Skip to content
17. aprīlis, 2021
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

7. Kādēļ Dievs mums ir devis Bībeli?

  • Sākums
  • Izjautāt mākslas aizbildni
  • e-intervijas

Izjautāt mākslas aizbildni

Roberto

Savulaik kāds e-baznīcēns mums regulāri aizrādīja, ka e-publikāciju ilustrējošiem attēliem vajadzētu norādīt darba autora vārdu un nosaukumu. Lai gan viņa uzstājība netika apmierināta, tomēr nolēmām iepazīties un izjautāt šo mākslas aizbildni.

Izjautāt mākslas aizbildni


Izrādās, ka šis personāžs ir gleznotājs un mākslas pedagogs Vilnis Heinrihsons. Devos uz viņa personālizstādi “Vārdi” un vaicāju:

Cik sen esat kristietis?

Tas ir mulsinošs jautājums, jo tagad nespēju iedomāties, ka es varētu tas nebūt, bet kristīts esmu apmēram pirms 30 gadiem, kaut mani vecāki man bija iemācījuši, ka ir Dievs un biju arī lasījis Bībeli un lūdzis, kā arī apmeklējis dievkalpojumus – tomēr es nebiju kristīts.

Kuras draudzes loceklis esat?

Esmu KLB (Konfesionāli luteriskās baznīcas) Rīgas draudzes loceklis.

KLB šķiet vēl nav 30 gadu, kurā(s) draudzē(s) bijāt pirms šīs?

Jā – kristīts-iesvētīts esmu Rīgas Jāņa draudzē, vēlāk iekļāvos Jaunās Ģertrūdes baznīcas draudzē.

Kāpēc mainījāt draudzes?

Traucēja draudzes vadības un mācītāja vārdu un darbu nesakritība dažādās situācijās, bet- galvenais – es sastapos ar līdz tam neiepazītu skaidru Evaņģēlija pasludinājumu, klausoties Ilāra Plūmes, Gundara Bākuļa un citu KLB mācītāju svētrunas un lekcijas.

Lūdzu pastāstiet kaut vienu (spilgtāko) vārdu un darbu atšķirību.

Roberto uzklausa Vilni Heinrihsonu

Nu – bija visādi piemēri, bet, ja nu par visspilgtāko, tad neaizmirstams ir stāsts par to, kā no darba tika atlaists neredzīgais (un ļoti apdāvināts) evaņģēlists, (kurš jau bija nolicis mācītāja eksāmenus) argumentējot, ka draudzei evaņģēlists nav nepieciešams un pēc neilga laika pieņemot darbā citu mācītāju. Tur bija pat tiesas process vēlāk, ko atlaistais evaņģēlists gan zaudēja (biju tajā tiesā liecināt).

Par šo notikumu biju dzirdējis, bet man šķita, ka gala instancē vinnēja evaņģēlists. Cik bieži apmeklējat dievkalpojumus?

Eju katru svētdienu. Diemžēl vasarā dažkārt netieku.

Kāda ir galvenā atziņa, ko gūstat dievkalpojumos?

Galvenā atziņa ir: Jēzus Kristus patiess Dievs un patiess cilvēks ir manus grēkus izpircis ar savām svētajām asinīm pie krusta Golgātā.

Kā jūs vērtējat KLB lomu Latvijas luterisma kontekstā?

Vērtēju kā Reformācijas atjaunošanas kustību vai atgriešanos pie Evaņģēlija. Norādīšana uz Kristu, Rakstu nozīmes aktualizēšana.

Kādas ir Jūsu domas par vizuālo mākslu baznīcā?

Esmu par to domājis. Grūtības ir savienot mūsdienīgu mākslu ar baznīcas konservatīvo stāju. Jo- gribētos, tomēr baznīcā redzēt mūsdienu mākslu un dzirdēt mūsdienu mūziku – tam jau nav obligāti jābūt popam. Neesmu pret gleznu klātbūtni svētnīcā, kaut man arī patīk, ka pa logu var redzēt debesis, kokus un pļavas – arī dabas klātbūtne palīdz, manuprāt, tuvoties Dievam. Dievs mums dāvinājis šīs lietas – dabu, mākslu, lai rādītu mums Sevi – arī tādā veidā. Tā es domāju. Svarīgi saglabāt pareizās prioritātes un mēra sajūtu.

