Skip to content
6. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

188. Ko Bībele māca par Jēzus ieņemšanu?

  • Sākums
  • Teoloģiskā izglītība – traucēklis vai nepieciešamība?
  • e-raksti

Teoloģiskā izglītība – traucēklis vai nepieciešamība?

Kurts E. Markvarts
Noklausies šo e-publikāciju

Patiesības labad gan jāsaka, ka Makgavrans te nebūt nevispārina un neapgalvo, ka melnādaino vai latīņamerikāņu izglītības līmenim noteikti jābūt zemākam. Viņš runā par tipisku ne vidusšķiras “iekšpilsētas” sabiedrību. Un ja jau baznīcas vienotājspēks ir kultūras vienotība, tad viņam ir taisnība.

Teoloģiskā izglītība – traucēklis vai nepieciešamība?

Tālāk mēs atrodam šādu dialogu:

Ārns: Patiesībā, ja viņiem būtu labāka izglītība, tas varētu radīt barjeru starp viņiem pašiem un viņu afroamerikāņu vai latīņamerikāņu izcelsmes draudzes locekļiem, kas mazinātu darbošanās efektivitāti.

Makgavrans: Atceries, ka lai cik zema arī nebūtu viņu izglītība, tā noteikti būs augstāka nekā apustulim Pēterim laikā, kad viņš dibināja baznīcas visā Jūdejā!

Ārns: Vai gribi sacīt, ka mācītājs vai laju līderis, kurš ir tikai dažus soļus priekšā savai draudzei, spēs kalpot labāk nekā tāds, kurš to apsteidz par veselu jūdzi?

Makgavrans: Jā, daudz labāk.

Tas izklausās itin ticami. Ir taisnība, ka, piemēram, akadēmisks pedants vai grāmattārps var izrādīties nekur nederīgs sprediķotājs, un tāpēc viņam nevajadzētu pēc tā tiekties. Tomēr iemesls nebūt nav viņa pārāk augstā izglītība! Šķiet, galvenā kļūda ir tā, ka šeit tiek jaukta vispārējā izglītība ar teoloģisko. Ņemot vērā Makgavrana parasti saprātīgo skatījumu uz vispārīgām lietām, piezīme par apustuli Pēteri šķiet ļoti dīvaina. Teoloģiskā ziņā apustulim Pēterim bija labākā izglītība, kāda vispār iespējama – trīs gadi paša Kunga vadītā “seminārā”, un vēl pēc tam priekšrocība baudīt dievišķu inspirāciju (Jņ.14:26; 16:13). Mums nav nekādas vajadzības noskaidrot vai zināšanas par karburatoriem, Koperniku, beisbolu un prezervatīviem mūsdienu vidusmēra cilvēku padara “izglītotāku” nekā apustuli Pēteri kādā no būtiskajiem jautājumiem. Tāpat neaizmirsīsim arī to, ka apustulis Pāvils, uz kuru tik ļoti mīl atsaukties Baznīcas izaugsmes kustībā, bija no apustuļiem visizglītotākais un visveiksmīgākais misionārs!

Socioloģiskā ziņā nebūtu nekas iebilstams pret “homogenitātes principu” , jo kā mēdz sacīt – „tāds ar tādu saderas”. Makgavrans ne bez ironijas piebilst:

Universitātes profesors var jums no visas sirds stāstīt, ka viņš mīl fabrikas strādniekus, un es pieļauju, ka tā arī ir, tomēr patiesībā fabrikas strādnieks nejutīsies ērti tādā draudzē, kura pārsvarā sastāv no universitāšu profesoriem.

Ja baznīcu veidojošais un kopā saturošais spēks tiešām būtu vienāds kultūras līmenis un sociālais stāvoklis, šim jautājumam būtu piešķirama absolūta prioritāte. Bet ja Galva, kas nodrošina baznīcas augšanu (Kol.2:19), tās Augstais Gans (1.Pēt.5:4) rūpes par savu ganāmpulku – baznīcu ir uzticējis Evaņģēlija kalpiem (Ap.d.20:28; 1.Tim.3:5), tad šī dievišķā patiesība stāv pāri pār to otro – cilvēcisko. Tādējādi par vissvarīgāko kļūst tas, ka šādam cilvēkam jābūt spējīgam “kalpot Jaunajai Derībai” (2.Kor.3:6), “izveicīgam mācīšanā” (1.Tim.3:2; 2.Tim.2:24), tādam, “kas pareizi māca [burtiski – taisni griež] patiesības vārdu” (2.Tim.2:15), un spēj “paskubināt veselīgā mācībā un atspēkot tos, kas runā pretim” (Tit.1:9).

