Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

228. Kā Draudzes pazīmes ietekmē tās pastāvēšanu un dzīvi?

  • Sākums
  • Īstais Svētā Vakarēdiena spēks
  • e-refleksijas

Īstais Svētā Vakarēdiena spēks

Bo Gīrcs
Noklausies šo e-publikāciju

Lai arī cik jūsmīgi (un pamatoti!) var runāt par Svētā Vakarēdiena bagātībām, tomēr jāsargājas no pārliecības, ka tā vērtība mīt cilvēka izjūtās un pārdzīvojumos. Kāds vecs, gudrs izteikums vēsta, ka Svētā Vakarēdiena svētību drīzāk jūt otrdienā nekā svētdienā. Ne tiešā jūtu atbalss, ne aizgrābtība pie Svētā Vakarēdiena galda vai dievbijīgās noskaņas vēlāk nav Svētā Vakarēdiena ieguvums. Ja arī visa tā trūkst, cilvēks tomēr ir sastapis savu Pestītāju un ir saņēmis Viņa dāvanu. Tieši laika gaitā, ikdienas kārdinājumos, morāliskos konfliktos un tūkstošos mazu lēmumu atklājas īstais Svētā Vakarēdiena spēks.

Īstais Svētā Vakarēdiena spēks

Ja Svētais Vakarēdiens kļūst par neatņemamu manas kristīgās dzīves sastāvdaļu, ja manas dvēseles dziļumos guļ klusa un pašsaprotama pārliecība par to, ka es tikko esmu bijis pie Jēzus galda un drīz atkal došos turp, tad pamazām Svētā tuvums uzspiež savu zīmogu visam manam darbam un visiem maniem vārdiem.

Tādēļ iet pie Svētā Vakarēdiena vienreiz vai divreiz gadā nozīmē dzīvot uz garīgā bada robežas. Šāda Svētā Vakarēdiena noniecināšana – “jo to es saucu par sakramenta nicināšanu, ka kāds tik ilgu laiku neiet pie sakramenta, kaut gan viņam nav nekādu šķēršļu, un viņš pat netiecas pēc tā”, saka Luters “Lielajā katehismā” – skaidrojama ar iesīkstējušā un nepateicīgā vecā cilvēka dabu, kas visus Dieva piedāvājumus allaž mēdz atvairīt ar jautājumu: vai tas man patiešām vajadzīgs? Bet tam cēlonis var būt arī greiza un maldinoša godbijība. Kāds iedomājas, ka Svētais Vakarēdiens ir kaut kas tik svēts, ka neiedrošinās tam tuvoties, vispirms pamatīgi neuzspodrinot savas domas un jūtas. Cilvēks ilgi gatavojas, sakāpina sevī lielu svinību noskaņojumu, ļoti grib pie altāra izjust dziļu aizgrābtību un šo noskaņojumu tad vēlāk, cik vien ilgi iespējams, saglabāt. Un, kad tas viss ir garām, viņš kādu gadu jūtas nodrošināts. Var paiet mēneši. Dzīve rit parastā ikdienišķumā, un tāds pats spēku sasprindzinājums no jauna sagaidāms ne agrāk kā nākamajā Zaļajā ceturtdienā.

Tas ir pilnīgi aplami. Ne sagatavošanās ir izšķirošā! Tā gan arī pieder pie Svētā Vakarēdiena norises. Bet tā saturs nav noteiktu izjūtu un noskaņojuma radīšana, bet gan savas rīcības pārbaude un savu grēku atzīšana un nožēlošana. Neiedrošināšanās doties pie Svētā Vakarēdiena, tāpēc ka nav izdevies radīt “īsto” noskaņojumu, patiesībā nozīmē to, ka cilvēks savas jūtas un pārdzīvojumus liek augstāk nekā Dieva piedošanu un Viņa palīdzību svēttapšanā respektīvi svētdarīšanu. Tādā gadījumā Svētais Vakarēdiens gluži vai tiek uzskatīts par paša veikumu, ne par dāvanu grēciniekam. Šeit ir atkal iemesls uzklausīt Luteru:

Jo patiesi tā notiek, arī es pats esmu pieredzējis un ikviens var pie sevis pamanīt, ka, atraujoties no sakramenta, topam dienu no dienas arvien raupjāki un vēsāki, līdz beidzot pavisam to vairs neievērojam. Lai no tā izvairītos, mums ar visu sirdi un sirdsapziņu jājūtas un jāizturas kā tādiem, kas patiesi grib dzīvot ticībā Dievam. Jo vairāk tas notiek, jo vairāk sirds iesilst, iedegas un vairs nevar kļūt auksta un cieta.

