Skip to content
5. decembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

67. Kad mēs turam savus vecākus mīļus un dārgus?

  • Sākums
  • Jēzus augšāmcelšanās pierādījumi
  • e-raksti

Jēzus augšāmcelšanās pierādījumi

Risto Santala
Noklausies šo e-publikāciju

Mēs jau agrāk parādījām, ka augšāmcelšanās bija viena no Mesijas uzdevuma sastāvdaļām: Mesijam ir augšāmcelšanās atslēgas, un reiz Viņš aprīs nāvi. Tāpat mēs redzējām, kāda nozīme Midrash literatūrā ir norādei uz trešo dienu kā augšāmcelšanās zīmi. Tāpat par trešo dienu Jēzus izteicās diezgan noslēpumaini, norādot uz Savām ciešanām.

Jēzus augšāmcelšanās pierādījumi


Augšāmcelšanās pierādījumus var iedalīt trīs grupās: ārējās zīmes, augšāmcelšanās parādīšanās un apustuļu sludināšanas liecība.

Ar Jēzus nāvi un augšāmcelšanos ir saistītas daudzas ārējās zīmes, kuras pēc tam tika garīgi interpretētas ar ticības acīm. Apmēram deviņos Jēzu piesita krustā (Mk.15:25). No 12 līdz 3 pēcpusdienā pār visu zemi nāca tik neparasta tumsa (Mt.27:45-46), ka to nevar izskaidrot vienkārši kā radušos no smilšu vētras, kas varēja būt notikusi tajā laikā. Uz to norāda arī samariešu izcelsmes vēsturnieks Talls, kurš rakstīja ap 52.g. p.Kr. Trijos pēcpusdienā, Jēzus nāves brīdī, notika brīnums, par kuru runā visi sinoptiskie evaņģēliji (Mt.27:51, Mk.15:38, Lk.23:45):

“Tempļa priekškars pārplīsa no augšas līdz apakšai divos gabalos, un zeme trīcēja, un klintis šķēlās, un kapi atdarījās, un daudzu svēto miesas, kas dusēja, cēlās augšām. Un tie …parādījās daudziem.”

Protams, nāves brīdī notikušās ievērojamās parādības redzēja ļoti daudzi cilvēki, un to nevar noliegt. Bet kas ir domāts ar norādēm uz gandrīz 4 collas biezo Tempļa priekškaru, kas tika pārplēsts no augšas līdz apakšai? Tam par cēloni noteikti nevarēja būt scirocco vējš, kas pūš pirms smilšu vētras.

Virsnieks, kuram kā exactor mortis uzraugam bija jāpaliek pie krusta līdz galam, izdarīja savu slēdzienu. Viņš un arī viņa biedri sacīja: “Patiesi Šis bija Dieva Dēls” (Mt.27:54). Vēstule ebrejiem izprot priekškara pārplīšanu tādā nozīmē, ka mūsu cerība “sniedzas iekšā aiz priekškara” (Ebr.6:19). Jēzus “ar Savām paša asinīm reizi par visām reizēm ir iegājis svētnīcā un panācis mūžīgu izpirkšanu” (Ebr.9:12). Tādā veidā Viņš mūs ir ielaidis svētnīcā pa “jaunu un dzīvu ceļu” (Ebr.10:20). Tas dabiski saistās ar Daniēla 9:24 pravietojumu, kurš apsola, ka Mesija nāks, lai “grēku mērs taptu pilns, lai izpirktu un salīdzinātu pārkāpumus un panāktu mūžīgo taisnību”. Te Bībele ebreju valodā divreiz izmanto jēdzienu “zīmogs”. Neviens nevar viltot piedošanas zīmogu, kas parakstīts ar Jēzus asinīm.

