Skip to content
21. marts, 2023
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

118. Ko Dievs piekodina mums ar vārdiem: “Es esmu taisnīgs Dievs”?

  • Sākums
  • Iestādīšanas vārdi misi padara par īstu misi
  • e-raksti

Iestādīšanas vārdi misi padara par īstu misi

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Tikai no absolūtā pretstata starp Romas katoļu viedokli par radības līdzdarbību savā pestīšanā un Reformācijas pārliecību, ka šādas sadarbības nav un ka vienīgi Kristus ir Tas “kas mums no Dieva dots par gudrību, par taisnību, par dzīves svētumu un par pestīšanu” (1.Kor.1:30) var saprast atšķirību izpratnē par konsekrāciju.

Iestādīšanas vārdi misi padara par īstu misi

Neskatoties uz atsaukšanos uz Hrizostoma vārdiem un neskatoties uz apgalvojumu, ka priesteris konsekrācijas vārdus saka ex persona Christi, vēl jorpojām ir spēkā ir tas, ka viņš joprojām darbojas savā vārdā un ticīgo vārdā. “Mēs tavi kalpi, bet arī tava svētā tauta” pienesam Tēvam Kristus miesas un asiņu upuri – ne tikai kā slavēšanas un pateicības upuri, ne tikai kā upura dāvanas. Tā nav nejaušība, ka iestādīšanas vārdi tiek piemēroti mises kanona lūgšanām attieksmes teikuma veidā, un tādejādi tie kļūst par cilvēka lūgšanas daļu. Lai cik arī skaistas šīs Mises lūgšanas nebūtu, ne tikai Romas misēs, bet tādas ir arī antīkās pasaules liturģijās un visās Austrumu baznīcās, tās paliek cilvēku lūgšanas un iestādīšanas vārdus ietver cilvēku lūgšanā. Cilvēka lūgšanu pārsvaram ir raksturīgs tas, ka Austrumu baznīcā kopš ceturtā gadsimta epiklēze, Svētā Gara piesaukšana, lai Viņš pārveido elementus, tiek saprasta kā īstā konsekrācija iestādīšanas vārdu vietā. Bet pat ja kāds, kā tas iespējams notika senākajās misēs, visas lūgšanu sērijas, ieskaitot iestādīšanas vārdus, saprata kā konsekrāciju, tā tomēr varētu būt bijusi lūgšana, kas konsekrē. To apliecina fakts, ka Romas misē viss kanons tiek lūgts nedzirdami tā, ka draudze nedzird iestādīšanas vārdus un tā ir jābrīdina par brīdi, kad tie tiek teikti, ar zvaniņa skaņām. Konsekrētās maizes paaugstināšana visu praktisko iemeslu dēļ aizvieto iestādīšanas vārdu dzirdēšanu. Kādreiz varētu pārdomāt, ko vācu tautai pēc 700 gadu Kristietības vēstures nozīmēja pirmo reizi izdzirdēt iestādīšanas vārdus luteriskajā Reformācijā, un ka līdzīgi ir arī ar citām tautām, kuras pieņēma Reformāciju tajā laikā. Tad arī būs saprotams, ko luterāņu Mesa, kas tika noturēta mātes valodā, nozīmēja šiem cilvēkiem.

Jau ilgi pirms viņš pēc gariem rūpīga teoloģiskā un liturģiskā darba gadiem izveidoja mesu, Luters bija sapratis, kur ir meklējamas galvenās kļūdas Romas izpratnē par konsekrācijas vārdiem. Darbā Babilonijas gūsts viņš paziņoja, ka vienīgi Kristus vārds, piemēram, iestādīšanas vārdi, misi padara par īstu misi.

Jo tajos vārdos, un tikai tajos vārdos mājo mises spēks, daba un visa būtība.

