Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

317. Vai var [vai vajag] kristīties vēlreiz?

  • Sākums
  • Jaunā universālreliģija
  • e-raksti

Jaunā universālreliģija

Toms G. A. Hardts
Noklausies šo e-publikāciju

Iepriekš minētais formulējums ir daudz senāks un sastopams jau pie moderniskā abata Muņjē (1853-1944) Parīzē, Marsela Prusta pulciņā. Šis ir vērā ņemams fakts, ka Romas katoļu XX gadsimta. sākuma modernisms ir izdzīvojis un piedzīvojis savu renesansi. Šīs tendences skaidri redzēja arī pazīstamais luterāņu teologs Hermnis Zasse.

Kardināla Voitilas teoloģiju, kuru viņš apliecina pēc kāpšanas pāvesta tronī, ir apskatīta Johannesa Dormana darbā “Der theologische Weg Johannes Paulus II. Zum Weltgebettag der Religionen in Assisi”. Autors dzimis 1922.gadā. No 1970. līdz 1984.gadam bija misijas un reliģijas zinātnes profesors Minsteres Universitātē.

Viņš raksta pamatojoties uz tradicionālu Romas katoļu ieskatu, ko šobrīd galvenokārt satopam arhibīskapa Marsela Lefevrē (1903-1991) sekotāju vidū. Līdzīgi Lefevrē, Dormans izceļas ar lielu nopietnību un sakņojas kristīgajās pamatvērtībās. Līdz ar to viņa darbs skeptiski aplūko Jāņa Pāvila II idejas.

Stājoties amatā, Jānis Pāvils II 1979.gadā izdeva encikliku Redemptor Hominis, kas ir Dormana kritikas objekts. Tajā pāvests skaidri izklāsta savu jauno eshatoloģiju. Viņš sper nākamo soli un saka: “Mēs atrodamies zināmā mērā jaunā adventes laikā, gaidīšanas laikā.” “Kas mums jādara, lai jaunā baznīcas advente, kas norit vienlaicīgi ar otrā gada tūkstoša izskaņu, vestu mūs tuvāk Viņam, ko Raksti sauc par “mūžīgo Tēvu” (Pater future saeculi), Jes.9:6?” Izmantojot latīņu tulkojumu “futuri saeculi” (nākošo laikmetu), pāvests savu izklāstu nevilšus saista ar XXI gadsimtu.

Dormans norāda, ka šādi spriedumi nenozīmē neko citu, kā to, ka pāvests jauno adventi saprot pasaulīgās kategorijās, un ka advente attiecas uz “Mesijas šīs pasaules miera valsts un trešā gadu tūkstoša iestāšanos”. Tātad ar šo adventi ir domāts laiks no II Vatikāna koncila līdz 2000.gadam.

Dormans šīs idejas uzskata par daļu no pāvesta eksistenciālistiskā Bībeles traktējuma. Saskaņā ar to bibliskā situācija, cilvēka esība un pēdējās dienas gaidīšana tiek pārcelta uz cilvēka šodienas situāciju un tur iegūst eksistenciālu pielietojumu – šeit un tagad. Dormans varēja vienlaicīgi piebilst, ka mēs šeit pirmo reizi sastopam paralēles ar domām, kas baznīcā valdīja pirms 1000.gada, kad cilvēkos valdīja atjaunota entuziastiska pārliecība par pēdējās dienas tuvošanos.

Pāvests izklāsta savu “sliekšņa” ideju. Proti, slieksnis ir pāvesti Jānis XXIII un Pāvils VI. No šī sliekšņa Jānis Pāvils II (kopā ar Jāni Pāvilu I, kurš valdīja 33 dienas) tuvojas nākamajam slieksnim. Pāvests grib sacīt, ka slieksnis jeb atvēršanās ir II Vatikāna koncils, kurš notika minēto pirmo divu pāvestu laikā.

Šis koncils viņam ir Dieva atklāsme: “Ko Gars šodien saka baznīcai caur koncilu.” Koncilā ir “baznīcas apziņa” un “Dieva tautas apziņa.” Tā ir “pašreizējā apziņa” pretstatā aizgājušai, novecojušai un aplamai apziņai. Redzi, šobrīd notiek “atvēršanās” pasaulei, kas, enciklista vārdiem, dāvā baznīcai “pilnīgu, universālu pašsapratni.” Šī jaunā izpratne nozīmē tieši starpreliģiju dialogu un kopību.

Pāvests retoriski jautā: “Vai mēs varam neticēt mūsu Kunga žēlastībai, kas šajā pēdējā laikā atklājusies caur Svētā Gara vārdu, ko mēs esam saņēmuši koncilā?”

Dormans norāda, ka šis jautājums vērsts pret ietiepīgajiem, kuri negrib pakļauties jaunai universālreliģijai. Pats formulējums ir kritika tiem, kas cieši turas pie noietas stadijas, pie baznīcas vecās ticības. Jaunā tātad ir patiešām jauna.

« Iepriekšējā daļa | Sākums | Turpinājums »

Tēmas: eksistenciālisms Jānis Pāvils II lefevristi Romas jaunā reliģija

Continue Reading

« Mūžīgā dzīve Kristū
Kunga pirmais vārds: Svētīgi! »
                       

Ieskaties

Antiohijas Ignācijs runā pretī Romas primātam
Septiņas Baznīcas iezīmes saskaņa ar Mārtiņu Luteru
Par Romas Klēmenta pirmo vēstuli korintiešiem
Savās ciešanās raugieties uz Jēzu

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Jaunais ekumēnisms – pasaules reliģiju apvienošana
  • Cits jaunais pāvests
  • Uzbrukumi pāvestībai
  • 7 gadu jubileja
  • Pāvests pie debesu vārtiem
  • Nomelnošanas marš draugiem.lv
  • Tas, ko saka pāvests, nekādi neietekmē to, kam tic luterāņi

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Reliģiskais skeitbords

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025