Par līdzīgiem notikumiem runā gan Josifs, gan Talmuds. Josifs mums stāsta par Tempļa vara vārtiem, kas “paši atvērās” nakts vidū un kurus Tempļa sargiem izdevās aizvērt tikai ar lielām grūtībām. Talmuds trijās vietās, kā liekas, norāda uz to pašu notikumu. Vienu no šīm norādēm izdara Nikodēma draugs Johanans Ben Zakkai:

“40 gadus pirms svētnīcas sagraušanas izdzisa tās rietumu lampa, un Tempļa vārti atvērās paši no sevis. Tad R. Johanans Ben Zakkai tos aprāja, sacīdams: “Templi, ak, Templi, kāpēc tu sēro? Es zinu, viņi nāks tevi sagraut. Jo pravietis Caharija par tevi ir paredzējis: “Atver, ak, Libanona, savus vārtus, lai uguns aprij tavus ciedrus”!” (Cah.11:1) Rabīns Jitšaks Ben Tablai saka: “To sauc par Libanonu, jo tā dara baltus Israēla grēkus”.”

Citā rakstu vietā tiek uzsvērts, ka “40 gadus pirms Tempļa sagraušanas upuri zaudēja savu spēku“. Talmuds uztver, ka tas notika tādēļ, ka cilvēku morāle bija samaitāta. Katrā gadījumā rabīni norāda tieši uz Jēzus nāves gadu.

Tomēr tieši Jēzus augšāmcelšanās notikumi ir vissvarīgākais faktors mūsu ticībā uz augšāmcelšanos. Neviena teoloģiskā doktrīna nav tik neatlaidīgi pieprasīta kā ticība uz augšāmcelšanos. Jaunajā Derībā mēs atrodam 10 augšāmcelšanās parādīšanās:

  • Marijai Magdalēnai (Jņ.20:11-18, Mk.16:9);
  • sievietēm, atgriežoties no kapa (Mt.28:9);
  • Pēterim (Lk.24:34, 1.Kor.15:5);
  • diviem uz Emmaus ceļa (Lk.24:13-45, Mk.16:12);
  • desmit augšistabā (Lk.24:36-42, Jņ.20:19-24);
  • nedēļu vēlāk vienpadsmitiem, starp kuriem bija Toms (Jņ.20:26-29 un Mk.16:14);
  • 500, visiem kopā (1.Kor.15:6, Mt.28:16-20);
  • Jēkabam (1.Kor.15:7);
  • 7 mācekļiem vienlaicīgi Tibērijas ezera krastā (Jņ.21:1-23) un
  • lielam sekotāju pūlim Eļļas kalnā Betānijas tuvumā (Lk.24:50-52, Ap.d.1:6-12).

Arī apustulis Pāvils sevi uzskatīja par vienu no daudzajiem, kas bija redzējuši augšāmcēlušos Pestītāju.

Mācekļiem Jēzus augšāmcelšanās bija pārsteigums, kaut arī iepriekš Viņš par to bija runājis daudzos veidos. Ja evaņģēliju sarakstītāji, lai izklausītos ticamāk, būtu centušies izveidot stipri safabricētu stāstījumu, diez vai tie izmantotu ideju rakstīt, ka sievietes pie kapa bija pirmās, jo jūdu likumi nepieņēma sieviešu liecību. Būtībā par apustuļiem Lūka mums paziņo, ka “šie vārdi tiem izlikās kā pasaka, un tie viņām neticēja” (24:11). Marks stāsta, ka maza Jēzus draugu grupiņa “skuma un raudāja” un ka viņi neticēja Marijai Magdalēnai vai to divu liecībai, kuri “staigāja …uz lauku”. Tāpēc Jēzus “norāja viņu neticību un cietsirdību, ka tie nebija ticējuši tiem, kas pēc Viņa augšāmcelšanās Viņu jau bija redzējuši” (Mk.16:9-14). Mācekļi bija “sirdī kūtri”, un Jēzus “tiem saprašanu atdarīja, ka tie rakstus saprata” (Lk.24:25,45).

Tas apjukums, kādu mēs saskatām pie mācekļiem, liecina par šo avotu patiesumu. Evaņģēliji nav automātiski sarakstīti spirituālistu raksti, kā daži, liekas, varētu gaidīt, bet gan aculiecinieku liecība. Tāpat kā parasti dzīvē, šajos ziņojumos tiek parādīti dažādi aspekti.

