Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

138. Kas ir grēks pret Svēto Garu?

  • Sākums
  • Mīlēt Dievu vairāk par visu
  • e-raksti

Mīlēt Dievu vairāk par visu

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

“Es esmu Tas Kungs, tavs Dievs” – ir baušļu ievadvārdi, kas attiecas uz visiem baušļiem, un tajos Dievs atklājas cilvēkam, ka ir cilvēka Kungs un Dievs. Tātad iniciatīva pieder Dievam. Nevis cilvēks meklē paslēpušos Dievu, bet Dievs nāk pie cilvēka un uzmeklē viņu. Tādēļ Luters bieži brīdina, lai neklejojam pa debesīm ar tukšām prāta spekulācijām, jo dievs, ko mēs tur atradīsim arvien būs mūsu pašu izdomāts. Turpretī pirmā baušļa Dievs, nav pametis cilvēku filozofisku spekulāciju varā, bet ir atklājis pats sevi Savā vārdā. Šīs atklāsmes kulminācija ir vēstījums par Jēzu no Nācaretes. Jēzus Kristus, viņa dzīve, krusta nāve un augšāmcelšanās liek atmest visas spekulācijas par Dievu un raudzīties uz Viņu kā uz pilnīgu Dieva atklāsmi. Tātad pilnībā pazīt Dievu ir iespējams tikai no Evaņģēlija, taču arī bauslība daudz ko vēsta par Dievu.

Es esmu – šie ir Dieva pašatklāsmes vārdi, ar kuriem mūžīgais Dievs ne tikai atklāj sevi, bet arī uzvar cilvēku neticību un noraida visas šaubas par Viņa eksistenci. Ir jābūt neprātīgam lai, dzirdot Dievu runājam, sacītu Dieva nav, kā to norāda ķēniņš Dāvids tikai – “Bezprāši saka savā sirdī: Dieva nav!” (Ps. 14:1) Pirms 100 gadiem neviens no šodien dzīvojošajiem nevarēja teikt – es esmu – un to neviens nevarēs teikt arī pēc 100 gadiem, bet Dievs to var, un Viņš saka – Es esmu, un šie vārdi ir spēkā visos laikos, jo Dievs ir mūžīgs. Viņš tātad ir un runā, un atklāj Sevi vispirms kā dzīvo un mūžīgi esošo. Ja velns, miesas prāts vai citi cilvēki jūs kārdina kļūt bezprātīgiem un domāt – Dieva nav – tad ieklausieties šajā varenajā balsī, kas reiz atskanēja uz Sinaja kalna un tagad runā uz jums caur Bībeli – Es esmu. Es esmu un runāju uz tevi līdzīgi kā Es reiz runāju uz Mozu. Klausies Manā balsī! Tu nevari Mani redzēt, bet vari dzirdēt! Klausies un nekļūsti neprātīgs, domādams, ka Manis nav. Es esmu! Es runāju! Es esmu mūžīgais un dzīvais Dievs!

Nākamais vārds, kurā Dievs atklāj sevi ir – Kungs. Tas, ka Dievs ir Kungs, nozīmē to, ka Viņam pieder neierobežota vara. “Pār laicīgo mantu un garīgām vērtībām, pār labo un ļauno, pār it visu. Morālisko likumu devējs nav Mozus, Hammurapijs, ķeizari un parlamenti, kā tas varētu likties, lūkojoties no ārpuses, bet visos morāles likumos atklājas pats debess un zemes valdnieks, Tas Kungs, tavs Dievs,” raksta mācītājs J. Birģelis. Cilvēka nelaime ir tā, ka viņš vēlas izvairīties no Dieva varas un grib pats kontrolēt savu identitāti, dzīves drošību un jēgu, lai varētu justies drošs par to visu. Taču mēs visi piedzīvojam, ka mūsu kontrole noved pie muļķīgām un bēdīgām sekām, un mēs atkal no jauna apjēdzam, ka augstākajai autoritātei jābūt ārpus mums. Turklāt par šādu augstāko autoritāti neder ne bagātība, ne citas laicīgas lietas. “Patiesība ir tā, ka Dievs vienīgais ir mūsu identitātes, drošības un dzīves jēgas avots, jo Viņš ir mūsu Radītājs. Viņš izveidoja mūs un dzīvi. Viņš vienīgais var noteikt, kas mēs esam, kur mums jābūt, kas jādara, kāpēc mūsu dzīvēm ir mērķis, jēga un vērtība,” rezumē amerikāņu teologs Roberts Kolbs.

