Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

144. No kā mums ir Dieva atziņa?

  • Sākums
  • Ko pareizi lūgt: Tēva valstība
  • e-raksti

Ko pareizi lūgt: Tēva valstība

Reinhards Slenczka
Noklausies šo e-publikāciju

“Tāpēc jums būs tā lūgt: mūsu Tēvs debesīs! Svētīts lai top Tavs vārds. Lai nāk Tava valstība. Tavs prāts lai notiek kā debesīs, tā arī virs zemes.” [Mt.6:9-10]

Ko pareizi lūgt: Tēva valstība


Tēvreize ir lūgšana, ko Jēzus mācījis saviem mācekļiem, kad tie Viņam lūdza: “Kungs, māci mums Dievu lūgt..” (Lk.11:1). Literatūrā par lūgšanu un reliģijas vēsturē var atrast paralēles, kuras aplūkojot nevajadzētu atstāt neievērotu to, ka šajā lūgšanā manifestējas kristieša ticības būtība un reizē kristiešu kopība telpā un laikā, arī pāri visām valodas atšķirībām un baznīcu nošķirtībai: “mūsu Tēvs”. Tā ir sadraudzība ar Dievu, kā tā atklājas caur Dieva Dēlu un tiek dāvāta ar Gara dāvanu, kas parādās tieši šajā lūgšanas uzrunā (Rom.8:15 u.t.: Gal.4:6). Tādēļ Tēvreize kopš senatnes ir kristiešu lūgšana, un tādēļ lūgšanas teksts katru dienu lūdzot pauž šo dievbērnības īstenību. “..tās pilnu nozīmi šī lūgšana iegūst tikai atdzimušā kristieša mutē. Jo tikai tas var Dievu vārda pilnā nozīmē saukt par Tēvu, tikai tas var īstā izpratnē lūgt, lai nāk Dieva valstība, tikai tas var lūgt: ‘Piedodi mums mūsu parādus, kā arī mēs piedodam saviem parādniekiem’. Pie tā mēs turēsimies skaidrojumos, un, tikai no šī skatpunkta raugoties, mums kļūs skaidrs lūgšanas saturs” (Tholuck, Bergpredigt, 388). Bet tur, kur apklust lūgšana, ir zīme, ka ar ticību kaut kas nav kārtībā.

Kunga lūgšana pēc formas ir iedalīta īsi un skaidri, un tomēr tā pēc sava satura aptver visu, kas attiecas uz Dievu un cilvēku, debesīm un zemi. “.. šis īsums saglabā lielu bagātību plašam un bagātam skaidrojumam. Jo tas, kas īsi apkopots vārdos, tiek apcerēs plaši izklāstīts. Tas aptver ne tikai īsto lūgšanas uzdevumu ar Dieva godināšanu vai cilvēka lūgumiem, bet arī gandrīz vai visu Kunga pasludinājumu un visu atgādinājumu par dzīves kārtību. Pamatā šī lūgšana ir visa Evaņģēlija īss kopsavilkums (breviarium totius Evangelii)” (Tertullian, De oratione c1).

Lūgšana sastāv no trim lūgumiem un četriem prasījumiem bez jebkādas izskaistinošas vai distancējošas ieslīgšanas sīkumos. Tā bērni uzrunā tēvu, kurš “zina, kā jums vajag, pirms jūs .. lūdzat” (Mt.6:8). Tā ir lūgšana, kas nāk no drošas pārliecības par uzklausīšanu un no paļaušanās uz to, ka lūgums tiks izpildīts. Tālab viss orientēts, kā tas īpaši redzams, uz beigu laiku ar Dieva valstības nākšanu.

Trīs pirmie lūgumi vērsti uz Tēva valstību, un tie atbilst pirmajai dekaloga plāksnei ar pirmajiem trim baušļiem, resp., divkāršā baušļa pirmajai daļai. Kopīgais šiem trīs lūgumiem tādēļ ir arī tas, ka šis “Tavs” attiecas uz to, kas saistīts ar Dievu un ko dara Dievs. Četri turpmākie prasījumi pievērsti “mūsu” cilvēciskajām vajadzībām un līdz ar tām atbilst dekaloga otrajai plāksnei, resp., divkāršā baušļa otrajai daļai ar prasību mīlēt tuvāko. Tajā laicīga labklājība, kas sākas ar dienišķo maizi, un mūžīga svētlaime, kas beidzas ar galīgo atpestīšanu no ļaunā, nesaraujami saistītas viena ar otru.

