai ceremoniju, kuru nav pavēlējis mūsu Kungs.” Tādējādi šie jūsmotāji izrāda pilnīgu konsekvenci. Nekonsekventi jūsmotāji (kalvinisti) noraida vienīgi Kristus miesas un asiņu fizisku saņemšanu Svētajā Vakarēdienā, apgalvojot, ka “miesa neder nenieka” (nepareizs Jņ.6:63 pielietojums), savukārt kvekeri vispār noraida šo Sakramentu, apgalvojot, ka “Dieva valstība nav ēšana un dzeršana (nepareizs Rom.14:17 pielietojums), un ka kristieti nedrīkst “tiesāt ēdienu un dzērienu dēļ” (nepareizs Kol.2:16 pielietojums).

Saskaņā ar kvēkeru mācību, patiesais Vakarēdiens tiek uzņemts cilvēka sirdī (nepareizs Atkl.3:20 pielietojums). Vēl vairāk, viņi māca, ka Kristus svinēja pirmo Vakarēdienu vienīgi savu “vājo mācekļu” dēļ, tādēļ tas ir domāts mūsu stiprināšanai ne vairāk, kā “kāju mazgāšana” [Jņ.13:5], vai “slimā svaidīšana ar eļļu” [Jēk.5:14-15], vai “sargāšanās no asinīm un nožņaugtā” [Ap.d.15:29]. Taču kvekeri nav vienīgie, kuri sagroza šo mācību.

Mūsdienu racionālistiskie teologi (B. Veiss, Jūlihers, Spita) ir mēģinājuši noliegt Svētā Vakarēdiena dievišķo iestādījumu, lietojot argumentus, kuri nebūt nav pārliecinošāki par kvēkeru lietotajiem (“Vienīgi Pāvils un Lūka citē vārdus: “To dariet, mani pieminēdami,” utt.). Turpretī Krēmers pamatoti atzīmē, ka nevienam citam faktam Jaunajā Derībā nav skaidrāku pierādījumu, kā Svētā Vakarēdiena dievišķajam iestādījumam.

Atšķirībā no svētās Kristības, kura ir sakraments, ar kura palīdzību tiek izraisīta ticība, Svētais Vakarēdiens ir Sakraments, ar kura palīdzību tiek stiprināta ticība. Gerhards: Caur Kristību mēs tiekam uzņemti derībā ar Dievu; caur Svētā Vakarēdiena lietošanu tajā tiekam uzturēti. Caur Kristību mūsos iedegas ticība un Svētā Gara dotais mantojums; caur Svētā mielasta saņemšanu tie pieaug un nostiprinās.

Tādēļ Kristībai pamatoti jānotiek pirms Svētā Vakarēdiena. Vasarsvētku dienā Pēteris aicināja jūdus kristīties, nevis saņemt Svēto Vakarēdienu (Ap.d.2). Šim apstāklim ir liela praktiska nozīme, jo cilvēkiem, kuri vēlas saņemt Svēto Vakarēdienu, vispirms ir jātiek kristītiem [skat. Kol.2:11-12: Kristība Jaunajā Derībā notiek apgraizīšanās vietā un Vecajā Derībā vienīgi apgraizītie tika pielaisti Pasā maltītei – 2.Moz.12:48].

Reizēm šim Sakramentam Rakstos ir doti konkrēti nosaukumi (maizes laušana [Ap.d.2:42]; Tā Kunga mielasts [1.Kor.11:20]; mielasts [1.Kor.10:21]), reizēm – tikai norādes (Euharistija, [Mk.14:23]; Komūnija[1.Kor.10:16]; Vakarēdiens [1.Kor.11:23]). Baznīctēvu darbos šis Sakraments tiek dēvēts arī par “dievkalpojumu “, “mīlestības maltīti”, “liturģiju”, “upuri”, “upurēšana”, “noslēpumu”, “pateicības mielastu”,utt., bet latīņu valodā sarakstītajos – par “misi”, Tā Kunga mielastu, Altāra Sakramentu utt..

Ja vien šī Sakramenta nosaukumi netiek lietoti nebibliskas mācības apzīmēšanai, par tiem nav vērts īpaši diskutēt. Luters reizēm izmantoja nosaukumu mise, lai arī nepārprotami noraidīja katoļu mācību par misi, un viņš aizstāvēja šo nosaukumu no sava fanātiski noskaņotā oponenta Karlštata uzbrukumiem. Mūsdienu vācu teologi (Holcmans, Nēsgens u.c.) bieži vien izmanto terminu “Tā Kunga Vakarēdiens”.

Tēmas: De Coena Sacra Kristīgā dogmatika mācība par Svēto Vakarēdienu

Continue Reading

« Inkarnācija un reālā klātbūtne luteriskajā un reformēto konfesijās
Rakstu pamats tikai vīriešu ordinācijai »
                       

Ieskaties

Ciešā saistība starp bauslību un Evaņģēliju
Kritēriju konkurence
Svētie smiekli un Toronto svētība [1]
Lūgšana un slavēšana, ieraugot Dieva radīto

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Ko nozīmē piedalīties Svētajā Vakarēdienā?
  • Vakarēdiena vārdu atkārtošana
  • Altāra Sakraments
  • Kādā kārtībā iesvētīšanas mācību beigušie pirmo reizi tiek laisti pie Vakarēdiena?
  • Par Svēta Vakarēdiena upuri
  • Katra žēlastības līdzekļa pilnīgā unikalitāte
  • Ko Vakarēdienā saņem un kā to darīt cienīgi

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Dūnu mētelis pāvestam

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025