Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

236. Kāds ir Kristus Baznīcas garīgais liktenis?

  • Sākums
  • Ieskats Krētas baznīcas vēsturē
  • e-refleksijas

Ieskats Krētas baznīcas vēsturē

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

Novērtējot reliģisko situāciju Krētas salā, apustulis Pāvils varētu krētiešiem veltīt tos pašus vārdus, ar kuriem viņš vērsās pie atēniešiem: “Atēnieši, es redzu, ka jūs visās lietās esat ļoti dievbijīgi.” (Ap.d.17:22) Protams, šie Pāvila vārdi ir gan gudrs ievads stāstam par grieķiem nepazīstamo Dievu Jēzu Kristu, gan ironija par daudzajiem grieķu dieviem. Tā kā vairākus no saviem dieviem grieķi patapināja no mīniešu reliģijas, kas radās Krētas salā, piemēram, Zeva un dievietes Atēnas pielūgsmi, tad grieķiem veltītā Pāvila ironija būtu visnotaļ attiecināma arī uz krētiešiem.


Pāvils krētiešus ir arī tieši raksturojis, tomēr nedaudz citādi kā atēniešus: “Krētieši aizvien melo, tie ir nikni kā zvēri, slinki kā maisi.” (Tit.1:12) Sava skarbā vērtējuma patiesumu Pāvils apstiprina, norādot, ka šie vārdi pieder kādam no pašiem krētiešiem. Šis kāds ir krētiešu dzejnieks un reliģijas reformators Epeminīds, kas dzīvoja 6. gs. pirms Kristus. Epeminīda sniegtais krētiešu raksturojums laikam gan nebūs atsevišķs izņēmums, jo antīkajā pasaulē krētiešiem patiešām bija slikta slava. Protams, tas nenozīmē, ka par krētiešiem nebūtu sakāms nekas labs. Te varētu minēt kaut vai viņiem raksturīgo dzimtenes un brīvības mīlestību, gan arī spartiešiem līdzīgo askētismu un jauniešu audzināšanu, kā arī tieksmi pēc skaistā, kas izpaudās krētiešu arhitektūrā un daiļajās mākslās. Tomēr krētiešu nemitīgās cīņas gan ar ārējiem ienaidniekiem, gan savstarpējie ķīviņi un kari padarīja viņu raksturu skarbu un smagā izdzīvošanas māka mudināja tos kļūt viltīgiem, neuzticīgiem un pat ļauniem. Kaut arī šis nelielais ievads neļaus iegūt dziļāku priekšstatu par Krētas salas reliģisko, tikumisko un sabiedrisko dzīvi, tomēr ceru, ka tas pietiekami labi raksturo to situāciju, kādā ap 60. gadu pēc Kristus šajā salā ienāca kristīgā ticība, lai ievērojami mainītu gan krētiešu dzīvi, gan tikumus. Tiem, kas vēlas ko vairāk uzzināt par Krētas vēsturi, varu ieteikt Teoharisa E. Detorakisa grāmatu “Krētas vēsture”. Arī manas zināšanas par baznīcas vēsturi Krētā smeltas no šā Bizantijas filoloģijas profesora Detorakisa darba.

