Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

277. Kas ir dienišķā maize?

  • Sākums
  • Dziedāsim 313.dziesmu no…
  • e-refleksijas

Dziedāsim 313.dziesmu no…

e-firziķis
Noklausies šo e-publikāciju

Vai baznīcas dziesmas ir gaumes lieta? Tā šodien jautā e-firziķis.

Mana atbilde būs tikai mēģinājums atbildēt, jo katram taču var būt savas personīgās domas un personīgā reliģija. Es sākšu ar apgalvojumu, ka, pirmkārt, kristiešu dievkalpojums nav izklaides pasākums un priekšnesums, kā arī, otrkārt, no reālās dzīves atrauts notikums.

Pirmā tēze-apgalvojums, ietver sevī domu, ka dievkalpojums ir Dieva pavēlēta kristīgās draudzes sapulcēšanās, kurā pats Dievs savus ļaudis apkalpo kā viesus kāzās, izmantojot īpašus līdzekļus līdzekļus – Dieva vārda pasludinājums un svēto sakramentu pasniegšana.

Dieva vārda pasludinājums šeit nozīmē – Bībelē atklātās Dieva gribas pasludinājumu par grēku, par sodu, par glābšanu no grēka soda Kristū, par sakramentu jēgu un spēku [un aicināšanu un iedrošināšanu tos pareizi lietot], par kristiešu labajiem darbiem, par mūžīgo dzīvošanu [par kristīgās dzīves mūžības perspektīvu].

Sakramentu pasniegšana šeit nozīmē – Kristības, grēku piedošanas un svētā vakarēdiena sniegšanu tiem, kas ir sagatavojušies, proti, kas ir apliecinājuši [nožēlojuši] grēku un savu nespēku pret grēku, un meklē glābšanu [un jaunu dzīvi] pie Kristus.

Līdz ar to dievkalpojuma centrā ir tas, kas Dievs ir, ko Dievs dara un ko sniedz grēciniekam, kurš to saņem un par to pateicas.

Tādēļ dievkalpojums, augstākminēto iemeslu dēļ, [1] nevar notikt uz skatuves, [2] tajā nedrīkst notikt runas un izdarības, kas novērš uzmanību no minētajām centrālajām lietām, [3] ērģelēm, koriem un ansambļiem [ja tādi ir] vēlams darboties balkonā, kur tos nerdz baznīcēni, nevis priekšā [4] jebkādām dievkalpojumu papildinošām lietām, lai arī kas tās būtu [mūzika, dziesmas, gleznas, vitrāžas, apģērbi, žesti utt.], ir jāpaskaidro un jākalpo centrālājām.

Piemēram, sūdzot grēkus draudze var dziedāt:

[73]

Ko Tu, Kungs, cieties esi, Es vienīgs pelnījis,
Tos grēkus, ko Tu nesi, Es esmu darījis.
Nu še es, nabags, sūdzu, Kas krājis dusmību,
Apžēlojies, kad lūdzu, Par mani sagrauztu!

Un pirms svētā vakarēdiena draudze var dziedāt:

[316]

Tu, Kungs uz nāvi iedams, Mums cēlis piemiņu
Un, savas asin’s liedams, Mums devis mielastu.
Še piedodi Tu grēkus, Kungs, saviem ticīgiem
Un vājiem dodi spēkus Un prieku bēdīgiem!

[324]

Kungs, Tava asins svētība Tik vien mans gods un greznība,
Ar ko priekš Dieva stāvēšu, Kad debesīs es ieiešu.

Tu nevainīgais Dieva Jērs, Kam uzlikts mūsu soda mērs,
Par ļaužu grēkiem cietis Tu, Lai grēciniekus izglābtu!

Kad mani vaicās debesīs, Vai esmu es to pelnījis [ko esmu labu darījis],
Tad sacīšu: mans pestītājs Bij visa laba darītājs!

Bet dievkalpojuma beigās:

[161]

Tam Tēvam pateicam, no sirds cik vien mēs varam,
Un Dēlam arīdzan, un Dievam Svētam Garam,
Šos trīs, kas viens pats Dievs, lai slavē mūsu balss,
Tam nava sākuma, tam nebūs arī gals!

