Skip to content
24. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

78. Ko Dievs pieprasa no mums ar piekto bausli?

  • Sākums
  • Ziemassvētku vecītis, zobu feja un tā saucamais sekulārais
  • e-refleksijas

Ziemassvētku vecītis, zobu feja un tā saucamais sekulārais

Čads Bērds
Noklausies šo e-publikāciju

Vairums no mums darbojas, pamatojoties uz pieņēmumu, ka mūsu ikdienas dzīvē pastāv sakrālas un laicīgas kategorijas. Mēs pieņemam bināro domāšanu, kur viens otram tiek pretstatīti divi pretmeti. Viens ir šis, otrs ir tas, un abas puses nekad nesastapsies.

Ziemassvētku vecītis, zobu feja un tā saucamais sekulārais

Tā, piemēram, mēs pieņemam, ka baznīca ir sakrāla, bet valsts ir laicīga (iedomājieties par bieži citēto “baznīcas atdalīšanu no valsts”). Vai arī svētdienas rīta dievkalpojums ir sakrāls, bet brauciens uz lielveikalu svētdienas pēcpusdienā ir laicīgs. Sprediķi ir sakrāli, bet filmas ir laicīgas. Bībele ir sakrāla, bet romāni, žurnāli un katalogi ir laicīgi. Mūsu binārajā “šis nav tas” domāšanas veidā katrs mūsu eksistences aspekts atrodas skaidri definētā, cieši noslēgtā mazā kabīnītē.

Retos dzīves brīžos mums gadās “Ahā!” mirkļi. Mūsu acis tiek atvērtas jaunam skatījumam uz realitāti. Es šādu epifāniju piedzīvoju, atskārzdams, ka sakrālā un laicīgā – vai, iespējams, precīzāk formulējot, reliģiskā un nereliģiskā – kategorija ir pilnīgi meli. Mīts, ko esam norijuši veselu. Mūsu ierastās “laicīgā” vai “nereliģiozā” birkas ir tikpat reālas kā Ziemassvētku vecītis un zobu feja. Un attiecīgi tie arī atspoguļo bērnišķīgu skatījumu uz realitāti, ko mums būtu labi atstāt aiz muguras.

Deivids Zāls no organizācijas Mockingbird Ministries nesen kādā konferencē savas lekcijas laikā norādīja, ka

mūsdienu sabiedrības problēma nav tā, ka reliģija izzūd, bet gan tā, ka mēs esam reliģiozāki nekā jebkad agrāk un pārāk daudzās lietās.

Viņš raksturoja pašreizējās reliģiozitātes izplatību mūsu sabiedrībā, kur mūsu “zelta teļi” ir nosaukti par audzināšanu, romantiku, panākumiem, personīgo autentiskumu un neskaitāmiem citiem elkiem, kas pieprasa mūsu pielūgsmi. Viņa atziņa uzsver jebkuras kultūras netiešo reliģisko dabu. Lai kur mēs dotos – uz skolu, iepirkties, skatīties sporta sacensības, pakavēties bārā, piedalīties politiskā mītiņā –, mūs ieskauj runas, ieradumi un dziesmas, kas pauž savu versiju par to, kas ir pa īstam svarīgi, kas esam mēs, kas ir dzīve, kas ir būtisks. Citiem vārdiem sakot, reliģija ir noslēpusies mūsu acu priekšā šajās šķietami nereliģiozajās atmosfērās. Ticības apliecības, kas maskējas kā “vienkārši dari to”. Līdzības, kas maskējas kā seriāls Breaking Bad. Rituāla uzvedība, ko sauc par “Cowboys pret Giants”*.

Visur, kur vien mēs ejam, mēs peldam reliģisko pieņēmumu baseinā. Tas ir neizbēgami. Tas ir izaicinoši. Bet tas nav pasaules gals.

Patiesībā tieši īstais un nenovēršamais pasaules gals ļauj mums orientēties, dodoties cauri šīs pasaules reliģiskajai miglai. Peldēt šajā reliģijas baseinā, nenorijot tā hlorēto ūdeni. Pasaules gals ir Kristus, īstā un likumīgā Ķēniņa, atgriešanās. Šī galīgā atklāsme par Viņa pašreizējo un turpmāko valdīšanu pār šo pasauli – un mūsu sirdi – dāvā mums perspektīvu, kas nepieciešama, lai dzīvotu šīs pirmsaugšāmcelšanās dzīves “jau, bet vēl ne” stāvoklī. Tā kā pasaules gals Kristū ir drošs un mēs esam drošībā Viņā, mēs varam strādāt, kalpot un atpūsties šajā pasaulē kā tādi, kas “piedalās visā kā pilsoņi un panes visu kā svešzemnieki”.

Šis cerības pilnais pasaules gals plūst atpakaļ uz mūsu dzīvi, esot baznīcai šeit un tagad. Katru Kunga dienu mēs atgriežamies “atpakaļ nākotnē”. Viņa valdīšana un Viņa valstība, mūsu augšāmcelšanās un mūžīgā dzīve Viņā kļūst par mūsu realitātes vadmotīvu, atrodoties dzīves trimdā. Ikviena zemes vara tiek uzskatīta par klibu pārvaldi, jo šī vara ir gaistoša. Tās eksistē ierobežotu laiku. “.. šīs pasaules kārtība paiet” (1.Kor.7:31). Babilonijas dienas ir saskaitītas.

