Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

118. Ko Dievs piekodina mums ar vārdiem: “Es esmu taisnīgs Dievs”?

  • Sākums
  • Debesu valstības līdzības
  • e-raksti

Debesu valstības līdzības

Reinhards Slenczka
Noklausies šo e-publikāciju

Līdzībām Jēzus pasludinājumā ir īpaša nozīme un centrālā vieta: “Un daudzās tādās līdzībās Viņš uz tiem vārdu runāja, tā ka tie to varēja klausīties. Bet bez līdzībām Viņš uz tiem neko nerunāja; bet Saviem mācekļiem Viņš visu īpaši izskaidroja” (Mk.4:33-34).

Debesu valstības līdzības

Atbilstoši grieķu vārda nozīmei, παραβολή, literāri tā ir “nostādīšana līdzās” jeb “salīdzināšana”. Ģeometriski parabola ir no bezgalības nākoša un uz bezgalību vedoša, aksiāli simetriska, atvērta līkne, kur visi punkti uz šīs tāpat uz bezgalību vedošās līnijas ir vienādā attālumā no centrālā punkta (fokusa). Tādēļ ar šo fokusu mūsu skatienam atklājas kaut kas tāds, kas nāk no optiski netveramām likumsakarībām. Varam domāt arī par parabolas spoguli, kas sakrāj gaismu vienā punktā vai arī otrādi – izstaro to tālāk, veidojot paralēlu staru kūli. Matemātiski vārds παραβολή sastopams pamata rēķinos, attiecībā uz dalīšanu, kur no skaitļa tiek izdalīti nākamie tajā ietvertie skaitļi. Šīs – literārā, ģeometriskā un matemātiskā – nozīmes sniedz bagātīgus skaidrojumus, norādot uz arvien dziļāku slāni, kurš ne tikai verbāli, bet pēc būtības ietverts vai arī apslēpts aplūkojamajās lietās.

Ebreju rakstos vārda παραβολή vietā ir vārds mashal. Tas apzīmē sakāmvārdus vai tēlainu izteiksmes veidu – tādu, kādu mums parāda Salamana Pamācību grāmata. Grāmata sākas ar pamudinājuma vārdiem:

    “Salamana, Israēla ķēniņa, Dāvida dēla, pamācības piesavināties dzīves ziņu, iekšēju stāju un prātu, mācīties gudrību, tiesu, taisnību un vienkāršas sirds skaidrību, lai neprašas kļūtu pratēji un jaunieši prātīgi un apdomīgi. Kas ir gudrs un zinīgs, tas klausās un labojas, un, kas ir prātīgs, tas ļaujas sev ko sacīt, lai viņš šīs pamācības un to īsto izpratni uztvertu pareizi, tāpat arī zinīgo vīru mācības un viņu paraugus. Bijība Tā Kunga priekšā ir atziņas sākums. Ģeķi nonievā gudrību un pamācību” (Sal.pam.1:1–7).

Šīs filoloģiski vēsturiskās norādes ir svarīgas, lai saprastu, ka Jēzus līdzības nav tikai tēli, ar kuriem kaut kas tiek uzskatāmi parādīts vai paskaidrots. Tā ir literāra forma, kurā arvien svarīga ir salīdzinājuma nozīme, proti, kas ar šo salīdzinājumu domāts. Tomēr Jēzus līdzības ir caurcaurēm eshatoloģiskas, vērstas uz pēdējām lietām un Dieva valstību. Izmantojot dažādus motīvus, sajūtām uztveramais ar vārda palīdzību kļūst caurspīdīgs, atklājot to, kas Dieva darbos vēl nav saskatāms, tieši uzlūkojot. Ar Jēzus vārdiem, aplūkojot līdzības par sēju un pļauju, par pērli, par sinepju graudiņu vai par raugu, ikdienišķas norises paver ceļu atziņām par Dieva valstību, par to, kas notiek, īstenojoties Dieva valdīšanai un tiesai (Mt.13; Mk.4; Lk.8). Dieva darbi tagadnē, kas mūsu acīm vēl paliek apslēpti, šādā veidā ar Jēzus vārdu palīdzību tiek darīti saskatāmi.

Protams, šo pāreju no klausīšanās uz skatīšanu nevar padarīt iespējamu vienkārši ar tēlu un salīdzinājumu palīdzību. Drīzāk gan tie ir visas tā sauktās pārneses homilētikas dziļākie maldi*, kurā tēliem un salīdzinājumiem no “modernā cilvēka” dzīves pieredzes vajadzētu atklāt izpratni, it kā paverot ceļu Dieva vārdam. Gana bieži notiek tā, ka šie tēli un salīdzinājumi vai arī nebibliskie teksti aizēno Svētos Rakstu.

