Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

20. Kā elku kalpība izpaužas pasaulē?

  • Sākums
  • Jēzus apcietināšana Ģetzemanē
  • e-raksti

Jēzus apcietināšana Ģetzemanē

Risto Santala
Noklausies šo e-publikāciju

Ceturtdienas vakara svinības turpinājās vēl pēc pusnakts. Mācekļi un, visticamāk, arī Jēzus, bija labi paēduši. Kā grupas vadītājam Viņam vajadzēja atbildēt uz daudziem jautājumiem, un Viņš teica garu atvadu runu (no Jāņa 13. nodaļas beigām līdz 17. nodaļai). Viņš runāja par Svētā Gara darbu mācekļos, par nākotnes vajāšanām un ticīgo iekšējo drošību, noslēdzot ar lūgšanu par Sevi un Saviem sekotājiem. Visi noteikti bija ļoti noguruši, kad bālā mēness gaismā gāja no Ciānas kalna uz esēņu vārtiem un no turienes caur Kidronas ieleju uz Ģetzemani. Jēzus Savu runu bija noslēdzis ar uztraucošiem vārdiem: “Jūs visi šinī naktī pret Mani apgrēcināsities, jo stāv rakstīts: Es sitīšu ganu, un ganāmā pulka avis izklīdīs.” Kad Pēteris atbildēja, ka nekādā gadījumā neapgrēcināsies pret savu Skolotāju, Jēzus informēja, ka viņš, Pēteris, tai pašā naktī Viņu trīsreiz aizliegs.

Jēzus apcietināšana Ģetzemanē


Un tā viņi nonāca līdz Ģetzemanei. Vārdi gat shmanim nozīmē “eļļas spiede”. Ārsts Lūka sniedz detalizētāku pārskatu par nakts notikumiem. 2. Mozus 12:42 pieminētā nakts, kas seko Pashā mielastam, tiek saukta par “nomoda nakti”. “Un šī nakts, kad Tas Kungs tos izveda, būs Israēla ļaudīm pieminama uz mūžīgiem laikiem.”

Pēc tradīcijas svētā nomoda nakts ietver spēcīgu mesiānisko cerību. Jeruzālemes Targums runā par “atmiņu grāmatas četrām naktīm”: pirmā bija “radīšanas nakts”, otrā bija Ābrahāma “vīziju nakts” (1.Moz. 15:12), trešā norāda uz Ēģiptes pirmdzimto dēlu nonāvēšanu, un ceturtajā “Mesija Ķēniņš nāks no Romas”. Daudzos rakstos rabīni norāda uz Mesijas atnākšanu, kas notiek tieši Pashā naktī.

“Nosēdieties šeit, Es paiešu tālāk un pielūgšu Dievu”, Jēzus sacīja Pēterim, Jēkabam un Jānim. Viņš “sāka skumt un baiļoties. Tad Viņš saka tiem: “Mana dvēsele ir noskumusi līdz nāvei: palieciet šeit un esiet ar Mani nomodā”. Un, nedaudz pagājis, Viņš krita uz Sava vaiga pie zemes, lūdza Dievu” (Mat. 26:36-39). Lūka mums stāsta, ka Jēzus bija apmēram akmens metiena attālumā no mācekļiem un eņģelis parādījās no debesīm un stiprināja Viņu. “Bet nāves baiļu pārņemts, Viņš Dievu pielūdza jo karsti; bet Viņa sviedri kā asins lāses pilēja uz zemi.” Medicīnā ir zināmi gadījumi, kad lielās fiziskās un garīgās ciešanās cilvēki patiešām var izdalīt asinis caur ādu. Vēstule ebrejiem apraksta šīs Jēzus mokas tā, ka “ar stipru balsi un asarām Viņš ir raidījis daudz karstu lūgšanu” (5:7). Tā Jēzus sirds bija satriekta eļļas spiedes dārzā.

