Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

16. Ko Dievs vēlas mums teikt ar pirmo bausli?

  • Sākums
  • Dieva vārds – Svētie Raksti
  • e-raksti

Dieva vārds – Svētie Raksti

Reinhards Slenczka
Noklausies šo e-publikāciju

Vecās un Jaunās Derības Svētie Raksti ir trīsvienīgā Dieva vārds, kurā Viņš sevi atklāj, kurā Viņš ir klātesošs, ar kuru Viņš runā un rīkojas*. Šī principiālā lietu sakarība nosaka kristīgo dievkalpojumu, un pamatojoties uz to jāvērtē kristīgās draudzes situācija un katra kristieša dzīve. Bez Svēto Rakstu Dieva vārda tas viss vispār nebūtu iespējams. Starp citu, bez šī pieņēmuma nebūtu arī iespējami pret to vērstie daudzveidīgie iebildumi, kas rodas draudzē un arī teoloģijā, kad, piem., Svētie Raksti tiek uzskatīti par “antīku tekstu”, kas tagadnē vispirms jāizskaidro ‑ ciktāl tas vispār iespējams izmainītajos dzīves apstākļos, pastāvot citiem izpratnes priekšnosacījumiem.

Dieva vārds - Svētie Raksti


Tas, ka uz mums runā Dievs, nav vienīgais, kas sastāda Dieva vārda būtību ‑ šis vārds reizē arī pamato Dieva un cilvēka attiecības. Dievs atklāj sadraudzību ar mums, cilvēkiem, ar savu vārdu. Tādējādi sadraudzību ar Dievu neatklāj vārds tā vispārējā izpratnē, bet gan Dievs atklāj sevi šajā sadraudzībā ar savu vārdu. Dieva vārds Vecās un Jaunās Derības Svētajos Rakstos kristīgajai draudzei ir dots kā ekskluzīvi saistošs, t.i., kā tāds, kas izslēdz visas citas autoritātes, tas ir pilnīgs, ne ar ko nav papildināms, tas ir skaidri saprotams, un tam piemīt pestīšanas spēks. Tikai ar šo vārdu baznīca var būt baznīca un kristietis var būt kristietis. Jēzus Kristus baznīcai Svēto Rakstu Dieva vārdā ir nevien tās vēsturiskā izcelsme, bet arī tās garīgais pamats, kas no Dieva iesniedzas šajā laikā un no tā ved uz mūžību. Šādā izpratnē baznīca ir Dieva vārda radīta lieta, tā ir cēlusies no šī vārda, tajā pastāv, un tajā ir tās piepildījuma mērķis. Dieva vārdā var nevien ieraudzīt, bet var arī saņemt to, kas kristieti veido par kristieti, kurš, dzīvojot bez šī vārda, savu kristieša stāvokli pazaudē. “Jo tas jums nav tukšs vārds, bet ir jūsu dzīvība” (5.Moz.32:47).

Šāda pamattēze dažkārt izraisa šaubas, un pret to rodas daudzi iebildumi. Taču tie parasti nerodas ārpus draudzes, tāpēc ka vērotājs no malas Svēto Rakstu un kristīgās draudzes saistību uztver kā būtisku pazīmi. Šādas pārdomas rodas pašā draudzē, un tās var, piem., izteikt šādu jautājumu formā: Kādā mērā Svētie Raksti ir Dieva vārds? ‑ Kā tie izprotami, ievērojot to tekstu un priekšstatu vēsturisko nosacītību, un kā tos padarīt saprotamus cilvēku jēdzienu vēsturiskajās pārmaiņās? ‑ Kā skaidrojumu daudzveidība un to pretrunīgums attiecas pret liecības viennozīmīgumu? ‑ Kas un cik daudz tad no tā, ko satur Svētie Raksti, ir saprotams un derīgs mūsdienās?

Bet visas šīs un daudzas līdzīgas pārdomas kristīgajā draudzē un atsevišķa kristieša dzīvē var rasties tikai tad, ja pastāv šāds pieņēmums ‑ ka Svētajiem Rakstiem ir šī fundamentālā nozīme, ka tie ir vispār saistoši un ka tie pastāv ar šīm savām pretenzijām. Jo tas jau tieši pieder pie autoritātes būtības, ka to dažādu motīvu dēļ var apšaubīt, apstrīdēt, vai arī atraidīt un aizvietot ar kaut ko citu. Zināms, atbildot uz šādiem jautājumiem, nekad nav iespējams vēlāk pamatot, uz ko, uz kādu pamatpieņēmumu tie balstīti. Šajos jautājumos un pretnostatījumā var visnotaļ saskatīt Svēto Rakstu autoritātes iedarbību, kas, aplūkojot precīzāk, nav tikai šaubas par Rakstu autoritāti, bet gan konflikts starp dažādām autoritātēm, kur būtu jāpārbauda, uz kādiem citiem pieņēmumiem un priekšnoteikumiem balstīta šī Svēto Rakstu autoritātes apšaubīšana, tās atcelšana un aizvietošana. Bet tas, kurš domā, ka Svēto Rakstu autoritāti būtu iespējams pamatot vai ka to būtu nepieciešams aizstāvēt, pats nodarbojas ar riskantu lietu ‑ tas var izrādīties mēģinājums pašu Rakstu autoritāti aizvietot un balstīt ar svešām autoritātēm.