Šis mūžīgais, visvarenais un suverēnais valdnieks, atklājas kā tavs Dievs. Ar šiem vārdiem Dievs nodibina attiecības ar Savu radību – cilvēku, pieprasīdams no tā pilnīgu paklausību, mīlestību un uzticēšanos. Turklāt svarīgi ir ievērot, ka Dievs nesaka – Es esmu jūsu, bet gan – tavs Dievs. Tā Viņš nodibina attiecības ar katru cilvēku personiski. Tas nozīmē, ka cilvēkam uz Dievu jāraugās kā uz savu īsto un patieso Dievu, kas ir viņu un visu radījis, uztur un ir mūžīgs un svēts. Taču iedzimtais grēks arvien kārdina cilvēku neinteresēties par Dievu, bet pievērst uzmanību pašam sev. Tādēļ cilvēki parasti vis nedomā par to svētību, ko tie no Dieva saņem, bet gan par ļaunumu, kas valda pasaulē. Kad viņi to dara, tad tiem šķiet, ka Dievs nav labs pret viņiem un nedod tiem visu, kas tiem nepieciešams. Parasti cilvēki uzskata, ka viņi dzīvē ir pelnījuši kaut ko labāku, jo paši ir labi. Tas noved pie visļaunākā grēka – elkdievības, proti – ja cilvēks gaida kaut ko labu no Dieva savu nopelnu dēļ, tad viņš pats sevi padara par svētības avotu, bet Dievs kļūst par līdzekli cilvēka mērķu sasniegšanai. Pareizi būtu sagaidīt labas lietas no Dieva kā dāvanas, jo Viņš ir tas, kas dod cilvēkiem visu labo pats no sevis. Svētība nekad nenāk no pašām lietām, bet Dievs rada un uztur visu, kas pastāv, lai ar to dotu cilvēkiem Savu svētību. Tādēļ Viņš aicina visu labo gaidīt tikai no Viņa: “Es tev došu pietiekami un palīdzēšu visās vajadzībās, tikai neļauj savai sirdij pieķerties vai meklēt mieru ne pie viena cita.” Šādi Luters izprot baušļa vārdus tavs Dievs, un šādā izpratnē ir balstīta arī viņa Dieva definīcija: “Dievs ir tas, no kā sagaidām visu labo un pie kā meklējam patvērumu visās grūtībās.” Taču tas nenozīmē, ka katram cilvēkam ir savs subjektīvs Dievs, kas pastāv vienīgi viņa domās, kā to uzskatīja vācu filozofs Ludvigs Feierbahs. Luteram šāda doma ir sveša. Viņš uzsver, ka darīt labu un palīdzēt bēdās spēj vienīgi patiesais Dievs. Dievs, kas nekad neviļ, bet arvien piepilda Savus apsolījumus un dod to, kas cilvēkam patiesi der. Turpretī neīstie dievi jeb elki arvien melo. Tie apsola baudu, bet dod sāpes. Tie apsola debesis, bet dod elli. Nespējot dot mūžīgo dzīvi, tie iztukšo savus pielūdzējus un beigās tos nolād. No šiem viltus dieviem patiesais Dievs ar pirmo bausli sargā cilvēku. Tādējādi Viņš patiešām ir mans Dievs, katra cilvēka Dievs, jo Viņš sargā mani un ikvienu no tā, kas nāktu par sliktu, izpostītu dzīvi un pazudinātu ellē.

Tēmas: Ticība un dzīve

Continue Reading

« Valstības atslēgas
Jēzus kā Metaforisks Teologs »
                       

Ieskaties

Bauslības nozīme
Manceļa sprediķis par to, ko jāzina un jādara kungiem un tautai
Luteriskā baznīca un Una Sancta
Redzamais sātans - reliģiskie sātanisti

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Atklāsmes Dieva atziņa
  • Ja mēs būtu bez grēka, — vai būtu vajadzīgas baznīcas?
  • Gara vēsts sirdij
  • Pareiza Dieva atziņa
  • Ko mēs zinām par Dievu?
  • Visas lietas top jaunas Kristū
  • Ko Bībele māca par Jēzus nokāpšanu ellē?

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Sarkangalvītes un vilks

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025