Trīsreiz Jēzus lūdza, un trīsreiz Viņš atgriezās, atrazdams mācekļus aizmigušus. Lūgšanu cīņa Ģetzemanē bija Jēzus īstā “augstā priestera lūgšana”. Pēc jūdu izpratnes salīdzināšanai bija trīs būtiski aspekti: bezvainīgā upurēšana, priestera aizlūgšana un pats upuris. Lielajā Salīdzināšanas dienā augstais priesteris iegāja vissvētākajā vietā un lūdza par tautu. Pastāvēja paraža, ka viņam bija jānovelk apavi, lai tas neaizmigtu un līdz ar to nepadarītu īsto salīdzināšanas upuri par nederīgu. Jēzus “nomoda nakts” bija mesiāniskās misijas daļa. Ģetzemanes nakts ir vienīgais mums pieejamais Viņa lūgšanu dzīves tuvplāns.

Jānis sniedz vissīkāko pārskatu par Jēzus apcietināšanu, bet Viņa lūgšanu vispār neapraksta. Kā visjaunākais no mācekļiem viņš acīmredzot gulēja visciešāk, pamozdamies tikai tad, kad romiešu kohorta un priesteru kalpi ieradās ar lukturiem, lāpām un ieročiem. Jēzus iziet viņus satikt un jautā: “Ko jūs meklējat?” “Jēzu Nacarieti,” tie atbild. “Es tas esmu,” Jēzus viņiem saka. Jānis piemin, ka arī Jūda bija kopā ar tiem, bet neko nesaka par viņa skūpstu. Bija pieņemts, ka mācekļi parasti apsveicināja savus rabīnus, noskūpstot roku. Jānis vēsta, ka tad, kad Jēzus sacīja: “Es tas esmu”, viņi atkāpās un nokrita pie zemes. Tempļa sargi labi zināja rabīnu aizliegumu izmantot frāzi ANI HU – “Es tas esmu”. Ar to daļēji varēja izskaidrot, kāpēc tumsā stāvā nogāzē viņi nokrita pie zemes. Nu Jēzus vēlreiz jautā, kāpēc viņi ir atnākuši, un prasa atstāt mierā mācekļus. Tomēr Sīmanis Pēteris ir saniknots un cērt augstā priestera kalpam ar zobenu, un “nocirta tam labo ausi”. Atkal tikai Jānis zina kalpa vārdu – Malhus, jo tas bieži piedāvāja pakalpojumus saduķeju priesteriem. Tā Jēzus tiek saņemts gūstā un sasaistīts.

Kopumā ņemot, Jāņa evaņģēlijs mums stāsta tikai par divdesmit dienām, ko Jēzus pavadīja uz zemes. Ne mazāk kā trešdaļa no viņa pārskata runā par pēdējo dzīves dienu. Tāpat arī citi evaņģēlisti koncentrējas uz Salīdzinātāja ciešanām. Mēs nevaram aprakstīt visas detaļas – tās galu galā ir ierakstītas mūsu sirdīs. Pats svarīgākais ir pētīt notikumu hronoloģisko ietvaru.

Tēmas: Jāņa evaņģēlijs mesiāniskā cerība Mesija Jaunajā Derībā nomoda nakts rabīnu literatūra

Continue Reading

« Tavs visrūdītākais ienaidnieks
Ūdens: uzvaru nesošs spēks »
                       

Ieskaties

Dieva valstība līdzībās
Divdesmit devītais vakara priekšlasījums
Eshatoloģijas vieta un saturs
Dieva līdzība un tēls cilvēkam piemita pēc viņa dabas

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Lai Dievs naktī pasargātu
  • Rīta prieks
  • Rīta svētība
  • Mierinājums, kad nevarat aizmigt
  • Piepūšama baznīca
  • Baznīcu nakts 2012
  • Vai tu atceries vēl?

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Kodolbaznīca

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025