Skip to content
10. augusts, 2022
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

49. Kā mēs pasargājam Dieva Vārdu svētu?

  • Sākums
  • Pret ļauno iekāri
  • e-raksti

Pret ļauno iekāri

Ilārs Plūme

Devītais un desmitais bauslis: “Tev nebūs iekārot sava tuvāka namu. Tev nebūs iekārot sava tuvāka sievu, kalpu, kalponi, lopu, nedz ko citu, kas tam pieder.”

Pret ļauno iekāri


Devītais un desmitais bauslis ir vērsti pret liekuļiem un viltus svētajiem. Proti, pret tādiem, kurus uzskata par godīgiem un labiem cilvēkiem, kas ieņem augstus amatus ir bagāti un visu cienīti, un, protams, iet arī baznīcā, bet nekad otram nenovēl to, ko paši sev. Tā, piemēram, kad šāds cilvēks iekāro kādu skaistu sievieti, tad viņš kā “kārtīgs un godīgs pilsonis”, vienkārši nepamet savu sievu, bet atrod kādu ieganstu, lai likumīgi atbrīvotos no tās un iegūtu cita sievu. To pašu šādi cilvēki dara arī ar citu cilvēku īpašumu. Kad šādi ārēji godīgie iekāro cita māju vai kādu citu mantu, viņi to necenšas nozagt, bet mēģina sagrozīt likumus un atrast iespēju kāroto lietu iegūt likumīgā ceļā. Piemēram, Padomju laikā tas izpaudās kā tā saucamā nacionalizācija, bet mūsdienās kā negodīga privatizācija. Īpaši raksturīgi tas ir tiesu prāvām, kur cilvēki cenšas sagrozīt argumentus sev par labu, lai iegūtu kāroto īpašumu. Tāpat tas notiek arī tirdzniecībā – cilvēki tiek izputināti un tiem piespiež viņu īpašumus atdot gandrīz par velti. Luters brīdina šādus cilvēkus, sacīdams: lai arī tiesnesis tev atstās šādu mantu, tad tomēr ne Dievs, “jo Viņš redz ļaunu sirdi un pasaules viltu”. Dieva sods parasti izpaužas kā slimības, karš, ekonomisks sabrukums un tamlīdzīgas lietas. Bieži Dieva atmaksa skar visu tautu, kas savā vidū ļauj valdīt iekārei un pacieš tās izraisītās ļaundarības. Savelkot kopā šo abu baušļu jēgu Luters Lielajā katehismā raksta: “Tad nu atstāsim šo bausli vispārējā izpratnē, ka vispirms ir pavēlēts nekārot tuvākā nelaimi, to neizraisīt un neveicināt, bet vēlēt un atstāt viņam to, kas viņam pieder, kā arī veicināt un uzturēt to, kas viņam var kalpot un nākt par labu – tāpat kā mēs gribam, lai darītu mums”. Lai labāk varētu atpazīt ļauno iekāri, pret ko vēršas devītais un desmitais bauslis, tad to var aprakstīt ar šādas īsas formulas palīdzību: Dievs ir devis lietas, lai mēs tās lietotu, un cilvēkus, lai mēs viņus mīlētu. Kad mēs sākam mīlēt lietas un lietot cilvēkus, lai tās iegūtu, tad to sauc par iekāri.

Lai mācība, ko sniedz devītais un desmitais bauslis pastāvētu un tiktu mācīta draudzēs, šie baušļi ir jāapskata vēl nedaudz sīkāk, jo cilvēku samaitātā daba arvien cenšas sagrozīt šo baušļu izpratni. Devītais un desmitais bauslis, kā jau tika minēts, nevēršas pret ārēju ļaunumu, kas izpaužas darbos, bet nosoda cilvēka samaitāto dabu, ko sauc par ļauno iekāri. Luters raksta, ka jūdi par pārkāpumu pret šiem baušļiem uzskatīja gadījumus, kad vēlēšanās šos baušļus pārkāpt bija atklāti redzama. Piemēram, kāds ar maisu tumsā dodas uz sava kaimiņa lauku. Romas katoļi savukārt māca, ka kārdinājums tikai tad kļūst grēks, kad cilvēks tam piekrīt. Tāpat tie māca, ka pastāv nāves grēki un dienišķie grēki. Par dienišķajiem grēkiem sodu esot jāizcieš šeit pat uz zemes vai šķīstītavā. Turpretī luteriskās ticības apliecības par šo jautājumu māca, ka iekāre ir ne tikai pats iekāres process jeb darbība, bet arī pati cilvēka dabas nosliece uz grēku (Apoloģija). Savukārt M. Hemnics norāda, ka grēcīgās iekāres objekti nav tikai Dekalogā aprakstītās lietas – mājas, lopi, sievas, bet gan viss, kas tiek iekārots pretēji Dieva gribai, kā to nepārprotami pasaka Pāvils: “Tev nebūs iekārot!” (Rom. 7:7 un 13:9) Šai mācībai ir jātiek skaidri mācītai, jo ir vajadzīgs, lai Dekaloga baušļi uzrādītu arī iedzimto grēku, par ko jāuztraucas pat svētajiem, un lai atdzimušie, kas ticībā dara labus darbus, nekristu farizejiskumā, bet arvien redzētu savas kļūdas un trūkumus.

