Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

74. Kam Dievs ir devis tiesības sodīt ļaunumu?

  • Sākums
  • Kas ir teoloģija kā zinātne?
  • e-refleksijas

Kas ir teoloģija kā zinātne?

Reinhards Slenczka
Noklausies šo e-publikāciju

Savās lekcijās es vienmēr esmu atgādinājis to, ka vārds “teoloģija” nav sastopams Svētajos Rakstos. Tas nāk no grieķu filosofijas.Aristoteļa “Metafizikā” teoloģija ir “pirmā zinātne”, un tā likta virs matemātikas un fizikas. Fizika nodarbojas ar to, kas kustas un kas ir iznīcīgs; matemātika nodarbojas ar skaitļiem, kas ir konstantes. Bet teoloģijai ir darīšana ar visu to, kas ir kustībā, kas pastāv un kas notiek. Dievs, tā viņu sauc Aristotelis, ir “pirmais darbinātājs vai kustinātājs, kas pats netiek darbināts vai kustināts”.


Aristoteļa “Metafizikā” pamatojas tradīcija, ka Rietumzemju universitātēs teoloģijas fakultāte ierindota pirmajā vietā fakultāšu sarakstā. Tomēr tas nenozīmē, ka teoloģijai nav jācenšas vadīties pēc citām zinātnēm, bet gan ka tā pati ir atbildīga par zinātnes domas un ētiskajiem pamatiem.

Uz to vērsti arī Psalma (111:10) vārdi: “Bijība Tā Kunga priekšā ir visas gudrības sākums. Tas visu labi izjūt un saprot, kas tā dara. Viņa slava paliek mūžīgi.”

Bez Dieva bijāšanas varbūt ir daudz zinību materiāla, taču nav gudrības. Uz to attiecināms arī pirmais bauslis: “Es esmu Dievs Tavs Kungs, tev nebūs citus dievus turēt Manā priekšā.” Bet kas ir šis Aristoteļa dievs? Tā ir abstrakcija, respektīvi, loģiska nepieciešamība, cenšoties formulēt šīs pasaules izcelsmi, tās nesošo pamatu un jēgu. Tādēļ visos laikos ir pastāvējusi filosofiskā teoloģija.

Tam ir arī sava nozīmē jautājumā par tiesību un cilvēku sabiedrības saistošajiem pamatiem. Sakarā ar diskusijām par Eiropas Satversmi šis temats ir kļuvis ļoti aktuāls. Apstrīdēts ir jautājums, vai šīs Satversmes sākumā ir vai nav jābūt tā saucamajai Dieva piesaukšanai. Pirmajos uzmetumos tiek mēģināts atrast kompromisa formulu, kurā tiek norādīts uz tradicionālajām kristīgajām vērtībām, kurām jābūt Eiropas kultūras pamatā.

Bet kas ir tas Dievs, kas savā Svēto Rakstu Vārdā atklājas kā trīsvienīgs, kas runā uz mums un kuru mēs slavas dziesmās un lūgšanās uzrunājam un piesaucam? Šeit Dievs nav jēdziens, abstrakcija, kas radusies loģiskas nepieciešamības dēļ, bet gan subjekts, ar kuru mēs Vārdā esam personu attiecībās: Tu – es.

Rakstā “Par nebrīvo gribu” Mārtiņš Luters apraksta šo bezpersonisko filosofisko Dieva jēdzienu kā ideālu priekšstatu par laimi, priekšstatu, kas pilnībā nodalīts no realitātes, kurā dzīvo cilvēks.

“Aristotelis mums zīmē tādu dievu, kas guļ un savā labestībā vai savā nopēlumā atļauj katram pēc patikšanas sevi izmantot vai izmantot nelietīgi.”

Filosofs un matemātiķis Blēzs Paskāls atstājis kādu atgādni , kas datēta ar 1654.gada 23.novembri. Tā ir liecība par savas atgriešanās piedzīvojumu, par sastapšanos ar dzīvo Dievu:

“Uguns. Abrahāma, Izāka Dievs, nevis filosofu un zinātnieku Dievs. Drošība, drošība. Prieks, miers. Dievs Jēzus Kristus.”

Abi piemēri rāda: ne mēs aptveram Dievu, bet Viņš satver mūs.

Bet mūsu jautājums tad skan: kā Dievs var savā pašatklāsmē būt kādas zinātnes priekšmets? Šeit pavisam īsi un skaidri jāsaka:

  • Zinātne ir tiekšanās pēc izziņas. Priekšnosacījums, pēc Sokrāta, vienmēr ir tas, ka mēs zinām, ka mēs nezinām. Teoloģiski tas var būt formulēts tikai šādi: atgriešanās no atkrišanas no Dieva sadraudzībā ar Dievu, kāda tā tiek dibināta ar Vārdu un Sakramentu. Tas ir nepieciešamais priekšnoteikums zinātniskumam teoloģijā un teologā.
  • Zinātne vienmēr prasa atbilstību. Tas ir, pielietotajām metodēm jāatbilst konkrētajam priekšmetam. Ilustrācijai minēsim, ka ar miesnieka darbarīkiem nav pieļaujams operēt cilvēkus. Ir absurdi un kaitīgi, ja teoloģijā un Baznīcā lieto metodes, kas trīsvienīgā Dieva atklāsmei Viņa Vārdā nav atbilstošas.

  • Tādēļ teoloģija bez saistības ar Baznīcu, tas ir, bez saistības ar dievkalpojumu un dzīvo ticību nav nekāda atbilstoša zinātne. Šajā faktā meklējams Lutera Akadēmijas — kā Baznīcas un zinātniski teoloģiskas institūcijas — uzdevums un nepieciešamība.

Tēmas: Aristotelis Blēzs Paskāls filosofiija Mārtiņš Luters Metafizika Par nebrīvo gribu teoloģija trīsvienīgais Dievs zinātne

Continue Reading

« Centrs un paradoksāls simbols
Ticība, aicinājums un mīlestība »
                       

Ieskaties

Lūgt ar pilnīgu pārliecību
Ciešā saistība starp bauslību un Evaņģēliju
Bauslība un Evaņģēlijs Dieva vārdā
Cilvēciskā realitāte

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Teoloģiskais spriedums
  • Ticība un dogma
  • Par Jēzus lūgšanu Ģetzemanes dārzā
  • Mīlestība pret teoloģiju
  • Kristīgā reliģija un kristīgā teoloģija
  • Kas ir teoloģijas virzieni?
  • Atziņa – teoloģija – ticība

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Pāvests uz skrituļdēļa

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025