Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

40. Kura nedēļas diena bija atpūtas diena Vecajā Derībā?

  • Sākums
  • Jēzus kā Metaforisks Teologs
  • e-raksti

Jēzus kā Metaforisks Teologs

Juris Uļģis
Noklausies šo e-publikāciju

Kopš vismaz IV pirms Kristus dzimšanas, Rietumu prāts savu domāšanu veic konceptos. Vairumā gadījumu mēs iesākam ar idejām un tad dažkārt ilustrējam ideju ar līdzību. Konceptuāla valoda ir primāra, līdzības ir sekundāras. Ja cilvēks var saprast idejas un konceptus bez līdzībām, tad vēl jo labāk. Arī teoloģiskā domāšana tiek veidota vienu konceptu pievienojot otram konceptam ar loģikas palīdzību. Šādā gadījumā katra laika filozofija bieži ir kļuvusi par teoloģiskā materiāla struktūru jeb rāmi. Piemēram, agrīnajos kristietības pastāvēšanas gados, teoloģiskā domāšana norisinājās Platonisma terminos un rāmjos, viduslaikos – Aristotelisma rāmjos. Mēs varam pateikties cilvēkiem, kuri cīnījās ar dominējošām filozofiskām sistēmām un kuri tās lietoja kā ceļus evaņģēlijam. Taču ir cits veids kā “taisīt teoloģiju”.

Tuvos Austrumos nozīmi rada ar līdzības vai metaforas, dramatiskas darbības palīdzību. Primārā valoda ir līdzību valoda un sekundārā valoda ir konceptuālā līdzības interpretācija, kura bibliskā literatūrā bieži dota blakus līdzībai. Piemēram, Jes.55:8-9:

    Jo manas domas nav jūsu domas,

      un jūsu ceļi nav Mani ceļi.

        Cik augstākas debesis ir pār zemi,

      tik augstāki ir Mani ceļi pār jūsu ceļiem,

    Manas domas pār jūsu domām.

Otrs piemērs:

    Kad Viņš tika sodīts un spīdzināts,

      Viņš padevās un neatdarīja savu muti,

        kā jērs, ko ved nokaušanai,

        un kā avs, kas paliek klusa savu cirpēju priekšā,

      tā Viņš apklusa

    un neatdarīja savu muti.

Atkal līdzība atrodas centrā un ir ietverta konceptos, kuri palīdz saprast līdzības nozīmi.

Metafora vienmēr pasaka vairāk nekā koncepti un idejas. Konceptuālā, interpretējošā valoda ir svarīga, taču, otršķirīga. Koncepti, kuri ietver kādu līdzību Bībelē skar tikai daļu no līdzības. Varētu prasīt: “Kas ir lielāks – apelsīns, vai izspiestā sula no apelsīna?” Bibliskās līdzības var tik “izspiestas”, taču līdzība vienmēt būs kaut kas lielāks par “izspiestām” koncepcijām. Piemēram, neviens ideju saraksts nespēs pilnībā satvert metaforas “dzimis no Dieva” dziļāko nozīmi.

Svarīgi ievērot, ka Bibliskie autori/runātāji bieži grib komunicēt ne tikai, ko viņi domā, bet arī ko viņi jūt. Rietumu pasaulē jūtas parasti tiek uztvertas kā šķērslis patiesības nodošanai, pat patiesības sagrozītājs. Savukārt, Tuvos Austrumos patiesība nav padarījusi savu, ja tā neiedarbojas arī uz jūtām. Tādējādi, pārdomāt to, kā cilvēki līdzībās jūtas, ir ļoti svarīgi, lai saprastu nozīmi, kuru grib radīt šī līdzība.

Tātad Rietumos domāšana ir šāda:
    koncepts + ilustrācija
Turpretim Tuvos Austrumos:
    līdzība + konceptuāla interpretācija

Rietumu teoloģijā ir teiciens Theologia parabolica non est theologia argumentative. Rietumos teologi bieži domā apmēram šādi: Pāvils ir pirmais nopietnais teologs, turpretim Jēzus ir stāstu un līdzību stāstītājs vai mīlestības piemērs. No šāda viedokļa Jēzus nebija veikls, intelektuāls teologs, kāds bija Pāvils, bet tikai perfekts mīlestības piemērs un labu stāstu stāstītājs, Pāvila teoloģijas labākais ētiskais paraugs. Ja tiek pieņemts, ka Jēzus bija neizglītots jauns cilvēks, kurš stāstīja stāstus bērniem un zvejnieku tautai, tad tās jau ir lēcas, kuras Bībeles teksta lasītājs uzliek sev uz acīm, un kuras noteikti iespaidos teksta izpratni. Turpretim, ja Jēzus bija pirmais prāts Jaunajā Derībā [Pāvils tikai otrais], ja Viņa līdzības uztver kā nopietnu teoloģiju, kuras tika piedāvātas galvenokārt tā laika intelektuāļiem, tad ar pavisam citām lēcām lasītājs tuvojas Jaunās Derības tekstam.

Tēmas: eksegēzes brilles Jēzus līdzības

Continue Reading

« Mīlēt Dievu vairāk par visu
Ķēniņš kalpa lomā »
                       

Ieskaties

Mūžīgā pestīšana
K.E.Markvarts: Mezgla punkti [1.daļa]
Iestādīšanas vārdi misi padara par īstu misi
2 ceļi

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Jēzus valoda šokēs cilvēkus
  • Tulkot jeb interpretēt
  • Bībele kā romāns
  • Baznīca kafejnīcā
  • Digitālais balss asistents Lutera faniem
  • Atšķiršana, ko veic Svētais Gars
  • Teoloģiskais spriedums

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Pāvests uz skrituļdēļa

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025