Skip to content
6. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

42. Kas ir svētīšana?

  • Sākums
  • Ciešā saistība starp bauslību un Evaņģēliju
  • e-raksti

Ciešā saistība starp bauslību un Evaņģēliju

Dr. Dž. Teodors Millers
Noklausies šo e-publikāciju

Lai arī pēc sava satura bauslība un Evaņģēlijs ir radikāli atšķirīgi, praktiskajā pielietojumā tiem tomēr ir jābūt cieši saistītiem. Luters šajā sakarā raksta:

“Lai arī šīs divas [mācības] sava satura ziņā ir visai tālas viena no otras, tomēr, tajā pašā laikā, tās ir cieši savijušās vienā un tajā pašā sirdī. Nekas nav ciešāk saistīts par bailēm un ticību, bauslību un Evaņģēliju, grēku un žēlastību. Tie tiešām ir tik ļoti saistīti, ka saplūst viens ar otru [aprij viens otru]. Tādēļ tam nevar līdzināties neviens matemātisks savienojums.”

ciešā saistība starp bauslību un Evaņģēliju


Šī ciešā saistība starp bauslību un Evaņģēliju kļūst acīmredzama, ja mēs pārdomājam grēcinieka atgriešanos. Kā mēs to jau noskaidrojām iepriekšējā nodaļā, atgriešanās notiek tajā pašā brīdī, kad grēku nožēlas pilns grēcinieks personīgi uzticas Evaņģēlija žēlīgajiem apsolījumiem, jeb, mēs varētu sacīt, ka viņa atgriešanos izraisa Evaņģēlijs. Tomēr, lai Evaņģēlijs varētu veikt savas mierināšanas un pestīšanas funkcijas, bauslībai vispirms ir jāmodina grēciniekā grēka un vainas apziņa, jāizraisa viņā baiļu un pazemības izjūta, un izmisums par savu nespēju sasniegt pestīšanu ar darbiem (Rom.3:19-20, 23-24). Tādēļ grēcinieka atgriešanas nepieciešamais priekšnosacījums ir gan bauslības, gan Evaņģēlija sludināšana. Bauslībai ir vispirms jāatklāj grēciniekam viņa garīgā nāve, lai viņš varētu izjust prieku par Evaņģēlija sniegto garīgo dzīvi. Bauslībai ir jāpārliecina grēcinieks par Dieva prasību pamatotību, lai viņš izjustu vēlēšanos ticībā pieņemt Evaņģēlija dāvanas. Lai Evaņģēlijs varētu pasludināt žēlastību, bauslībai ir jāpasludina grēks.

Runājot par bauslības otro pielietojumu, mūsu dogmatiķi pamatoti izšķir atmaskojošo pielietojumu (grēka uzrādīšana un apsūdzēšana, Rom.3:20) un audzinošo [vedošo] pielietojumu (“līdz Kristum ir bijusi mūsu audzinātāja,” Gal.3:24). Tomēr šeit ir jāatceras, ka pati par sevi bauslība neved pie Kristus, bet gan vienīgi izmisumā. Taču tā palīdz nonākt pie Kristus (netieša piespiešana), atklājot grēciniekam viņa bezcerīgo stāvokli. Kad bauslība ir izraisījusi grēciniekā bailes, pienāk Kristus kārta, kurš pasludina viņam Evaņģēlija mierinājumu. To, ka bauslība, sagatavojot grēcinieku Evaņģēlija uzņemšanai, neizraisa viņa sirdī nekādas morālas izmaiņas un uzlabojumus, apliecina tādas Rakstu vietas, kā 2.Kor.3:6b; Rom.7:5, 8. Tādēļ, lai atgrieztu un pestītu grēcinieku, Evaņģēlijam ir jāiet roku rokā ar bauslību.

Antinomiāņi noliedza šo ciešo bauslības un Evaņģēlija saistību, mēģinot izskaust bauslību no Baznīcas. Taču viņu pretošanās bauslībai, galu galā, kļuva par pretošanos Evaņģēlijam. Jo, kā Luters pamatoti saka:

“Ja bauslība tiek atmesta, tad neviens nevar zināt, kas ir Kristus, vai ko Viņš paveica, mūsu vietā piepildot bauslību.”

Dižais reformators skaidri saprata, ka

“ar šo jūsmotāju [antinomiāņu] palīdzību velns vēlas izskaust nevis bauslību, bet gan Kristu, bauslības piepildītāju.”

Ciešā saistība starp bauslību un Evaņģēliju kļūst acīmredzama, arī pārdomājot ticīgā svētdarīšanu. Ticīgajam, saskaņā ar iekšējo jeb jauno cilvēku, bauslība nav nepieciešama (1.Tim.1:9), jo viņam kā jaunai radībai Kristū bauslība ir ierakstīta sirdī (Jer.31:33; Ec.36:26), un viņš tai pakļaujas tikpat labprātīgi un ar tādu pašu prieku, kā Ādams pirms grēkā krišanas (Ps.110:3). Konkordijas formula pamatoti apgalvo:

“Bet, kad cilvēks ir atdzimis Dieva Garā un atbrīvots no bauslības, tas ir, atbrīvots no šī dzinuļa un pakļauts Kristus Gara vadībai, Viņš dzīvo saskaņā ar bauslībā izteikto nemainīgo Dieva gribu un, tik tālu, cik viņš ir no jauna atdzimis, visu dara brīvprātīgi un ar prieku.”

