Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

27. Kāds ir pirmais bauslis, salīdzinot ar citiem baušļiem?

  • Sākums
  • Lutera pedagoģija [13]
  • e-raksti

Lutera pedagoģija [13]

gviclo
Noklausies šo e-publikāciju

« Sākums | Iepriekšējā daļa »

Vitenbergas latīņu skola.

Iespējams labākais piemērs Lutera vadībā nodibinātai skolai ir Vitenbergas latīņu skola (Wittenberg Latin School). To atvēra 1533. gadā Lutera un Melanhtona kopējā darba rezultātā. Tā bija paredzēta vienīgi zēniem, un apmācība notika trijās pakāpēs – pirmā bija elementarien, nākamā secunda, un pēdējā summa. Skolnieki sēdēja koka solos ar seju pret skolotāju, kuram vieta bija uz neliela paaugstinājuma telpas priekšā. Pirmajos solos sēdēja mazākie skolnieki, pa vidu secunda, bet pēdējās rindās summa. Telpas priekša bija tāfele, arī „vilks” un „ēzelis,” ko lietoja kaunināšanai, tomēr attiecībā uz pēršanu bija saudzīgi norādījumi.

Pilsētas baznīcas torņa mazais zvans iezvanīja mācību sākumu. Vasarā mācības sākās 5:30, bet ziemā 6:30 no rīta. Kad skolnieki sapulcējās, direktors teica lūgšanu, un pēc tam visi kopā kantora vadībā dziedāja Veni, Creator Spiritus. Apmācība notika latīņu valodā.

Pirmos trīs gadus iesācēji iegaumēja desmit baušļus, lūgšanu Mūsu Tēvs, Apustuļu ticības apliecību un vairākus Psalmus. Skolniekiem mācīja rakstīt un lasīt latīniski, nevis tikai formālu gramatiku.

Otrā grupa studēja Kato (Cato) un citu latīņu autoru darbus. Viņiem nopietni mācīja gramatiku, kā arī sacerēt prozu un dzejoļus.

Augstākajā grupā tupinājās dzejošana Notika pat iknedēļas oratoriskas sacensības.

Visu trīs grupu audzēkņi dziedāja draudzes korī, tādēļ varēja iemācīties dziesmas un liturģiju.

Pēc divu stundu ilgām nodarbībām klasē skolēni devās uz baznīcu, kur notika dievkalpojums ar dziesmām un īsām baznīcēnu atbildēm. Reizi nedēļā skolnieki mācījās katehismu latīņu un vācu valodā. Sestdienās vecākai grupai skaidroja svētdienas Evaņģēlija tekstu.

Zēnu skola atradās pilsētas baznīcas dienvidu pusē. Savukārt baznīcas ziemeļu pusē bija meiteņu skola. Meitenēm mācīja rakstīt, lasīt, nedaudz mācīja mūziku un matemātiku. Meitenes iegaumēja īsas lūgšanas, Bībeles pantus un psalmus, kā arī regulāri mācījās katehismu.

Kursi pieaugušajiem.

Līdzās bērnu skolām reformatori dibināja arī Lectorien – pieaugušo kursus. Parasti tie tika organizēti lielākās pilsētās, kur bija lielāks pieprasījums, jo visur tos neuzņēma ar vienlīdzīgu entuziasmu.

Luterāņu skolu sistēmā izglītošana bija paredzēta „no šūpuļa līdz kapam” ne vien garīdzniekiem, bet visām kārtām, un mācību programmas stūrakmens bija skaidra Evaņģēlija mācīšana.

Pedagoģisko ideju ietekme

Apmācība, kādu ieviesa Luters, fundamentāli atšķīrās no viduslaiku mehāniskajām metodēm. Savukārt pateicoties bibliskajam saturam luterāņu skolu programmas atšķīrās arī no humānistu centieniem pēc „cilvēcības” skolās.

Lutera paustās idejas par apmācību tika īstenotas arī nākamo paaudžu laikā. Visizteiktāk tas atspoguļojas Jana Amosa Kamenska (Johan Amos Comenius) darbībā, kurš simts gadus vēlāk izklāstīja savus novatoriskos pedagoģiskos uzskatus darbā „Lielā Didaktika” (Didactica Magna) (1632). Viņš Luteru uzlūkoja kā autoritāti, un viņa idejas atzina par labām, un centās tās īstenot. Komenska darbi ir ietekmējuši pedagoģiskās domas attīstību visā pasaulē, un viņš tiek saukts par audzināšanas teorijas pamatlicēju.

Lielajā Didaktikā autors četras reizes atsaucas uz doktoru Luteru, kā vīru, kura idejām viņš seko.

Par Lutera ieteikumu izglītot abu dzimumu bērnus sūtot tos katru dienu pāris stundas skolā, un apmācot izmantot vienkāršu metodi, viņš raksta: „Vai šis padoms nav patiešām saprātīgs un tik ievērojama vīra cienīgs?” Autors atzīst, ka tas praksē nav ieviesies. Bet arī paša Komenska centieni īstenojās pakāpeniski.

Otro reizi viņš piemin Luteru sakot: „Tādā veidā mēs izpildām doktora Lutera novēlējumu: aizraut jaunatni skolā ar nopietnām nodarbībām tā, ka viņi no tām gūtu ne mazāku prieku, kā spēlējot spēli ar akmentiņu mešanu un ķeršanu.”

Vēl autors piekrīt Luteram, ka apcere, lūgšana un pārbaudījumi veido teologu. Autors piebilst, ka tas veido katru kristieti.

„Atkārtotajā lūgumā visiem” darba noslēgumā viņš Kristus vārdā lūdz visus pēcnācēju laimes vārdā, īstenot apmācību, un citē Lutera norādījumu, ka gudri vīri ir valsts bagātība, tādēļ bērnos ir jāiegulda kapitāls.

Komenska rakstītais pierāda, ka Lutera centieni un aicinājumi neapklusa, bet atbalsojās nākamajās paaudzēs, un rada pielietojumu izglītības sistēmas veidošanā arī nākotnē.

Šo rakstu mērķis par Lutera pedagoģiju bija, no mūsu laika, kur valda nerealizējamu pedagoģisko teoriju pārpilnība, nedaudz ielūkoties laikā, kad pedagoģijas zinātne vēl tikai veidojās, un saklausīt Lutera aicinājumu atgriezties pie patiesā atziņas pamata – Svētajiem Rakstiem, kas var darīt gudru un dāvāt mūžīgo dzīvošanu taisnojot grēcinieku vienīgi ticībā Jēzus Kristus nopelna dēļ bez bauslības darbiem, kā arī aicināt ikvienu pārdomāt izglītošanās jēgu mūsdienās, kad arvien turpinās centieni uzlabot izglītības sistēmu, un vēlme saņemt „papīru” ir nomākusi patiesu dedzību kļūt par theodidacti, lai kalpotu baznīcai, savai valstij un sabiedrībai vispār.

Visas tiesības patur © Gvido Ozoliņš

Continue Reading

« Kā jūs paliekat Kristū?
Cilvēka modernās pašapziņas veidotājs? »
                       

Ieskaties

Simbols
Kristus klātiene Svētā Vakarēdiena maizē un vīnā
Mierināti, lai mierinātu citus
Kāpēc Jēzus mūs atstāja?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Lutera pedagoģija [1]
  • Lutera pedagoģija [7]
  • Lutera pedagoģija [11]
  • Seminārā apgūst mājsaimniecību
  • Lutera pedagoģija [2]
  • Piezīmes par Lutera darbiem
  • Kārtējā Lutera darbu izlase

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Agapes mielasts

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025