Trīs pirmie lūgumi attiecas uz Dieva Vārdu [Namen], valstību un gribu, tātad — visu, kas Dievs ir, ko Viņš grib un ko Viņš dara, resp., uz visu, kas ietverts uzrunā “mūsu Tēvs debesīs”, ko tā satur un kas ar to tiek veltīts un saņemts. To mums rāda piederības vietniekvārdi “mūsu” un “Tavs”.

Tēvs nav kaut kāda patvaļīgi izraudzīta Dieva uzrunas forma vai tēlains formulējums, ko varētu papildināt vai kas būtu papildināms, piemēram, arī ar vārdu “māte”. Dieva Dēla parādīšanās un dāvātā dievbērnība ir, stingrā izpratnē, Dieva Vārda un Dieva klātesamības atklāsme no mūžības mūsdienās. Tiek atklāta šī Kristū dibinātā Dieva un cilvēku sadraudzība un sadraudzība cilvēku starpā. Atziņas pamats tātad nav radīšana tās vispārīgajā nozīmē, bet gan atpestīšana un pestīšanas iegūšana Kristībā — ar kuru mēs kļūstam Dieva bērni — īpašā nozīmē. Tātad vārdā “Tēvs” caur Dieva Dēlu tiek atklāts, kā Dievu sauc, kas Viņš ir un ko Viņš dara, un kas esam mēs — kā Dieva bērni.

Jau pirmais lūgums, kurā mēs lūdzam svētīt Viņa Vārdu, rāda, kā Dieva Vārds nešķirami saistīts ar Dieva būtību. Tādēļ otrajā bauslī mēs topam stingri brīdināti šo Vārdu nelietīgi nelietot, tāpat kā ar to saistītais otrais bauslis (pēc Bībeles numerācijas) mūs brīdina neveidot sev nekādu Dieva tēlu vai atveidu no Dieva radītajām lietām (sal.6.Moz.4). Kuram šķiet, ka viņš var ieraudzīt Dievu savā pieredzē un ka viņam Dievs jāattēlo, tas neizbēgami nododas attēlu kultam, kurā tiek samainīti Radītājs ar radību.

Dieva Vārds [Name] pamato savā atklāsmē sadraudzību ar Dievu, kāda tā pausta lūgšanas uzrunā un kāda tā tiek īstenota. Tieši tādēļ arī Tēvs nevar būt vienīgi “jēdziens” vai tēlains priekšstats, bet gan raksturo dziļu sirsnību sadraudzībā ar bērniem, un mēs saklausīsim un apdomāsim, kā tajā izpaužas mīlestība, bet arī godbijība un vara, kas “debesīs” ir savstarpēji saistītas.

Skaidrojums pirmajam, kā arī trešajam lūgumam rodams paša Jēzus lūgšanā, un tas ir atkal norādījums uz ciešanu stāstu: “‘Tēvs, pagodini savu Vārdu!’ Tad balss nāca no debesīm: ‘Es Viņu esmu pagodinājis un atkal Viņu pagodināšu!'” (Jņ.12:28; sal.13:31 u.t.; 17:5 u.t.). Šī pagodināšana norāda uz Kristus ceļu pie krusta caur nāvi uz augšāmcelšanos. Un trešo lūgumu mēs sastopam Kunga lūgšanas cīņā Ģetzemanē, kur Viņa mācekļi — garā gribīgi, bet miesā vāji — atkārtoti iemieg, kamēr Dieva Dēls cīnās lūgšanā ar Tēvu: “Mans Tēvs, ja šis biķeris nevar man iet garām, lai nebūtu tas jādzer, tad lai notiek Tavs prāts” (Mt.26:42; Mk.14:36). Tas ir Dēls, kurš atklāj Tēva gribu un kurā tā piepildās. Bet visā, kas attiecas uz Dieva Vārda svētīšanu un Viņa prāta izpildīšanu, tas izpaužas kā mūsu lūgums pēc tā, ko Dievs apsolījis darīt un ko Viņš piepildījis Jēzū Kristū: [“Jo Dievs atklājis mums avas gribas noslēpumu pēc sava labā nodoma, kuru Viņš jau iepriekš bija pieņēmis Jēzū Kristū..”] (Ef.1:9) [vācu Bībeles teksts].

