Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

113. Kas ir iekāre?

  • Sākums
  • Cilvēces apvienojošā reliģija
  • e-raksti

Cilvēces apvienojošā reliģija

Toms G. A. Hardts
Noklausies šo e-publikāciju

Lepniem antīkiem gariem, kas noraidīja kristietību, un viņu prasībām, spriedumiem par grēku, prasībām pēc atgriešanās un jaunpiedzimšanas, de Lubā atbild: “Katolicisms ir reliģija. Tas ir veidols, kurā cilvēcei jāietērpjas, lai tā beidzot kļūtu viņa pati. Tas ir vienīgā patiesība, kas tiek virzīta tā, lai nebūtu kaut kā pretstats [kas tātad ir pretstats “slēgtai kopībai”]”.


Augustīna piesaukšana patiesībā nav de Lubā pārliecība. Viņam nepatīk Augustīna Romiešu vēstules skaidrojums, kas esot cilvēces sašķelšana. Līdz ar to de Lubā ir opozīcijā franču XVII gadsimta jansenistiem, kas, pamatojoties uz šo Augustīna darbu, noraidīja jezuītu [un līdz ar to arī de Lubā] virspusējo grēka un žēlastības uztveri.

De Lubā vecumdienās piedzīvoja savu vārdu politisko radikalizēšanos, kas personīgi viņam bija sveša. Viņš nepieder pie t.s. atbrīvošanās teologiem. Viņa pētījumos reliģijas vēsturē, viņam apslēptajā baznīcas vēsturē, netrūkst acīmredzamu nopelnu. Piemēram, viņš pamatoja, ka izplatītākā budisma forma nav apslēpta žēlastības reliģija [kā bieži tika apgalvots], bet gan ateistisks tukšums. Tomēr tas neietilpst tajos ieskatos, kuru priekšā Jānis Pāvils II paklanījās.

Šo vīru – Jāni Pāvilu II – patiesībā sauc Karols Voitila Tā nav tikai biogrāfiska piezīme, bet atgādinājums, ka aiz greznā tērpa ir cilvēks, kurš pirms savas iecelšanas pāvesta amatā bija paspējis attīstīt savu ideoloģisko nostāju, kam tagad tiek piešķirta negaidīta un [varbūt] nepamatota autoritāte.

Voitila agrīnajā periodā pozicionējās kā izteikti radikāls teologs. Kāds poļu rakstnieks [viņa draugs] atklāj Voitilas ambīcijas un izcelšanos. Voitila par savu galveno uzdevumu uzskatīja sapludināt klasisko baznīcas filozofiju ar eksistenciālismu [mūsdienas filozofijas virzienu, kas argumentē pamatojoties cilvēka alkās pēc brīvības un savas eksistences uzturēšanas.]

Būdams pozitīvi noskaņots pret savu draugu, poļu rakstnieks Voitilas rakstos atradis no Heidegera un Sartra aizgūtus priekšstatus.

Vēlākajos Voitilas sociālajos sacerējumos, kurus viņš rakstījis būdams pāvests, ir grūti saprotams izklāsts, kas nemitīgi balstās kādā modernā cilvēka būtības un vajadzību definīcijā. To sauc par Voitilas “personālismu.” Rezultātā viņa sludinātā Romas katoļu sociālētika, ir mazāk saprotama par izsmieto sholastiko priekšgājēju.

Kur šāda nostāja noved garīgos jautājumos, vislabāk parādās Voitilas sekojošos rakstos oriģinālajā [itāļu] valodā – “Segna di Cantradizzeoneī”. Tajā apkopotas kardināla Voitilas uzrunas pie kādas patversmes Romā 1976.gada gavēņa laikā, klātesot Pāvilam VI un kūrijas locekļiem.

Šajā dievbijīgajā vidē Voitila nevar nociesties ilgāk par dažām minūtēm, kad jau tiek piesaukts Heidegers. Otrajā runā tiek citēts de Lubā.

Voitila saka, ka cilvēks sasniedz savas personas ierobežošanu Absolūtajā. Šis Absolūtais ir Dievs, kas nav tikai trīskārt svētais Jeruzalemes templī.

“Šo Dievu pazīst trapisti vai kamaldolīti (mūki, kas ievēro ļoti stingrus noteikumus) savā klusēšanā. Viņš ir tas, pie kā beduīns tuksnesī vēršas savās regulārajās lūgšanās. Un laikam arī budists, iegrimis meditācijā, kad tas attīra savas domas un sagatavo ceļu uz nirvānu.”

Jā, pat ateistiem ir daļa no tās pašas garīgās pieredzes, ko apstiprina šo kontemplatīvo mūku ordeņa vēstule Vatikāna II koncilam. Tajā viņi uzrāda savas mistiskās pieredzes par gara un grēka tumsu līdzību ar ateistu tukšumu. Tas Voitilam izvēršas par dažādām variācijām par mistisko tēmu “dvēseles tumšā nakts.”

« Iepriekšējā daļa » | Sākums | Turpinājums »

Tēmas: Romas jaunā reliģija

Continue Reading

« Pārbaudiet paši sevi
Par sekošanu »
                       

Ieskaties

Lutera katehismi nemācītiem pagāniem
Kādu baznīcas vienību meklē Roma?
Un viņu acis tapa atvērtas
Kristība trīsvienīgā Dieva vārdā

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Vatikāns – svēto fabrika
  • Visaptverošā universālreliģija
  • Nosaukumu maiņa
  • Nosoda mežģīņu izgatavotājas par apakšveļas ražošanu
  • Zemūdens Jēzus palicis bez rokām
  • Antikrista atkārtotā atnākšana Latvijā
  • Pāvestu Voitilu nosūta uz elli

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus bēg no sātana

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025