Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

183. Ko Jēzus dara, būdams mūsu augstais priesteris?

  • Sākums
  • Par ko baznīca stāv un krīt
  • e-raksti

Par ko baznīca stāv un krīt

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Kad 1537.gadā tik ilgi gaidītais koncils likās jau pienācis, Luteram viņa kūrfirsts pieprasīja nosaukt ticības rakstus, uz kuriem viņš pastāvētu ne tikai koncilā, bet arī “šķiroties no šīs pasaules lielās tiesas priekšā”.

Par ko baznīca stāv un krīt

Šmalkaldes rakstos, kas tā radās, reformātors skaidro taisnošanu vienīgi caur ticību:

No šī raksta nevar ne izvairīties, ne atkāpties, kaut vai debesis un zeme sagarūtu un lai kas arī nenotiktu.

Luterisma ticības apliecībās vienmēr tiek izcelta šī taisnošanas mācības nozīme. Tā Konkordijas formula ar Lutera vārdiem māca:

Kur šis vienīgais pants tiek tīri saglabāts, arī kristietība saglabājas tīra un saskanīga, un bez izkropļojumiem. Bet tur, kur tas netiek saglabāts tīrs, nav iespējams izvairīties no sveša vai pūļa gara.

Apoloģijā dēvē taisnošanas mācību par

visas kristīgās mācības augstāko, cildenāko pantu.., bez kura nabaga sirdapziņa nevar iepazīt īstu, pastāvīgu mierinājumu vai Kristus žēlastības bagātības.

Ja šis pants netiek ievērots, ja taisnošana vairāk netiek mācīta vienīgi caur ticību, tad tās taisnības vietā, kas mums tiek dāvināta, nāk tāda taisnība, kuru cilvēks iegūst, un blakus Kristus nopelnam vai pat tā vietā – cilvēku nopelns. Tas ir zīmīgi, ka luteriskās taisnošanas mācības formulējums patiesībā daudz vairāk vēršas pret moderno protestantismu nekā pret viduslaiku vai Trentas katolicismu.

Tas vismaz vēl zin par Kristus nopelnu, ja arī blakus atzīst cilvēku nopelnu. Bet protestantiskajā modernismā, kā to ir nosacījis apgaismības laikmets, Dieva Jēra, kas nes pasaules grēkus, vispār vairāk nav. Tajā Kristus ir kļuvis par jaunu likumdevēju, otro Mozu, kas ir atstājis mantojumā savu morāles un reliģijas mācību. No sekošanas vai nesekošanas Viņa baušļiem tad arī atkarīga cilvēka pestīšana vai bojā eja. Šo evaņģēliskās mācības pretinieku Luters, starp citu, ir jau skaidri saredzējis sava laika “jūsmotājos”.

Topošā luteriskā baznīca savos ticības apliecinājumos Augsburgas ticības apliecībā un Konkordijas formulā ir no tā pilnīgi norobežojusies. Luters arī redzēja, kāda iekšēja sakarība pastāv starp šķietami tik heterogēnajiem baznīcas vienīgi ticībā pretiniekiem, Romas katolicismu un “jūsmotājiem”. Abi – pāvesta vara un Karlštata, Mincera un kristītāju entuazisms pazīst blakus Svētajiem Rakstiem vēl citu atklāsmes avotu: blakus Rakstiem atrodošos tradīciju vai ne caur Rakstiem sniegto tiešo Svētā Gara uzrunu dvēselei. Bet tur, kur tiek atzīts kāds otrs atklāsmju avots, vienmēr parādās arī mācība par cilvēka līdzdarbošanos savā pestīšanā.

Tāpēc Luters uzskata, ka starp vienīgi ticībā un vienīgi Rakstos ir nesaraujama kopsakarība. Tikai no Rakstiem var pamatot vienīgi ticībā un tikai pants par taisnošanu ir “atslēga, kas atdara durvis uz Svētajiem Rakstiem”. Bet, ja atrod Dieva vārdu vēl kaut kur bez Rakstiem un bez baznīcas dzīvās Rakstu patiesības sludināšanas, tur Tam Kungam, kura vārdā vienīgi ir atrodama pestīšana, tiek atņemts Viņa gods. Tur, kur tas notiek, izbeidz pastāvēt baznīca, Jēzus Kristus baznīca.

Tā kā taisnošanas mācība ir pants, par ko baznīca stāv un krīt, tāpēc tās sabrukums ir arī baznīcas sabrukums, un tās atjaunošana – baznīcas reformācija. Tikai tā ir jāsaprot luteriskā reformācija. Tā negrib neko citu, kā vienīgi vest baznīcu atpakaļ pie šīs bibliskās patiesības. Pēc tās tiek mērotas visas institūcijas un visas mācības. Tāpēc viss, kas ir savienojams ar taisnošanas mācību, tiek baznīcā saglabāts, bet viss, kas tai un līdz ar to Evaņģēlijam runā pretī atmests.

Luterieši bija gatavi saglabāt kanonisko baznīcas konstitūciju, Melanhtons – pat pāvesta varu kā cilvēcisku institūciju. Bet uzskatīt hierarhiju kā pestīšanai nepieciešamu, Kristus iestādītu institūciju ar valdnieku varu pār dvēselēm, viņi vairs nebija spējīgi un, tā kā viņiem bija jāizvēlas starp paklausību pāvestam un Svēto Rakstu vārdam, viņi zināja, kam ir jāseko. Viņi paturēja mesu, bet izņēma no tās laukā visu, kas atgādināja cilvēka sniegtu upuri un cilvēka iegūtus nopelnus. Viņi svinēja svarīgākās svēto dienas, bet neko vairs negribēja zināt par svēto nopelniem, jo tā tika aizskarts vienīgi Jēzum Kristum piederošais nopelns. Tikai vajadzības spiesti tur, kur bīskapi pretojās taisnošanas sludināšanai vienīgi caur žēlastību, un vienīgi caur ticību, viņi mainīja baznīcas satvaru, un šī baznīca vēl šodien pierāda visai kristietībai reformācijas mācību: ar vienu vārdu, vienīgi ticībā.

Tēmas: Baznīcas reformācija Lutera citāti Luters un reformācijas mācība otrais Mozus par Kristus nopelnu Reformācijas mācība taisnošanas mācība

Continue Reading

« Kristība un katehēze
“Es, man, sev” triumfs »
                       

Ieskaties

Glābjošais tērps
Separātisti jeb shizmatiķi
Kādi ir pirmie vārdi jūsu lūgšanā?
Ticība Dievam Pestītājam: Ko Viņš ir paveicis?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kad ļaudis snauž un kāsē?
  • Pasaule un taisnošanas mācība
  • Svētdarīšana
  • Pasaules luterāņiem nav vienprātības taisnošanas izpratnē
  • Grēcinieka taisnošana vienīgi ticības dēļ caur Jēzu Kristu
  • Kā velns pieviļ protestantus
  • Skaidrojoši jautājumi un atbildes: taisnošana

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus sildās

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025