Ja tas ir taisnība, tad jebkas, kas Dieva vārda un Sakramenta kalpiem aizvieto pamatīgu teoloģisku izglītību, aizvaino gan Evaņģēliju, gan Dieva tautu! Uzskats, ka sagatavojot Dieva vārda kalpus “minoritātēm”, var iztikt ar izglītības minimumu, būtu līdzvērtīgs apgalvojumam, ka “vairākumam” (vidusšķirai) būtu nepieciešami labi apmācīti ārsti, turpretī “minoritātēm” pietiks ar feldšeriem!* Šāds ieskats atstāj jo postošāku iespaidu, jo lielāka nozīme tiek piešķirta žēlastības līdzekļiem un tādējādi – Dieva vārda kalpošanai, un tādējādi – teoloģiskajai izglītībai. Kur šīm lietām nepievērš īpašu uzmanību – piemēram, Pīters Vāgners, kā mēs to redzējām, neuzskata Kristību par obligātu! – tur veselais saprāts augstāk par teoloģisku kompetenci stāda to, kas spēj aizraut publiku. Tomēr šīs nostājas ir tik atšķirīgas kā diena pret nakti.

Kents Hanters atbalso Makgavrana domu:

Baznīcas izaugsmes pamatprincips ir tāds, ka viens no lielākajiem kavēkļiem baznīcas izaugsmē ir prasība astoņus gadus ilgas studijas seminārā atzīt par vienīgo veidu, kā kļūt par Dieva vārda kalpu.

Hanters asi vēršas pret “filozofiskajiem ziloņkaula torņiem, akadēmiskām dažu teoloģisko diskusiju bezjēdzīgajām blēņām” un “birokrātisku muldēšanu”, kas izriet no “ziloņkaula torņa novecojušiem apgalvojumiem.” Tiešām “Dievam rūp teoloģija. Mācība ir būtiska.” Tomēr:

Baznīcas izaugsmes prasība ir teoloģija praksē.


* – “No visas sirds” piekrītot tam, ka ir jāaizsniedz minoritātes, misters Hosē Rodrigess juniors rakstīja:

Tomēr sūtīt viņiem semināristu, kas nav pabeidzis četru gadu kursu, būtu diskriminācija.

Savu daiļrunīgo uzrunu viņš nobeidz ar vārdiem:

Īslaicīgie “laju kalpošanas” un kolokviju panākumi nespēj kompensēt to zaudējumu, ko rada personas, kas nav pilnībā apguvušas Bībeles valodas un luteriskās ticības apliecības. Es aicinu Sinodi nopietni pārskatīt piedāvātās metodes Evaņģēlija izplatīšanai minoritāšu vidū. Minoritātēm ir vajadzīgi iespējami vislabākie mācītāji!

Tēmas: Baznīcas izaugsme Baznīcas izaugsmes kustība Evaņģēlija izplatīšana homogenitātes princips labāka izglītība laju kalpošana minoritātes teoloģija praksē teoloģiskā izglītība Universitātes profesors vidusmēra cilvēks

Continue Reading

« Noslēpums: Un tā viss Israēls tiktu glābts
Kristus priesteriskā aizlūgšana »
                       

Ieskaties

Vai Jēzus runāja par taisnošanu?
Rakstu Burtiskā Nozīme - Lutera izpratnē [-03]
Kādi ir pirmie vārdi jūsu lūgšanā?
Ko lai nu sakām?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Iedrošina luterāņus skatīties pornogrāfiju
  • Apmelots LELB arhibīskaps
  • Autortiesības lietojot vārdu “Dievs”
  • Kristietības noriets vāczemē
  • Mācītāja pamatnodarbošanās
  • Vēstījums mūsdienu nemierīgai jaunatnei
  • Turpinās vardarbība pret kristiešiem

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Jēzus un laiks

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025