KRISTĪGĀS BAZNĪCAS SĀKUMI KRĒTAS SALĀ

Kristieši Krētā parādījās ļoti agri. Visticamāk tie bija salā dzīvojošie jūdi, kas pirmie atnesa kristīgo vēsti uz Krētas salu pēc Jeruzālemes apmeklējuma, kura laikā tie bija dzirdējuši Pētera Vasarsvētku sprediķi, kļuvuši par kristiešiem un nu atgriezās savās mājās. Tomēr draudžu dzīve tika organizēta nedaudz vēlāk, kad savā otrā misijas ceļojuma laikā, Krētas salu uz īsu brīdi apmeklēja apustulis Pāvils. Tas varēja būt 62. vai 63. gads pēc Kristus. Tā kā Pāvila uzturēšanās laiks Krētā bija īss, tad baznīcas organizācijas darbs tika uzticēts Pāvila palīgam Titam. “Tādēļ es tevi atstāju Krētā, lai tu nokārtotu to, kas vēl atlika, un katrā pilsētā ieceltu prezbiterus, tā kā es tev liku darīt.” (Tit1:5) Par to, kā Tits veica viņam uzticētos pienākumus, ir zināms ļoti maz. Praktiski tās ir tikai vēlāka laika leģendas, kas stāsta par salas pirmā bīskapa un patrona Tita darbību Krētā. Tradīcija vēsta, ka Tits pats ir bijis krētietis, salas prokonsula radinieks. Viņš esot iedibinājis Krētā deviņas diacēzes. Tits miris ap 105. gadu pēc Kristus. Diemžēl tradīcija, kas to vēsta, ir datējama ar apmēram 6. gs. pēc Kristus, un tā visticamāk stāsta mums par draudžu organizāciju, kas notikusi vēlākos laikos. Kas attiecas uz paša Tita darbību, tad mums vienkārši trūkst vēsturisku avotu, lai par to varētu pasacīt ko noteiktāku. Viens gan ir skaidrs – Titam vienmēr ir tikusi ierādīta īpaša vieta Krētas baznīcā kā tās dibinātājam un patronam.

Pirmās ziņas par Tita sekotājiem ir datējamas ar 2. gs. beigām. Tās sniedz Gortinas bīskapa Filipa korespondence ar Korintas bīskapu Dionīsju. Filips Romas baznīcā ir iecelts svēto kārtā un ir bijis stingrs ortodoksās kristietības aizstāvis Krētā, stājoties pretī vairākām agrīnās baznīcas laikā izplatītām herēzēm, piemēram, gnosticismam, markionismam un montanismam. Zināms ir arī Filipa laikabiedrs Knosas bīskaps Pinits, kam tāpat kā Filipam bijusi sarakste ar Dionīsiju. Arī viņš bijis nenogurstošs cīnītājs pret maldu mācībām.

Skopās ziņas par šiem tālajiem laikiem un notikumiem mums neļauj gūt plašāku ieskatu Krētas baznīcas pirmo gadsimtu dzīvē. Atkal no jauna krētiešu vārdi parādās vēstures lappusēs 3. gs. Tie ir pirmie Krētas baznīcas mocekļi, tā saucamie Desmit svētie, kas mirst mocekļa nāvē Romas imperatora Dēcija rosināto kristiešu vajāšanu laikā 250. gadā. Ir zināmi šo mocekļu vārdi un dzīves vietas. Tas, ka viņi visi nāca no salas centrālās un rietumu daļas, varētu nozīmēt to, ka vēl 3. gs. vidū kristietība nebija nostiprinājusies Krētas austrumu daļā. 3. gs. beigās un 4. gs. pašā sākumā imperatoru Marka un Diokletiāna vadītās kristiešu vajāšanas nesa jaunus upurus. No šejienes mums zināmi Gortinas bīskapa Kirila, Svētā Teofīla un tā saucamo Divpadsmit Krētas karavīru vārdi, kuri visi mira savas ticības dēļ. Vairāk uzticamu vēsturisku ziņu par Krētas kristīgās baznīcas vēsturi pirmajos trīs tās pastāvēšanas gadsimtos diemžēl praktiski nav. Toties daudz vairāk informācijas mums ir par baznīcas darbību Krētā vēlākajos gadsimtos. Šo laiku sauc par Bizantijas laiku Krētā.

Continue Reading

« Jēzus brāļi
Prezervatīvi, aborti un pedofīlija »
                       

Ieskaties

Atklātais Kristus jautājums
Sirdī uzņemta mācība
Sapņot par tādu pašu svētuma mēru, kāds bijis apustuļiem
Kristietība un pasaules reliģijas

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Baznīcā sakāvušies kristiešu mūki
  • Kremēšana nav domāta pareizticīgajiem
  • Liek šķēršļus grieķiem saņemt Bībeles
  • Notverts priesteris – racējs
  • Slotu kaujas Betlēmē
  • Traucē celt baznīcu
  • Atrasti pierādījumi agrīnajai kristietībai Galilejā

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus bēg no sātana

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025