Kurš mākslas darbs visprecīzāk atspoguļo kristietības sludināto vēsti?

Nu – ar vienu vienīgu mākslas darbu par maz, lai atspoguļotu šo Vēsti.. Tā, laikam, ir katra individuāla izvēle, bet – ir arī universālas lietas- piemēram – krucifikss. Jebkurš krucifikss ļoti labi atspoguļo kristīgo vēsti. Visi lielie meistari labi atspoguļo – Mazačo, Breigels.. Nu kaut vai Rembrandta Pazudušā dēla atgriešanās.

Vilnis Heinrihsons domā atbildi

Kāda ir Jūsu nostāja Pestītāja sejas vaibstu (portretu) attēlošanā?

Baznīcā liela nozīme ir arī tradīcijām. Mākslā arī, bet bieži ir svarīgi arī lauzt tradīcijas.. Tāpēc šeit ir zināmas pretrunas. Savukārt Bībelē, šķiet vienīgais Pestītāja ārienes apraksts atrodams Jesajas grāmatā: “Viņam nebija nekāda izskata, nedz arī kāda skaistuma, lai mēs to ar labpatiku uzlūkotu; tur nebija arī nekā ārēji redzama, lai mēs viņā būtu atraduši ko patīkamu.” Tādēļ dažkārt mulsina idealizētās Kristus sejas dažādos attēlos, bet – ir saprotama vēlēšanās Jēzu rādīt skaistu. Tad vēl – Pestītājs Pats Sevi salīdzinājis, piemēram, ar vistu: “..cik reižu Es esmu gribējis tavus bērnus pulcināt ap Sevi, kā vista pulcina zem spārniem savus cālīšus, bet jūs negribējāt.” Tāpēc es domāju, ka labs ir tāds Pestītāja portrets, kas ļauj saskatīt, ieraudzīt to vai citu Dieva dēla izpausmi (atbilstoši evaņģēlijam) attiecībās ar attēla skatītāju.

Kādas ir Jūsu domas par 2.Moz.20:4-5 un 5.Moz.5:8-9 minēto?

Ja ir runa par svētbildēm vai Dieva attēlošanu, uzskatu, ka tāda veida mākslai ir sava vieta un nozīme, tāpat kā baznīcu arhitektūrai un tml., jo tas sekmē Dieva vārda izpratni (sava veida ilustrācijas) – caur iztēli, metaforām, simboliem, u.c. Krāsas un formas runā savu vizuālo valodu, kas ir labs papildinājums verbālajai un skaņu valodai (mūzikai).

Par pielūgšanu viss skaidrs – jāpielūdz Dievs nevis bilde. (smaida)

Baznīcas vēsturē ir bijuša vairākas (šķiet VIII un XVI gs.) aktīvas vēršanās pret (at)tēliem dievnamos? Kādas domas ir par šādiem noskaņojumiem pagātnē un tagadnē?

Manuprāt tie, kas iznīcina bildes, ir zināmā mērā tādi paši, kā tie, kas tās pielūdz, jo arī nepamatoti piedēvē tām milzu spēku un ietekmi. Pielūgšanu jau nerada bildes, bet ticība vai tās trūkums.. Bet ticību, savukārt bildes nevar ne radīt ne atņemt. Tā ir Dieva kompetence. Tomēr domāju, ka bildes (ne jau visas) var norādīt uz Jēzu Kristu kā to īsto un vienīgo, kuru pielūgt.

Roberto izjautā Vilni Heinrihsonu

Kā jūs pamatotu sakrālo mākslu ikonoklastam, kas uzskata, ka tā nevis attēlo Bībeles vēsti, bet ieved elkdievībā?

Teikšu, ka sakrālā māksla arī ir Bībeles tulkojums vizuālā valodā vai acīm skatāms sprediķis. Kā jau teicu, ja kāds pielūdz gleznu, tā nav gleznas, bet pielūdzēja problēma.

Kādas attieksmes saņemat no citiem mākslinieku puses par zīmētajiem (kristīgajiem) sižetiem?

Vispār ir tā, ka tie, kas profesionāli nodarbojas ar mākslu, parasti nekomentē autora izvēlēto saturu vai sižetu – forma interesē vairāk. Ir kaut kāds nerakstīts, vārdos nedefinējams profesionāls standarts, ja tas ir sasniegts, tad “ir”. Bet vispār cilvēki saskata vai nu mistiku, noslēpumainību, garīgumu vai, ja ir kristieši un lasa Bībeli, tad redz Evaņģēliju arī.