Romas katoļu katehismā sestais un desmitais, tāpat kā septītais un devītais bauslis, ir apvienoti, taču ir jāatceras, ka iekāre pēc sievas, kas ir noliegta sestajā bauslī, ir citāda nekā desmitajā uzrādītā. Tāpat septītajā bauslī uzrādītā iekāre pēc tuvākā mantas ir citāda nekā devītajā. Sestajā un septītajā bauslī ir nosodīta tieksme, ko cilvēks atbalsta un kas saskan ar viņa vēlmēm. Devītajā un desmitajā bauslī nosodījums neattiecas uz gribu, kas kaut ko ir izlēmusi un sliecas to izpildīt, bet gan uz pašu iedzimto iekāri, grēcīgo un samaitāto noslieci kā tādu pat tad, ja tā nerada nodomu grēkot.

Tātad iekāri var aprakstīt kā ierosinājumu grēkot, tīksmi, nodomu grēkot, savu locekļu nodošanu grēka kalpībā. Ir jāatceras, ka noliegta ir ļauna iekāre. Jo pastāv arī cita veida tieksme jeb kāre, piemēram, kā 119. psalmā: “Es ilgojos pēc Tavām pavēlēm,” vai kā Lūkas evaņģēlijā, kur Kristus saka, ka daudzi pravieši un ķēniņi ir kārojuši redzēt to, ko tagad redz mācekļi (Lk. 10:24). Pastāv arī kāre jeb tieksme pēc barības, ūdens, miega, laulātā drauga, draudzības utt. Pāvils, būdams labs bauslības skaidrotājs, māca, ka bauslība nenosoda šādu tieksmi, bet vienīgi “ļauno iekāri” (Kol. 3:5).

Tāpat kā citi baušļi arī pēdējie divi ir sadalāmi divās daļās. Tie ne tikai aizliedz ļaunu iekāri, bet arī nosoda novēršanos no labajiem darbiem, kas notiek mūsu domu, vēlmju, noslieču, emociju un baudkāres dēļ. Romas katoļi šos grēkus sauc par “dienišķajiem grēkiem” un uzskata, ka tie nenes pazudināšanu. Šāda attieksme ir vieglprātīga, jo “miesas tieksme ved nāvē” (Rom. 8:6). Kristus, īpaši Kalna sprediķī, mudina pastāvīgi cīnīties pret ļauno iekāri, aicinot nocirst (protams, ne burtiskā nozīmē) ikvienu locekli, kas apgrēcina. Tāpat Viņš mudina cilvēkus uz patiesiem dievbijības darbiem. Tomēr ir jāatceras, ka neviens netop taisns ar bauslības darbiem. Bauslība ir tā, kas vienmēr apsūdz, un tikai no Evaņģēlija, tas ir, no grēku piedošanas, var mācīties dzīvot Dievam patīkamu dzīvi, paklausot Viņa baušļiem.

Tags: Devītais un desmitais bauslis iekāre Ticība un dzīve

Continue Reading

« Atjaunotās ģimenes attiecības
Lūka un viņa avoti »
                       

Ieskaties

Grēkā krišanas kosmiskais raksturs
Par Jāņa evaņģēlija autoru
Viņu lūdzot Dieva vārdu piesaucam
Par zīdaiņu ticību

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Nepacietiba_izposta_kopienu Nepacietība izposta kopienu
    • e-refleksijas

    Nepacietība izposta kopienu

  • Kāds tad ir Tēva prāts attiecībā uz jums Kāds tad ir Tēva prāts attiecībā uz jums
    • e-refleksijas

    Kāds tad ir Tēva prāts attiecībā uz jums

  • Dienišķo maizi saņem kā Dieva dāvanas un svētību Dienišķo maizi saņem kā Dieva dāvanas un svētību
    • e-apceres

    Dienišķo maizi saņem kā Dieva dāvanas un svētību

  • Kā jāizturas pret savu dzīvesbiedru Kā jāizturas pret savu dzīvesbiedru
    • e-refleksijas

    Kā jāizturas pret savu dzīvesbiedru

  • Vai Dievs mums tic? Vai Dievs mums tic?
    • e-joki

    Vai Dievs mums tic?

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Bauslis kā dzīves elements
  • Kāda ir bauslības un evaņģēlija atšķirība?
  • Par ko Dievs runā otrajā bauslī?
  • Iepazīt iekāri
  • Mūsu garīgā kalpošana
  • Iekārotājiem
  • Zagļiem

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “Viss iet uz galu, mūsu uzdevums ir rādīt vienīgo iespējamo ceļu uz nākamību (mūžīgo dzīvošanu), nevis radīt ideālu pasauli šeit…”
  • gviclo: “Šīs norises liecina par tendenci, kad pašsaprotamais kļūst nesaprotams jeb, kā citi to sauc - uzbrukums pamatvērtībām. Jēdzieni laulība, ģimene,…”
  • jean: “Jā, tāpat kā ikviens cilvēks, kas grēko un noliedz, ka grēko. Girgenzons savā skaidrojumā par 5. bausli to izsaka šādi:…”
  • Janis Karklins: “Piebilde iekavās: "Dievs neapstiprina tirānu netaisnību, nedz arī pieprasa, lai cilvēki uzskatītu netaisnību par taisnību. Tāpēc, lai gan Dievs noraida…”
  • jean: “Par ko šūmēšanās? Aborts ar atvieglojumiem (ko tas vispār nozīmē?!?) slikti, bet aborts bez atvieglojumiem (kā šķiet tas jau daudzus…”

RSS e – POLEMIKA

  • Par Jūdas vēstuli
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Mt.8:26
    Jūs mazticīgie, kam esat tik bailīgi?

ilustrētā baznīca

Eiro banknote ar Mārtiņu Luteru
Eiro banknote ar Mārtiņu Luteru

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Telegram
  • RSS
  • e-PASTS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2022


Posting....