Tomēr pats Jēzus par līdzībām saka, ka tās kalpo nevis labākai izpratnei, bet pat nocietināšanai.

    “Un, kad Viņš bija viens pats, tad tie, kas līdz ar tiem divpadsmit bija pie Viņa, Viņam vaicāja par līdzībām. Un Viņš uz tiem sacīja: “Jums ir dots Dieva valstības noslēpums; bet tiem, kas ārā, viss tas notiek līdzībās, ka tie redzēdami redz un nenomana un dzirdēdami dzird un nesaprot, ka tie neatgriežas un neiegūst piedošanu.”” (Mk.4:10–12; Mt.13:15–17; Lk.8:9-10; Jes.6:9-10).

Dieva valstības atziņa netiek sniegta ar uzskatāmības palīdzību, bet tiek dota no paša Dieva, tādēļ šeit, tāpat kā Jāņa atklāsmes ­grāmatā, sacīts: “Kam ausis dzirdēt, tas lai dzird..” Mācekļiem šī atziņa ir dota, jo viņi atzīst un apliecina Jēzu Kristu, Dieva Dēlu (Mt.16:16; 1.Kor.12:1–3). Pasludinājumam, kurā pats Jēzus Kristus mums saka: “Kas jūs klausa, tas klausa Mani, un, kas jūs nicina, tas nicina Mani. Bet, kas Mani nicina, tas nicina To, kas Mani sūtījis” (Lk.10:16), nekādā ziņā nav mērķis nodrošināt izpratni pilnīgi visiem, bet šis pasludinājums notiek tādēļ, ka trīsvienīgais Dievs Savā Dēlā un ar Sava Gara starpniecību atklājas šajā vārdā tam, kuram grib atklāties. Tas nekādā ziņā nenoved visos gadījumos tikai pie izpratnes, bet arī pie nocietināšanās, pie tiesas un pie glābšanas. Mēs zinām, ka tas notiek arī tad, ja nevaram zināt, kad un pie kura tas notiks. Kas to neatzīst attiecībā uz savu kalpošanu draudzē, tas nenovēršami ved draudzi nevis atpakaļ pie Dieva, bet atstāj to tieši tādā attālumā no Dieva, par kuru viņš domā, ka to nepieciešams pārvarēt, un cer, ka viņam tas izdosies.**

Tas, kas mums jāatzīst attiecībā uz līdzībām, attiecas arī uz visu Jēzus pasludinājumu un ir saņemts kopā Jēzus Kristus personā, vārdos un darbos. Caur Viņu, klausoties Viņa vārdu, nākam skatīšanā – ar Svētā Gara darbības palīdzību. Izejot no šīs atziņas, ir saprotams, kā ar vārdu (balsi) un Sakramentu dažādos veidos tiek atvērtas durvis pārejai no apsolījuma uz piepildījumu, no tagadnes uz nākotni, no tā, kas šajā pusē, uz to, kas viņā pusē, un cauri nāvei uz mūžīgo dzīvošanu. Norādot dažus izšķirošos punktus, aplūkosim tos.


* – Šīs “pārneses homilētikas” raksturīga iezīme ir pārlieku garie sprediķu ievadi vai arī svešu tekstu un piemēru izmantošana. Tomēr uzskatāmība un saprotamība pasludinājuma un pamācības gaitā nekādā ziņā nav vienāda.

** – Šajā vietā bieži spontāni atskanošais iebildums, ka tādā gadījumā varētu vienkārši lasīt no kanceles Bībeli, šādā zobgalīgā veidā parāda, ka nezina un neatzīst garīgo būtību, kāda piemīt kalpošanai ar vārdu un Sakramentu un tās darbībai bauslībā un Evaņģēlijā.

Tēmas: Debesu valstība Jēzus līdzības Jēzus pasludinājums Mērķis un nobeigums Pamācība kristīgā pēdējo laiku sagaidīšanā pārneses homilētika sirds nocietināšanās

Continue Reading

« Aktuālā grēka cēlonis
Kristība kā pamatsakraments »
                       

Ieskaties

Komunisma vēsture tās galvenajās iezīmēs
Izplatītākie maldi
Ar Jēzus piedzimšanu saistītie notikumi jaunavas Marijas skatījumā
Kristieši bez vārda, kristieši vārda pēc, baznīcas vārda pēc

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Dieva spoguļraksts
  • Kristus atziņa
  • Dieva atziņa
  • Atklāsmes Dieva atziņa
  • Dieva izziņa
  • Mīlēt brīvi, bet vāji
  • Atgriezties

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Agapes mielasts

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025