Tālāk pāris vārdi par otro tēzi-apgalvojumu. Tā ietver domu, ka dzīve un dievkalpojums nav svešas lietas, proti, nedrīkst sacīt, ka “visu nedēļu es skrienu, ņemos, daros, bet svētdien nāku baznīcā un gūstu mieru.” Šāds uzskats pieļauj arī aplamu interpretāciju.

Dievkalpojums ir svētki kristietim viņa kristīgajā dzīvē. Viņš ir kristietis pirmdien, otrdien utt. Viņš ir kristietis katru dienu – viņš nožēlo ikdienas savus grēkus, ikdienas un ikgadus arvien vairāk un vairāk apzinās savu grēcīgumu, piedod tuvākajam, lūdz Dievam palīdzību, uztic Dievam savas lietas, paļaujas uz Dieva palīdzību, pateicas Dievam par visu, slavē Dievu, mācās Svētos Rakstus un kristīgo mācību, apliecina ticību.

Viņš dara to visu reizē, citreiz kaut ko no tā, citreiz vispār nekā. Bet tāda ir viņa dzīve.

Bet svētdiena viņam ir vajadzīga. Viņam degviela ir beigusies. Viņš dodas uz dievkalpjumu. Un ne jau tāpēc, lai atslēgots. Protams arī to, bet to var arī citur. Ne jau, lai satiktu draugus, saņmetu jaunas izjūtas utt.

Bet, lai satiktu savu Glābēju, savu visuspēcīgo Kungu un Dievu. Un ne jau, lai vienkārši satiktu. Viņš steidzas saņemt dāvanas, ko Dievs viņam sniedz. Grēku piedošanu, mierinājumu, iedrošinājumu, pamācību, spēku, ticību, prieku, Svēto Garu [sk.Gal.5:22].

Un kā saņmet!!! Viņam pat nav jānopūlas. Pats Dievs visu viņam ieliek tieši ausīs un tieši mutē pasaulē vislielāko dārgumu. Par to viņa ticība gavilē, par to viņš pateicas, par to viņš slavē un dzīvo mūžīgi.

Kādēļ man radās šīs pārdomas?

Lasot un pārdomājot skanīgo un ritmisko dziesmu no luterāņu dziesmu grāmatas:

[313]

Saules ceļš un ceļš no malda,
Abi ved pie Dieva galda;

Sirdi sataisītu iesim
Tur, kur maizi sniedz ik viesim,

Kuram pestīšanas salka;
Dzirdina no dzidra malka

Kauss, kur kvēlo Kristus sāpes,
Spirdzot svētlaimīgas slāpes.

Dievkalpojumos šo dziesmu neesmu dzirdējis, jo tā tiešam tur neiederas, tāpat kā:

Pie dieviņa dari galdi. O! Gari gan.
Tur sēž pati mīļā māŗa. O! Mīļā gan.

Liekas, ka grāmatas izdevēji ir bijuši citās domās.

Manupārt, baznīcas dziesmas ir ticības jautājums. Tājā cilvēks izdziet savu ticības mācību. Tā ir viņa ticības apliecība, neatkarīgi no tā vai dziesmas ir viņa dievkalpojuma papildinājums vai arī viss viņa dievkalpojums.

Es pastāvu par to, ka luteraņu dievkalpojumā [par citiem nezinu], kur dziesma ir tikai papildinājums, tai jābūt skaidrai, viennozīmīgai un pareizai lūgšanai vai ticības apliecībai. Tā nav gaumes lieta, bet ticības lieta.

Continue Reading

« Kurš kuru?
Ļaut Dievam būt Dievam »
                       

Ieskaties

Sargiet laulības dāvanu
Kristietis savā pasaulīgajā profesijā
Dieva žēlastības un laipnības zīme
Pāvesta lāsti pār Luteru

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Dievkalpojums ir Dieva darbs nevis mūsējais
  • Klausīties Svētos Rakstus citādākas mūzikas ieskāvumā
  • Bijība un īstā dievkalpošana
  • Zvaigžņu kari ienāk baznīcā
  • Aizlūgums Zvārdes zemnieku atbalstam
  • Īsfilma par baznīcas demontāžu
  • Vai Jēzus sprediķim nebija nekāda rezultāta?

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Ekoloģiskais pāvesta spēkrats

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025