Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

30. Ko Dievs aizliedz ar otro bausli?

  • Sākums
  • Ķēniņš ierodas Savā galvaspilsētā
  • e-raksti

Ķēniņš ierodas Savā galvaspilsētā

Risto Santala
Noklausies šo e-publikāciju

Svētās nedēļas notikumiem ir sarežģīta sasaiste ar Vecās Derības pravietojumiem un jūdu mesiāniskajām gaidām. Daži aspekti evaņģēlijos tiešām parādās tikai kā mirklīgi momentuzņēmumi, bet salīdzinoši bagātīga vieta tiek ierādīta tam, kā Jēzus ceremoniāli ieradās Svētajā Pilsētā. Šī Jēzus pirmā atnākšana parādās visos evaņģēlijos. [Mt.21:1-11, Mk.11:1-10, Lk.19:29-44, Jņ.12:12-19] Jānis sniedz pārskatu par to, kā Jēzus arī kalpošanas iesākumā izdzina no Tempļa naudas mijējus.[Jņ.2:13-21] Nav iemesla apšaubīt Jāņa parādīto dubulto ainu, ne arī ticība tam noteikti ietver kādu “harmonizējošu akrobātiku”, kā ir ticis paziņots. Maleahija 3. nod. iesākums skaidri parāda, ka “drīz ieradīsies Savā namā Tas Kungs”. Rūpes par Tēva namu dabiski piederēja pie Jēzus mesiāniskās misijas.

Ķēniņš ierodas Savā galvaspilsētā


Tempļa ārējais pagalms bija kļuvis par saduķeju priesteru tirgus vietu. Tur viņi pārdeva upurējamos jērus, vēršus un baložus. Naudas mijēji sēdēja pie galdiem un mainīja citzemju naudu pret savējo, kurai nebija attēlu vai tādu uzrakstu, kas norādītu uz elkiem. Tieši Tempļa dienvidrietumu stūrī bija plašs, ķēniņa Hēroda celts hipodroms, kurā notika zirgu sacīkstes. Ortodoksālie jūdi stingri nosodīja gan kliedzienus, kas atskanēja no hipodroma, gan tirgus darījumu kņadu, kas nonāca pat svētnīcas iekšienē. Marka evaņģēlijs mums sniedz kādu mazu detaļu; Jēzu sadusmoja tas, ka Templi izmantoja par caurbraucamu vietu, un tāpēc Viņš “neļāva nevienu lietu nest caur Templi”. Lūgšanu nams bija kļuvis par “slepkavu bedri” (Jes.56:7 un Jer.7:11), un pret tajā notiekošo pat priesteri izturējās iecietīgi.

Evaņģēlijos pārskats par Jēzus iejāšanu Jeruzālemē ietver elementus, kas saistīti ar Bībeles pravietojumiem, kur sajaucas gan prieks, gan bēdas. Jēzus ienāca pilsētā caur Betfagu – “vīģu namu” – un Betāniju – “nabadzības namu”. Izciliem gudrajiem bija vietējas nozīmes privilēģija piesavināties lietošanai jebkurus pieejamos transporta līdzekļus: viņiem tikai vajadzēja pateikt: “Rabīns to prasa!” Tāpat mācekļiem, ja jautātu ēzeļa īpašnieks, bija mācīts sacīt: “Tam Kungam to vajag!”

Kad Jēzus iejāja pilsētā uz necila ēzeļa, piepildījās Caharijas 9:9 pravietojums par “miermīlīgo” ķēniņu, kurš nāks, jādams “uz ēzeļa”. Rabīni šo pravietojumu bieži saistīja ar Jēkaba svētību no 1. Moz. 49, kas runā par valdītāju, kuram “tautas klausīs”. Viņš “savu ēzeli sies pie vīna koka” un mazgās tos “vīnogu asinīs”. Talmuds sapņus par ēzeli un vīnakoku saista ar Mesijas atnākšanu.[3]

Visdārgākās atmiņas, kas mācekļiem palika no Jēzus triumfālās ieiešanas, bija Ozianna psalms, kuru cilvēki dziedāja, izklājot uz ceļa drēbes un palmu lapas. Tas ir saistīts ar pravietojumu no Ps. 118:21-26.[4] Šis psalms bija jādzied Mesijam “pestīšanas laikā”. Ar to apsveica arī svētceļniekus, kas devās uz lielajiem svētkiem; kad “Ozianna, ak, Kungs, palīdzi!” tika dziedāts sienu iekšpusē, no ārpuses nāca atbilde: “Ozianna, ak, Kungs, lai labi izdodas!”; un atkal no sienām: “Slavēts lai ir, kas nāk Tā Kunga Vārdā!”, …un tad antifona atbilde: “Mēs raidām jums pretī savu svētību no Tā Kunga nama.” Tātad Mesijam bija jānāk, kamēr Templis vēl stāvēja.

