Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

199. Kādiem vārdiem Ticības apliecība attēlo mūsu Pestītāja paaugstināšanas stāvokļa atsevišķus brīžus?

  • Sākums
  • Kristība – Bauslība, Evaņģēlijs vai abi kopā
  • e-raksti

Kristība – Bauslība, Evaņģēlijs vai abi kopā

Deivids Skērs
Noklausies šo e-publikāciju

Tā kā luteriskās ticības apliecības saprot Kristību kā Dieva pavēli, rodas jautājums, vai Kristība ir Bauslība vai Evaņģēlijs. Dažreiz sakramenti tiek saukti par Dieva pavēlēm. Šo terminu ir pareizi attiecināt uz rituāliem, kas pildīti baznīcā tās vajadzībām, bet ir nepareizi to attiecināt uz to, ka
mēs gribam patikt Dievam, piepildot Viņa Bauslību.

Kristība – Bauslība, Evaņģēlijs vai abi kopā


Šo jautājumu nevar atrisināt, vienkārši apgalvojot, ka sakraments ir nepieciešams pestīšanai. Bez iepriekšējiem paskaidrojumiem var teikt, ka gan Bauslības piepildīšana, gan ticēšana Evaņģēlijam ir nepieciešama pestīšanai, lai gan nepieciešamība šeit saprotama dažādās nozīmēs. Bauslība piedāvā pestīšanu tiem, kas to piepilda, lai gan neviens no mums to nav spējīgs. Evaņģēlijs sniedz pestīšanu bez mūsu darbiem. Lai saprastu Kristību, ir jāatšķir, kādā ziņā pestīšanai ir nepieciešama Bauslība un kādā Evaņģēlijs. Bez šīs atšķirības kristītais cilvēks savā apjukumā var sākt ticēt, ka, veicot šo liturģisko rituālu, viņš ir izdarījis Dievam pakalpojumu.

Luters saprata visu Mt.28:19 pantu kā pavēli, kas dota apustuļiem un kas joprojām ir saistoša baznīcai. Šajā pavēlē viņš atrada Kristības konfesionālas izpratnes pamatojumu. Luters saredzēja Mt.28:19 kā Kristības teoloģijas pamatu. Šāds skatījums ir balstīts paša Evaņģēlija iekšējā liecībā. Pavēle apustuļiem darīt par mācekļiem visas tautas jeb pagānus ar Kristības palīdzību ir atvasināta no pavēles “darait par mācekļiem”. Vārdus: “..mācīdami turēt visu, ko Es jums esmu pavēlējis,” evaņģēlists attiecina uz visu Jēzus mācību kopumu, ko Viņš ir devis Savai baznīcai ar apustuļu palīdzību.

Luters, saprotot Kristību kā pavēli Kristus baznīcai, ir pareizi atspoguļojis vienkāršo un gramatisko perikopes izpratni, ka Kristus patiešām ir devis mācekļiem pavēli. Izprotot Mt.28:19 kā saistošu pavēli baznīcai, Luters nosoda anabaptistus, kuri atbrīvo sevi no šīs pavēles, atsakoties kristīt bērnus, un apgalvo, ka tas nav nepieciešams. Tādējādi anabaptisti parāda, ka viņi neseko Kristus pavēlei. Tā kā šī Rakstu vieta bija baznīcas dibināšanas pamatā, tie, kas tai nepaklausīja, radīja problēmu, ka viņus uzskatīs par nepaklausīgiem Dievam. Patiesībā viņus vairs nevarēja saukt par kristiešiem, tas ir, Kristum ticīgiem, kuri parāda savu ticību Viņam, ticot Viņa vārdam.

Vai Luters, piedēvējot Mt.28:19-20 tik izšķirošu nozīmi, gan veidojot savu Kristības teoloģiju, gan vērtējot citus, šo Rakstu vietu vairāk saistīja ar Bauslību nekā ar Evaņģēliju? Šīs pavēles nosaukšana par “evaņģēlisko pavēli” maz palīdz problēmas noskaidrošanā un var to tikai sarežģīt. Kā jau minēts, priekšstats par dievišķo pavēli šajā perikopē ir atrodams divreiz. Pavēle darīt par mācekļiem visas tautas tiek piepildīta vispirms tad, kad divpadsmit mācekļi kristī visas tautas, un pēc tam − kad viņi māca jaunajiem mācekļiem visu, ko Jēzus ir pavēlējis. Ir skaidrs, ka izteikums vai paziņojums, ar kura palīdzību Kristus dibina Savu baznīcu un nosprauž mērķus tās darbībai, pieder Evaņģēlijam, nevis Bauslībai.

