Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

112. Ko Dievs aizliedz devītajā un desmitajā bauslī?

  • Sākums
  • Šmalkaldes artikulu eklezioloģija: Vēsturiskie apstākļi
  • e-raksti

Šmalkaldes artikulu eklezioloģija: Vēsturiskie apstākļi

Toms G. A. Hardts
Noklausies šo e-publikāciju

Iedziļinoties šai lekcijai piedāvātajā tēmā, es atklāju, ka tās materiāls ir daudz bagātīgāks un ar daudz dziļāku dogmatisku saturu pildīts nekā varētu šķist pirmajā brīdī. Pirmo iespaidu par šīs tēmas izklāstu Šmalkaldes artikulos ietekmē ar citām simboliskajām grāmatām salīdzinoši daudz nelielākais teksta apjoms. Artikulu angļu tulkojums ir 47 lappuses garš; rindkopa par baznīcu aizņem tikai deviņas rindiņas! Salīdzinoši Augsburgas ticības apliecības apoloģija ir īsta grāmata – 187 lappuses gara un nodaļai par baznīcu tajā atvēlētas 11 lappuses. Tik ievērojama atšķirība varētu radīt iespaidu, ka diezin vai ir vērts nopietni pievērsties tik īsam tēmas izklāstam, ja mūsu rīcībā, galu galā, ir daudz bagātīgāks materiāls no darba, kurš luteriskajās ticības apliecībās jeb Konkordijas grāmatā ir ievietots pirms Šmalkaldes artikuliem.

Tomēr pēc rūpīgas Šmalkaldes artikulu izpētes esmu sācis uz tiem raudzīties citādi. Ņemot vērā Šmalkaldes artikulu stilu un sarakstīšanas apstākļus, tie ir uzskatāmi par nepārspējami precīzu iedziļināšanos luteriskās ticības pamatmācībās, atklājot, kas tad īsti tiek saprasts ar vārdu “baznīca,” ko Luters tik trāpīgi nosauca par “tukšu vārdu,” kuru ikviens var saistīt pats ar savām idejām. Ar vārdiem “stils” un “sarakstīšanas apstākļi” es šeit vēlos izcelt to, ka Šmalkaldes artikuli ir viena cilvēka, Mārtiņa Lutera, gara darbs. Neskatoties uz to, ka arī Augsburgas ticības apliecība un tās Apoloģija pamatā ir viena cilvēka, Filipa Melanhtona, lolojumu, tie tomēr ir dokumenti, kuri ir radušies saistībā ar komplicētu parlamentāru un politisku procedūru. Tas nebūt nemazina to nozīmi vai patiesīgumu, taču zināmā mērā tas mazina darba ietekmi uz lasītājiem. Materiāla bagātība brīžiem it kā atstāj ēnā apliecības galveno uzdevumu. Tas viss ir neizbēgams un Šmalkaldes artikuli varēja būt tik īsi tādēļ, ka galvenais darbs jau bija paveikts. Tāda ir situācijas kopaina 1536. gada 11. decembrī, kad Saksijas kūrfirsts Johans Frīdrihs aicina ierasties Luteru, lai noskaidrotu, kas būtu jāsaka un kas būtu jānoklusē, gatavojoties gaidāmajam ekumēniskajam koncilam Mantujā, kuru pāvests bija paredzējis sasaukt 1537. gada 23. maijā, lai mēģinātu atkal apvienot kristīgo pasauli un tad uzsāktu krusta karu pret neticīgajiem, atgriežot arī viņus un tādējādi jau uz šīs zemes nodibinot redzamu viena Gana ganāmo pulku.

Šeit vēl jāņem vērā arī specifiskā situācija, kādā atradās pats Mārtiņš Luters laikā, kad viņš strādāja pie šiem artikuliem. 18. decembrī, tikai nedēļu pēc darba sākšanas Mārtiņš Luters nopietni sasirgst un pēdējo artikulu daļu viņš jau vairs neraksta pats, bet gan tikai diktē. Šīs nodaļas, tātad, vairs nav Lutera rokas rakstītas un tas attiecas arī uz deviņām rindiņām par baznīcu. Pastāv uzskats, ka šos artikulus varētu vērtēt kā sava veida Lutera testamentu luteriskajai baznīcai, ko apstiprina arī viņa paša rakstītais priekšvārdā artikuliem, kas tika tiem pievienots pēc gada:

“Bet es pagaidām esmu gribējis šīs tēzes tomēr laist klajā, gadījumam, gadījumam, ja man būtu jānomirst agrāk, nekā sanāktu koncils. [..] Es gribu, lai tie, kuri paliks un dzīvos pēc manis, varētu uzrādīt šo manu liecību un ticības apliecību – blakus tam apliecinājumam, kuru esmu sniedzis jau agrāk un pie kura es esmu palicis un gribu palikt arī nākotnē ar Dieva žēlastību.”

