Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

316. Vai tas, kurš novērsies no savas kristībā slēgtās derības, var vēl atgriezties atpakaļ?

  • Sākums
  • Vārds Jēzus
  • e-raksti

Vārds Jēzus

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

Tāpat kā viss cits, kas saistās ar Jēzu Kristu, arī Viņa vārds ir sarežģīts, ne tik viegli saprotams, kā pirmajā brīdī varētu šķist. Patiesībā tajā slēpjas daudz kas vairāk par to, ko atklāj pavirša Viņa vārda izcelsmes apcere.

Vārds Jēzus

Latviskotais vārds Jēzus ir nācis no grieķu un latīņu valodas, un savu ietekmi uz tā izrunu latviešu valodā ir atstājusi arī vācu valoda. Ebreju oriģinālvalodā šis vārds ir skanējis drusku citādi – Jēšu. Tas ir saīsinājums no agrākas izcelsmes vārda Jēšuah, kas sastopams vēlīnajos Vecās Derības rakstos. Savukārt šis vārds arī ir saīsināta forma no Vecās Derības karavadoņa Nūnas dēla vārda – Jehošuah. Šis vīrs bija Mozus pēctecis, kas vadīja Israēla tautas ieiešanu apsolītajā zemē. Latviski mēs viņa vārdu izrunājam – Jozua, bet pirms Babilonijas trimdas jūdi to parasti izrunāja kā Jošua. Pēc Babilonijas trimdas parasti tika lietots vārds Jēšuah, kas vēlāk tika saīsināts par Jēšu, lai gan dažreiz joprojām sastopams bija arī vārds Jošua. Šie vārdi jūdu vidū bija samērā populāri un tika lietoti līdz pat II gs. pēc Kristus, kad nevēlēšanās lietot kristiešu pielūgtā Jēzus vārdu to izskauž no jūdu personvārdu klāsta. Aiz bijības un lielās cieņas pret šo vārdu, tas netika dots arī kristiešu bērniem. Izņēmums ir tikai spāņu un Latīņamerikas tautas. Turpretī Jēzus dzīves laikā I gs. sākumā Viņa vārds bija sastopams samērā bieži. Droši vien tādēļ, lai atšķirtu Viņu no citiem, Jaunās Derības autori pievienoja Viņa vārdam vai nu titulu Kristus – Mesija, vai arī Viņa dzīves vietas vārdu Nācarete, saucot Viņu par Jēzu no Nācaretes.

Pazīstamais I gs. Jūdu vēsturnieks Jozefs Flāvijs savos rakstos min vairāk nekā divdesmit cilvēkus ar vārdu Jošua, no kuriem vismaz desmit dzīvojuši arī Jēzus no Nācaretes laikā. Viens no viņiem Jošua Ananias dēls savos pravietojumos vērsās pret jūdu templi. Jeruzālemes priesteri viņu nodeva Romas prokuratora rokās, un viņš tika publiski pērts ar pletnēm. Lai Jēzu no Nācaretes atšķirtu no citiem vīriem ar līdzīgu vārdu, Jozefs Flāvijs Viņa vārdam pievieno paskaidrojumu “Jēzus, kas tiek saukts par Kristu”. I gs. vidū titula Mesija grieķu forma Kristus jau plaši tika lietota kā Jēzus otrais vārds. Romiešu vēsturnieki Tacits un Svetonijs, kas rakstīja II gs. sākumā, vairs vispār nemin vārdu Jēzus, bet sauc Viņu tikai par Kristu.

Senie ebreju vārdi parasti bija tāda teikuma saīsinājumi, kas kaut ko vēstīja par Dievu. Tā vārds Jošua iesākumā nozīmēja “Jahve palīdz” vai “Lai Jahve palīdz”, taču vēlāk tautas lietojumā vārda Jehošuah nozīme mainījās un kļuva par “Jahve glābj” vai “Lai Jahve glābj”. Tieši šī nozīme tiek pausta, kad eņģelis Jāzepam sapnī norāda, ka bērna vārds būs Jēzus, jo Viņš glābs savu tautu no tās grēkiem (Mt.1:21).