Tomēr stāvoklis kļūst krietni citāds, ja mēs aplūkojam ticīgo saskaņā ar viņa miesu, kura viņam tomēr joprojām piemīt (Rom.7:14-24). Saskaņā ar veco cilvēku, ticīgais nedz īsti zina bauslību, nedz arī labprātīgi to pilda (Rom. 7:15), bet pastāvīgi pretojas tai un pārkāpj to (Rom.7:18).

Luters saka:

“Pēc sava gara ticīgais ir taisns, pilnīgi bez grēka un viņam nav nepieciešama bauslība; taču pēc miesas viņā joprojām ir grēks. [..] Tātad, tā kā grēks joprojām pastāv [mūsos], tad Raksti mūs pielīdzina netaisnajiem un grēciniekiem, tādēļ pēc miesas mums bauslība ir nepieciešama tieši tikpat daudz, kā viņiem.”

To atzīst arī Konkordijas formula:

“Tā kā ticīgie šajā pasaulē netiek atjaunoti pilnībā, bet vecais Ādams viņos paliek līdz pat kapam, viņos saglabājas arī cīņa starp miesu un garu. Tādēļ, saskaņā ar savu iekšējo cilvēku, viņi patiesi priecājas par dievišķo bauslību, taču viņu miesas likums cīnās pret prāta likumu [bauslību], tādēļ viņi nekad nav bez bauslības un tomēr nav arī zem tās, bet gan atrodas tajā, un dzīvo un darbojas Tā Kunga bauslībā un tomēr neko nedara, bauslības piespiesti.”

Tādēļ ticīgajam kopā ar Evaņģēliju ir jālieto arī dievišķā bauslība, proti, a) kā grožus, ar kuru palīdzību sist krustā savu ļauno miesu (Rom.8:7; 1.Kor.9:27); b) kā spoguli, kurš pastāvīgi atklāj viņa grēkus (Rom.7:7, 13; Gal.5:19-21) un c) kā likums, kuram ir jāpakļauj visas sava dzīve (Gal.5:22-25). Tādēļ pat neatdzimušajiem bauslība ir jālieto ciešā saistībā ar Evaņģēliju: bauslība, lai iegrožotu miesu ārēji, Evaņģēlijs – lai sagrautu to iekšēji; bauslība, lai atklātu labos darbus, Evaņģēlijs – lai dotu viņiem spēku tos pildīt; bauslību, lai atklātu viņam tā grēkus, Evaņģēliju – lai atklātu viņam, kā no tiem šķīstīties.

Tādēļ, protams, nav nekā pretrunīga tādās Rakstu vietās, kā 2.Tim.1:9: “Bauslība nav dota taisnam,” un, piemēram, Rom.7:23-24; 1.Kor.9:27 utt., kur visi bauslības veidi tiek attiecināti uz kristiešiem. Pirmajā citātā kristietis tiek aprakstīts, saskaņā ar jauno cilvēku, nākamajos – saskaņā ar savu veco, samaitāto miesu. Luters pamatoti saka:

“Kristietis ir sadalīts starp divām pusēm. Ciktāl viņš ir miesa, viņš ir zem bauslības; ciktāl viņš ir gars, viņš ir zem žēlastības.”

Tādēļ atgriešana un svētdarīšana ir bauslības un Evaņģēlija sadarbības rezultāts. Sludinot vienīgi bauslību, tiek izraisīta liekulība un izmisums; sludinot vienīgi Evaņģēliju, tiek izraisīta vienaldzība un pašpārliecinātība.

Pilnīgākai informācijai vēl varētu piebilst, ka mūsu dogmatiķi runā par bauslības četru veidu pielietojumu, kuri visi attiecas arī uz ticīgo. Bauslība iegrožo kristieša miesu un pakļauj to ārējai disciplīnai (sabiedriskais pielietoju); tā viņam atklāj grēku un rada grēka apziņu (atmaskojošais pielietojums); tā ir viņa audzinātāja, kura palīdz nākt pie Kristus (audzinošais [vedošais] pielietojums); tā nodrošina viņam drošu [pastāvīgu] dzīves likumu (Mt.5:17).

Tēmas: bauslība Bauslība un Evaņģēlijs De Discrimine Legis et Evangelii Evaņģēlijs Konkordijas formula Kristīgā dogmatika Mārtiņš Luters

Continue Reading

« Prasme atšķirt bauslību no Evaņģēlija
Ordinācija caur roku uzlikšanu »
                       

Ieskaties

Dieva vārda spēks bauslībā un Evaņģēlijā
Kristus reālā klātbūtne
Arguments par Dieva esamību
Vajāto atbildība pasaules priekšā

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Pagāniem sludinātais Evaņģēlijs
  • Dievs ietekmē jūs caur bauslību un Evaņģēliju
  • Par īsto izšķiršanu starp Bauslību un Evaņģēliju
  • Evaņģēlija postītāji
  • Bargāku nosodījumu pat nevarētu iedomāties
  • Kas ir bauslība un Evaņģēlijs?
  • Evaņģēlijs ir tāda mācība, kas nepieļauj Bauslību

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Ekoloģiskais pāvesta spēkrats

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025