Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

158. Kādi ir labie eņģeļi?

  • Sākums
  • Par visbriesmīgāko ķecerību
  • e-refleksijas

Par visbriesmīgāko ķecerību

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Mums jāpieņem ticībā tā vienkāršā Svēto Rakstu patiesība, ka Baznīca ir Kristus miesa tikpat noteikti, kā tā ir Dieva ļaudis, lai kāda arī nebūtu Kristus miesas, kas ir baznīca, saistība ar patieso Kristus miesu, kuru mēs saņemam sakramentā.

Par visbriesmīgāko ķecerību

No tā izriet, ka, ja pastāv dziļa sakarība starp altāra sakramentu un baznīcu, tad sakramenta sagraušana neizbēgami noved pie baznīcas sagraušanas. Tas ir iemesls, kāpēc Cvinglijs un citi “sakramentārieši” Luteram bija baznīcas izpostītāji, ar kuriem nevar būt nekāda ekleziāla vienība.

Ja apustulis atzina tikai to Garu, kurš apliecina “Jēzu Kristu miesā nākušu” (1.Jņ.4: 2), bet pret inkarnācijas noliegumu attiecās kā pret antikrista manifestāciju, tad Luters apzinājās sevi pilnībā tādā pat situācijā iepretim miesas un asins noliedzējiem Vakarēdienā. Viņam inkarnācija un Kristus patiesā klātbūtne sakramentā sader tik cieši kopā, ka viņš ticēja, ka inkarnācija netiek vairs pareizi mācīta tur, kur patiesā klātbūtne tiek noliegta, un, pierādot savu viedokli, viņš atsaucās uz “inkarnācijas apustuļa” Jāņa evaņģēliju.

Ņemot vērā kristoloģisko kontraversi, kura sešpadsmitajā gadsimtā bija cieši saistīta ar Vakarēdiena jautājumu, nevar noliegt, ka doktrinālās atšķirības Vakarēdiena jautājumā sniedzās dziļi kristoloģijā. Luters uztvēra reformātu noliegumu, ka Kristus dievišķā daba saistās ar cilvēciskiem atribūtiem un otrādi, kā bibliskā Kristus iznīcināšanu. Kad to, ka Dieva Dēls ir miris par mums, Cvinglijs nosauca par αλλοίωσης* *, jo vienīgi cilvēciska būtne varot mirt, tad Luters nosauca šo Kristus personas sadalīšanu par visbriesmīgāko ķecerību, kāda jelkad bijusi, un viņš vaicāja:

“Kura kristieša sirds gan var uzklausīt vai paciest šādu mācību? Patiesi, caur to visa kristīgā ticība un visas pasaules pestīšana un visas lietas tiek paņemtas prom un ir nolādētas. Jo tas, kurš ir pestīts tikai caur cilvēcību, nav pestīts vispār.”

Un Luters turpina:

“Kas attiecas uz mani, tad es uzskatu Cvingliju par nekristīgu ar visu viņa mācību, jo viņš neapliecina nevienu daļu no kristīgās ticības pareizi, un viņš tagad ir kļuvis septiņas reizes sliktāks nekā tad, kad vēl bija pāvesta sekotājs… Es šo apliecinu tāpēc, lai būtu bez vainas Dieva un visas pasaules priekšā, jo man nav nekādas līdzdaļas Cvinglija mācībā un, patiesi, nekad ari tādas nebūs.”

To var saprast vienīgi tad, kad apzinās to bezdibeni, kuru Luteram vajadzēja skatīt, kad viņš vēroja Cvinglija un Bucera (kurš vēlāk kļuva par Kalvina skolotāju) teoloģiju, to teoloģiju, kura pieņemas spēkā un kura ir efektīvi iekarojusi moderno protestantismu; teoloģiju, kurā inkarnācija vairs netiek ņemta nopietni. Jo mūžīgā Vārda inkarnācija paliek tikai tukša runa tur, kur mūžīgais Vārds paliek ārpus miesas un kur Dievcilvēks kopš savas paaugstināšanas savā cilvēciskajā miesā nav vairs klāt pie savas baznīcas.

Tur, kur tā ir noticis, sakramenti ir pamesti novārtā. Kristība, kurā viss cilvēkā, viņa dvēsele un miesa, ir aprakts kopā ar Kristu nāvē (Rom.6:4), lai viss cilvēks var augšāmcelties, gan dvēsele, gan miesa, un tas kļūst par miesiskas pārtapšanas simbolu. Un Vakarēdiens bez patiesas Kristus miesas un asins klātbūtnes nav vairs Jaunās Derības sakraments. Tas kļūst par svinēšanu, kurā nenotiek nekas cits kā tas, kas minēts Mateja evaņģēlijā. 18:20, kur divi vai trīs ir kopā Kristus vārdā. Taču, kur Vakarēdiens tiek pazaudēts, tur arī baznīca tiek pazaudēta. Pat tādā gadījumā., ja tā patur savu ārējo organizāciju, pat nelūkojoties uz to, tā vairs nav Jaunās Derības baznīca, Dieva tauta, Kristus miesa un paliek vienīgi reliģiska sabiedrība.


* – “pārmaiņa, samainīšana” – Cvinglijs šo terminu attiecībā uz Kristu lieto tādā nozīmē, ka Rakstu izteikumi pārmaina savu reālo nozīmi, un tur, kur tie attiecina dievišķas lietas uz Kristu kā cilvēku (piem. visvarenība, pilnīga zināšana, ilokalitāte u.c.), šie izteikumi būtu jāattiecina vienīgi uz Viņa dievišķību, un arī otrādi.

Tēmas: baznīca baznīcas izpostītāji bibliskais Kristus Dieva inkarnācija Kristoloģija Kristus miesa Kristus personas sadalīšana Lutera citāti Mārtiņš Luters reliģiska sabiedrība sakramentārieši Svētais Vakarēdiens Svēto Rakstu patiesība Ulrihs Cvinglijs

Continue Reading

« Dieva valstības Evaņģēlijs pieder nabagiem
Būt iekšējā vienībā ar Kristu »
                       

Ieskaties

Jaunajam cilvēkam jādzīvo
Labi darbi var dot ticību, ka tapsi pestīts, bet...
No jauna atrastā vienība
Kādus Dieva ieročus jālieto kristietim

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Bērni saņems Vakarēdienu
  • Vakarēdiena vārdu atkārtošana
  • Protestantu strīds par Svēto Vakarēdienu
  • Sava derības maltīte
  • Katra žēlastības līdzekļa pilnīgā unikalitāte
  • Altāra Sakraments
  • Par Svēta Vakarēdiena upuri

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Mc Donald’s skatloga bētlemīte

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025