Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

1. Kādēļ mums ir jāmācās pazīt Dieva Vārdu?

  • Sākums
  • Vai tad nāves sods nav slepkavība, ko aizliedz piektais bauslis?
  • e-refleksijas

Vai tad nāves sods nav slepkavība, ko aizliedz piektais bauslis?

Aleksandrs Bite
Noklausies šo e-publikāciju

Vārds slepkavība nozīmē ‘noziedzīga nonāvēšana’ vai ‘pretlikumīga dzīvības atņemšana’. Tas norāda uz izpratni, ka ir iespējama arī nenoziedzīga nonāvēšana vai likumīga dzīvības atņemšana. Tas šodien varbūt izklausās neparasti, jo bieži vien, iestājoties pret nāves sodu, sabiedrībā tiek pausts un popularizēts viedoklis, ka jebkura dzīvības atņemšana ir noziedzīga slepkavība. Kā tad ir?

Ja meklējam atbildi Bībelē, tad arī tur mēs atrodam izpratni, ka ir gan likumīga dzīvības atņemšana, gan pretlikumīga. Likumīga dzīvības atņemšana jeb nāvessods ir daudzkārt pieminēts Bībelē, pat pavēlēts.

Pirmais šāds pieminējums ir uzreiz pēc Grēku plūdiem, kad Dievs slēdz Savu derību ar Nou: “Bet par jūsu asinīm, jūsu dzīvību, Es prasīšu atbildību: no ikviena zvēra Es to prasīšu un no katra cilvēka, no ikviena jūsu vidū Es to prasīšu; cilvēka dzīvību Es atprasīšu. Kas izlej cilvēka asinis, tā asinis caur cilvēkiem tiks izlietas, jo pēc Dieva tēla Viņš cilvēku ir radījis.” (1.Moz.9:5–6) Nedaudz tālāk Tas Kungs svinīgi piebilst: “Redzi, Es tagad ceļu Savu derību ar jums un ar jūsu pēcnācējiem..” (9:9) Šie vārdi ir sacīti ne vien uz Nou, bet arī uz visiem viņa pēcnācējiem kā pastāvīgs likums grēkā kritušajai cilvēcei.

Tas ir ļoti svarīgs teksts, kas parāda, ka nāves sods tiek ieviests ar dievišķu likumu, lai sargātu cilvēka dzīvību un sodītu tos, kas dzīvību atņem. Var sacīt, ka nāvessods ir īpašs piektā baušļa sargs, jo – ja soda nav, tad likums šajā grēcīgajā pasaulē nedarbojas. Nāvessods nav pret piekto bausli, bet ir par!

Šajā tekstā ir vēl kāda būtiska nianse: Dievs pats ir atriebējs par slepkavību (to liecina trīskārtējs uzsvērums: ”Es prasīšu.. Es to prasīšu.. Es to prasīšu!), taču šai Dieva taisnajai prasībai ir jātiek realizētai caur noslepkavotā un slepkavas līdzcilvēkiem, proti, caur sabiedrību, kurai pavēlēts nonāvēt slepkavu (“Kas izlej cilvēka asinis, tā asinis caur cilvēkiem tiks izlietas..”).

Svarīga ir arī piebilde, kas pamato nāves soda pavēli: “.. jo pēc Dieva tēla Viņš cilvēku ir radījis.” Tāpēc Dievs pats, draudēdams arī ar laicīgu sodu, aizsargā cilvēka dzīvību, tā izceldams viņu pāri visai pārējai radībai. Bieži ir dzirdēts, ka tas tā ir tikai Vecajā Derībā, bet uz Jauno Derību vairs neattiecoties. Taču tas tā vis nav – ja Jaunajā Derībā nav atcelts bauslis Tev nebūs noslepkavot, tad skaidrs, ka nav atcelts arī likums par nāvessodu, kas šo bausli sargā. To mēs skaidri redzam no tā, ka apustulis Pāvils, pamācīdams kristiešus par paklausību laicīgajai varai, raksta: “Bet, ja tu dari ļaunu, tad bīsties; ne velti tā [valsts vara] nes zobenu, jo tā ir Dieva kalpone, atriebēja un soda nesēja tam, kas dara ļaunu.” (Rom.13:4)

Zobens, ko nes valsts vara, Dieva kalpone, ir nāves rīks. Tas simboliski parāda ka valsts varai likumīgi noteiktā kārtā ir vara arī pār cilvēku dzīvībām, kad tā soda smagus noziedzniekus, arī slepkavas. Tā mēs redzam, ka arī Jaunajā Derībā tiek saglabāta nāvessoda pavēle, ko Dievs devis Noam un viņa pēctečiem.

Kristīgajā baznīcā vienmēr ir valdījusi vienprātība šajā jautājumā, tikai atsevišķas sektas līdz ar citiem saviem maldiem un ķecerībām ir mācījušas, ka nāvessods nav pieļaujams. Luteriskā baznīca jau savos pirmsākumos ir vērsusies pret tālaika sektantu (anabaptistu) daudzajiem maldiem, kuru vidū bija arī nāvessoda noliegums. Konkordijas Formulas XII nodaļā tiek noraidīti anabaptistu maldi, “ka valdība nevar ar neievainotu sirdsapziņu sodīt ļaundarus ar nāvessodu” (XII, 21).

Mūsdienās daudzās valstīs, aizbildinoties ar humānismu, nāvessodi tiek atcelti vai vismaz apturēti, tā tas ir arī Latvijā. Taču nāvessoda atcelšana vai apturēšana ir nopietni vājinājusi Dieva baušļu, īpaši piektā baušļa, spēku sabiedrībā. Līdz ar nāvessoda atcelšanu cilvēka dzīvības vērtība ir nevis pieaugusi cilvēku acīs, bet gan mazinājusies, jo ar nāvessoda atcelšanu visiem grēciniekiem un noziedzniekiem ir dots velnišķīgs signāls: “Tu nevari izdarīt šajā pasaulē tik lielu noziegumu, par kuru Tev būtu jāsamaksā ar savu dzīvību!” No tā mēs redzam, ka Dieva pavēle ierobežot ļaunumu un noziedzību šajā pasaulē pat ar nāvessodu ir nepieciešama visos laikos, jo nāvessods nevis pārkāpj piekto bausli, bet tieši otrādi – to sargā un brīdina ievērot.

[Pārpublicēts no Biķeru Draudzes Avīzes Nr.7 (32)]

Tēmas: nāvessods Piektais bauslis slepkavība

Continue Reading

« Kas ir mans tuvākais?
Vai jāatceļ reliģisko svētku dienas? »
                       

Ieskaties

Kristus mirst, jo Jēzum jāmirst
Par Mārtiņa Lutera skaidrojumu pravieša Jesajas grāmatai
Dievināt panākumus
Kurš nelūdz, tas nav kristietis

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Nāves sodi
  • Postmodernā krīze galvās un likumos
  • Nāvessods – Dieva pavēle
  • Par nāvessodu katoļticīgajiem
  • Jēzus nenomira pie krusta
  • Pasargāt tuvākā mantu
  • Attiecības ar lauleni

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Kalpošana klātienē un kalpošana attālināti

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025