Tālāk evaņģēlijs stāsta, kā, iesoļojot svētnīcā, bērni turpināja dziedāt: “Ozianna Dāvida Dēlam!”

Tomēr Jēzum svētku procesija nozīmēja ciešanu prelūdiju – Viņš raudāja! Un sacīja:

“Kaut arī tu šodien zinātu, kas tev pie miera vajadzīgs! Bet vēl tas ir apslēpts tavām acīm. …Tavi ienaidnieki… tevi nopostīs… neatstādami no tevis akmeni uz akmens, tāpēc ka tu neesi atzinusi savu apžēlošanas laiku.”

Gan Miha, gan Jeremija jau bija pravietojuši, ka “Ciānu uzars kā tīrumu un Jeruzālemi pārvērtīs par drupu kaudzi…” [Mih.3:12, Jer.26:18], un tas burtiski piepildījās Jeruzālemes sagraušanā 70.g. p.Kr. un dumpī 132.-5.g. p.Kr., kad imperators Adriāns deva pavēli uzart Tempļa kalnu. Tad tā vietā tika uzbūvēts pagānu templis, un pilsētu nosauca Aelia Capitolina par godu valdniekam Aelius Hadrianus.[6]

Austrumos ir paraža pagodināt viesos ieradušos valdnieku, kad tas ierodas pilsētā, viņa priekšā izklājot dārgus audumus. Pirms tam tiek iztīrītas ielas un alejas, viņa rīcībā nodod visdārgāko pili, un viņu personīgi uzņem pilsētas “krējums”. Šeit mēs lasām par to, kā Jēzus “nāca pie Savējiem, bet tie Viņu neuzņēma” (Jāņa 1:11). Viņš nāca uz “Savu pilsētu” (ebr. îrô), jādams uz “Sava ēzeļa” (arī ebr. îrô). “Tas ir viņu augstprātības rezultāts“, saka rabīns Šmuels Ben Jitšaks, aplūkojot Jeremijas 13:17 aprakstu par Dievu, kas rūgti raud par Savas tautas “augstprātību”, “tāpēc Tora tiks atņemta viņiem un dota pagānu tautām.“[7] Tā kā Templis nebija iztīrīts, Jēzus to izdarīja pats. Tā ķēniņu Ķēniņš ienāca Savā galvaspilsētā.

Tomēr par Viņu tika piepildīts Ps. 118 pravietojums: tagad celtnieki šo “stūra akmeni” atmetīs, bet “vēlāk tas tiks likts kā stūrakmens, kas pierādīs, ka ir dārgā Dāvida sēkla un pamatu pamats… Tas nenotiks tūlīt, bet vispirms būs lielas ciešanas.”[8]

Ir nepareizi apsūdzēt izvēlēto tautu par ietiepību kā tādu, jo Dieva vārda priekšā “visiem aizdarīta mute, un visa pasaule vainīga Dieva priekšā”, vai runājam par rakstu mācītājiem un slēpto farizejismu Jēzus laikā vai mūsdienās. Dievišķo “nepieciešamību” vienmēr var redzēt pestīšanas plānā, ko grieķu Jaunajā Derībā atkārtoti izsaka ar dei – “vajag”, “nepieciešams”: “Cilvēka Dēlam daudz būs ciest!” [Rom.3:19, Mk.8:31]. Un nu via dolorosa tikai sākās.



[3] Berakoth 56 un 57, The Messiah in the Old Testament 54-56.

[4] The Messiah in the Old Testament pp133-40.

[6] Eusebius, Eccl. Hist. IV 6,4.

[7] Hagigah 5b.

[8] Biûr ha-ịnyan skaidrojums par Jesajas 28:16.

Tēmas: Mesija Jaunajā Derībā svētā nedēļa Via Dolorosa

Continue Reading

« Jēzus satrieca mūsu ienaidnieku
Kristība kā tava aizsardzība »
                       

Ieskaties

Jēzus Savas mācības gaismā
Dieva aicinājums vai cilvēku rotaļas
Cerība ģimenēm
Dievs runā caur savu Svēto Garu

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kopējā dziedāšana
  • Sagatavošanās
  • Dziediet Tam Kungam!
  • Baznīcā uzstāda karaoke
  • Keitija Perija esot velna bērns
  • Eds Šīrans vēlas celt savu baznīcu
  • Aizkustinošā dziedāšana

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Agapes mielasts

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025