Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

223. Ko nozīme tas, ka Draudze ir viena?

  • Sākums
  • Vārds un elements
  • e-raksti

Vārds un elements

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Problēma, ar kuru Augustīns nav ticis galā, ir jautājums par “vārdu” un “elementu“. Viņš to ir risinājis ar viduslaikos un modernajā katoļu, tāpat reformatoru teoloģijā vienmēr citēto teikumu no 80. traktāta par Jāņa evaņģēliju:

Paņem vārdu prom, un kas ir ūdens ka tikai ūdens? Bet kad vārds saistās ar elementu, tas kļūst par sakramentu un vienlaicīgi ari par redzamu vārdu.

Vārds un elements

Šeit vispirms ir svarīga paša vārda, kas veido sakramentu, uzsvēršana. Tie bija lieli maldi, kad XIX adsimtā, iespaidojoties no teosofiskajām spekulācijām, kas iespiedās arī luteriskajā teoloģijā, un XX gadsimtā R. Šteinera ietekmētā bernoiheneru kustība (Berneuchener Bewegung) gribēja izprast sakramentu pēc dabas likumiem. Šis mēģinājums visiespaidīgākais ir Paula Tilliha vecākajos darbos, kā arī viņa dogmatika. Sakramentā, kā viņš domā, kāds dabas elements kļūst par “svētuma nesēju”. Tas arī esot luteriskā sakramenta jēdziena pamatā.

Zīmīgi, ka katoļu teoloģija turpretī parādīja, ka nevis noslēpumaina, dabiska ūdens kvalitāte Kristībā vai maize un vīns Svētajā Vakarēdienā, bet gan vienīgi Tā Kunga griba nosaka šos elementus un vienīgi Viņa visuspēcīgais vārds tos padara par sakramentiem. Arī vēlāk, kad “vārds” un “elements” sholastikā tika apzīmēti ka “forma” un “matērija” un Romas baznīca tos uzņēma savā dogma, pieņemot, ka “forma”, “ideja” vienmēr ir augstāka, tika pasvītrota vārda nozīme sakramenta. Nekad nav jāaizmirst un jāpārprot, it kā sakramentālais vārds katoļu sakramentā būtu sava veida burvju formula ar maģisku iedarbību, kā to protestantiska polemika bieži ir izpratusi.

Johans Gerhards kategoriski noraida reformēto katoļu un luteriskās konsekrācijas izpratni kā kādus maģiskus vārdus (magica incantatio). Par “maģiju” varētu runāt vienīgi tajā gadījumā, ka spēja konsekrēt (potestas consecrandi) pēc Romas baznīcas uzskata ir noteiktiem cilvēkiem ordinācijā dots spēks (virtus).

Taču mēs nepieņemsim arī to, jo ar “maģiju” šodien mēs izprotam kaut ko citu dievības piespiešanu veikt kādas mums vēlamas lietas. Katrā ziņā mums tomēr jāatzīst, ka Romas baznīca vārdu uzskata augstāku par elementu. Kādas tad tomēr ir attiecības starp vārdu un elementu? Ko nozīmē elements sakramentā?

Atbilde pirmajā mirkli varētu mūs pārsteigt. “Elements” pats par sevi vispār neattiecas uz “sakramenta” būtību. Tas izriet no tā, ka jau viduslaiku baznīcai vajadzēja atteikties no elementa jēdziena un aizvietot to ar “matēriju”, kam nemaz nav jābūt elementam, kādai dabas lietai.

Tā grēku nožēlošanas sakramenta grēku nožēlotāja darbības akti (grēku nožēla, grēksūdze, gandarīšana) tika saprasti kā matērija, absolūcija kā forma.*

Arī Augsburgas ticības apliecība ar visu tās apoloģiju nepazīst elementa jēdzienu pie sakramenta kā tāda, kā to parāda absolūcijas ieskaitīšana sakramentos:

Īsti sakramenti ir Kristība, Svētais Vakarēdiens, absolūcija;

evaņģēliskā brīvība apoloģijā paskaidro (Ap. 13:11), ka ari ordināciju var saukt par sakramentu, jo Kristus ir iestādījis sludinātāja amatu un devis tam apsolījumu pēc Jes.55:11.

Luteriskās baznīcas brīvība sakramentu mācība, par kuru mēs runājam, pieļauj ari formulu “vārds un elements” apskatīt tādu, kāda tā ir, proti, ka teoloģisku mēģinājumu aprakstīt sakramentu. Jau “elementum” jēdziens savā daudznozīmībā (skat. vārda dažādās nozīmes Jaunajā Derībā) un nenoteiktība ir apšaubāms, un mēs tāpēc varētu jautāt, vai reformatori rīkojās prātīgi, to tik nepārdomāti pārņemot no Augustīna sakramentu mācības.


* – Laika ierobežojuma dēļ mēs neapskatīsim viduslaiku baznīcas pirmā dogmatiķa Hugo no sv. Viktora klostera izcilo mēģinājumu izveidot sakramenta mācību bez aristoteliskās filosofijas palīdzības un pie tam, neraugoties uz balstīšanos uz Augustīna definīciju par sakramentu kā kādas svētas “lietas” “zīmi”, atturēties no jebkuras filosofiskas shēmas; De sacramentis I, 9.

Tēmas: aristoteliskā filosofija Augsburgas ticības apliecības Apoloģija Augustīna citāti Augustīns Johans Gerhards katoļu teoloģija luteriskā baznīca maģija Pauls Tillihs sakramentu mācība sprediķis un Svētais Vakarēdiens Svētais Vakarēdiens teosofiskās spekulācijas Vārds un sakraments

Continue Reading

« Kura ir svētā diena?
Jaunās Derības modelis – gans un ganāmais pulks »
                       

Ieskaties

Svētuma glabāšana un svētdarīšanas robežas
Neloģiskais Dieva vārds
Termina "ticība" lietošana Rakstos
Izpirkuma piemiņa

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Vārds un zīme
  • Baznīcas sakramenti
  • Svētā Vakarēdiena nepieciešamība
  • Cik reizes jāiet pie Dievgalda?
  • Atšķirība starp katoļu un luterāņu mācību par Grēksūdzi
  • Baznīcēni var palikt bez Vakarēdiena
  • Konfirmācijas vēsturisks apskats

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus un laiks

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025