1537. gada februārī, Šmalkaldes tikšanās laikā, Lutera nieru slimība bija vēl vairāk saasinājusies un viņa nāve tika uzskatīta jau par neizbēgamu. Tad, kad krīze tomēr jau bija garām, Luters vēstulē Melnahtonam rakstīja vārdus, kuri vēlāk tika bieži citēti un reizēm pat parakstīti zem Lutera portreta:

“Pestis eram vivus, moriens ero mors tua, Papa”: “Dzīvs es tev biju kā sērga, mirstot es kļūšu par tavu nāvi, pāvest.”[1]

Šis izteikums, kurš, iespējams, izklausās vienīgi pēc polemiska dzēliena, patiesībā arī ir daļa no Šmalkaldes artikulu eklezioloģijas (un mēs mēģināsim to vēlāk pierādīt), jo tas liecina par cīņu starp Dieva un sātana valstībām, kurā kristiešu izteikts vai viņu spalvas nests Dieva vārds ir gaidāmās Kristus atnākšanas iznīcinošais spēks. Tā arī artikulu priekšvārds noslēdzas ar vārdiem:

“Ak, Kungs Jēzu Kristu, noturi Tu pats savu koncilu un atpestī savējos ar savu godības pilno atnākšanu! Ar pāvestu un viņa piekritējiem ir pagalam. Viņi par Tevi neko negrib zināt; tad nu palīdzi mums, nabagajiem, un tiem, kas ir postā, tiem, kas piemin Tevi nopūtās un ar nopietnību meklē Tevi [..].”

Kristus tiek lūgts piepildīt un vainagot savu ticīgo ticības apliecību.

Tomēr, kā to uzskatīja Saksijas kūrfirsts un viņa līdzgaitnieki firsti, uzaicinājumu uz koncilu nevajadzētu noraidīt pilnībā, pat ja ir veltīgi cerēt uz oponentu atgriešanos. Luters saka:

“Ne tāpēc, ka mums tas [koncils] būtu vajadzīgs. Jo mūsu baznīcas tagad ar Dieva žēlastību ir tā apgaismotas un apgādātas ar skaidru Dieva vārdu un ar sakramentu pareizu lietojumu, [..] ka mēs no savas puses neprasām nekādu koncilu [..]. Bet visur bīskapijās mēs redzam daudzas pamestas draudzes, tā ka sirds sažņaudzas, to redzot.”

Pastorālas rūpes, mīlestība uz dvēselēm, kuras ir pamestas bez patiesā Gana balss – tie ir pietiekami būtiski iemesli, lai būtu vērts uzstāties gaidāmajā koncilā. Līdz šim sacītais attiecas vienīgi uz Šmalkaldes artikulu ievadu, kas, neapšaubāmi, sniedz pārsteidzoši labu priekšstatu par to eklezioloģiju. No otras puses, nebūtu arī pareizi neņemt vērā to mūsu lasītāju vai klausītāju jūtas, kuri reaģēs uz līdz šim sacīto, nenoliedzot, ka esam snieguši adekvātu priekšstatu par Šmalkaldes artikuliem, taču apšaubot, vai to vēstij ir kāda nozīme šodienas vai par vakardienas kristietībā. Mūsdienu un, iespējams, arī senāku laiku cilvēku ausij tie skan kā pārliekus pašpārliecināta apmierinātība ar pašu dogmatiskajiem standartiem un augstprātīga attieksme pret citādi domājošiem. Vai gan viss iepriekšminētais nekalpo kā liecība tam, ka mūsdienās Luters jau ir nonācis vēstures mēslainē? Lai atbildētu uz šo jautājumu, kuru nevar vienkārši a priori uzskatīt par nepamatotu, ir nepieciešams tuvāk pievērsties Šmalkaldes artikulu saturam.


[1] – Visai tipisks Luteram ir šīs skarbās frāzes papildinājums ar humoristisku nobeigumu: “Hospes ab Hassiacis, quantum potes, aufuge lectis,” t.i., “Viesi tiek brīdināti turēties pēc iespējas tālāk no heseniešu gultām!”

Tēmas: Šmalkaldes artikuli

Continue Reading

« No kā dzīvo draudze
Kas un kur ir Dieva valstība »
                       

Ieskaties

Sāncensis cerībai
Dievs vai dievi?
Baznīcas mūsdienu ekumēnisma entuziasmā
Lietas, ar kurām baznīca nāk pie visām pasaules tautām

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Šmalkaldes artikulu eklezioloģija: Mūsdienās
  • Luterāņu baznīcas kopība ar citiem luterāņiem
  • Mācība par attaisnošanu ticībā
  • Svētie Raksti ir mēraukla
  • Evaņģēlisks un ekumēnisks saturs
  • Īsti bīskapi allaž ir ortodoksi
  • Svarīgākais Bībelē

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Nodeva “jaunajai normālībai”

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025