Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

215. Ko līdz ar ticību tevī vēl ir modinājis Svētais Gars?

  • Sākums
  • Lutera “Apliecība par Kristus Vakarēdienu”
  • e-refleksijas

Lutera “Apliecība par Kristus Vakarēdienu”

Aleksandrs Bite
Noklausies šo e-publikāciju

“Apliecība par Kristus Vakarēdienu” ir viens no nozīmīgākajiem Mārtiņa Lutera darbiem, kurā viņš turpina teoloģisko cīņu par Evaņģēlija mācības tīrību, kas aizsākās līdz ar reformācijas sākumu. Jau pašos pirmajos reformācijas gados Luters īpaši pievērsās jautājumam par sakramentu mācību, jo apzinājās, ka izpratne par sakramentiem ir cieši saistīta ar izpratni par Evaņģēliju, Kristu un Viņa darbu. Sagrozīta izpratne par Kristu un Viņa darbu vienmēr ir radījusi sagrozījumus mācībā par sakramentiem, un arī otrādi – sakramentu mācības izkropļojums vienmēr ir bijis arī uzbrukums Kristum un Viņa Evaņģēlijam.


Reformācijas sākumā Dievs caur Mārtiņa Lutera un viņa līdzgaitnieku svētīgo darbošanos atjaunoja Rietumu baznīcā skaidru, Rakstos pamatotu izpratni par Evaņģēliju, kas savā būtībā ir vēsts par grēcinieku attaisnošanu Dieva mūžīgās tiesas priekšā. Šī attaisnošana notiek vienīgi no Dieva žēlastības, Kristus nopelna dēļ, un grēcinieks to var saņemt vienīgi ticībā. Pie Evaņģēlija pieder arī tas, ka vārds un sakramenti ir Dieva iedibināts žēlastības līdzeklis jeb veids, kādā Kristus darbs un nopelns grēciniekiem tiek dots. Šāda Evaņģēlija izpratne pavēra pavisam citu skatījumu uz tālaika Romas baznīcas tradicionālo sakramentālo sistēmu, kas pamatojās cilvēka paša nopelnos, tādējādi mazinot Kristus darba nopelnu. Tāpēc jau 1520. gadā Luters, stingri pamatodamies Svēto Rakstu mācībā, uzrakstīja savu slaveno darbu “Baznīca Bābeles gūstā”, kurā noraidīja tālaika baznīcas vispārpieņemto izpratni par sakramentiem. Īpaša vērība šajā Lutera darbā bija pievērsta Svētā Vakarēdiena sakramentam, jo tieši Romas mācību par mises upuri, kas tolaik pilnībā aizēnoja Kristus iedibināto Viņa miesas un asiņu mielastu, Luters uzskatīja par visa ļaunuma sakni.

Mises upuris, kurā, kā apgalvoja pāvesta piekritēji, priesteris upurējot Dievam pašu Kristu, Viņa miesu un asinis, bija cilvēku darbu nopelnu apoteoze, jo tika mācīts, ka mises upuris ex opere operato (no izdarītā darba kā tāda) izpērk dzīvo un mirušo grēkus. Tas radīja visaptverošas un dziļas sekas visā Rietumu baznīcas teoloģiskajā sistēmā, jo mises upuris, atrazdamies pašā baznīcas liturģiskās dzīves centrā, veidoja izpratni par cilvēka paša nopelnu noteicošo lomu pestīšanā.

Savā teoloģiskajā polemikā pret mises upuri Luters nekad nebija apšaubījis to, ka – par spīti visiem izkropļojumiem – Romas izpratnē par Altāra Sakramentu tomēr ir saglabāts pats būtiskākais – šis Sakraments ir patiesa Kristus miesa un asinis. Citādi tas bija ar t.s. reformācijas kreisā spārna pārstāvjiem, kas atbalstīja Lutera kritiku pret Romu, bet tajā pašā laikā noraidīja reālistisku izpratni par sakramentiem un ieviesa savu – racionālistisku un simbolisku – izpratni. Šādu uzbrukumu sakramentiem, īpaši – Svētajam Vakarēdienam, Luters neuzskatīja par mazāk bīstamu kā pāvestiešu izkropļojumi.

Šādā kontekstā tiek uzrakstīta Mārtiņa Lutera “Apliecība par Kristus Vakarēdienu”[1] – viņa ievērojamākais darbs par Svētā Vakarēdiena tematiku. Tas radies sīvā polemikā ar Lutera galvenajiem oponentiem šajā jautājumā – Šveices reformatoriem Johanu Ekolampadiju (1482-1531) un Ulrihu Cvingliju (1484-1531) un Strasburgas un vēlāk arī Anglijas reformatoru Mārtiņu Buceru (1491-1551).

Darba pirmajā daļā Luters sniedz detalizētu iztirzājumu par tiem Svētā Vakarēdiena aspektiem, kas attiecas uz patiesu Kristus miesas un asiņu klātbūtni Sakramentā. Luteram šī diskusija nebija tikai kāds teorētisks jautājums, bet cīņa pret ļoti nopietnu dievišķās patiesības sagrozījumu, kas apdraudēja visu Evaņģēlija mācību.