Viss pārējais ir “papildinājums Kristus vārdam”. Gadu vēlāk darbā Privātās mises atcelšana viņš iestādīšanas vārdus skaidroja kā Altāra Sakramenta pašu sirdi. Šajā Sakramentā ir ielikta Evaņģēlija pati būtība, kā Pāvils to saka: cikkārt jūs no šīs maizes ēdiet un cikkārt jūs no šī biķera dzeriet, pasludiniet tā Kunga nāvi tiekāms Viņš nāk” (Luters citē Vulgātu). Tā paša gada raksta [Par mises sagrozīšanu] vācu valodas variantā viņš saka:

Jo ja jūs jautājiet – Kas ir Evaņģēlijs? – jūs nevariet dot labāku atbildi par to, kas ir Jaunās Derības vārdos, proti, ka Kristus deva savu miesu un izlēja savas asinis par mums grēku piedošanai. Kristiešiem ir jāsludina tikai tas, ieaudzinot to viņu sirdīs, un uz visiem laikiem uzticami nododot to viņu atmiņā. Tādēļ bezdievīgi priesteri no tiem ir izveidojuši konsekrācijas vārdus un noslēpuši tik slepus, ka viņi neatklāj tos nevienam kristietim, neskatoties uz to cik svēts un dievbijīgs viņš ir.

Dziļi apslēpti mises kanoniskajos rakstos starp vienīgi cilvēku veidotām lūgšanām, pie tam tādā veidā, ka kristieši vairs tos nevar dzirdēt, Svētā Vakarēdiena vārdi, tīrais un skaidrais Evaņģēlijs, ir iesprostots. Neļaujot tiem vairs izskanēt un ietērpjot tos cilvēku veidotos formulējumos, viņi no šī Evaņģēlija ir izveidojuši “svētību”, verba consecrationis, kā to apzīmē latīniski. Tas nozīmē, viņi ir nozaguši konsekrācijas vārdiem to patieso jēgu. Jo misē tie vairs nav labā vēsts ticīgajiem grēciniekiem, bet tikai konsekrācija tādā nozīmē, kurā notiek citas konsekrācijas, piemēram, baznīcu bīskapu konsekrācijas, svētīšanas rituāls ar īpašu iedarbību. Raugoties uz to visu, mēs varam saprast, kāpēc Luters, kad viņš sāka reformēt misi, nekavējoties ieviesa divas liturģiskas izmaiņas: liturgam Svētā Vakarēdiena vārdi ir jādzied skaļi un Kristus vārdu ietērpšana veselā lūgšanu virknē tika pilnībā atcelta. Vienīgā lūgšana, kuru Luters tur atstāja, bija Mūsu Tēvs lūgšana, kura Romas misē seko Kanonam, bet Luters to ielika pirms iestādīšanas vārdiem. Viņam neviena cilvēku veidota lūgšana nešķita piemērota, lai atrastos blakus iestādīšanas vārdiem.

Teodors Knolle vairākos darbos ir parādījis luteriskās mesas dziļo doktrinālo un liturģisko nozīmi un izteicis brīdinājumu pret euharistisko un epiklēzes lūgšanu ieviešanu, kas iestādīšanas vārdus atkal ieliktu relatīvā teikumā starp tīri cilvēciskiem vārdiem, pat ja tie būtu skaisti un godājami cilvēku vārdi. Pat ja kāds maksimāli mēģina runāt par upuri tikai neapstrīdami evaņģēliskā veidā, viss, kas ir luterisks, joprojām kļūst par Romas misei piederošu. Dievbijīgais cilvēks atkal noliek sevi blakus Kristum, un iestādīšanas vārdi vairs nav Evaņģēlijs. Draudze pacilā sevi ar savām brīnišķīgajām lūgšanām, bet tā Svētajā Vakarēdienā vairs nedzird Evaņģēliju. Grēku piedošana atkāpjas. Tā vairs netiek uzskatīta par Sakramenta lielo un līksmo dāvanu.

