Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

128. Kādā veidā Dievs vēlas, lai mēs pildām Viņa baušļus?

  • Sākums
  • Kristība nav izolēts sakraments
  • e-raksti

Kristība nav izolēts sakraments

Deivids Skērs
Noklausies šo e-publikāciju

Luteriskās ticības apliecības neuzskata Kristību par izolētu sakramentālu darbību.

Kristība nav izolēts sakraments

Reformācijas laikā vispārēji atzīta Romas katoļu nostāja pret Kristību bija, ka tā piedod iedzimto grēku un tos grēkus, kas izdarīti pirms šī sakramenta saņemšanas, bet neietekmē tos grēkus, kuri pastrādāti vēlāk. Gandarīšana atjauno tos, kas ir zaudējuši savu Kristībā iegūto žēlastību, un “sniedz jaunu iespēju atgriezties un atkal atrast attaisnošanas žēlastību”. Pilnīga šķīstīšanās bija iegūstama šķīstītavā. Romas katoļu baznīca “iesaka arī žēlsirdības dāvanas, atlaidas un gandarīšanas darbus mirušo labā”.

Luteriskajās ticības apliecībās Kristība ir sakraments, kas patiesībā sniedz grēku piedošanu. Šeit tās ir saskaņā ar Romas katoļu uzskatiem. Tomēr atšķirībā no pretiniekiem, kas nāca no Romas katoļu puses, luterāņi bija pārliecināti, ka Kristībā iegūtā grēku piedošana aptver visu kristieša dzīvi. Tādējādi Luters Mazajā katehismā runā par Kristības ietekmi uz kristieša ikdienu. Tā ik dienas liek mirt cilvēka ļaunajai dabai, kas vēl palikusi kristītajā, un ļauj jaunajam cilvēkam jeb kristietim celties dzīvei, kura pildīta ar labiem darbiem un patīk Dievam. Lielajā katehismā viņš runā par veco Ādamu, “kas dienu no dienas iet mazumā, līdz beidzot iznīkst pavisam”  Leifs Greins šādi skaidro Augsburgas ticības apliecības mācību:

Kristība nozīmē nomiršanu grēkam un jauna cilvēka atdzimšanu Dieva žēlastībā. Tas pilnībā nevar notikt pirms miesas nāves; tādējādi visa dzīve līdz pašai nāvei bez apstājas ir garīga Kristība.

Diez vai būtu pareizi teikt, ka Luters vai luteriskās ticības apliecības atsacījās no trešā sakramenta – grēku nožēlas [penance, ko katoļi tulko kā “gandarīšana”]. Luters nevis atsacījās no grēku nožēlas, bet to iekļāva Kristībā, tā ka Kristība nav tikai izolēta sakramentāla darbība, ar kuras palīdzību kristieši tiek iniciēti baznīcas sadraudzībā, bet sakraments, pie kura kristietis var ik dienas atgriezties. Laika posms starp Kristības brīdi un brīdi, kad tiek pastrādāts grēks, nemazina Kristības iedarbību, sniedzot grēku piedošanu. Luters pārliecinoši saka:

Tādēļ Kristība arvien paliek spēkā.

Vai grēku nožēla [penance] ir ietverta Kristībā (kā Luteram Lielajā katehismā) vai tā kā ilgstoša grēku nožēlas [repentance] dzīve kļūst par atsevišķu sakramentālu darbību (kā Melanhtonam Augsburgas apoloģijā (XIII)), baznīcas ticības dzīvei ir nenozīmīgi. Lai gan Luters saskatīja grēku nožēlu [penance] kā Kristības daļu un nevis atsevišķu darbību, tomēr tieši Luters, nevis Melanhtons veltīja Mazā katehisma iedaļu (V mācību gabalā) tam, kā cilvēkiem jāsūdz grēki un jāsaņem absolūcija. Pēc absolūcijas jānāk “labiem darbiem, kas ir atgriešanās augļi”. Iedaļu par grēksūdzi un absolūciju Luters ir novietojis pēc nodaļas par Kristību, lai parādītu, ka tās ir Kristības turpinājums, kā arī pirms nodaļas par Svēto Vakarēdienu, lai parādītu, ka grēku nožēla [repentance] ir priekšnoteikums Kristus miesas un asiņu saņemšanai. Tā kā Luters grēksūdzei ir piešķīris atsevišķu iedaļu Mazajā katehismā, var rasties iespaids, ka viņš to uzskatīja par atsevišķu sakramentālu darbību. Lai kā tas arī būtu, Luters uzskatīja grēksūdzi un absolūciju par sakramentālām darbībām, jo viņš saredzēja tajās Kristības saistību ar baznīcas dzīvi.

Tēmas: gandarīšana grēksūdze grēku nožēla Kristība Lutera citāti luteriskās ticības apliecības pilnīga šķīstīšanās Romas katoļu uzskati Sakramenti

Continue Reading

« Dievkalpošanas prakse mūsdienās
Pret seksuālu nešķīstību »
                       

Ieskaties

Atpestī mūs no ļauna!
Ļaužu izbrīns par Jēzus pilnvarām
Garīgu spriedumu veidošana
Ar atgriešanos saistītās iekšējās izjūtas

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Svētā Vakarēdiena nepieciešamība
  • Katehismos Luters esot izlaidis otro bausli
  • Kas ir Mazais Katehisms?
  • Minimums, kas jāzina kristietim
  • Patiesi žēlastības līdzekļi
  • Svētā Kristība: Ko nozīmē Kristība?
  • Kristība kā visaptveroša realitāte

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus bēg no sātana

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025