Apustuļu sludināšana bija augšāmcelšanās proklamācija. Tomēr priekšroka uz apustulību ietvēra prasību, lai kandidāts zinātu par visu Jēzus dzīvi uz zemes. Tas parādās tad, kad Jūdas Iskariota vietā tiek izvēlēts divpadsmitais apustulis. Pēteris sacīja: “Tāpēc vienam no tiem vīriem, kas ar mums kopā gājuši visu to laiku, kad Kungs Jēzus pie mums nācis un gājis, …līdz ar mums jākļūst par Viņa augšāmcelšanās liecinieku” (Ap.d.1:21-22). Mēs lasām par apustuļiem, ka viņi “ļaudis mācīja un sludināja Jēzū augšāmcelšanos no mirušiem” un “ar lielu spēku apliecināja Kunga Jēzus augšāmcelšanos, un liela žēlastība bija ar viņiem visiem” (Ap.d.4:2,33). Pāvila metode bija tāda, ka viņš “runāja ar tiem par rakstiem, tos izskaidrodams un pierādīdams, ka Kristum vajadzēja ciest un augšāmcelties no mirušiem” (Ap.d.17:2).

Visa Jēzus dzīve ir noslēpumu pilna. Viņa piedzimšana bija brīnumaina; Viņa vārdi un darbi pilnīgi atšķīrās no tā, kas bija redzēts un dzirdēts; tukšais kaps palika kā sprediķis draudzei par augšāmcelšanās realitāti; līķauti un linu strēmeles, kurās bija iekaisītas sasmalcinātas zāles, joprojām bija mūmijas formā, “atsevišķi satīti” (grieķ. entetyligmenon Jņ.20:7), lai pasludinātu: “Patiesi Viņš ir augšāmcēlies.” Mocekļu vēsture runā par to pašu: kāds baznīcas vēsturnieks ir aprēķinājis, ka pirmajos kristiešu gadsimtos par savu ticību Kristum nomira apmēram 10 miljoni cilvēku.

Jēzus augšāmcelšanās ir tik pārliecinoša, ka divi vadošie jūdu Jaunās Derības zinātnieki profesors Dāvids Flussers un Pinhass Lapide runā par to kā par “neapstrīdamu vēstures patiesību”. Pirmā draudze kā ķecerību nosodīja doketismu – uzskatu, kurā tika izteikts apgalvojums, ka Jēzus nāve bija tikai izlikšanās, teatrāls triks. Tomēr krustā sišana notika apstākļos, kas pilnīgi izslēdz tādu teoretizēšanu. Ir skaidri redzams, ka Jēzus patiesi nomira un patiesi uzcēlās no mirušiem. Tomēr tikai Svētais Gars var atvērt sirdi un izpratni, lai mēs to spētu aptvert.

Tēmas: Jaunās Derības zinātnieki Jēzus augšāmcelšanās Mesija Jaunajā Derībā Mesijas uzdevums rabīnu literatūra

Continue Reading

« Kādas kļūdas labojums
Dieva vārdā balstīta mūzika atbaida velnu »
                       

Ieskaties

Par ticību Dieva Garam
Luterāņi nevar nostāties sociālistu vai komunistu pusē
Morāle un ekonomika
Kristīgais kalpošanas amats nav garīga kārta

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Amats un draudze ir nešķirami vienoti Amats un draudze ir nešķirami vienoti
    • e-raksti

    Amats un draudze ir nešķirami vienoti

  • Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti
    • e-ziņas

    Atradums vēlreiz apliecina Bībeles vēsturisko precizitāti

  • Atvēlēt vietu Dievam Atvēlēt vietu Dievam
    • e-refleksijas

    Atvēlēt vietu Dievam

  • Jaunpiedzimšanas notikums Jaunpiedzimšanas notikums
    • e-refleksijas

    Jaunpiedzimšanas notikums

  • Nest vislielāko gaismu Nest vislielāko gaismu
    • e-video

    Nest vislielāko gaismu

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Vērtīgs atradums Jeruzalēmē
  • Jēzus Kristus augšāmcelšanās: notikums vai interpretējuma elements
  • Ja mēs būtu bez grēka, — vai būtu vajadzīgas baznīcas?
  • Atrasts kāds neparasts Bībelē minēts priekšmets
  • Ticība uz miesas augšāmcelšanos
  • Mutes palaišana
  • Ko Jēzus augšāmcelšanās nozīmē tev?

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Pa dienu uz baznīcu, pa nakti – sabatu

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025