Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

161. Kāds bija Dieva tēls cilvēkā?

  • Sākums
  • Pilnīga Kristus krusta izpratne
  • e-raksti

Pilnīga Kristus krusta izpratne

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Baznīcai nācās pārvarēt garu ceļu, līdz Luters krusta teoloģijā tā sasniedz pilnīgu Kristus krusta izpratni. Kā tas nereti ir ticis norādīts, šķiet, ka senbaznīcā krustam nav tikusi piešķirta īpaša nozīme. Protams, pirmo gadsimtu baznīca, tāpat kā tas ir bijis arī visos citos laikos, ir dzīvojusi no Kristus krusta nāves. Un tā to apzinājās. Ikvienā svētdienā, ikvienā Euharistijas svinēšanas reizē Tā Kunga nāve tika darīta par klātesošu realitāti. Nevienu citu Vecās Derības vietu baznīctēvi necitē tik bieži kā Jes.53. Jau otrajā gadsimtā kristīgajā apritē bija stabli iegājusi krusta zīmes lietošana. Tomēr attēlos, kuros attēlota pestīšana, ir redzami Vecās Derības Kristus modeļi. Kristus ciešanas senbaznīcas vizuālajā mākslā sāka attēlot pēc zināmas vilcināšanās un arī tad tikai kā vienu no daudzajiem evaņģēliju notikumiem. Šķiet, ka pašiem teologiem nebija skaidrs, kā attiekties pret Kristus krusta nāvi.


Kad tika izteikts lielais jautājums: “Kādēļ Dievs kļuva par cilvēku?” (Cur Deus homo?), tika jautāts par Jēzus inkarnācijas, nevis nāves cēloni. Krusta mācība – kura vēl netika izprasta kā mācība pati par sevīm – tika iekļauta inkarnācijas mācībā. Tā ir iekļauta arī augšāmcelšanās noslēpumā. Tas, ko mēs dēvējam par Lielo piektdienu un Lieldienām, senbaznīcā tika svinēts kopā kā Pashā (Πάσχα) noslēpums. Senbaznīcai būtiskais pestīšana faktors bija inkarnācija. Kā to pasniedza Irenejs: “Savas neizmērojamās mīlestības dēļ Viņš kļuva par to, kas esam mēs, lai mēs varētu kļūt par to, kas ir Viņš.” Un mūsu pestīšanas, mūsu dzīvības sākums ir Viņa augšāmcelšanās.

Senbaznīcai – kā tas joprojām ir Austrumu baznīcai – krusts ir paslēpts Ziemassvētku un Lieldienu brīnumā. Tas pazūd šo svētku spožajā gaismā. Dievišķās godības spožumā krusts ir knapi samanāms. Pat ilgi pēc tam, kad mākslinieki sāka attēlot Jēzu kā krustā sisto, krustu joprojām gandrīz pilnībā aizsedza Viņa godība.

Kad antīko pasauli nomainīja agrīnie viduslaiki un visuspēcīgo Kristu (Χριστός Παντοκράτωρ) baznīcas triumfa arkā virs altāra nomainīja krustā sistais, Viņš tomēr lielā mērā palika triumfējošais Ķēniņš. Kristus, kuru mēs redzam antīkajās baznīcas un viduslaiku romāņu stila baznīcās, nav cietējs; Viņš triumfē. Kad pēc Konstantīna laika it visur publiskās vietās parādījās krusts, tas nevēstīja par Kristus ciešanām un nāvi. Tā bija uzvaras zīme. “Ar šo zīmi jūs uzvarēsiet” (In hoc signo vinces). “Ķēnišķie karogi lepni plīv, priekšā krusts noslēpumā tīts” (Vexilla regis prodeunt, fulget crucis mysterium).

Kādēļ tā? Kā mēs varētu izskaidrot šo antīkās kristietības un tās teoloģijas aprobežotību? Viens no iemesliem, protams, ir neizsmeļamās Dieva atklāsmes bagātības Svētajos Rakstos. Gadsimti tās nespēj izsmelt. Nebūtu godīgi cerēt, ka pirmo ekumēnisko koncilu baznīca varētu atrisināt visu to, kas satrauca viduslaiku Rietumu baznīcu. Tomēr viņu dzīves un domāšanas horizontam patiešām bija nozīme, nosakot to, kādus jautājumus senbaznīcas tēvi izvēlējās apskatīt. Viņi bija grieķi vai austrumnieki, kuri runāja un mācīja kā grieķi. Viņi joprojām dzīvoja grieķiskās domas pasaulē un viņu uzskats par cilvēku joprojām bija zināmā mērā ideālistisks.

Pat dižais Atanāsijs neizprata, “cik smaga ir grēka nasta” (quanti ponderis sit peccatum). Visos viņos ir saskatāms pelagiānisms. Pamatā tam visam, ka Dostojevskim un visai pareizticīgajai Krievijai, ir doma, ka grēcinieks ir nabaga slimnieks, kurš ir pacietīgi un ar mīlestību jāārstē. Tas kontrastē romiskajam uzskatam, saskaņā ar kuru grēcinieks ir bauslības pārkāpējs, kuram ir nepieciešama “taisnošana” un disciplīna. Bet kā gan varētu izprast krustu, nezinot kas noveda līdz tam Kristu: “Es izraisīju Tavas bēdas un nopūtas ar ļaunumu, kas vairojās kā smiltis?” Šis ir tas iemesls, kādēļ senbaznīca un Austrumu baznīca nekad nenonāca līdz krusta teoloģijai. Kas tad ir šī krusta teoloģija?

« Lasīt sākumu | Iepriekšējā daļa | Lasi turpinājumu »

Continue Reading

« Palikšana Svētajā Vakarēdienā
Vispārēja baznīca, vietējā draudze, baznīcas pārvalde »
                       

Ieskaties

Vai ciešanas jums palīdz maksāt par saviem grēkiem?
Par laulības kārtu un ģimenes būtību
Kā apieties ar jūdiem, lai tos atgrieztu
Sestais vakara priekšlasījums

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Atslēgas ir dotas visai baznīcai
  • Krusta mešana
  • To pie krusta iemīlešu [166]
  • Apzīmēt sevi ar svētā krusta zīmi
  • Edgars Ķiploks: Liec galvu krusta priekšā
  • Krusts vs. Krustā sistais
  • Pašvadība atbalsta krusta nešanu

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Resnītis Jēzus

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025