Evaņģēlija ētika
Piektais bauslis skan: “Tev nebūs nokaut.” Ar to Dievs neuzskata, ka jūs varat gandrīz nogalināt kādu cilvēku un vēl aizvien ievērot Viņa gribu.
Viņš uzskata, ka cita cilvēka dzīvība, reputācija, personība un individualitāte ir vērtības un ka jums pret tām jāattiecas ar tādu mīlestību, kā Kristus izturējās pret jums.
Kristietis neatturas no laulības pārkāpšanas vai zagšanas, vai nogalināšanas tādēļ vien, ka ir likums, kurš to aizliedz. Viņš tā rīkojas tāpēc, ka Kristus mīlestība darbojas viņā. Bet, ja viņš neievēro mīlestības standartu un dara, kā pašam patīk, tad likums ar visu savu biedējošo spēku apsūdz viņu tā, ka tam vēlreiz jāmeklē Kristus piedošana un jāspēj sākt no gala.
Ikreiz, kad svētais Pāvils pamato, kāpēc kristiešiem jārīkojas tieši tā, viņš neatgādina Dieva likumu. Viņš atsaucas uz Evaņģēliju. Viņš pavēl lietot Evaņģēliju ikdienas dzīvē.
Viņš nesaka: sievas, esiet paklausīgas saviem vīriem, jo tāds ir Dieva likums. Viņš saka: dariet tā, tāpēc ka jūs esat kristieši (Kol.3:18, skat. arī 3:12). Un gadījumā, ja kāds to vēl aizvien saprastu kā likumu, kas attiecas vienīgi uz sievām, viņš piebilst: “Vīri, mīliet savas sievas un neesiet skarbi pret viņām.” (Kol.3:19) Nebalstiet savu laulību uz likumiem, bet uz Dieva mīlestību. Vēstulē efeziešiem viņš pat saka: “Un esiet paklausīgi cits citam Kristus bijībā.” Lūk, cik radikāli atšķirīga ir Evaņģēlija attieksme pret laulību svētā Pāvila laika sabiedrībā, kurā sieva tika uzskatīta nedaudz labāka par kustamo mantu.
Kristīgā ētika balstās uz Evaņģēliju, nevis uz likumu. Konkordijas Formulā teikts:
Stingri runājot, šie darbi nav likuma darbi, bet Gara darbi un augļi.
Luters norāda uz sekām:
Jums drīzāk būtu jāpārkāpj visi baušļi, nekā jāskata savu brāli ciešam trūkumu vai bēdas.
Kāpēc? Tāpēc, ka neviens likums nevar garantēt, ka mēs rīkosimies kā Kristus. Vienīgi Viņa mīlestība spēj to darīt, jo mīlestība sniedzas daudz tālāk nekā pienākuma apziņa.

Ieskaties