Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

209. Kāpēc mums ir vajadzīga svētošana?

  • Sākums
  • Trešais bauslības pielietojums
  • e-raksti

Trešais bauslības pielietojums

Deivids Skērs
Noklausies šo e-publikāciju

Nevar noliegt to, ka Luters ne tikai ievēro baušļos izteiktos viennozīmīgos aizliegumus, bet arī intensificē tos savos baušļu skaidrojumos.

Trešais bauslības pielietojums

Tā, piemēram, bauslis par nelietīgu Dieva vārda valkāšanu aizliedz lamāšanos, buršanu, melošanu un mānīšanos. Šeit šis bauslis nosoda grēcinieku, taču ne tādēļ, lai viņam ieskaidrotu, ka Dievs viņu ienīst, bet gan tādēļ, lai viņš sāktu apzināties savu stāvokli.

Tādējādi šis bauslis palīdz kristietim apzināties savu grēku. Taču pat grēka apzināšanās nav galējais mērķis, kuru Luters ar saviem baušļu izskaidrojumiem vēlas panākt pie grēcinieka.

Baušļa nozīme netiek izsmelta, intensificējot tā nosodošo attieksmi pret grēcinieku. Luteram šī nosodošā attieksme sasniedz savu galējo mērķi tad, ja negatīvais aizliegums transformējas kristieša dzīves pozitīvā aprakstā. Pievērsiet uzmanību tam, ko Luters izdara ar otro bausli. Tas kļūst par aicinājumu lūgt.

Trešajā bauslī izteiktais sabata dienas aizliegums pārvēršas aprakstā par to, kā kristietim cienīgi jāuzņem Dieva vārda pasludināšana. Aizliegums nogalināt uzliek kristietim pienākumu palīdzēt savam apdraudētajam tuvākajam un aizliegums zagt patiesībā pamudina kristieti atrast līdzekļus savam nabadzībā nonākušajam tuvākajam.

Tādējādi aizliegums zagt kļūst par iespēju dot. To, ka Luters negatīvajiem aizliegumiem piešķir relatīvi mazāku nozīmi, salīdzinājumā ar to nozīmi, kāda tiek piešķirta laba darīšanai, atspoguļo tas, ka divu baušļu skaidrojumos – pirmajā un sestajā – Luters vispār izvairās no aizliegumu pieminēšanas.

Tas nozīmē, ka Luteram bauslis var būt arī bez aizliegumiem un nosodījumiem un tik un tā saglabāt baušļa nozīmi. Tas nekādā ziņā nenozīmē, ka Luters būtu uzskatāms par antinomistu.

Ar savu divu valstību koncepciju viņš stingri aizstāvēja bauslības civilo pielietojumu. Turklāt Luters ari uzskatīja, ka bauslība allaž apsūdz grēcinieku, jo viņš ir un paliek grēcinieks. Turpretī cilvēks, kurš patiesi tic Kristum, pēc Lutera domām, spēj būt grēka neskarts. Šajā ideālajā stāvoklī Kristus ir pārveidojis grēcinieku un tas tagad pastāv Kristū.

Kristietis uztver bauslību no pilnīgi cita aspekta. Uz viņu kā uz kristieti neattiecas bauslības civilā un apsūdzošā funkcijas. Bauslība, kura attiecas uz kristieti kā kristieti, nav bauslība aizliegumu vai nosodījumu formā. Tieši tas ir luteriskās izpratnes par bauslības trešo pielietojumu saturs. [Konkordijas formula VI:5-6] Patiesību sakot, apzīmējums “trešais bauslības pielietojums” varētu būt nedaudz maldinošs un varētu izsaukt zināmus pārpratumus tā vienkāršā iemesla dēļ, ka šeit tiek lietots vārds “bauslība”.

Taču šeit mums būtu jāpiebilst, ka kristietis nekad nav pilnīgi un vienīgi kristietis. Būdams grēcinieks – un viņš nekad nespēj izvairīties no grēka viņš ir pakļauts bauslības civilajai un apsūdzošajai funkcijām, jo vecais cilvēks nekad nav ticējis, netic un arī neticēs. Tas tiek pilnīgi iznīcināts vienīgi nāvē.

Cilvēka neatdzimusi daļa, vecais Ādams, ir Dieva ienaidnieks un tam ir jāpiedraud ar bauslību, lai viņš pakļautos noteiktiem ārējiem standartiem. Viņam ir jāatgādina, ka viņš ir pastāvīgi aizvainojis Dievu. Šādai ārējai paklausībai bauslības noteiktajiem ierobežojumiem, kura attiecas uz neticīgajiem vai kristieša dvēseles neticīgo daļu, nav nekāda sakara ar svētdarīšanu. Bailes no soda vai no Dieva dusmām nekad nevar būt motivācija tādu labo darbu veikšanai, kuri ir patīkami Dievam kā zīmes, kuras liecina par ticību un Svētā Gara darbību.

Darbi, kuri tiek veikti civilajā sfērā, tiek saukti par labajiem darbiem tādēļ, ka tie veicina sabiedrības labklājības un ārējās kārtības nostiprināšanos. Tos dēvē par labiem to rezultātu dēļ, ko tie sasniedz, un nevis to motivācijas dēļ. Tomēr šos darbus nevajadzētu jaukt ar tiem darbiem, kuri nāk no ticības un ir daļa no svētdarīšanas procesa.

Tēmas: ārējā paklausība bauslības draudi baušļu aizliegumi Dieva ienaidnieks Konkordijas formula luteriskā teoloģija Par labajiem darbiem par Lutera izpratni svētdarīšana

Continue Reading

« Aktuālo vajadzību apmierināšana
Dažādas svešas izpratnes par konfirmāciju »
                       

Ieskaties

Ko jūdu avoti saka par beigu laikiem?
Markss un Darvina teorija
Zēns Jēzus
Kas tad ir luterāņu nemaldība?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Citādi raudzīties uz bauslību
  • Bauslības – Evaņģēlija dialektika
  • Katehismos Luters esot izlaidis otro bausli
  • Kā pareizi nošķirt Evaņģēliju no Bauslības
  • Kāds tad ir Dieva bauslības mērķis un uzdevums?
  • Pirmā Dieva likuma ilustrācija
  • Važas, Spogulis, Pavadonis vai?

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Kodolbaznīca

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025