Kāda Jūsuprāt ir digitālās ēras ietekme uz mākslu?

Izveidojies uzskats, ka attēlu radīšana nav nekāda māksla. No otras puses – katrs var būt mākslinieks, radīt attēlus. Ļoti pieaudzis kustīgu attēlu apjoms mākslā. Milzu progresijā pieaugušas iespējas uzzināt par it visu, kas noticis un notiek mākslā.

Kādas ir Jūsu domas par elektronisko baznīcu tas ir vietni e – BAZNICA?

Forša puišu kompānija, kas deg par Evaņģēliju. (smaida) Labi, ka ir šāda vieta internetā.

Vilnis Heinrihsons atbild Roberto

Noslēgumā, ko Jūs novēlētu ebaznica.lv lasītājiem?

Nesamulst, ja atverot e baznīcu, ieraugāt zīlēšanas kāršu reklāmu (smejas) Tā ir tikai nejauša sagadīšanās. Novēlu ikvienam pieķerties ar visu sirdi Kristum un turēties pie Viņa, lai kas arī notiktu.

Tags: gleznotājs kristīgā māksla mākslas aizbildnis mākslas pedagogs Vilnis Heinrihsons

Continue Reading

« Kreisais Krasts klipā izmantots garīdznieks

Ieskaties

Grūti motivējams naids pret ortodoksiju
Kas KLB atšķir no LELB?
Markku Särelä: "Nams uz klints"
Kam tic @Dievs?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Es domāju, tas ir dēļ Kristus vārdu interpretācijas un konkrētās baznīcas tradīcijas. Ar cieņu, gviclo”
  • Janis Karklins: “Tādēļ, katram no mums vajadzētu ņemt vērā, kas ir mūsu influenceris. Ja kāds sacīs – Es sekoju tikai Jēzum –…”
  • jean: “Patika doma, ka protestanti atmetot Jaunavas Marijas pareizo godināšanu, ir atmetuši arī tās cēlās sievišķīgās īpašās īpašības sievietēs -- jaunavību,…”
  • jean: “Pagājušā nedēļā 25. martā bija Marijas pasludināšanas diena (misūrieši gan raidījuma nosaukumā ielikuši Tā Kunga pasludināšana, kas bija patiesais iemesls,…”
  • gviclo: “Jauki. Variet palasīt e-refleksijas un arī pilnīgi atklāti. Būs interesanti, ja tas raisīs kādu diskusiju. Svētīgu Kristus augšāmcelšanās laiku. Ar…”

Līdzīgās e-publikācijas

  • Māksla mirt
  • Zigmārs Atvars rāda trikus
  • Lācis Bernards: Taekvondo [19]
  • Auniņš Šons: Novelc līniju [42]
  • Tavs visrūdītākais ienaidnieks
  • Roberto vārda diena
  • Vai mēs vēl esam lietojami?
  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Politiska revolūcija ir ārpus normas robežām Politiska revolūcija ir ārpus normas robežām
    • e-refleksijas

    Politiska revolūcija ir ārpus normas robežām

  • kads-sods-skar-sesta-bausla-parkapejus Kāds sods skar sestā baušļa pārkāpējus?
    • e-mācība

    Kāds sods skar sestā baušļa pārkāpējus?

  • Klasiskā luterāņu izpratne par konfirmāciju Klasiskā luterāņu izpratne par konfirmāciju
    • e-raksti

    Klasiskā luterāņu izpratne par konfirmāciju

  • mirsana_un_nave Miršana un nāve
    • e-refleksijas

    Miršana un nāve

  • Patiesie Debesu Valstības atslēgu turētāji Patiesie Debesu Valstības atslēgu turētāji
    • e-apceres

    Patiesie Debesu Valstības atslēgu turētāji

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

RSS e – POLEMIKA

  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Bībeles stunda tiešsaistē
  • Latvietis ir katrs Latvijas pilsonis (vai cit-valodīgi runājošie ir lojāli latvieši?)

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Ps.19:9
    Tā Kunga bauslis ir šķīsts un apskaidro acis.

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Evaņģēlijs grēks grēku piedošana interesanti fakti Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters Par kristīgās ticības apliecinājumu par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticība un dzīve Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2021