Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

109. Kā astotais bauslis ir jāpielieto praktiski?

  • Sākums
  • Ētika un morāle: kā var izlemt, kas ir labs un kas – slikts?
  • e-refleksijas

Ētika un morāle: kā var izlemt, kas ir labs un kas – slikts?

Jozefs Imbergs
Noklausies šo e-publikāciju

Vārdus “ētika” un “morāle” bieži neatšķir vienu no otra. Kāda ir atšķirība starp abiem un kas – kopīgs? Bieži tos var lietot pārmaiņus, kas nozīmē to, ka, lietojot vienu vārdu, to var tikpat labi aizvietot ar otru. Taču citā līmenī starp šiem vārdiem varam rast diezgan izteiktu atšķirību. “Ētika” bieži nozīmē principus, kas nosaka mūsu rīcības veidu, kā arī pamatmācību par šiem principiem, kamēr šo principu individuāls izmantojums tiek saukts par “morāli“.

Ētika un morāle: kā var izlemt, kas ir labs un kas - slikts?

Tieši šeit mēs arī saskaramies ar īstajām grūtībām abu terminu izšķiršanā. Ja ētisku rīcību kādā dzīves sfērā var nosaukt par “morālu rīcību”, tad, loģiski, pretēja rīcība būtu jāsauc par “amorālu”, taču vārdu “amorāls” mūsdienās bieži attiecina uz noteiktu sliktu dzīvesveidu, piemēram, seksuālajā jomā. Runājot par dzīvesveidu, kas nesasniedz labu ētisku standartu, mēs drīzāk varētu teikt “neētisks”. Tāpēc turpmāk, saskaroties ar šādiem gadījumiem, mēs dosim priekšroku vārdam “neētisks”, lai tādējādi izvairītos no pārpratumiem.

Daudzi dod priekšroku ieskatam, ka šādus jautājumus var izlemt atbilstoši laika garam un “vispārējam civilizācijas progresam” vai arī, atsaucoties uz kādiem filozofijas novirzieniem vai tamlīdzīgām lietām. Jautāti, kādi spēki tad slēpjas aiz šāda “progresa”, šie ļaudis bieži nespēj atbildēt. Citiem toties tīk runāt vispārināti – par “idejām”, “attīstību” utt.

Lai kādus vārdus mēs neizmantotu un lai kādas idejas nevēlētos atbalstīt, šķiet skaidrs, ka viedokļu pamatā ir atšķirīgi ētiski principi. Bet kā tie darbojas? Uz kāda pamata? Līdztekus ļoti izplatītām idejām, dažreiz ļoti neskaidrām un tāpēc grūti izprotamām un izskaidrojamām, minēsim divus galvenos ieskatus, kas veidojuši un slīpējuši ētikas mācību daudzviet pasaulē divu vai pat vairāku gadsimtu garumā.

Pirmais ir šāds: “Viss, kas cilvēkam noderīgs, ir ētiski labs”, jeb: “Viss, kas derīgs personīgajai attīstībai, ir ētiski labs.” Otrais ieskats: “Viss, kas veicina patiesu cilvēcību, ir ētiski labs,” jeb: “Viss, kas ir saskaņā ar patiesi cilvēcīgām idejām, ir ētiski labs”. Abi ieskati ir visai nepilnīgi. Daudzviet pasaulē tie izaicina un apdraud ģimenes un sabiedrības dzīvi to individuālisma dēļ. Šie uzskati ir neapmierinoši arī no cita viedokļa. Tie neatbild uz jautājumu, uz kuru tiem jāatbild. Tā vietā tiek mēģināts atbildēt, vienkārši jautājumu atkārtojot citiem vārdiem. To var pavisam labi redzēt, ja otrā jautājuma (abu variantu) un sagaidāmās atbildes vārdus mazliet izmaina. Jautājums un atbilde tad skan šādi: “Ko būtu pareizi darīt cilvēkam, kas vēlas būt cilvēcīgs šī vārda pozitīvā nozīmē?” “Pareizi būtu rīkoties tā, lai veicinātu to, kas ir ‘cilvēcīgs’.” Ir skaidrāks par skaidru, ka runa ir vienīgi par vārdiem “cilvēcīgs” vai “cilvēcība”. Līdz ar to, rīkoties “cilvēcīgi” nozīmē darīt to, kas veicina “cilvēcību”. Šādam apgalvojumam nav īpašas jēgas. Tas ir praktiski bezjēdzīgs.

