Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

238. Ko nozīmē taisnošana?

  • Sākums
  • Lutera pedagoģija [4]
  • e-raksti

Lutera pedagoģija [4]

gviclo
Noklausies šo e-publikāciju

« Sākums | Iepriekšējā daļa »

Skolu priekšrocības

Oponents saka, ka ikviens var pats apmācīt savus bērnus šiem svarīgajiem pienākumiem.

Luters atbild, ka reālā dzīve pierāda, ka visstingrākā audzināšana spējusi sniegt pavisam niecīgu labumu – godājamu izturēšanos. Bet ja nepanāk arī to, tad bērni kļūst par koka gabaliem, kas nespēj nevienam palīdzēt ar padomu.

Bet, ja bērni mācītos skolās, vai citā atbilstošā iestādē „tie kļūtu par krietniem meistariem un meistarēm, kas paši varētu mācīt valodas, mākslas un vēsturi. Jaunie ļaudis dzirdētu visas pasaules vēsturi un valodas, uzzinātu, kas noticis ar dažādām pilsētām, valdniekiem, vīriem, sievām. Tā viņi īsā laikā gluži kā spogulī ieraudzītu gandrīz visas pasaules dzīvi, padomus un nodomus, veiksmes un neveiksmes kopš pašiem tās pirmsākumiem, un viņu prāts iemantotu spēju spriest par visām pasaules norisēm, bīstoties Dieva.

Turklāt šajās vēstures zināšanās viņi smeltos gudrību un attapību, iemācītos, ko meklēt šajā laicīgajā dzīvē un no kā vairīties. Tā sagatavoti, šie cilvēki spētu dot padomu un vadīt arī citus. Turpretī audzināšana, kuru iespējams sniegt mājās, bez šādām skolām, cenšas darīt mūs gudrus, balstoties pašu pieredzē, bet, kamēr tādā veidā ko iemācāmies, varam jau simtreiz aiziet bojā, un visu savu mūžu būsim rīkojušies bez apdoma. Pieredzes iegūšanai ir vajadzīgs ilgs laiks.”

Luters šeit min vairākas skolas priekšrocības, jo skolā bērni, apgūs savu arodu, valodas un pasaules vēsturi. Vēstures gaitā pārbaudītā pieredze kļūs par viņu īpašumu. Plašā pieredze sniegs bērniem gudrību, attapību un spēju orientēties vērtībās (erudīciju). Līdz ar to viņi spēs vadīt citus, nepieļaujot agrāko paaudžu kļūdas.

Tālāk Luters norāda, ka šobrīd jāveido skolas, kas krasi atšķiras no agrākajām disciplīnas un motivēšanas ziņā. „Tagad no Dieva žēlastības viss ir sagatavots tā, lai bērni varētu ar prieku un spēlējoties mācīties visu – gan dažādas valodas, gan mākslas un vēsturi.” Luters jautā, kādēļ tad nevarētu veltīt tik pat daudz laika, cik agrāk, lai iemācītu jauniešiem lasīt un citas mākslas, un ne tikai valodas un vēsturi, bet vēl vairāk – arī dziedāšanu, mūziku un matemātiku?

Jaunās skolas

Oponents šķiet ir izbrīnīts par Lutera cerībām uz gaišu un inteliģentu jaunatni nākotnē, un saka, ka vecāki saimniecībā un mājās nevarēs iztikt bez saviem bērniem, kamēr tie skolosies par tādiem džentlmeņiem.

Te Luters norāda, ka tagad pasaule ir citāda, un viss notiek citādi. Viņš nevēlas atvērt skolas, kurās gadiem ilgi ar nūju iedauza gramatiku, un neko neiemāca.

Luters norāda, ka, pirmkārt, jāizmanto bērnu jaunība un dabiskā rosība patīkamās nodarbībās. Otrkārt, bērniem skolā būtu jāpavada dažas stundas dienā. Treškārt, topošajiem skolotājiem un mācītājiem skolā būtu jāpavada ilgāks laiks.

Zēniem skolā būtu jāpavada viena līdz divas stundas dienā. Esot mājās viņi tāpat visu laiku nestrādā vecāku saimniecībā vai mācoties amatu, bet spēlējas un skraida. Skolā būtu jāpavada pāris ražīgas un konstruktīvas stundas. Tāpat arī meitenēm atradīsies vismaz viena stunda dienā mācībām skolā.

Luters aicina dibināt skolas, lai tiku sagatavoti jaunieši gan garīgās, gan laicīgās kārtas uzturēšanai.

Šeit nevar nepamanīt, ka Luters ir rūpīgi novērojis bērnus un pazīst viņu dabu.

Bibliotēkas

Visbeidzot Luters aicina veidot arī skolu bibliotēkas. „Bibliotēkā jābūt Svētajiem Rakstiem latīņu, grieķu, ebreju un vācu valodā, ja vien šādi darbi ir atrodami; tāpat arī grāmatām, kuras varētu kalpot valodu apgūšanai, piemēram, dzejnieku un oratoru sacerējumi, vienalga, vai tās būtu pagānu vai kristiešu, grieķu vai latīņu valodā rakstītas grāmatas. No šādām grāmatām jāmācās gramatika.

Ir vajadzīgas arī grāmatas par brīvajām mākslām un visiem pārējiem mākslas veidiem. Un visbeidzot ir vajadzīgas arī grāmatas par likumiem un zālēm. Taču arī šīs grāmatas jāprot pareizi izvēlēties. Bet īpaša nozīme ir hronikām un vēstures grāmatām neatkarīgi no tā, kādās valodās tās pieejamas; šīs grāmatas ir ārkārtīgi noderīgas, lai izprastu, vadītu šīs pasaules dzīves ritējumu, jā, arī lai saskatītu Dieva darbus un brīnumus.”

Raksta noslēgumā Luters, līdzīgi kā ievadā, aicina nevis uzlūkot un vērtēt viņu, bet visas vācu zemes un labklājības dēļ, dzīvot saskaņā ar viņa nesavtīgajiem padomiem.

Lutera darba ietekme

Šī raksta iespaidā tajā pašā gadā (1524) Magdeburgā, Nordhausenā, Halberštatē un Gotē (Gotha) rātes sāka rīkoties. Eislēbene un Nirnberga sekoja nākamajos gados un nodibināja skolas. Tomēr neskatoties uz to, situācija izglītībā ievērojami neuzlabojās. Vecāki nevēlējās bērnus sūtīt skolā. Lielā mērā to iespaidoja materiālisma gars, kas uzplauka 16. gadsimta pirmajās dekādēs, attīstoties tirdzniecībai un ražošanai.

Turpinājums »

Continue Reading

« kas ir baznīca un kas veido tās vienotību
Tev nebūs nokaut – bet nebūs arī dusmoties un nolamāt, bet būs izlīgt »
                       

Ieskaties

Lāsts vai svētība
Vārds un elements
Valstības atslēgas
Mājošana Dieva Vārdos jeb kristīgā meditācija

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Skolotāji tiekas lūgšanās
  • Lutera pedagoģija [12]
  • Lutera pedagoģija [1]
  • Pieaug kristīgo skolu skaits
  • Lutera pedagoģija [5]
  • Lutera pedagoģija [3]
  • Aizliegto lamu vārdu saraksts

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Avis guļ dievnams brūk

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025