Pazīstamais Jēzus dzīves pētnieks Džons Meiers norāda, ka I gs. Galilejā Jēzus no Nācaretes varēja nozīmēt arī vēl ko citu. Proti, tāpat kā Jēzum arī viņa radinieku vārdiem ir saistība ar Israēla tautas vēsturi, iziešanu no Ēģiptes un ieiešanu apsolītajā zemē. Jēzus audžutēva vārds Jāzeps bija viens no Jēkaba – Israēla ciltstēva, dēlu vārdiem. Jēzus mātes Marijas, ebreju valodā Miriam, vārds bija Mozus māsas vārds. Arī Jēzus brāļu vārdi bija atvasināti no seno Israēla patriarhu vārdiem – Jēkaba, Jāzepa, Simeona un Jūdas. Šāds patriarhu vārdu lietojums nebija ierasts Vecās Derības laikā pirms Babilonijas trimdas, taču īpaši populārs kļuva ap Makabeju sacelšanās laiku pret selukīdu valdnieku Antiohu IV (175-164/63 pirms Kristus). Antiohs IV mēģināja uzspiest jūdiem grieķu kultūru un apspiest jūdu reliģiskās un nacionālās tradīcijas. Lai gan atsevišķas pilsētnieku grupas labprāt pieņēma grieķu dzīves veidu, tomēr mazajās pilsētās, īpaši laukos, hellenizācijas mēģinājumi saņēma stipru pretsparu. Atdzima jūdu reliģiski nacionālā pašapziņa, un daudzi jūdi saviem bērniem sāka dot pagātnes varoņu vārdus. Šķiet, ka tieši Galilejā, kur atradās Jēzus dzīves vieta Nācarete, šī tradīcija būs bijusi īpaši spēcīga, jo Galilejas jūdiem nācās piedzīvot ļoti stipru pagānisma ietekmi, kas, protams, radīja arī stipru pretreakciju. Tas, ka visā Jēzus ģimenē ir sastopami šādi jūdu cilts tēvu un cilts māšu vārdi, liecina, ka viņi būs bijuši aktīvi iesaistīti šajā jūdu reliģiskajā un nacionālajā atmodā. Džons Meiers uzskata, ka tieši par šādu nacionālas atjaunošanas un restaurācijas vēlmi liecina arī tas, ka Jēzus vēlāk par saviem tuvākajiem mācekļiem izvēlējās tieši divpadsmit vīrus. Skaitlis 12 bija saistīts ar divpadsmit Israēla patriarhiem, divpadsmit ciltīm un tādējādi visa Israēla atjaunošanu, ko paveiktu Jošua – Jēzus no Nācaretes.

Tomēr Jaunās Derības skatījumā mēs redzam, ka Dieva restaurācijas plāns ir bijis daudz plašāks par jūdu tautas reliģisko atjaunotni. Patiešām, Jēzus nāca pie jūdiem, bet tieši Viņa tuvākajiem mācekļiem bija jākļūst par tiem, kas Dieva atjaunošanas plānā iesaistīs arī pagānu tautas. Tā Jēzus no Nācaretes savu jūdu vārdu ir padarījis par internacionālu vārdu, proti, par tādu vārdu, kas attiecas uz visu pasauli. Lai gan Viņa sekotāji sevi sāka dēvēt pēc Jēzus otrā vārda – Kristus – par kristiešiem, tomēr tieši Viņa pirmais vārds Jēzus, īpaši agrīno kristiešu vidū, ir bijis saistīts ar lielu bijību un cieņu. Tas nav nekas pārsteidzošs tādam, kas zina šā vārda dziļāko jēgu. Tā skaidri atklājas Viņa mācekļa Pētera vārdos, kad tas, stāvot jūdu augsto priesteru priekšā, nepārprotami apliecināja: “Nav neviens cits vārds zem debess cilvēkiem dots, kurā mums lemta pestīšana.” (Ap.d.4:12) Tieši Dieva Dēla pieņemtajā cilvēka miesā, uz ko norāda vārds Jēzus, Dievs veica cilvēces glābšanu no grēka un nāves. Šī glābšana ir nesaraujami saistīta ar ticību tam, ko Dievs ir darījis cilvēka Jēzus miesā, proti, izcietis sodu par visu cilvēku grēkiem. Tādējādi vārds – Jēzus – patiešām satura ziņā ir daudzkārt bagātāks par to, ko mēs varam secināt tikai no šā vārda etimoloģijas. Tas sevī ietver cilvēka glābšanu, šajā vārdā tiek kristīti cilvēki, piedoti grēki, šajā vārdā apustuļi dziedina slimos, un šajā vārdā visiem ticīgajiem tiek apsolīta mūžīgā dzīvošana jaunajā pasaulē.

Continue Reading

« Iesākumā…
Gana amats un skolotāja amats »
                       

Ieskaties

Antikrista lielā māksla
Jēzus no Nācaretes
Paaugstināts un augšāmcelts
Kas jāzina par PLF?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Buršanās ar derības šķirstu
  • Vārds Kristus
  • Par laicīgo valdīšanu
  • Vai visi jūdi tiks kristīti?
  • Gribu kļūt tāda, kā pārējie
  • Vai šoreiz viss ir citādi?
  • Grāmatu Grāmata: Nehemija un Jeruzalēmes mūri [21]

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Pāvests skatās nolaišanos uz mēness

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025