Pavēle darīt par mācekļiem visas tautas, tās kristījot, ir izteikums, kurā pamatojoties un ar kura palīdzību Kristus dibina Savu baznīcu. Tā attēlo, kā tiek piepildīts Kristus apsolījums Pēterim par baznīcas celšanu (Mt.16:18). Pavēles – darīt par mācekļiem ar Kristības palīdzību – neklausīšana vai neņemšana vērā ir līdzvērtīga kristīgās vēsts noliegumam. Šāds noraidījums nav vienkārši tāda paša mēroga grēks kā morālā likuma vai desmit baušļu pārkāpums. Nepildīt pavēli kristīt ir vēl bīstamāk, jo, uzbrūkot vai nepildot Mt.28:19-20, tiek uzbrukts pašiem baznīcas pamatiem. Luters labi apzinājās šīs Rakstu vietas svarīgumu, kā to norāda viņa dedzīgais uzbrukums anabaptistiem, kuru prakse bija tai tiešā pretstatā. Ja pārkāpjam Bauslību, varam atrast pestīšanu Evaņģēlijā, bet Evaņģēlija (kas ir paša Dieva risinājums Bauslībai) nicināšana nav attaisnojama.

Priekšstats par paklausību vai svētdarīšanas dzīvi, kas pavada Kristību, ir atvasināts no Rakstu vārdiem: “..tās mācīdami turēt [“paklausīt”] visu, ko Es jums esmu pavēlējis” (Mt.28:20). Tomēr šo vārdu mērķis nav runāt par kristīgo dzīvi, bet par Jēzus mācības kā Dieva vārda dabu vai īpašībām.* Parastais Jaunās Derības vārds, lai apzīmētu “Bauslību”, kura ir vajadzīga, lai iegūtu pestīšanu, ir νόμος, kas var arī apzīmēt pierakstīto Dieva atklāsmi vai nu attiecībā uz Mozus grāmatām (Toru), vai uz to, ko mēs saucam par Veco Derību. Vārds, kuru Jēzus šeit lieto, ir radniecīgs vārdam ἐντολή [“bauslis”], kas attiecas uz teiktajiem vārdiem kā tādiem, kuri nāk no paša Dieva, neskatoties uz šo vārdu vai vēsts īpašo saturu. Šī vārda lietojums darbības vārda formā nosauc visu Mateja evaņģēliju par Dieva vārdu, kam jākļūst par apustuliskā pasludinājuma tautām saturu, un kristītajām tautām ir jātic šim pasludinājumam.


* – Vārda “paklausīt” lietojums vārda “turēt” vietā var norādīt, ka “ārējā paklausība tiek uztverta kā vissvarīgākais Jēzus teiktā aspekts”. Iekšēji turēt nozīmē kopt. Jēzus pavēle, kas ietver Kristību, cilvēkiem bieži tiek pasniegta kā likums.

Tēmas: bauslība baznīcas pamats Dieva pavēle Evaņģēlijs evaņģēliskā pavēle Kristība Kristības teoloģija Lutera izpratne par Kristību luteriskās ticības apliecības

Continue Reading

« Par dabiskā likuma atmešanas sekām
Par pakļaušanos laicīgajām autoritātēm »
                       

Ieskaties

Jāņa Kristītāja dienā
Priecīgi doties
Vienīgi paliekot Kristū, var iepazīt īsto patiesību
Patiesā izpratne par svēto Kristību

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kas ir bauslība un Evaņģēlijs?
  • Kāda ir bauslības un evaņģēlija atšķirība?
  • Bauslība un evaņģēlijs mācīšanās priekšmets
  • Bausība un Evaņģēlijs iedarbojas atšķirīgi
  • Vārdu “bauslība” un “Evaņģēlijs” nozīmes
  • Kristus brīvība
  • Īstais Bauslības lietojums

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus un laiks

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025