Vai šeit ir kāda saistība ar to, ka grēksūdze, kurai saskaņā ar luterisko mācību ir jānotiek pirms Altāra Sakramenta saņemšanas, vairs netiek uztverta nopietni? Vai tādā gadījumā vispārējā grēksūdze notiek bez nopietnas sevis pārbaudīšanas, kura mūsu tēviem bija kaut kas pats par sevi saprotams, vai arī daudzās Augstbaznīcas kustībās tā ir kļuvusi par sliktu Romas bikts atdarinājumu. Bet dziļā saistība, kas pastāv starp absolūciju un Svētā Vakarēdiena saņemšanu, vairs netiek izprasta. To var saprast tikai tādā gadījumā, ja ir zināms, ka gan absolūcija, gan Altāra Sakraments ir vienas un tās pašas lietas divas puses, ka gan viena, gan otra ir Evaņģēlijs grēciniekiem. Bet ja kāds prāto, kāpēc mums divreiz ir jāsaņem grēku piedošana, ko tas nozīmē, ka ir jāsaņem grēku piedošana un tad vēl jāsaņem Svētais Vakarēdiens grēku piedošanai, mēs varam atbildēt šādā veidā – Luters uztvēra tā būtību – “Jūs vēl neesiet sapratuši, cik liels ir grēka svars.”

Tags: Altāra Sakramenta saņemšana Augstbaznīcas kustības Iestādīšanas vārdi īsta mise litur liturģiskas izmaiņas Lutera citāti luterāņu Mesa mācība par konsekrāciju Romas mise Vakarēdiena konsekrēšana

Continue Reading

« Katram kristietim savā sirdī ir jābūt komunistam
Dieva aicinājums vai cilvēku rotaļas »
                       

Ieskaties

Trīs pēdējie svētības apsolījumi
Dziedinošais pretgrēka imūnserums
Ticības izpratne luteriskajā un reformēto konfesijās
Lutera Izpratne par Sv.Rakstiem ...Citu izpratnē [-02]

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Nespēja atšķirt labu no ļauna Nespēja atšķirt labu no ļauna
    • e-apceres

    Nespēja atšķirt labu no ļauna

  • Dieva pārradošais un dzīvu darošais vārds Kristībā Dieva pārradošais un dzīvu darošais vārds Kristībā
    • e-refleksijas

    Dieva pārradošais un dzīvu darošais vārds Kristībā

  • Ceļabiedri Ceļabiedri
    • e-apceres

    Ceļabiedri

  • Mums nekad nebūs jāpiepilda Bauslība savas glābšanas iemantošanai Mums nekad nebūs jāpiepilda Bauslība savas glābšanas iemantošanai
    • e-refleksijas

    Mums nekad nebūs jāpiepilda Bauslība savas glābšanas iemantošanai

  • Jēzus - izcils skolotājs? Jēzus – izcils skolotājs?
    • e-refleksijas

    Jēzus – izcils skolotājs?

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Apprecēties ar pašu Jēzu
  • Kas padara Svēto Vakarēdienu par Sakramentu
  • Atšķirība starp luterāņu mesu un katoļu misi
  • Baznīca ir Kristus miesa
  • Svētā Vakarēdiena konsekrācija ir pats Evaņģēlijs
  • Atklāj Svētā Vakarēdiena dziļāko jēgu
  • Katra žēlastības līdzekļa pilnīgā unikalitāte

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Vai tiem, kas ļaunu saka labu esam un labu esam ļaunu, kas tumsību dara par gaismu un gaismu par tumsību,…”
  • Karels: “P.S. Nu jā, sava slinkuma, es biju domājis.”
  • Karels: “:D Hm, man personiski ir zināmi gadījumi, kad ļaudis aizgājuši bojā aiz savas pārcentības. Kad kāds būtu priekšlaicīgi nomiris dēļ…”
  • Jari23: “Nobeigums ir labākais”
  • talyc: “...Idiocy triumphs when people blindly trust others or accept dominant paradigms without deeper understanding. Such foolishness can be excused in…”

RSS e – POLEMIKA

  • Dievs Svētī Latviju, Mūs Dārgo Tēviju ... kāpēc mums ir tāda himna?
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Teātris, dejas un citas izklaides ..

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Jņ.6:68
    Kungs, pie ka mēs iesim? Tev ir mūžīgas dzīvības vārdi.

ilustrētā baznīca

Pāvests skatās nolaišanos uz mēness
Pāvests skatās nolaišanos uz mēness

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2023


Posting....