Ir lieli maldi domāt, ka Svētais Vakarēdiens, ja to bieži svin, zaudē savu svētumu. Ja tas būtu cilvēku jūtu piedāvājums vai kāda skaista izrāde, tad būtu pietiekams iemesls apieties ar to taupīgi, jo katra spēlēšana uz cilvēku jūtām tās nolieto un katra izrāde ar laiku kļūst garlaicīga. Bet Svētais Vakarēdiens ir gluži kas cits. Tas ir Dieva darbs dvēselē, ietekme, kas mums vajadzīga vienmēr no jauna un kas nes jo lielāku svētību, jo biežāk tā notiek. Dieva darbs nekļūst garlaicīgs, un tā svētums ar gadiem nemazinās.

Neviens nešaubās par to, ka mums ik dienas jāsaņem grēku piedošana. Vai tas ir pareizi, ja mēs to saņemam ik mēnesi pie Svētā Vakarēdiena galda? Katrs zina, ka mums katru minūti jābūt gataviem doties pretī savam Pestītājam. Vai tas būtu neiespējami sastapt Viņu pie altāra katru svētdienu? Luters saka:

Un tieši tādēļ, ka šie vārdi saka – “cikkārt jūs to darāt”, ir taču saprotams arī, ka tas jādara bieži.

Un tiem, kas tomēr vilcinās un jautā, vai viņi to patiešām drīkst, piebildīsim vēl dažus lielā baznīctēva vārdus:

Augstākā gudrība ir zināt, ka mūsu sakraments nav pamatots mūsu pašu cienīgumā. Jo mēs nenākam saņemt Kristību kā cienīgi un svēti ļaudis, ne arī sūdzēt grēkus kā šķīsti un bez grēka; gluži pretēji – mēs nākam kā nabaga nožēlojami cilvēki un tieši tādēļ, ka esam necienīgi.

Ir kādi vārdi, kuri kādreiz mūsu Meistaram tika mesti sejā kā nopēlums, bet kurus Viņa mācekļi paturēja atmiņā kā godazīmi. Šos vārdus vajadzētu ik dienas, kad mēs svinam Svēto Vakarēdienu, rakstīt uz baznīcas durvīm, un tur tiem būtu jāstāv kā apsolījumam un varenam Dieva aicinājumam. Šie vārdi ir atrodami Lūkas evaņģēlija 15. nodaļā, un tie skan šādi:

    “Šis pieņem grēciniekus un ēd kopā ar tiem.” (Lk.15:2)

Tēmas: garīgais bads grēku piedošana Jaunā Derība Jēzus galds Kristus Baznīca Lielais katehisms Lutera citāti Svētā Vakarēdiena noniecināšana Svētā Vakarēdiena norise Svētais Vakarēdiens

Continue Reading

« Grēko drosmīgi
Dieva bērna sirsnīgākā vēlme »
                       

Ieskaties

Cilvēka lielākā problēma
Vai Japāna pelnījusi zemestrīci?
Ielūkoties lūgšanas noslēpumā
Pamats pastāvēs

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Pēdējā vakarēdiena divpadsmit karikatūras
  • Bērni saņems Vakarēdienu
  • Kas ir Svētais Vakarēdiens?
  • Grēksūdze un Vakarēdiens
  • Kāda ēšana un dzeršana notiek Svētajā Vakarēdienā?
  • Vakarēdiena vārdu atkārtošana
  • Svētais Vakarēdiens ir Dieva galds

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Ekoloģiskais pāvesta spēkrats

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025