Taču Jeruzalemes dienas ne. “Dievs ir šai pilsētā, tās pamati negrīļosies” (Ps.46:6). Debesu Jeruzaleme, kas Pēdējā dienā nonāks uz zemi no Dieva, jau tagad katru Kunga dienu nokāpj mūsu vidū, kad mēs pulcējamies kopā ap Viņa Vārdu, Viņa kristību, Viņa maltīti (Atkl.21:2). Mūsu vietējās draudzes Jeruzalemē mēs mācāmies dzīvot mūsu vietējās kopienas Babilonijā. Mūsu sirds tiek mācīta mīlēt Dievu un tuvāko, mūsu acis tiek pievērstas mūsu Tēva vaigam, mūsu prāts tiek vērsts uz debess lietām, mūsu kājas tiek mācītas staigāt pa taisnības ceļiem, mūsu rokas tiek mācītas kalpošanas upurī tiem, kam nepieciešama palīdzība. Citiem vārdiem sakot, mēs esam iegremdēti patiesā reliģijā, Gara dievbijībā. Jo vairāk mēs draudzes Jeruzalemē jūtamies kā mājās, jo drošāk mums ir šīs pasaules Babilonijā. Un, jo produktīvāki mēs šajā Babilonijā būsim, jo dzīvosim kā tādi, kas zina, kas ir mūsu īstā pilsonība.

Mēs nevaram izvairīties no dzīves un mijiedarbības ar pasauli, kas pret baznīcu allaž ir noskaņota naidīgi – gan slēptā, gan atklāti dumpīgā veidā. Pāvils saka: “Ja iespējams, no savas puses, turiet mieru ar visiem cilvēkiem” (Rom.12:18). Bet ziniet arī to, ka Babilonija un Jeruzaleme ir divas dažādas valstības, kas nekad nesaplūdīs. Mēs dzīvojam abās. Un, pateicoties Dieva žēlastībai, mēs varam būt šīs dubultpilsonības neveiksminieki, nespēdami nedz pielāgoties Babilonijai, nedz no tās norobežoties. Tāpat kā Daniēls un viņa draugi, mēs cenšamies uzticīgi dzīvot trimdā, gaidot to dienu, kad dzirdēsim “stipru balsi no troņa sakām: “Redzi, Dieva mājoklis pie cilvēkiem, Viņš mājos viņu vidū, un tie būs Viņa ļaudis, un Dievs pats būs ar viņiem”” (Atkl.21:3).

Svētlaimīgi tie, kam neizdodas pielāgoties šai pasaulei, bet neizdodas arī norobežoties no tās, jo viņi zina, ka viņu īstā pilsonība ir augšā, Jeruzalemē.


* – Cowboys un Giants ir Amerikas Nacionalãs futbola ligas sivako sancensu komandas.

Tēmas: Ačgārnais garīgums binārā domāšana Debesu Jeruzāleme debesu pilsonība dubultpilsonība naids pret baznīcu nespēja nošķirties pasaules gals vietējās draudzes zelta teļi Ziemassvētku vecītis

Continue Reading

« Kā mūsos izpaužas Svētais Gars?
                       

Ieskaties

Mani ļaunākie murgi
Neskaidrais vārds "baznīca"
Slimības un ciešanas
Rietumu civilizācijas labumi

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Ziemassvētku vecītis, zobu feja un tā saucamais sekulārais Ziemassvētku vecītis, zobu feja un tā saucamais sekulārais
    • e-refleksijas

    Ziemassvētku vecītis, zobu feja un tā saucamais sekulārais

  • Nebīsties nāves Nebīsties nāves
    • e-apceres

    Nebīsties nāves

  • Kā mūsos izpaužas Svētais Gars? Kā mūsos izpaužas Svētais Gars?
    • e-refleksijas

    Kā mūsos izpaužas Svētais Gars?

  • Kristus stāv pie durvīm un klauvē Kristus stāv pie durvīm un klauvē
    • e-apceres

    Kristus stāv pie durvīm un klauvē

  • Dzīvojam pēdējos laikos Dzīvojam pēdējos laikos
    • e-apceres

    Dzīvojam pēdējos laikos

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Sludinātājs brīdina par drīzu pasaules galu
  • Kas dod laicīgo mantu un kam uz šo mantu ir tiesības?
  • Par reliģiju vispār
  • Reliģiozie gājēji
  • Viltīgais citpasaulīgums
  • Kas ir “reliģija”?
  • Kristīgā augšāmcelšanās cerība

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “tā būtu problēma, jo Viņš vēl nebūtu paspēji tapt kārdināts - lai būtu nevainojams”
  • gviclo: “Man tāds jautājums par Zienessvētku vēsti. Iedomājos, vai tas nav kādiem luterāņiem raksturīgi vai citur manīts Ka pārskrien pāri tam…”
  • Janis Karklins: “Tādēļ kristieša dzīvei jābūt tādai, lai Dieva brīnišķīgais vārds netiktu zaimots. Kristiešiem jābūt modriem, lai tie ar savu dzīvi neizraisītu…”
  • Roberto: “paklausoties citus (nesenos) jaunekļa video, tad tur līdz luterismam, kā no Zemes līdz Saturnam”
  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Gliemežvāka kancele

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025