Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

87. Kādi ir priekšnosacījumi, lai saderināšanās būtu spēkā?

  • Sākums
  • Baznīcu vienība ir altāra vienība
  • e-raksti

Baznīcu vienība ir altāra vienība

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Ja mēs, konfesionālie luterāņi, stingri turamies pie vecā principa, ka baznīcu vienība ir altāra vienība un ka kopēja Vakarēdiena svinēšana var būt tikai tur, kur ir “vienprātība Evaņģēlija mācībā un mācībā par sakramentu pārvaldīšanu”, tad mums nekavējoši tiek jautāts: “Kā tad jūs uztverat baznīcu savstarpējās attiecības?”

Baznīcu vienība ir altāra vienība

Vai tām vajadzētu eksistēt kā sešpadsmitajā un septiņpadsmitajā gadsimtā, katrai no tām uzsverot, ka vienigi tai pieder tira mācība, un katrai baznīcai apmētājot ar anathema visas citas? Ikvienai mēģinot kaitēt citām? Pirms mēs atbildam uz šo jautājumu, mums laikam vajadzētu pieminēt, ka luterāņu baznīca nekad nav pasludinājusi sevi par vienigo patieso Kristus baznīcu. Tas ir izteiksmīgi deklarēts Konkordijas grāmatas ievadā, Nosodījumiem, tas ir, “bezdievīgu mācību noraidījumiem, it īpaši tādu mācību, kas ir izcēlušās sv. Vakarēdiena sakarībā” nekādā ziņā nevajadzētu nozīmēt, ka

tādēļ tie cilvēki, kuri kļūdās savu prātu zināmas vientiesības dēļ, būtu dievišķās doktrinas zaimotāji un jo mazāk baznīcas kā tādas, kuras ir vācu Romas impērijā vai arī kur citur; nekādā ziņā, drīzāk mūsu nolūks un vēlēšanās ir bijuši atklāti kritizēt un nosodit tikai fanātiskos viedokļus un to iespītīgos un zaimotājus skolotājus (kurus mēs notiesājam un kurus nekādā ziņā nevajadzētu paciest mūsu pārvaldītajās teritorijās, baznīcās un skolās).

Ortodoksie baznīcas tēvi vienmēr atsaucās uz šo nosodījumu autoritativo paskaidrojumu. Luterāņu baznīca nekad nav paziņojusi, ka visas pārējās baznīcas ir sektas un vairs nav Kristus baznīcas. Šis 28. vēstule luterāņu mācītājiem pārpratums nosodījuma formulu sakarā visu laiku tika turēts apgaismības astoņpadsmitā un deviņpadsmitā gadsimtu acupriekšā, to gadsimtu, kuri vairs nesaprata patiesības jautājuma dziļo nopietnību. Tie (Hitlera laikā), kuri uzbruka luterāņiem tādēļ, ka tie uztvēra nopietni Vakarēdiena robežas, pārņēma šo pozīciju. Hanss Asmusens, piemēram, gribēja mums paziņot, ka, balstoties uz reformāciju, var būt tikai viena baznīca – vai nu Kristus, vai arī sātana baznīca:

Dieva vārds nepazist nekādu trīsceturtdaļbaznīcu.

Mūsu baznīca nekad nav noraidījusi, ka Kristus baznīca un tādējādi arī patiesi Dieva bērni ir atrodami arī citās denominācijās, kur žēlastības līdzekļi vēl joprojām ir darbīgi. Tā ir sekojusi senās baznīcas modelim, kura kontraverse par ķecera izdarītas Kristības derīgumu, kā arī donātistu kontraversē nepieņēma Cipriāna uzskatu, ka “arpus baznīcas nav pestīšanas”. Šie četri vārdi, izsaka sekojošo:

Ja publiskas ticības apliecināšanas. Kristība un asinis [domāts, martirija] nevar palīdzēt ķecerim tapt pestitam, jo nav pestīšanas ārpus baznīcas, cik gan daudz mazākā mērā viņam palīdzēs tas, ja viņš būtu ļāvis sevi apslacīt ar nešķīstu ūdeni slepenībā un zagļu bedrē… Tā ir neiespējami, ka mums būtu kopēja Kristība ar ķeceriem.

Ja kāds vaicātu, kura no sešpadsmitā vai septiņpadsmitā gadsimta konfesionālajām baznīcām savā praksē bija vistolerantākās, tad atbildei būtu jābūt – luterāņu baznīca. Arī pie luterāņiem viltus mācītājs netika paciests, un princips: “kas valda, tas nosaka reliģiju”, tika pielietots ari luterāņu teritorijās, tāpat kā puritāņi to pielietoja Amerikā. Tomēr luterāņu zemēs nevar atrast paralēles asiņainajām franču katoļu vajāšanām pret protestantiem jeb vienlīdz briesmīgajām katoļu vajāšanām anglikāņu un puritāņu pārvaldītajās zemēs Anglijā. No psiholoģijas viedokļa ir saprotams, ka šajās Rietumu zemēs reliģisko vajāšanu fanātisms pārsvērās uz tam pilnīgi pretējo, uz tolerantu indiferenci pret jebkuru dogmu, vai nu reliģisku, vai arī apgaismības rakstura. Bet apvainot luterāņu baznīcu tolerances trūkumā tādēļ, ka tā vēl joprojām uztvēra patiesības jautājumu nopietni un noraidīja unionistiskos septiņpadsmita, astoņpadsmitā un deviņpadsmitā gadsimtu plānus, nozīmē, ka luterāņu ticības apliecību mērķis pašos pamatos ir pārprasts. Vēl nebija skaidrs, kā dažādajām denominācijām vajadzētu pastāvēt līdzās, un kādām vajadzētu būt to attiecībām, tāpēc sešpadsmitajā un septiņpadsmitajā gadsimtā šo jautājumu vēl nespēja risināt. Tas uzskatāmi pierādāms tādejādi, ka vienīgi septiņpadsmitā gadsimta otrajā pusē rādās pārliecība, ka Rietumu kristietības sašķeltība pastāvēs vienmēr. Vēl līdz pat Leibnica laikam pastāvēja cerība par atdalījušos konfesiju vienošanos, līdz kamēr tā izzuda. Jautājums par to, kā dažādu konfesiju baznīcas varētu pastāvēt, līdzās, ir formulēts, sākot tikai ar Leibnica laiku.

Tēmas: Cipriāna citāti konfesionālie luterāņi kristīgās denominācijas Kristus Baznīca luterāņu baznīca Ortodoksie baznīcas tēvi sātana baznīca senās baznīcas modelis

Continue Reading

« Kristība, ko veikuši neatdzimuši garīdznieki vai krāpnieki
Par ticību uz kristīgu draudzi »
                       

Ieskaties

Pielikt Dieva vārdam
Mācības jeb doktrīnas ķermenis
Iepriecinājums, kad šaubāties par Dieva apsolījumiem
Kristīgās baznīcas raksturīgākās iezīmes

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Gaidot jauno Bībeles tulkojumu
  • Garākais sprediķis pasaulē
  • Iespēja saņemt vērtīgas grāmatas bez maksas
  • Atspēkojot pārmetumus, ko saņem luterāņi
  • Melošanas grēks
  • Noslepkavots konservatīvo luterāņu superintendents
  • Iespaidīgs Lutera dārzs

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Pāvests skatās nolaišanos uz mēness

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025