Otrais lūgums par valstības atnākšanu attiecas, pirmkārt, uz Dieva kā Ķēniņa un Tiesneša darbību, otrkārt, arī uz šīs pasaules beigām un Dieva valstības iestāšanos. Tādēļ šis lūgums vērsts uz to beigu laiku, kas sākas jau ar Jēzus Kristus krustu un augšāmcelšanos un kas tiks piepildīts ar Kristus otro atnākšanu. Lūgumam, kas balstās šajā apsolījumā, ir svarīgs pamatojums Kunga mielasta iestādījumā; jo atvadu mielasta atgādinājumā Kunga vārdi mums norāda uz prieka mielastu debesīs un mūs vada pie tā: “Bet Es jums saku: Es no šī laika vairs nedzeršu no šiem vīnakoka augļiem līdz tai dienai, kad Es to ar jums no jauna dzeršu sava Tēva valstībā” (Mt.26:29). Bet Dieva valstība nāks tad, kad atkal nāks Jēzus Kristus: “Cikkārt jūs no šīs maizes ēdat un no šī biķera dzerat, pasludiniet Tā Kunga nāvi, tiekāms Viņš nāk” (1.Kor.11:26).

Trešais lūgums — “Tavs prāts lai notiek” – apkopo lūgšanas pirmo daļu, konkretizējot to ar izteikumu “kā debesīs, tā arī virs zemes”. Tēvu uzrunā Dēls savā tābrīža atklāsmē. Bet mūsu lūgumi vērsti uz to, lai Kristū īstenotā Viņa Vārda pagodināšana un Viņa gribas izpildīšana tuvina Dieva valstības nākšanu arī “virs zemes”, kur mēs to visu vēl neredzam un nepiedzīvojam. Bet ar šiem lūgumiem mēs kā kristīga draudze tiekam ievadīti mūsu īpašajā atbildībā par šo nīcīgo pasauli, un bez šādas lūgšanas šis kristiešu īpašais uzdevums un iespēja tiek palaista garām: Dievs grib, lai mēs virs zemes darām to, ko Viņš Jēzū Kristū debesīs jau ir piepildījis!

Vai par “bezdarbību” vai “kviētismu” var nosaukt to, kas ir Dieva noliktā lūgšanas darbība? Vai var uzskatīt, ka bez rezultāta var palikt kaut kas tāds, ko Dievs apsolījis izdarīt? Bet tas — ja mēs Kunga lūgšanu pareizi uztveram kā garīgu īstenību — nav ticības un rīcības, bet gan īstas un neīstas ticības jautājums, kuras apliecinājums pastāv lūgšanas nenogurdināmā pastāvībā, ko, zināms, — tāpat kā tas bija ar mācekļiem Ģetzemanē — atkal un atkal ietekmē mūsu miesas vājums.

    Kungs, Tēvs debesīs, caur savu Dēlu Tu mums esi devis savu Garu, kurā mēs Tevi kā Tavi bērni piesaucam mīlošā paļāvībā: izpildi pie mums to, ko Tu Jēzū Kristū esi piepildījis; svētī savu vārdu, liec, lai nāk Tava valstība, lai virs zemes notiek tas, ko Tu savā mūžīgajā padomā esi nolēmis un savā Dēlā esi piepildījis.

    “Mūsu palīdzība stāv Tā Kunga Vārdā, kas radījis debesis un zemi” (Ps.124:8). Āmen.

Tēmas: Jēzus Kalna sprediķis Tēvreize Tēvreizes pirmā lūgšana

Continue Reading

« Jēzus Kristus ir dzimis jūds
Luters baznīcas modernizētājs, restaurētājs vai reformētājs? »
                       

Ieskaties

Jēzus - baušļu izskaidrotājs
Sakaujiet velnu ar lūgšanu
Atjaunojošā sadraudze Kunga mielastā
Kādēļ jums ir tik svarīgi palikt Kristū

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Upurēt dēlu Upurēt dēlu
    • e-apceres

    Upurēt dēlu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kas Svētajā Lūgšanā tiek saukts par “Dieva valstību”?
  • Kristus godības valstība
  • Lūgšana “Mūsu Tēvs”: Lai nāk Tava valstība
  • Jēdziens “Dieva valstība”
  • Ko Jēzus dara, būdams mūsu ķēniņš?
  • Pastāvīgā cīņa par cilvēka sirdi
  • Ko un kā lūgt no Dieva

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Sarkangalvītes un vilks

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025