Trešais ieskats ir cieši saistīts ar diviem iepriekš minētajiem. Tas skan šādi: “Tikai tas, kas veicina cilvēku laimi, ir ētiski pareizs un labs.” Cits šī principa formulējums uzsver emocionālus pārdzīvojumus, piemēram, laimes piedzīvojumu dažādās dzīves jomās. Vēl kāds formulējums uzsver laimes juteklisko, fizisko sajūtu. Dažreiz šīs prasības attiecībā uz visām trīs iespējām izteiktas politiskā veidā: “Par principu jāpieņem pēc iespējas lielāks laimes mērs pēc iespējas lielākam cilvēku daudzumam.”

Trīs iepriekš minētie ieskati ir tikai daudzo ētikā pastāvošo ideju piemērs. To izgāšanās dēļ ir skaidri redzams, ka vajadzīgs kāds pārāks princips, ja vēlamies sasniegt apmierinošu ētisko vērtību sistēmu, piemēram, ja jāatbild uz šādu jautājumu: pēc kāda principa jāvadās, ja dzīves krustcelēs mums jāizvēlas ētiski?

Kādas atbildes uz šo jautājumu varam dzirdēt? Daudzi teiks: pēc saprāta principa. Viņi uzskata par pašsaprotamu to, ka cilvēks var diskutēt pats ar sevi, vadoties pēc saprāta, un tā izšķirt, kas labs un kas slikts. Vai tas ir pareizs izejas punkts? Vai mēs varam atrast pareizo ceļu starp mūsu pašu un citu cilvēku vajadzību apmierināšanu, kā arī starp īslaicīgām un ilgmūžīgām vēlmēm un prasībām?

Runājot par šiem principiem, esam pietuvojušies vienai no visu laiku lielākajām problēmām ētikas jautājumos. Augšminēto jautājumu par kādu pārāku principu var formulēt arī šādi: kas var izlemt vai kam jāizlemj, kādam jābūt augstākajam ētiskajam principam? Vai to savā valstī dara pati tauta, un ja tā, tad kāds cilvēku kopums šajā valstī? Nebūtu daudz tādu, kuri gribētu to formulēt šādi. Toties viņi runā par “personīgo brīvību” un “personīgo viengabalainību”, “plurālismu” u.tml. Šajā gadījumā plurālisms nozīmē to, ka vienlaicīgi tiek atzītas daudzas atšķirīgas idejas, kuras pēc vērtības un nozīmes uzskata par līdzvērtīgām, ļaujot tām sacensties ar vienādiem noteikumiem. Taču pēc laika rodas problēmas. Nevienai no sāncensēm idejām vai sistēmām neizdodas izvirzīties vadībā vai veselīgi ietekmēt tautu vai sabiedrību. Toties tās kopīgi darbojas morālas šķelšanās virzienā. Tad rodas vispārējs izmisums un neziņa. Tādos apstākļos tauta var kļūt par upuri citai negatīvai idejai: tai vajadzīga “stipra vadība”, “valstij jāuzņemas atbildība par tautu, dodot tai pareizus norādījumus, kas ir labs un kas – ļauns”. Kad to deklarē arī politiķi, cilvēkiem šķiet, ka ir “radīts likums un kārtība”. Nereti tas ir diktatūras segvārds. Tieši tā ir noticis ar daudzām tautām, kad tās pazaudēja lielos ētiskos principus. Savā ētiskajā apjukumā un haosā ļaudis kļūst totalitāras pārvaldes upuri. Jaunajos apstākļos situācija bieži tikai pasliktinās. Ētikas līmenis nepaaugstinās, bet bieži pat ārkārtīgi pazeminās. Mēs nonākam pie secinājuma, ka ir kāds liels ētikas jautājums, kuru jāturpina pētīt.

Tēmas: Kristīgā dzīve kristīgā ētika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata

Continue Reading

« Cilvēka Dēla atkalatnākšana
Dievs nepieviļ nevienu cilvēku »
                       

Ieskaties

Pilnībā pieaugušais
Ko dod kristība?
Par Dieva dotiem vecāku pienākumiem pret saviem bērniem
Seksa revolūcija bradā baznīcu?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Vēsturiskie panākumi
  • Kristīgā sadraudzībā ar brāļiem un māsām
  • Līdzatbildība par vēsturi
  • Paklausība un brīvība
  • Radība izposta radīšanu
  • Ieiet debesīs nav joka lieta
  • Par manis paša būšanu labam vai laba darīšanu

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Pāvests uz skrituļdēļa

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025