“Rakstu princips” nav nekāda teorija, kuras pielietojums praksē būtu jāpārbauda un jāpanāk. Fakts, ka Svētie Raksti ir trīsvienīgā Dieva vārds, nozīmē Dieva sastapšanos ar cilvēku un cilvēka sastapšanos ar Dievu. Klausoties Svēto Rakstu Dieva vārdu, īstenojas Dieva un cilvēka sadraudzība. Un ko īsti paveic Svēto Rakstu Dieva vārds, to saskatīt un saprast var arī tikai no Svētajiem rakstiem: “Bet tas ir visu kārdinājumu pirmsākums un galvenais saturs, ja prāts, balstoties pats uz sevi, mēģina bez [Dieva] vārda spriest par [šo] vārdu.”** Mīlestība uz Svētajiem Rakstiem un paļāvīga, regulāra Rakstu vārda uzklausīšana ir svarīgākā pazīme, kas liecina par sadraudzību ar Dievu un dzīvu ticību, kas rasties un pastāvēt var vienīgi no Dieva vārda un Dieva vārdā. Tikai no Svētajiem Rakstiem, paļāvībā un paklausībā tos lietojot, Dieva vārds ir saprotams. Tāpēc ka tas ir Dieva vārds, draudze Svētajos Rakstos sadzird “mūžīgās dzīvības vārdus” (Jņ.6:68; sal. Fil.2:16). Bet tur, kur šī ārējā Bībeles vārda trūkst vai tas tiek nobīdīts malā, tur spaidu vai sajūsmināšanās dēļ neizbēgami virsroku ņem citas autoritātes***. Tāpat kā dievkalpojums var pastāvēt, vienīgi balstoties Svētajos Rakstos, tā arī Svētie Raksti aktuāli klātesoši ir dievkalpojumā.


* – Sīkāk par to un pamatojumi Rakstos atrodami e-rakstā “Svētie Raksti, trīsvienīgā Dieva vārds”.

** – Mārtiņš Luters::

“Tā vārdam un ticībai jābūt cieši blakām, jo tie viens bez otra nevar pastāvēt. Kurš tā tic kad viņam nav vārda, tas tic kā turki vai jūdi, kuriem ir ticība, ka Dievs par tiem apžēlojas. Bet viņiem trūkst apsolījuma, jo pēc Dieva prāta nav apžēlošanās ārpus Kristus. Tātad, ja kādam ir vārds un nav ticības, tam arī vārds neko nedos. Tā ka vārds un ticība saistīti laulībā, kur viens no otra nav šķirami. Kāds jūsmotājs tic, ka pēc četrām nedēļām būs pastarā diena. Taču šāda ticība ir tīri meli, jo nav tāda vārda. Turks tic, ka viņš caur savu Muhamedu varēs baudīt svētlaimi, bet tie ir skaidri meli, jo nav tāda vārda. Tā arī pāvests tic, ka kristietim ar paša darbiem jācenšas tikt debesīs, bet tā ir aplama ticība, jo trūkst tādu vārdu un apsolījumu. Tātad, var visnotaļ būt tā, ka ir ticība, taču tādēļ, ka trūkst vārda, tā nav pareiza ticība.”

*** – Šmālkaldes artikuli:

“Un lietās, kas attiecas uz runāto, ārējo vārdu, ir stingri jāturas pie tā, ka Dievs nevienam nedod savu Garu vai žēlastību citādi, kā vien caur vai ar iepriekš runātu ārējo vārdu. Ar to mēs aizsargājamies pret jūsmotājiem, t.i., pret gariem, kuri dižojas, ka viņiem šis gars ir pirms un bez šī vārda un kuri tādēļ pēc savas patikas vērtē, skaidro un staipa Svētos Rakstus vai runāto vārdu. Tā to darīja Mincers un tā to dara daudzi vēl šodien, kuri grib spriest stingru tiesu pār garu un burtu un nezina, ko viņi saka un apgalvo. Arī pāvestība ir viena vienīga aplama jūsmošana, kur pāvests dižojas, ka visas tiesības ir ieslēgtas viņa sirds lādē un ka tam, ko viņš izlemj par savu baznīcu un ko tai pavēl, būs būt garam un patiesībai, kaut arī tas ir pāri un pret Svētajiem Rakstiem un sludinātajam vārdam. Tas viss ir tas pats vecais velns un vecā čūska, kas arī Ādamu un Ievu pārvērta par aplamiem jūsmotājiem, un novirzīja prom no Dieva ārējā vārda uz spiritualizēšanu un pašu iedomām..”

Tēmas: Dieva vārds Lutera citāti Šmalkaldes artikuli Svētie Raksti

Continue Reading

« Baušļu būtība
Valstības atslēgas »
                       

Ieskaties

Mūžīgās izredzētības objekti
Prātam neaptverami brīnumi
Antikrista lielā māksla
Svētums - Dieva darbs vai jūsējais?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Bībeles interpretācijas pamatprincipi
  • Patiesa autoritāte
  • Tikai Raksti, tikai ticība, tikai žēlastība – nozīme mūsdienās
  • Teoloģija – Lutera izpratne [-06]
  • Apustuliskā autoritāte
  • Jaunā Derība un Svētie Raksti
  • Garīga autoritāte

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Sarkangalvītes un vilks

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025