Luters bija pārliecināts, ka, konsekventi noliedzot Kristus miesas un asiņu klātbūtni Svētajā Vakarēdienā, teoloģija neizbēgami nonāk pie Kristus un Evaņģēlija nolieguma vispār. Savas dzīves noslēgumā, 1544. gada “īsajā apliecībā”, vēlreiz atkārtojot “Lielajā apliecībā” izteiktās pamatnostādnes, Luters rakstīja:

“Ak, mīļais cilvēk, ja kāds negrib ticēt artikulam par Svēto Vakarēdienu, kā tad lai viņš gribētu ticēt artikulam par Kristus cilvēcību un dievišķību vienā personā? [..] jo visus ķecerus raksturo tas, ka vispirms viņi noliedz vienu artikulu, pēc tam visus pārējos un tad – visus kopā.”[2]

Šie Lutera pravietiskie vārdi piepildījās tajos vēlāko laiku sektantiskajos protestantu atzaros, kas, noliegdami Kristus miesas un asiņu klātbūtni Sakramentā, ieslīga ariānismā un līdz pat šai dienai noliedz Kristu – patiesu Dievu un patiesu cilvēku.

Lutera “Apliecība par Kristus Vakarēdienu” ir likta par pamatu luteriskās baznīcas oficiālajai mācībai par Altāra Sakramentu. Konkordijas Formulas VII artikuls (“Par Svēto Vakarēdienu”) un VIII artikuls (“Par Kristus personu”) pilnībā pārņem šajā darbā izteikto izpratni un argumentāciju un to bagātīgi citē.

Šis Lutera darbs arī šodienas kristīgajam lasītājam var palīdzēt daudz dziļāk izprast, novērtēt un svētīgi saņemt lielo Dieva dāvanu, kas tiek dota Sakramentā. Turklāt gadsimtu gaitā diskusijā par Svēto Vakarēdienu nekas daudz nav mainījies un Lutera toreizējie oponenti nebūt nav kļuvuši tikai par vēsturiskiem personāžiem. Arī mūsdienās nereti nākas sastapt ekolampadijus, cvinglijus un bucerus, kas izplata senos maldus. Šī grāmata var katram palīdzēt sniegt argumentētu paskaidrojumu un atbildi, aizstāvot un apliecinot mūsu baznīcas mācību par Svēto Sakramentu.

Ir vēl kāda nozīmīga un vērtīga šīs grāmatas šķautne. Darba otrajā daļā ir atrodams viens no Lutera teoloģiskajiem testamentiem[3], kurus Luters vienmēr ir atjaunojis tad, kad viņa dzīvībai draudēja īpašas briesmas.[4] Lai viņa vārds un autoritāte pēc viņa nāves netiktu negodīgi izmantoti, Luters uzskatīja par nepieciešamu īsos, skaidros un nepārprotamos vārdos apliecināt savu ticību: “Ja pēc manas nāves kāds sacīs: ja Luters dzīvotu mūsu dienās, tad gan viņš šo ticības artikulu mācītu citādi, jo to viņš nav pietiekami labi pārdomājis, tad uz šādiem vārdiem es atbildētu (gan nākotnē, gan arī tagad), ka ar Dieva žēlastību esmu visus mācības artikulus rūpīgi pārdomājis, salīdzinādams tos ar Rakstiem daudzas reizes, un esmu gatavs tos aizstāvēt ar tādu pašu pārliecību, kā šajā rakstā esmu aizstāvējis Altāra Sakramentu. Es neesmu piedzēries, nedz iesācis neapdomīgas runas, bet skaidri zinu, ko runāju, un tāpat arī skaidri sajūtu, cik svarīga man ir šī lieta, gaidot Jēzus Kristus atnākšanu pastarās tiesas dienā.”

Tā sava darba otrajā daļā Luters ir īsumā apskatījis dažādus nozīmīgus ticības jautājumus: par baznīcu, par pāvestu, šķīstītavu, aizlūgšanām par mirušajiem utt. Nekur citur Lutera uzskati šajos jautājumos tik kodolīgā veidā vienkopus nav atrodami, tāpēc grāmatas otro daļu zināmā mērā varētu uzskatīt arī par Lutera mācības īsu kopsavilkumu.


[1] – Šis darbs pazīstams arī ar nosaukumu “Lielā apliecība par Svēto Vakarēdienu” – pretstatā 1544.gadā sarakstītajai “Īsajai apliecībai par Svēto sakramentu”.

[2] – Mārtiņa Lutera “Īsā apliecība par Svēto sakramentu“.

[3] – Par šādiem testamentiem varētu uzskatīt arī “Šmalkaldes artikulus” un “Īso apliecinājumu par Svēto sakramentu”.

[4] -1527.gadā Vitenbergā plosījās mēris, un 1528.gadā Lutera veselības stāvoklis bija nopietni pasliktinājies.

[Pārpublicēts no priekšvārda Mārtiņa Lutera grāmatai “Apliecība par Kristus Vakarēdienu”]

Continue Reading

« Svēto dienu svētīt
Dr. M. Lutera darbu un reformācijas interpretācija »
                       

Ieskaties

Piepildītas lūgšanas
Bībeles pants
Dievs ir radījis visu
Pareiza Bauslības izpratne un lietojums

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Lutera trīs reformatoriskie pamatraksti
  • Interneta vietne par reformāciju un Mārtiņu Luteru
  • Atvērts Lutera nams
  • Baznīcai bez sakramenta ir jāmirst
  • Par Evaņģēlija un Svētā Vakarēdiena iekšējo saistību
  • Filmai par Mārtiņu Luteru balva “Lutera roze”
  • No Dieva nav jābaidās

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Mūķene uz slēpēm

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025