Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

117. Ko Dievs vēlas mums teikt ar vārdiem: “Es, tavs Kungs un Dievs”?

  • Sākums
  • Prāta un sirds noskaņojums
  • e-refleksijas

Prāta un sirds noskaņojums

Jozefs Imbergs
Noklausies šo e-publikāciju

Mēs varam aplūkot šo pašu problēmu no citas puses. Mēs atrodam divus cilvēkus darām, kā mums šķiet, vienu un to pašu “labo darbu” vienā un tajā pašā veidā. Tāpēc mēs varētu arī nodomāt, ka viņu “labajam darbam” ir viena un tā pati ētiskā vērtība.

Patiesību sakot, daudzos gadījumos ļaudis spriež tieši tā. Ja mēs tomēr izlemjam abas darbojošās personas soli pa solim iztaujāt, kā un kāpēc viņi tā ir rīkojušies, varam nonākt pie ļoti pārsteidzošiem faktiem. Viens fakts var norādīt, ka pirmā cilvēka rīcības veids nemaz nebija kas īpašs: “Tā darīt ir pilnīgi normāli”, viņš pazemīgi saka, bet, kad mēs neatlaižamies, viņš atklāj, ka viņam nebija izvēles. To darīt viņam lika kāds iekšējs spēks. Viņš šo faktu izskaidro apmēram tāpat, kā Jeremija: “Ir tā, it kā manā sirdī degtu gaiša uguns, kas apņem arī visus manus kaulus. Un kad es pūlējos to pārspēt, tad man trūka tam spēka!” (Jer.20:9). Tieši tā var izskaidrot daudzus “labos darbus”. – Tagad palūkosimies uz otru gadījumu, kas ārējam vērotājam varētu likties tieši tāds pats, kā pirmais. Mums par pārsteigumu, cilvēks, kurš rīkojās, varētu teikt: “Man šī lieta daudz nenozīmē, bet, kad es redzēju to otru tā darām, es vienkārši darīju tāpat. Es jau nu varēju tikpat labi to nedarīt vai darīt ko citu, varbūt pat pilnīgi pretējo.” – Ja tā ir, kā gan mēs vispār varam domāt par divu cilvēku salīdzināšanu, uzskatot, ka viņu “labie darbi” ir viens un tas pats?

Vērtējot dažādu darbību ētisko vērtību, mums vienmēr jāapsver konkrētā cilvēka prāta un sirds noskaņojums. Mēs varam arī piebilst: rīcībai vai “labiem darbiem”, kas ārēji izskatās labi, tomēr ir veikti vienaldzībā vai ar slepenu nolūku, ne tikai trūkst labestības, bet tie jāsauc par nepatiesiem un liekulīgiem. Tie nepalīdz mūsu vidū radīt saskaņu. Nepatiesais, neīstais nevar pastāvēt sadraudzībā vai sabiedrībā, kas vēlas balstīties sapratnē, labā gribā un mīlestībā.

Tādējādi atklāts paliek jautājums: kur gan rast mērauklu, pēc kuras zināt un novērtēt, kas ir labs vai ļauns? Jeb – kā mums noteikt, ka kaut kas ir labs, ja neviens nezina, kas tad ir “labs” vai “ļauns”? Arguments, ka mēs to nezinām un nevaram zināt, ir pilnīgi nepareizs. Nedrīkst ceļu vai dzelzceļu nosaukt par taisnu vai līkumainu, ja šajā pasaulē vispār nav nekā, ko var saukt par taisnu vai līku [Angļu valodā vārdam “crooked” šeit var piemērot divas nozīmes – “lîks” un “negodîgs”]. Te mēs visi piekrītam, bet tas pats princips attiecas uz ētiku: neviens nedrīkst atļauties nosaukt kaut ko par sliktu, kādu rīcību par nepareizu, sliktu vai nepatiesu, ja šajā pasaulē vispār nav nekā, ko var nosaukt par pareizu, labu vai patiesu. Patiesībā ļoti nedaudz cilvēku pasaulē vispār var liecināt par tādu lietu stāvokli – to, ka mēs nepazīstam šādu atšķirību. Gluži pretēji, visi cilvēki ar saviem dažādajiem uzskatiem atkārtoti pauž viedokli, kas ir pareizs un nepareizs, labs un ļauns. Viņi var arī nezināt, kāpēc to dara. Tāpēc mēs varam viņiem pajautāt: “Labs, slikts, patiess, nepatiess – salīdzinājumā ar ko? Ar ko tu salīdzini?” Pats fakts, ka viņi izsaka šos apgalvojumus – “nepareizi”, “nepatiesi” – skaidri norāda, ka pastāv pretējais – kaut kas “labs” un “patiess”. Kā tad viņi varēja novērot šo atšķirību? Mērot viņiem vajadzēja izmantot kādu mērauklu vai mērinstrumentu. Bez šāda instrumenta visi izteikumi par slikto, ļaunumu un meliem līdzinās tukšām runām.

Tēmas: Kristīgā dzīve kristīgā ētika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata

Continue Reading

« Jānis kristī Jēzu
Dažādi skata punkti uz ticības lietām »
                       

Ieskaties

Veiksme un labais
Cilvēka vārds un Dieva vārds
Miruši savos pārkāpumos un grēkos
Kristīgās dzīves pamatprincips

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Dieva skatiens
  • Pateicība par pasargāšanu labajā
  • Velna kārdināti
  • Trīs atbildes
  • Sirds noskaņojums
  • Kas Kristum mūsu labā jādara
  • Ticības kopība ar visiem ticīgajiem

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Pareizticīgie kosmosā

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025